Werkdrift zit toch ook in het karakter?malinois schreef:ik zeg dat ik niet in de 50% geloof... en ik heb het niet over werkdrift ik heb het over karakter en dan met name over zogenaamde agressie.Moos schreef:Lijkt me de hele erfelijkheidstheorie omgooien als je gaat beweren dat alleen het gedrag van de kant van de teef erfelijk is. EigenlijkZoek stok! schreef:Goh, en laat ik nou ook meer honden kennen dan Bram. En pa maakt daarin wel degelijk uit. We verschillen dus gewoon van mening.malinois schreef: en voor mij dus niet, tenminste wat het karakter aangaat...Moeders is wat dat betreft voor mij het balangrijkste... teef moet sociaal zijn. En dan heb ik het niet over mn eigen honden uit de nesten maar uit veel meer nesten en combi's die ik heb gezien.
![]()
Dan zouden we bij dekreuen ook alleen nog maar naar uiterlijk en gezondheid hoeven te kijken. Lekker makkelijk
Kan je bij werkhonden ook een reu inzetten met totaal geen wil om te werken. Als moeders het maar heeft![]()
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
castratie ter voorkoming van problemen?
Moderator: moderatorteam
- Moos
- Zeer actief

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
staat dat ergens dan dat ze het wel had moeten doen? pfff ik wordt er langzamerhand wel erg moe van...Moos schreef:En een Collie hoort geplaatst te kunnen worden bij een hele gemiddelde hondenbaas. Lieke lijkt me nog meer dan dat en ook bij haar groeide deze reu uit tot een absoluut niet Collie-typische hond qua gedrag.malinois schreef:
over of een hond had kunnen groeien.. ik heb het nergens over de bijtervaringen van een hond gehad.
Een hond kan in gedrag groeien zonder winnaarservaringen qua bijten gehad te hebben.
Dan lijkt me dus dat je daar niet mee verder gaat fokken.
Wat is in godsnaam het nut om het risico te nemen op het fokken van Collies die moeilijk te houden zijn in een gemiddeld gezin bij een gemiddelde baas??
ik vroeg me af of het daadwerkelijk agressie was en niet een gegroeide hond en dat blijf ik me ook afvragen...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
dat zeg ik ook steeds maar dat schijnt niet door te komen... ik kom meer dan op hondensportterreinenMoos schreef:En daar lopen geen andere honden?malinois schreef: de meeste mensen die een hond hebben gaan niet naar het bos... het overgrote deel komt hier echt niet verder dan het dichtsbijzijnde park...
Ja, en dus?? Omdat jij dat niet normaal vindt gaan we allemaal honden fokken met hond-agressie erin?En ik vraag me dat af of dat zo normaal is dat alle vreemde honden maar zomaar met andere vreemde honden spelen, ik vind dat niet zo normaal
Niemand heeft het ook over spelen verder, wel over normaal door een redelijk druk gebruikt losloopgebied te kunnen lopen zonder dat je hond andere honden opvreet.
Er is echt, echt waar nog meer dan jouw wereldje hoor

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Moos
- Zeer actief
malinois schreef:staat dat ergens dan dat ze het wel had moeten doen? pfff ik wordt er langzamerhand wel erg moe van...Moos schreef:En een Collie hoort geplaatst te kunnen worden bij een hele gemiddelde hondenbaas. Lieke lijkt me nog meer dan dat en ook bij haar groeide deze reu uit tot een absoluut niet Collie-typische hond qua gedrag.malinois schreef:
over of een hond had kunnen groeien.. ik heb het nergens over de bijtervaringen van een hond gehad.
Een hond kan in gedrag groeien zonder winnaarservaringen qua bijten gehad te hebben.
Dan lijkt me dus dat je daar niet mee verder gaat fokken.
Wat is in godsnaam het nut om het risico te nemen op het fokken van Collies die moeilijk te houden zijn in een gemiddeld gezin bij een gemiddelde baas??
ik vroeg me af of het daadwerkelijk agressie was en niet een gegroeide hond en dat blijf ik me ook afvragen...
malinois schreef: tja maar wie zegt dat hij dit bij een andere baas, wellicht iemand met meer overwicht ook had laten zien?Ik had zo'n reu wel als dekreu genomen nl aangezien dit in mijn ogen puur aan de eigenaar ligt (niks ten nadele van jou overigens want sommige mensen kunnen gewoon niet met een dergelijke hond overweg).

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
dat moet er bij mij bij allebei de honden inzitten... en ook een huishond kan werkdrift hebben overigens...Moos schreef:Werkdrift zit toch ook in het karakter?malinois schreef:ik zeg dat ik niet in de 50% geloof... en ik heb het niet over werkdrift ik heb het over karakter en dan met name over zogenaamde agressie.Moos schreef:Lijkt me de hele erfelijkheidstheorie omgooien als je gaat beweren dat alleen het gedrag van de kant van de teef erfelijk is. EigenlijkZoek stok! schreef: Goh, en laat ik nou ook meer honden kennen dan Bram. En pa maakt daarin wel degelijk uit. We verschillen dus gewoon van mening.![]()
Dan zouden we bij dekreuen ook alleen nog maar naar uiterlijk en gezondheid hoeven te kijken. Lekker makkelijk
Kan je bij werkhonden ook een reu inzetten met totaal geen wil om te werken. Als moeders het maar heeft![]()
![]()
Maar een minder sociale reu vind ik dus niet belangrijk als de teef maar sociaal is.

- Moos
- Zeer actief
Ja, je zegt het wel, maar het komt niet door omdat alles wat je voorderest zegt daar geen blijk van geeftmalinois schreef:dat zeg ik ook steeds maar dat schijnt niet door te komen... ik kom meer dan op hondensportterreinenMoos schreef:En daar lopen geen andere honden?malinois schreef: de meeste mensen die een hond hebben gaan niet naar het bos... het overgrote deel komt hier echt niet verder dan het dichtsbijzijnde park...
Ja, en dus?? Omdat jij dat niet normaal vindt gaan we allemaal honden fokken met hond-agressie erin?En ik vraag me dat af of dat zo normaal is dat alle vreemde honden maar zomaar met andere vreemde honden spelen, ik vind dat niet zo normaal
Niemand heeft het ook over spelen verder, wel over normaal door een redelijk druk gebruikt losloopgebied te kunnen lopen zonder dat je hond andere honden opvreet.
Er is echt, echt waar nog meer dan jouw wereldje hoor

- Moos
- Zeer actief
Nee, omdat het jou niet zoveel kan schelen of je hond sociaal is of niet.malinois schreef:
dat moet er bij mij bij allebei de honden inzitten... en ook een huishond kan werkdrift hebben overigens...
Maar een minder sociale reu vind ik dus niet belangrijk als de teef maar sociaal is.
Laat dat nou net bij een Collie net zo belangrijk zal als de werkdrift bij jouw honden.
Dus dan moet dat in allebei de ouders zitten, net zoals de oh zo belanrijke werkdrift bij jou in beide ouderhonden moet zitten.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
die heeft het altijd al gehad, ze knokten elkaar de kennel uit de pups met 9 weken (daarom ook nooit meer een hond die tot 9 weken bij een fokker heeft gezeten), hij heeft nooit vreemde honden gemogen, altijd ontweken en als ze dichtbij kwamen proberen te snappen...als pupseltje van 9 weken dus al.Zoek stok! schreef:Tsja, diezelfde vraag kun je je dan ook afvragen bij je eigen reu.malinois schreef: ik vroeg me af of het daadwerkelijk agressie was en niet een gegroeide hond en dat blijf ik me ook afvragen...
Eigen accepteerde hij en daarmee had je het ook gehad. Een iets ander verhaal wat ik van Cody lees dus.
Hij zal overigens nooit uit zichzelf op een hond afgaan en bijten... ze moeten niet bij hem komen.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
nogmaals ik geloof daar niet in, door de verschillende honden die ik gezien heb... Linda heeft het weer anders gezien dus de werkelijkheid zal wel ergens in het midden liggen.Moos schreef:Nee, omdat het jou niet zoveel kan schelen of je hond sociaal is of niet.malinois schreef:
dat moet er bij mij bij allebei de honden inzitten... en ook een huishond kan werkdrift hebben overigens...
Laat dat nou net bij een Collie net zo belangrijk zal als de werkdrift bij jouw honden.
Dus dan moet dat in allebei de ouders zitten, net zoals de oh zo belanrijke werkdrift bij jou in beide ouderhonden moet zitten.
Overigens heb ik veel liever een sociale hond, maar ja dat heb je niet altijd voor het zeggen.

- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Dus dat risico neem je dan maar gewoon?malinois schreef:omdat je dat niet weet of dit puur aan het karakter ligtCaro. schreef:Je kan helemaal niet zeggen dat dit puur aan de eigenaar is, waar is het gedeelte karakter in jouw bewering?malinois schreef:tja maar wie zegt dat hij dit bij een andere baas, wellicht iemand met meer overwicht ook had laten zien?lieke schreef:heb zelfs aanvragen gehad voor hem als dekreu (niet dat ik zijn karakter wilde doorgeven :N: ).Ik had zo'n reu wel als dekreu genomen nl aangezien dit in mijn ogen puur aan de eigenaar ligt (niks ten nadele van jou overigens want sommige mensen kunnen gewoon niet met een dergelijke hond overweg).
Het kan aan het karakter liggen en dat zet je dus een reu in die helemaal geen rastypisch karakter heeft (voor een Collie dus).
Ik zou zo'n reu ook nooit gebruiken voor de fok.![]()
dat zul je dus ook nooit helemaal weten... maar het zou voor mij dus geen punt zijn om deze reu niet te gebruiken....
Ik vind de teef in deze veel en veel belangrijker aangezien daar de pups bij liggen.
Je hebt geen idee of het aan karakter of opvoeding ligt de agressie.... dus what the fuck, we wagen het er gewoon op.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Volgens is het andersom en wordt hier gezegd dat het niet erfelijk is, erger nog het ligt niet eens aan het karakter, het ligt alleen maar aan de opvoedingMARC_S schreef:Hoe komen jullie erbij dat hond-agressie in die hond erfelijk zou zijn? Wat dacht je van aan de lijn kennis maken? Verkeerde ervaringen? Verkeerd reageren op een niets betekend snauwpartijtje? Wat heeft die hond nu helemaal gedaan aan opengereten verscheurde slachtoffersWaren zijn ouders dan ook zo agressief? Zal wel als dat zo erfelijk is
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
de oudste reu is geen nakomeling van mijn teefInge O schreef:dat je er zo over denkt is dus wel terug te zien in een nakomeling van jouw teef - terwijl zij wél zo sociaal is.malinois schreef:Maar een minder sociale reu vind ik dus niet belangrijk als de teef maar sociaal is.
rara, hoe zou dat nu komen?

- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Zo heb ik het ook gelezen, Caro. In dat geval belijd ik oprecht mijn schuld, mea culpa, het lag niet aan Cody het lag aan mij, nl. mijn gebrek aan overwicht en mijn foute opvoedingCaro. schreef:Volgens is het andersom en wordt hier gezegd dat het niet erfelijk is, erger nog het ligt niet eens aan het karakter, het ligt alleen maar aan de opvoedingMARC_S schreef:Hoe komen jullie erbij dat hond-agressie in die hond erfelijk zou zijn? Wat dacht je van aan de lijn kennis maken? Verkeerde ervaringen? Verkeerd reageren op een niets betekend snauwpartijtje? Wat heeft die hond nu helemaal gedaan aan opengereten verscheurde slachtoffersWaren zijn ouders dan ook zo agressief? Zal wel als dat zo erfelijk is
En nou heb ik een volslagen onschuldige hond die gewoonweg slecht begeleid was en wiens echte karakter ik niet goed heb doorgrond dus bestraft met het ontnemen van zijn mannelijkheid.
Een brevet van onvermogen dus...

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ja, dat dank ik wel, ligt een beetje verder aan wat de teef eerder heeft laten zien eventueel in een nest.Caro. schreef:Dus dat risico neem je dan maar gewoon?malinois schreef:omdat je dat niet weet of dit puur aan het karakter ligtCaro. schreef:Je kan helemaal niet zeggen dat dit puur aan de eigenaar is, waar is het gedeelte karakter in jouw bewering?malinois schreef: tja maar wie zegt dat hij dit bij een andere baas, wellicht iemand met meer overwicht ook had laten zien?Ik had zo'n reu wel als dekreu genomen nl aangezien dit in mijn ogen puur aan de eigenaar ligt (niks ten nadele van jou overigens want sommige mensen kunnen gewoon niet met een dergelijke hond overweg).
Het kan aan het karakter liggen en dat zet je dus een reu in die helemaal geen rastypisch karakter heeft (voor een Collie dus).
Ik zou zo'n reu ook nooit gebruiken voor de fok.![]()
dat zul je dus ook nooit helemaal weten... maar het zou voor mij dus geen punt zijn om deze reu niet te gebruiken....
Ik vind de teef in deze veel en veel belangrijker aangezien daar de pups bij liggen.
Je hebt geen idee of het aan karakter of opvoeding ligt de agressie.... dus what the fuck, we wagen het er gewoon op.
als de teef niet sociaal is kunnen de pups dit overnemen, ze liggen niet bij pa die zien ze nooit... dat risico zou ik dus niet willen nemen bij een dergelijke teef.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
tja ik heb je nu al tig keer het uitgelegd... ik heb ook tegen je gezegd dat het niet negatief bedoeld is tegen jou... maar goed... dat wil je dus niet zien. Prima.lieke schreef:Zo heb ik het ook gelezen, Caro. In dat geval belijd ik oprecht mijn schuld, mea culpa, het lag niet aan Cody het lag aan mij, nl. mijn gebrek aan overwicht en mijn foute opvoedingCaro. schreef:Volgens is het andersom en wordt hier gezegd dat het niet erfelijk is, erger nog het ligt niet eens aan het karakter, het ligt alleen maar aan de opvoedingMARC_S schreef:Hoe komen jullie erbij dat hond-agressie in die hond erfelijk zou zijn? Wat dacht je van aan de lijn kennis maken? Verkeerde ervaringen? Verkeerd reageren op een niets betekend snauwpartijtje? Wat heeft die hond nu helemaal gedaan aan opengereten verscheurde slachtoffersWaren zijn ouders dan ook zo agressief? Zal wel als dat zo erfelijk is
!
En nou heb ik een volslagen onschuldige hond die gewoonweg slecht begeleid was en wiens echte karakter ik niet goed heb doorgrond dus bestraft met het ontnemen van zijn mannelijkheid.
Een brevet van onvermogen dus...

- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- Aantal honden: 4
Ik meen het serieus, ik ben vol verbazing over jouw mening dat het karakter van pa niet erfelijk is, of in ieder geval niet fifty - fifty kansmalinois schreef: als de teef niet sociaal is kunnen de pups dit overnemen, ze liggen niet bij pa die zien ze nooit... dat risico zou ik dus niet willen nemen bij een dergelijke teef.
Als ik jou zo lees is het voor jou helemaal niet belangrijk hoe het karakter van de reu is en is dat voor jou ook van ondergeschikt belang want hoe de teef een nest grootbrengt is van doorslaggevende factor voor het karakter van pups....
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
het gaat niet of ze prima zijn voor de pups, hoe reageren ze in het bijzijn van de pups op andere honden, op mensen etc. dat vind ik idd. veel belangrijkerTamara. schreef:en dat jij het karakter voor een heel groot gedeelte aan de teef ophangt die het nest grootbrengt. Ik denk dat de meeste teven die pups hebben voor de pups prima zijn,

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ik heb geen idee over percentages maar geen fifty-fifty DENK ik... ik ben geen wetenschapper nl.Tamara. schreef:en later toch een bepaalde mate van agressie hebben, en de teef heeft hier geen last van, hoe verklaar je dat dan? Voor hoeveel procent denk jij dan dat het karakter van pa erfelijk is?
Als ik jou zo lees is het voor jou helemaal niet belangrijk hoe het karakter van de reu is en is dat voor jou ook van ondergeschikt belang want hoe de teef een nest grootbrengt is van doorslaggevende factor voor het karakter van pups....

-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Dat is het andere uiterste natuurlijk. Maar iedereen weet inmiddels wel wat de invloed van een eigenaar op zijn hond kan zijn toch? Voorbeelden te over van onbegrepen honden en asielen vol. Voorbeelden van honden die van karakter echt fout waren zijn er weinig. Zelfs over pitbulls wordt gezegd dat de baasjes ze zo maken en als dan ons eigen hondje probleemgedrag heeft dan ligt het ineens aan het hondje. HmmzzzzMarie-Josée schreef:Ik vind het altijd knap arrogant om aan te voeren dat het allemaal aan de opvoeding ligt, net of een hond geen eigenheid heeft en wij als minigodjes alles maar kunnen besturen.
- Moos
- Zeer actief
Volgens mij niet door dezelfde mensen die nu zeggen dat agressie erfelijk zou kunnen zijn.MARC_S schreef: Zelfs over pitbulls wordt gezegd dat de baasjes ze zo maken en als dan ons eigen hondje probleemgedrag heeft dan ligt het ineens aan het hondje. Hmmzzzz
Daarnaast is 'in karakter echt fout' zoals je nu zegt nogal een rekbaar begrip
Waarmee ik uiteraard niet de invloed van de baas wil ontkennen, absoluut niet. Maar een hond die andere reuen vanaf 9 maanden echt wil killen, ik kan me daar echt niks bij voorstellen dat dat puur en alleen aan de baas zou liggen. Ik denk dat de invloed van de baas daarin echt minimaal is eigenlijk.

-
laeken
- Zeer actief
Ik denk dus van niet. Juist omdat het een reu van 9 maanden is.Moos schreef:Volgens mij niet door dezelfde mensen die nu zeggen dat agressie erfelijk zou kunnen zijn.MARC_S schreef: Zelfs over pitbulls wordt gezegd dat de baasjes ze zo maken en als dan ons eigen hondje probleemgedrag heeft dan ligt het ineens aan het hondje. Hmmzzzz![]()
Daarnaast is 'in karakter echt fout' zoals je nu zegt nogal een rekbaar begripEen hond die niet met sexegenoten kan is niet in karakter echt fout lijkt mij, maar voor een Collie is het niet gewenst.
Waarmee ik uiteraard niet de invloed van de baas wil ontkennen, absoluut niet. Maar een hond die andere reuen vanaf 9 maanden echt wil killen, ik kan me daar echt niks bij voorstellen dat dat puur en alleen aan de baas zou liggen. Ik denk dat de invloed van de baas daarin echt minimaal is eigenlijk.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Als het niet aan de baas lag maar aan zijn genen dan zou castratie geen zier helpen......MARC_S schreef:Ik denk dus van niet. Juist omdat het een reu van 9 maanden is.Moos schreef:Volgens mij niet door dezelfde mensen die nu zeggen dat agressie erfelijk zou kunnen zijn.MARC_S schreef: Zelfs over pitbulls wordt gezegd dat de baasjes ze zo maken en als dan ons eigen hondje probleemgedrag heeft dan ligt het ineens aan het hondje. Hmmzzzz![]()
Daarnaast is 'in karakter echt fout' zoals je nu zegt nogal een rekbaar begripEen hond die niet met sexegenoten kan is niet in karakter echt fout lijkt mij, maar voor een Collie is het niet gewenst.
Waarmee ik uiteraard niet de invloed van de baas wil ontkennen, absoluut niet. Maar een hond die andere reuen vanaf 9 maanden echt wil killen, ik kan me daar echt niks bij voorstellen dat dat puur en alleen aan de baas zou liggen. Ik denk dat de invloed van de baas daarin echt minimaal is eigenlijk.Als het niet aan de baas lag maar aan zijn genen dan zou castratie geen zier helpen. Je hebt dan een puberhondje dat misschien net even een klein denkfoutje maakt in zijn hormonenperiode en dan gaat het mis. Zelfs hondagressieve rassen zijn zelden fel met 9 maanden. En bij die honden helpt castratie geen zier
Dat zeg je, maar het lijkt mij precies het omgekeerde. Wat verandert er ineens aan de baas/opvoeding als de hond gecastreerd is? helemaal niets lijkt mij en toch helpt de castratie vaak
-
laeken
- Zeer actief
Dat de hond zijn pit verliest en dus door de baas onder de duim gehouden kan worden. Als je je ongecastreerde hond de baas bent pakt hij geen andere honden meer. Ik zeg niet dat ik ben zoals ik schrijf maar ik weet wel dat als Eva nu hond-agressief wordt dat aan mij ligt en niet aan haar. Dat ligt niet aan haar genen maar aan mijn manier van haar behandelen en haar vrij laten of juist beperken. Dat is teveel gevraagd voor veel mensen om zoiets in te kunnen zien. Dat is jammer en oneerlijk naar hun honden toeCaro. schreef:Als het niet aan de baas lag maar aan zijn genen dan zou castratie geen zier helpen......MARC_S schreef:Ik denk dus van niet. Juist omdat het een reu van 9 maanden is.Moos schreef:Volgens mij niet door dezelfde mensen die nu zeggen dat agressie erfelijk zou kunnen zijn.MARC_S schreef: Zelfs over pitbulls wordt gezegd dat de baasjes ze zo maken en als dan ons eigen hondje probleemgedrag heeft dan ligt het ineens aan het hondje. Hmmzzzz![]()
Waarmee ik uiteraard niet de invloed van de baas wil ontkennen, absoluut niet. Maar een hond die andere reuen vanaf 9 maanden echt wil killen, ik kan me daar echt niks bij voorstellen dat dat puur en alleen aan de baas zou liggen. Ik denk dat de invloed van de baas daarin echt minimaal is eigenlijk.Als het niet aan de baas lag maar aan zijn genen dan zou castratie geen zier helpen. Je hebt dan een puberhondje dat misschien net even een klein denkfoutje maakt in zijn hormonenperiode en dan gaat het mis. Zelfs hondagressieve rassen zijn zelden fel met 9 maanden. En bij die honden helpt castratie geen zier
Dat zeg je, maar het lijkt mij precies het omgekeerde. Wat verandert er ineens aan de baas/opvoeding als de hond gecastreerd is? helemaal niets lijkt mij en toch helpt de castratie vaak
-
laeken
- Zeer actief
Om even mijn punt te maken, die domme Cesar Milan heeft wel 50 pitbulls samen lopen. Die honden hebben heeeeel veel duidelijkheid nodig en heel veel gemene trucjes en middeltjes. Maar uiteindelijk ontspannen ze in elkaars aanwezigheid als ze normaal gesocialiseerd zijn. Elke hond kan leren dat iets niet mag en niet getolereerd wordt. Honden die wegrennen en een hond aanvallen luisteren helemaal niet. Die staan niet onder de baas maar doen waar ze zin in hebben. Je kan je hond als kenner en goede trainer altijd onder controle krijgen als hij geen kronkel heeft. En hoeveel honden hebben nu een kronkel? Volgens mij kun je per 1000 honden die ontsporen er misschien 1 aanwijzen die van 8 weken af al niet te redden was
Dus ik vind het gewoon totale onzin om dat soort gedrag bij honden zelf neer te leggen. Afgerichte honden vallen NOOIT andere honden aan op het veld, hoe graag ze ook zouden willen. Ik heb nog nooit bij IPO oid een goed getrainde hond op het veld een andere hond zien aanvallen. Laat ze lekker lopen op een buurtveldje en stuur een kind er mee op pas en de problemen beginnen meteen omdat de baas er niet bij is. Helaas hebben veel honden domweg geen echte baas maar een gewichtje aan het lijntje waar je koekjes uit kan loswrikken door als je zin hebt een kunstje te doen. Als je zin hebt in iets anders, zoals een hond uitkafferen, achter een fiets aan rennen of andere ongein dan doe je dat gewoon want het zgn baasje kan er toch niks tegen doen en heeft geen overwicht.
Dus ik vind het gewoon totale onzin om dat soort gedrag bij honden zelf neer te leggen. Afgerichte honden vallen NOOIT andere honden aan op het veld, hoe graag ze ook zouden willen. Ik heb nog nooit bij IPO oid een goed getrainde hond op het veld een andere hond zien aanvallen. Laat ze lekker lopen op een buurtveldje en stuur een kind er mee op pas en de problemen beginnen meteen omdat de baas er niet bij is. Helaas hebben veel honden domweg geen echte baas maar een gewichtje aan het lijntje waar je koekjes uit kan loswrikken door als je zin hebt een kunstje te doen. Als je zin hebt in iets anders, zoals een hond uitkafferen, achter een fiets aan rennen of andere ongein dan doe je dat gewoon want het zgn baasje kan er toch niks tegen doen en heeft geen overwicht.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Dus er bestaan helemaal geen honden die in basis niet met andere honden kunnen of niet met reuen? Het rasonderscheid hierin is dus volkomen onzin eigenlijk.MARC_S schreef:Dat de hond zijn pit verliest en dus door de baas onder de duim gehouden kan worden. Als je je ongecastreerde hond de baas bent pakt hij geen andere honden meer. Ik zeg niet dat ik ben zoals ik schrijf maar ik weet wel dat als Eva nu hond-agressief wordt dat aan mij ligt en niet aan haar. Dat ligt niet aan haar genen maar aan mijn manier van haar behandelen en haar vrij laten of juist beperken. Dat is teveel gevraagd voor veel mensen om zoiets in te kunnen zien. Dat is jammer en oneerlijk naar hun honden toeCaro. schreef:Als het niet aan de baas lag maar aan zijn genen dan zou castratie geen zier helpen......MARC_S schreef:Ik denk dus van niet. Juist omdat het een reu van 9 maanden is.Moos schreef: Volgens mij niet door dezelfde mensen die nu zeggen dat agressie erfelijk zou kunnen zijn.![]()
Dat zeg je, maar het lijkt mij precies het omgekeerde. Wat verandert er ineens aan de baas/opvoeding als de hond gecastreerd is? helemaal niets lijkt mij en toch helpt de castratie vaakAls je puberreutje gewoon goed onder appel staat en gecontrolleerd hondencontact heeft dan kan hij niet eens een killerinstinct ontwikkelen. Het is altijd de baas die daar de steken heeft laten vallen en niet de hond die in en in agressief aangelegd zou zijn of andere onzin. Daar waar diezelfde honden met andere honden leven is er nooit een probleem op een uitzondering na. Ze bestaan wel, maar ze zijn zeldzaam.
Als je een Stafford reu gewoon gecontroleerd bij andere reuen laat, dan ontwikkelt zich geen killer instinct.
Ik vind het een hele aparte redenatie. Ook apart omdat Kaya bijvoorbeeld als jonge hond juist heel leuk met andere honden was, geen nare aanvaringen of niks. Toen ze loops werd, veranderde dit.
Maar dat was dit niet onder invloed van hormonen begrijp ik. Overigens luistert zij uitstekend, zal ook niet uitvallen aan de lijn of niks, dus het appél is prima.
Alleen als een andere hond op haar afstormt, dan zou ze die inderdaad wel een kopje kleiner willen maken (let op 'zou willen' ook daar steek ik een stokje voor, maar de basis (!) is dus wel aanwezig).
Natuurlijk zie ik ook wel enig verband en uiteraard zijn er eigenaren die een hond totaal niet kunnen handelen, laat staan bepaalde reuen.
Maar om alles af te schuiven op de eigenaar, vind ik dus absoluut niet kloppen. Je vergeet het hele wezen hond hierbij, het karakter en toch zeker ook een deel eigen wil, hormonen, en ga zo maar door.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Oooo vergis je niet Marc, in IPO honden :N:MARC_S schreef:Om even mijn punt te maken, die domme Cesar Milan heeft wel 50 pitbulls samen lopen. Die honden hebben heeeeel veel duidelijkheid nodig en heel veel gemene trucjes en middeltjes. Maar uiteindelijk ontspannen ze in elkaars aanwezigheid als ze normaal gesocialiseerd zijn. Elke hond kan leren dat iets niet mag en niet getolereerd wordt. Honden die wegrennen en een hond aanvallen luisteren helemaal niet. Die staan niet onder de baas maar doen waar ze zin in hebben. Je kan je hond als kenner en goede trainer altijd onder controle krijgen als hij geen kronkel heeft. En hoeveel honden hebben nu een kronkel? Volgens mij kun je per 1000 honden die ontsporen er misschien 1 aanwijzen die van 8 weken af al niet te redden was![]()
Als er één losbreekt terwijl hij afligt en er is een andere op het veld, dan heb je vaak wel degelijk ellende hoor
Die honden worden meestal consequent gescheiden, maar in de basis kan het ook bij die honden, net zoals bij andere honden, wel degelijk aanwezig zijn. Misschien nog wel sterker aanwezig.
- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- Aantal honden: 4
Maar zie jij de gemiddelde hondeneigenaar gemene trucjes uithalen en naar middelen grijpen die ook gemeen zijn? De gemiddelde africhter heeft standaard een tt om de nek van z'n hond hangen, als ik zoiets om m'n nek had hangen liet ik het ook wel uit m'n hoofd om naar een andere hond toe te rennen en voerde ik maar het 'kunstje' uit zoals de baas vraagtMARC_S schreef:Om even mijn punt te maken, die domme Cesar Milan heeft wel 50 pitbulls samen lopen. Die honden hebben heeeeel veel duidelijkheid nodig en heel veel gemene trucjes en middeltjes. Maar uiteindelijk ontspannen ze in elkaars aanwezigheid als ze normaal gesocialiseerd zijn. Elke hond kan leren dat iets niet mag en niet getolereerd wordt. Honden die wegrennen en een hond aanvallen luisteren helemaal niet. Die staan niet onder de baas maar doen waar ze zin in hebben. Je kan je hond als kenner en goede trainer altijd onder controle krijgen als hij geen kronkel heeft. En hoeveel honden hebben nu een kronkel? Volgens mij kun je per 1000 honden die ontsporen er misschien 1 aanwijzen die van 8 weken af al niet te redden was![]()
-
laeken
- Zeer actief
Ik denk dat iedereen die goed weet wat hij/zij doet een staffreutje kan kopen van 8 weken en die zo kan trainen dat hij aangelijnd zonder blikken of blozen door een groep reuen kan lopen, dat hij niet mag reageren als er aan hem gesnuffeld wordt en dat hij zich alles moet laten gevallen als de baas dat wil. Dat denk ik inderdaad absoluut. De eerste keer vechten kan alleen als jij dat toe staat of als jij hem die vrijheid hebt gegeven. Het is niet voor niets dat trainers vrijwel alles in een hond kunnen trainen. Ik kan het niet hoor, maar de grootste monsters van reuen kunnen hun kunstje en het afliggen naast een ander monster leren als je je best doet. Voorbeelden te overCaro. schreef:Dus er bestaan helemaal geen honden die in basis niet met andere honden kunnen of niet met reuen? Het rasonderscheid hierin is dus volkomen onzin eigenlijk.MARC_S schreef:Dat de hond zijn pit verliest en dus door de baas onder de duim gehouden kan worden. Als je je ongecastreerde hond de baas bent pakt hij geen andere honden meer. Ik zeg niet dat ik ben zoals ik schrijf maar ik weet wel dat als Eva nu hond-agressief wordt dat aan mij ligt en niet aan haar. Dat ligt niet aan haar genen maar aan mijn manier van haar behandelen en haar vrij laten of juist beperken. Dat is teveel gevraagd voor veel mensen om zoiets in te kunnen zien. Dat is jammer en oneerlijk naar hun honden toeCaro. schreef:Als het niet aan de baas lag maar aan zijn genen dan zou castratie geen zier helpen......MARC_S schreef: Ik denk dus van niet. Juist omdat het een reu van 9 maanden is.Als het niet aan de baas lag maar aan zijn genen dan zou castratie geen zier helpen. Je hebt dan een puberhondje dat misschien net even een klein denkfoutje maakt in zijn hormonenperiode en dan gaat het mis. Zelfs hondagressieve rassen zijn zelden fel met 9 maanden. En bij die honden helpt castratie geen zier
Dat zeg je, maar het lijkt mij precies het omgekeerde. Wat verandert er ineens aan de baas/opvoeding als de hond gecastreerd is? helemaal niets lijkt mij en toch helpt de castratie vaakAls je puberreutje gewoon goed onder appel staat en gecontrolleerd hondencontact heeft dan kan hij niet eens een killerinstinct ontwikkelen. Het is altijd de baas die daar de steken heeft laten vallen en niet de hond die in en in agressief aangelegd zou zijn of andere onzin. Daar waar diezelfde honden met andere honden leven is er nooit een probleem op een uitzondering na. Ze bestaan wel, maar ze zijn zeldzaam.
Als je een Stafford reu gewoon gecontroleerd bij andere reuen laat, dan ontwikkelt zich geen killer instinct.
Ik vind het een hele aparte redenatie. Ook apart omdat Kaya bijvoorbeeld als jonge hond juist heel leuk met andere honden was, geen nare aanvaringen of niks. Toen ze loops werd, veranderde dit.
Maar dat was dit niet onder invloed van hormonen begrijp ik. Overigens luistert zij uitstekend, zal ook niet uitvallen aan de lijn of niks, dus het appél is prima.
Alleen als een andere hond op haar afstormt, dan zou ze die inderdaad wel een kopje kleiner willen maken (let op 'zou willen' ook daar steek ik een stokje voor, maar de basis (!) is dus wel aanwezig).
Natuurlijk zie ik ook wel enig verband en uiteraard zijn er eigenaren die een hond totaal niet kunnen handelen, laat staan bepaalde reuen.
Maar om alles af te schuiven op de eigenaar, vind ik dus absoluut niet kloppen. Je vergeet het hele wezen hond hierbij, het karakter en toch zeker ook een deel eigen wil, hormonen, en ga zo maar door.