Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Opvoeding is maar alles

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

ranetje schreef:
malinois schreef:
crutz schreef:denk nog steeds dat ik in die topic verkeerd begrepen ben
vraag op 6 mnd helemaal niets van een pup, dus ook niet dat hij een loopse teef volledig negeert, alleen wel dat hij dan meemaakt dat hij er toch niets mee kan, t negeren komt wel als ze ouder zijn, maar de ervaring leert dat als je ze zo van jongsaf aan er bij weg houdt en niet wegloopt (dus t niet ontwijkt) dat ze er op latere leeftijd ook gewoon normaal over doen...
zo bedoel ik het ook denk ik :mrgreen:
Dit maakt me toch nieuwschierig :wink:
Ik had in een jonge honden groep een Basset Griffonreu van 6 maanden.
Een kleine terrierteef van 6 maanden was loops en die was ook in de les.
Ik heb een hond nog niet eerder zo uit zijn dak zien gaan als die Basset.
Op geen enkele manier contact meer mee te krijgen.
Hoe zouden jullie dat dan oplossen?
hoef dan dus niet direct contact, contact "eisen" vind ik nogal wat op die leeftijd, maar zou er niet rechtstreeks naast gaan staan, dus andere kant van de hal en gewoon "mijn" ding doen en de hond verder negeren, alleen als hij rustig is (op een gegeven moment komt dat echt wel) goed belonen en spelen....evt om hem rustiger te krijgen kan je (lichamelijk) contact zoeken met de hond, hand op de schoft oid....

bv (oke, niet loops, wel driften) op de club met aanplagen doen ze alle jonge honden bij elkaar en dan 1 helper, wil alleen niet dat als de rest bezig is mijn jonge hond zich compleet leeg blaft voor er gebeten wordt (daarom doe ik dat zo ook liever niet, maar soms moet je "mee") pak haar dan bij de halsband vast en 1 hand op de borst (tussen de voorpoten) als ze dan al trekt, trekt ze zich niet leeg omdat er geen druk op de halsband staat (werk niet met tuigjes, zelf niet fijn) en merk doordat ik contact maak dat ze kalmer wordt....
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

crutz schreef:
ranetje schreef:
malinois schreef:
vraag op 6 mnd helemaal niets van een pup, dus ook niet dat hij een loopse teef volledig negeert, alleen wel dat hij dan meemaakt dat hij er toch niets mee kan, t negeren komt wel als ze ouder zijn, maar de ervaring leert dat als je ze zo van jongsaf aan er bij weg houdt en niet wegloopt (dus t niet ontwijkt) dat ze er op latere leeftijd ook gewoon normaal over doen...
hoef dan dus niet direct contact, contact "eisen" vind ik nogal wat op die leeftijd, maar zou er niet rechtstreeks naast gaan staan, dus andere kant van de hal en gewoon "mijn" ding doen en de hond verder negeren, alleen als hij rustig is (op een gegeven moment komt dat echt wel) goed belonen en spelen....evt om hem rustiger te krijgen kan je (lichamelijk) contact zoeken met de hond, hand op de schoft oid....

bv (oke, niet loops, wel driften) op de club met aanplagen doen ze alle jonge honden bij elkaar en dan 1 helper, wil alleen niet dat als de rest bezig is mijn jonge hond zich compleet leeg blaft voor er gebeten wordt (daarom doe ik dat zo ook liever niet, maar soms moet je "mee") pak haar dan bij de halsband vast en 1 hand op de borst (tussen de voorpoten) als ze dan al trekt, trekt ze zich niet leeg omdat er geen druk op de halsband staat (werk niet met tuigjes, zelf niet fijn) en merk doordat ik contact maak dat ze kalmer wordt....
Zit wel iets in :ok:
Alleen de les duurde maar een uur en dat was te kort om hem rustig te krijgen :N: :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Of ik teveel van Frenk verwacht? Ik denk het niet :19:

Ik wil dat hij komt als ik hem roep, maar ik begrijp dat sommige verleidingen (zoals loopse teven of sommige gecastreerde reuen) wel heel erg groot kunnen zijn. Dus dan haal ik hem weg en dan gaan we iets anders doen. En we leggen nog even de nadruk op dat komen bij de baas iets heel erg leuks is :ok: Maar onder geen voorwaarde ga ik een jonge reu verplichten om zonder iets te laten merken naast een loopse teef te kunnen functioneren. Ik hoef geen robot :pffff:

Wat vind ik verder belangrijk? Dat hij zonder stress een paar uur alleen thuis kan zijn. Daar doen we niet moeilijk over en we maken d'r geen heisa van. Gewoon rustig laten wennen aan het feit dat de wereld niet vergaat als de baas niet thuis is. En dat de baas uiteindelijk altijd weer thuis komt en dan gebeuren er leuke dingen. En in de tussentijd kun je prima een tukje doen. :mrgreen:

Wachten en blijven, dat hoort er ook bij hier. Niet in je etensbak duiken terwijl ik hem nog vast heb. niet bijna de autoruit eruit springen als we bij het bos aankomen. Gewoon wachten. En blijven, ja dat komt ook af en toe voor. Bijvoorbeeld als ik een balletje wil kunnen verstoppen om er samen naar te zoeken. Maar ja, als je dan op m'n hielen blijft lopen, dan kan ik die bal niet verstoppen. Kiezen of delen dus. Die had hij overigens behoorlijk rap in de gaten, waarschijnlijk omdat samen het balletje zoeken zo leuk is :wink:

Apporteren doet Frenk niet aan. Hij wil de bal dolgraag afstoppen, maar oppakken en terugbrengen, dat zit er niet in. Kan ik er vast wel intrainen, maar ik vind het niet enorm belangrijk. Dus beloon ik hem als ik de bal wel terug krijg, maar ik maak er verder geen punt van. Trainen an sich, dus zit/af/blijf/volg etcetera, dat vindt 'ie enig. Helemaal blij als we op het trainingsveld staan. Dan luistert hij altijd stukken beter dan op het strand of in het bos. Hij heeft altijd enorm veel lol en zolang dat zo is, staan wij wekelijks op dat veldje. :mrgreen:

Sociaal gedrag is een absoluut vereiste. Hij mag best laten merken dat iets 'm niet zint of dat hij er genoeg van heeft, maar alles binnen het redelijke. Bij mij wordt er niet aangevallen en niet uitgevallen. Als het al nodig is om boos te worden, dan kan ik dat heel prima zelf en daar heb ik zijn hulp niet bij nodig. Daarnaast leef ik mijn leven in een omgeving met veel mensen, kinderen, honden, katten en wat dies meer zij. En dat blijft zo, dus daar moet Frenk ook inpassen. En ik hoop dat hij zich er ook prettig in voelt, want anders past mijn leven niet bij mijn hond (en omgekeerd). Gelukkig is er tot nu toe geen enkele aanwijzing dat wij een verkeerde match zijn. Frenk lijkt al net zo dol op een sociaal rijk leven als wij :ok: :mrgreen:

Kortom, mijn belangrijkste verwachtingen zijn: mijn hond moet vooral sociaal zijn en voldoende baasgericht om te komen als hij geroepen wordt.

De rest vogelen we vervolgens wel uit.
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

Van Tyra verwacht ik niet veel. Ze kan ook absoluut niet tegen druk. Zij mag en kan gewoon haar ding doen, af en toe lekker eigewijs en stout zijn. Echt erge dingen haalt ze nooit uit, dus eigenlijk laat ik haar gewoon haar ding doen. In Amsterdam moesten de commando's wachten en hier beter uitgevoerd worden dus dat werd vrolijk aangeleerd met snoepjes. Ze is verder ook een erg makkelijk dametje.
Ik vind het wel leuk om dingen samen te doen maar meer actie dingen als behendigheid, zweetspoor, pullen etc. Gehoorzaamheid zou absoluut niets voor mij zijn, ik hoef ook niet een compleet gehoorzame hond.
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Eerlijk? Het is precies mijn valkuil, want hoe ik het ook probeer, ik verwacht vaak teveel van een pup. Ik probeer zo relaxt mogelijk te wezen, maar die puppies prikken er recht doorheen. Ze voelen dat ik wat gespannen word van een pup in huis en daarmee bereik ik nou net wat ik niet wil bereiken; een pup die juist de dingen gaat doen die ik liever niet wil. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik een pup in huis zwaar vind. Na een maand of acht ga ik het leuk vinden, en gek genoeg gaat het dan ook vaak veel beter. Zo heb ik nu twee hondjes waar ik mee kan lezen en schrijven, en waar ik dol op ben. Ik denk toch dat ik geen puppenmens ben, misschien toch iets te perfectionistisch, terwijl ik zo graag wat losser zou willen wezen. :jank: Nu hoeven mijn honden niet kaarsrecht langs loopse teven te lopen (wat tommie ook never nooit niet zal doen :mrgreen: ) maar op andere vlakken heb ik het soms verre van slim aangepakt. Zei ze achteraf. :roll:
Ik zal me bij een volgende hond echt moeten afvragen of het niet verstandiger is om voor een herplaatser te gaan, beter voor mij en voor de pup. Maar goed, ondanks alles zijn mijn honden uiteindelijk wel heerlijke hondjes geworden, al ligt dat waarschijnlijk meer aan hun dan aan mij.
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Het enige wat ik verlang van een hond is komen als ik roep. Zelfs zit en af zijn maar optioneel.
Misschien ben ik veel te makkelijk, maar het beestje hoeft geen robotje te zijn. Komen als ik roep is wel essentieel om eventueel gevaarlijke/vervelende situaties te voorkomen maar voor de rest is er niks wat een hond echt moet kunnen van me :19:
Afbeelding
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

miekmiek schreef:Eerlijk? Het is precies mijn valkuil, want hoe ik het ook probeer, ik verwacht vaak teveel van een pup. Ik probeer zo relaxt mogelijk te wezen, maar die puppies prikken er recht doorheen. Ze voelen dat ik wat gespannen word van een pup in huis en daarmee bereik ik nou net wat ik niet wil bereiken; een pup die juist de dingen gaat doen die ik liever niet wil. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik een pup in huis zwaar vind. Na een maand of acht ga ik het leuk vinden, en gek genoeg gaat het dan ook vaak veel beter. Zo heb ik nu twee hondjes waar ik mee kan lezen en schrijven, en waar ik dol op ben. Ik denk toch dat ik geen puppenmens ben, misschien toch iets te perfectionistisch, terwijl ik zo graag wat losser zou willen wezen. :jank: Nu hoeven mijn honden niet kaarsrecht langs loopse teven te lopen (wat tommie ook never nooit niet zal doen :mrgreen: ) maar op andere vlakken heb ik het soms verre van slim aangepakt. Zei ze achteraf. :roll:
Ik zal me bij een volgende hond echt moeten afvragen of het niet verstandiger is om voor een herplaatser te gaan, beter voor mij en voor de pup. Maar goed, ondanks alles zijn mijn honden uiteindelijk wel heerlijke hondjes geworden, al ligt dat waarschijnlijk meer aan hun dan aan mij.
Even een complimentje, je eerlijkheid is verfrissend. :ok: Maar ook, volgens mij ligt het ook wel een beetje aan het ras wat je gekozen hebt :wink: . Daarin kunnen wij elkaar een hand schudden.
Mit
Zeer actief

Oh aanvullend op Miek: Ik moet geen pup hebben. Dat kan ik absoluut niet hebben. Mijn makkelijke omgang met honden ten aanzien van commando's geldt dus alleen voor herplaatsers.
Puppen maken me gillend gek. Enig bij anderen en ik bewonder de mensen die het kunnen. Ik kan het niet.
Afbeelding
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Tot nu toe zei ik met Christo altijd: het enige commando dat hij kent is 'Zit!', maar hij doet het dan ook beeldig. Echt een pose een fotomodel waardig :mrgreen:

Aidan vraag ik nooit om te zitten vanwege zijn knie. Durga vraagt standaard eerst 'wat schuift het' vooral ze aan het 'verzoek' om te gaan zitten voldoet. :mrgreen:

Het hele spul komt als ik hen roep, en nog met een redelijke vaart ook.

Maar wat vinden jullie van dit filmpje:

De eerste keer dat ik dit filmpje zag, ergerde ik me eraan. Al die truken die dit hondje uit moet voeren voordat hij eindelijk iets krijgt. Geef mij Durga dan maar.
saffie
Zeer actief

Ongelezen bericht door saffie »

Toen Saffie nog een pup was heb ik veel van haar verwacht, ik had toen op puppycursus begrepen dat een hond tot 16-20 weken het snelste leert en dat we die periode vooral moesten benutten door de hond alvast allerlei oefeningen aan te leren die later nodig waren. Nou geloof ik niet dat Saffie daar iets van over heeft gehouden want ze vond en vind trainen heel erg leuk en het werd wel allemaal spelenderwijs aangeleerd..
Maar bij een eventuele volgende pup zou ik me daar dus helemaal niet druk om maken. Saffie is nu drie en ze leert nog net zo makkelijk, waarschijnlijk nog makkelijker omdat we qua trainen steeds beter op elkaar ingespeeld raken.

Maar of er van pups in het algemeen teveel verwacht wordt weet ik niet, misschien qua zindelijk worden en alleen zijn wel, maar ik kom nooit heel veel honden tegen die per sé van hun baasjes heel erg goed moeten luisteren. Ik ken wel een paar baasjes die dat eisen, maar die hebben ook honden waar het echt in zit dat ze heel erg goed opletten.
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Jinx schreef:Puppen maken me gillend gek. Enig bij anderen en ik bewonder de mensen die het kunnen. Ik kan het niet.
Ik bedoel dit absoluut niet lullig, maar ben heel benieuwd naar wat je dan onder "kunnen" verstaat?
Afbeelding
Mit
Zeer actief

Frenk schreef:
Jinx schreef:Puppen maken me gillend gek. Enig bij anderen en ik bewonder de mensen die het kunnen. Ik kan het niet.
Ik bedoel dit absoluut niet lullig, maar ben heel benieuwd naar wat je dan onder "kunnen" verstaat?
Mensen die het vol houden en een leuke hond van de pup maken :wink:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik dank altijd de hemel als een pup een beetje wat kan.
Je weet wel, zindelijk zijn, komen, zitten, min of meer behoorlijk aan de riem lopen.

Want ik vind trainen leuk, maar dat gedoe van zo'n frummel die niks snapt en overal heen wil, daar verlies ik iets te snel mijn geduld, al weet ik dat altijd goed te verbergen.
Tegen de tijd dat ik het echt gehad heb begint het net wat te worden, dus dat komt dan goed uit :mrgreen:

Maar pups vind ik dus vooral erg leuk bij anderen, vrees ik.
Of hier, maar dan dus tot pakweg acht weken ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Marjoleine schreef:Ik dank altijd de hemel als een pup een beetje wat kan.
Je weet wel, zindelijk zijn, komen, zitten, min of meer behoorlijk aan de riem lopen.
Hier hetzelfde :mrgreen: Ik vind pups leuk lief schattig etc etc. maar ook geestelijk heel erg vermoeiend. Al is het alleen maar doordat ik me zo enorm verantwoordelijk voel voor zo'n overduidelijk nog baby hondje...
Maar toch trap ik er elke keer weer in :mrgreen: Nee hoor, ik vind, naast dat ik het geestelijk best zwaar vind, het ook wel weer heel bijzonder om zo'n baby hondje uit te zien groeien tot een peuter hondje, kleuter hondje, puber hondje, en uiteindelijk volwassen hondje. En zo'n pupje mee naar huis mogen nemen vind ik ook iets heel, heel speciaals.
En Saar en Vera waren ook wel hele brave baby-hondjes. Moosiemoos was een draak in het kwadraat haha (maar uiteindelijk de allerheerlijkste volwassen hond die ik me voor kon stellen).
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik denk wel dat ik te veel verwacht heb van Bram op jonge leeftijd. En dat het daardoor juist een zootje werd. Nu verwacht ik volgens mij niet te veel. Ik wil gewoon lol met hem hebben en dat lukt prima :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

ranetje schreef:
malinois schreef:
Met Mellie viel dat dus niet op te lossen, die ging compleet uit zijn plaat en was totaal onbereikbaar.
Oplossing lekker wegwezen , naar Hemmeland en het manneke daar even tot rust laten komen, daarna wat oefeningetjes gedaan en heerlijk relaxed huiswaarts :ok:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Addy schreef:
ranetje schreef:
malinois schreef:
Met Mellie viel dat dus niet op te lossen, die ging compleet uit zijn plaat en was totaal onbereikbaar.
Oplossing lekker wegwezen , naar Hemmeland en het manneke daar even tot rust laten komen, daarna wat oefeningetjes gedaan en heerlijk relaxed huiswaarts :ok:
:ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Addy

malinois schreef:een hond van 6 maanden is geen pup meer in mijn ogen (tenminste niet de hondenrassen waar ik over het algemeen mee te maken heb), dat is een jonge hond.
En ja ik vind dat ze dan moeten luisteren, dus hierkomen als ik ze roep en aandacht voor mij hebben en niet voor iets anders. Meer vraag ik niet.
Ik vind een hond van zes maanden wel degelijk nog een pup, van ieder ras, en je kan er wel een draai aangeven dat werkhonden van zes maanden geen pup meer zijn maar dat is alleen maar omdat die honden zo vroeg mogelijk getraind worden om zo goed mogelijk te presteren.
Dat neemt niet weg dat het wel degelijk pups zijn :wink:
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Addy schreef:
malinois schreef:een hond van 6 maanden is geen pup meer in mijn ogen (tenminste niet de hondenrassen waar ik over het algemeen mee te maken heb), dat is een jonge hond.
En ja ik vind dat ze dan moeten luisteren, dus hierkomen als ik ze roep en aandacht voor mij hebben en niet voor iets anders. Meer vraag ik niet.
Ik vind een hond van zes maanden wel degelijk nog een pup, van ieder ras, en je kan er wel een draai aangeven dat werkhonden van zes maanden geen pup meer zijn maar dat is alleen maar omdat die honden zo vroeg mogelijk getraind worden om zo goed mogelijk te presteren.
dat ben ik dus niet met malinois eens, wel dat 6 mnd een jonge hond is, maar niet dat hij alles moet, t enige wat hij op die leeftijd moet is luisteren als ik roep, dus hierkomen, met de rest begin ik pas boven het jaar......
wat ik juist zie is dat werkhonden juist wel de tijd en de kans krijgen zich eerst te ontwikkelen voordat er mee gewerkt wordt, dus dat er pas later mee begonnen wordt, juist om beter te presteren...
Addy

crutz schreef:
Addy schreef:
dat ben ik dus niet met malinois eens, wel dat 6 mnd een jonge hond is, maar niet dat hij alles moet, t enige wat hij op die leeftijd moet is luisteren als ik roep, dus hierkomen, met de rest begin ik pas boven het jaar......
wat ik juist zie is dat werkhonden juist wel de tijd en de kans krijgen zich eerst te ontwikkelen voordat er mee gewerkt wordt, dus dat er pas later mee begonnen wordt, juist om beter te presteren...
Ik hoor anders genoeg mensen met een werkhond die de pup al met drie vier maanden buiten in een kennel zitten, dan mag het pupje dus al geen pupje zijn want pupjes horen in een warme veilige omgeving te zitten waar de baasjes precies in de gaten kunnen houden of het allemaal wel goed gaat met het pupselkind :wink:
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Addy schreef:
crutz schreef:
Addy schreef:
Ik hoor anders genoeg mensen met een werkhond die de pup al met drie vier maanden buiten in een kennel zitten, dan mag het pupje dus al geen pupje zijn want pupjes horen in een warme veilige omgeving te zitten waar de baasjes precies in de gaten kunnen houden of het allemaal wel goed gaat met het pupselkind :wink:
hier zitten ze vanaf 3 wk al in de kennel, dus dat is de veilige warme plek waar ze met mams opgegroeid zijn...sorry, maar zie de link niet tussen in een kennel zitten en geen pup mogen zijn
overigens gaan ze hier (de blijverds) na 7 wk wel een tijdje naar binnen, gewoon om uit de nest omgeving te zijn,niet omdat binnen beter is dan buiten...
Addy

crutz schreef:hier zitten ze vanaf 3 wk al in de kennel, dus dat is de veilige warme plek waar ze met mams opgegroeid zijn...sorry, maar zie de link niet tussen in een kennel zitten en geen pup mogen zijn
overigens gaan ze hier (de blijverds) na 7 wk wel een tijdje naar binnen, gewoon om uit de nest omgeving te zijn,niet omdat binnen beter is dan buiten...
Dat vind ik een zekere mate van ontkenning van een gegeven :denken:
Als jouw pup naar zijn nieuwe baas gaat mist hij en de veiligheid van zijn mamma in zijn nieuwe omgeving en mag de kennel in waar hij nooit zoveel aandacht en warmte kan krijgen dan een hond die gewoon in huis opgroeit :19:
Dat vind ik dus geen pup meer mogen zijn maar geeft mij het gevoel van een soort Remy die alleen op de wereld is :roll:
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Addy schreef:
crutz schreef:hier zitten ze vanaf 3 wk al in de kennel, dus dat is de veilige warme plek waar ze met mams opgegroeid zijn...sorry, maar zie de link niet tussen in een kennel zitten en geen pup mogen zijn
Dat vind ik een zekere mate van ontkenning van een gegeven :denken:
Als jouw pup naar zijn nieuwe baas gaat mist hij en de veiligheid van zijn mamma in zijn nieuwe omgeving en mag de kennel in waar hij nooit zoveel aandacht en warmte kan krijgen dan een hond die gewoon in huis opgroeit :19:
Dat vind ik dus geen pup meer mogen zijn maar geeft mij het gevoel van een soort Remy die alleen op de wereld is :roll:
hoezo,
kennel=bekend terrein (al vanaf 3 wk in opgegroeid)
kennel=lekker je gang mogen gaan, niemand die ingrijpt of corrigeert, alles mag, t is ZIJN ruimte...(oke, alleen niet overmatig blaffen)

daarnaast waarom zou een hond die in een kennel zit geen aandacht en warmte krijgen, juist mss wel meer, want alle aandacht die hij krijgt is meer dan 100% is die tijd er niet, dan zit hij idd in de kennel, maar dan wordt hij dus niet als een "huishond" steeds weggestuurd omdat hij in de weg ligt of zo....dus geen negatieve interactie met mensen, is juist alleen maar leuk en positief....

verder (zeker nu zo in de herfst, in de zomer wil het nog wel eens anders zijn) houden de meeste mensen de pup toch de eerste tijd in huis, ookal is hij bij de fokker buiten gewend, alleen dan wel volgens het zelfde concept, leuke dingen met t baasje, eigen tijd in eigen ruimte (en dat is dan binnen vaak bench/vari kennel/puppy kennel etc...)
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Moos schreef:
Waarmee ik zeker niet de puppencursus in zijn algemeenheid af wil kraken hoor, absoluut niet :wink: Maar ik denk dat het ook iets is van deze maatschappij een beetje, alles moet snel snel snel, en nu nu nu, en ook het gehoorzamen van de pup dus.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Als pup met zes maanden nog niet perfect luistert is het de fout van de cursus en wordt er vaak helemaal maar niets meer gedaan (heb toch geen nut bij die van mij). Vandaar dat er zo ontzettend veel echt totaal niet opgevoede honden rondlopen. Het lukt immers niet in drie maanden tijd, dus gaat het helemaal nooit lukken. Of "Labradors luisteren de eerste twee jaar nooit". Met negen maanden wordt het reutje gecastreerd omdat hij alleen maar aan loopse teven denkt en met een jaar, anderhalf jaar staat hij dan op marktplaats.

Anne
crutz
Zeer actief
Contacteer:

toevallig gisterenavond nog een pupkoper over de vloer gehad, die vroeg hoe of wat met cursus/training (eerste hond waar hij iets in de africhting mee wil gaan doen), t advies gegeven wel alvast zelf te gaan kijken, maar de hond lekker eerst op te laten groeien en op te voeden en dan pas te gaan trainen....waren echt leuke mensen, altijd een terv gehad, maar zochten nu toch een belg die wat opener was....wel altijd al vlees gevoerd, want dat commerciele gedoe van brok snapte hij niet zo.... :mrgreen:
Addy

crutz schreef:hoezo,
kennel=bekend terrein (al vanaf 3 wk in opgegroeid)
kennel=lekker je gang mogen gaan, niemand die ingrijpt of corrigeert, alles mag, t is ZIJN ruimte...(oke, alleen niet overmatig blaffen)

daarnaast waarom zou een hond die in een kennel zit geen aandacht en warmte krijgen, juist mss wel meer, want alle aandacht die hij krijgt is meer dan 100% is die tijd er niet, dan zit hij idd in de kennel, maar dan wordt hij dus niet als een "huishond" steeds weggestuurd omdat hij in de weg ligt of zo....dus geen negatieve interactie met mensen, is juist alleen maar leuk en positief....

verder (zeker nu zo in de herfst, in de zomer wil het nog wel eens anders zijn) houden de meeste mensen de pup toch de eerste tijd in huis, ookal is hij bij de fokker buiten gewend, alleen dan wel volgens het zelfde concept, leuke dingen met t baasje, eigen tijd in eigen ruimte (en dat is dan binnen vaak bench/vari kennel/puppy kennel etc...)
:denken: jij s'nachts in je warme bed hoort het als je pupje onrustig is omdat hij bijv. ziek is of bang is ?
En is het niet standaard zo dat iets wat je niet helemaal in je zicht hebt ook nooit de volle aandacht kan hebben ?
Hier loop ik rond en als er iets is met pupsel signaleer ik het direkt, dat kan nooit als het beestje buiten zit :roll:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Addy schreef:
ik vind een mechel qua gedrag etc geen pup meer op die leeftijd... een dober bijv. wel... die blijven veel langer pup over het algemeen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Addy schreef:
crutz schreef:
Addy schreef:
mijn honden zaten bij de fokker al in de kennel met 5 weken... :19: hoezo niet lekker pup zijn, als ze dat ergens kunnen zijn zonder dat ze iets moeten leren constant dan is dat wel in een kennel :ok:

Overigens heb ik de pups altijd eerst even binnen maar dat is meer voor mezelf als voor de hond... mn honden liggen op mn teef na allemaal het liefst buiten en daar liggen ze dus ook.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
crutz
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
Addy schreef:
ik vind een mechel qua gedrag etc geen pup meer op die leeftijd... een dober bijv. wel... die blijven veel langer pup over het algemeen.
dat is denk ik wel een groot verschil tussen IPO en KNPV, in de IPO wordt er over het algemeen idd veel vroeger begonnen met trainen...

idd kan een mechel van 6 mnd qua gedrag prima geen pup meer zijn, maar ook in de jonge honden fase laat ik ze nog lekker jonge hond zijn....en wordt er dus nog niet geoefend....tenminste niet echt...
malinois
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:kennel=lekker je gang mogen gaan, niemand die ingrijpt of corrigeert, alles mag, t is ZIJN ruimte...(oke, alleen niet overmatig blaffen)
juist dat bedoel ik :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”