Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ook dan maar over kleur

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door vania »

Marjoleine schreef:
vania schreef:dan krijg ik als voorbeeld een fawn brindle hond
en mijn teefje is donker brindle
geen idee of dat echt iets uitmaakt??
Brindle is brindle.
Dat heb je in allerlei dieptes wat kleur betreft maar er is tot op heden niet bewezen dat dat andere genen zijn, hoewel er wel theorieën zijn die dat beweren.
Maar tot dat bewezen is moet je ervan uitgaan dat er gewoon varianten zijn in brindle. Dat er standaarden zijn die daarin onderscheid maken is nou eenmaal zo: veel standaarden zijn gemaakt voor men ook maar iets wist van kleurverervng, en daardoor staan er vaak onlogische dingen in.

Net als bij Goldens kun je bij brindle en tan bijvoorbeeld selecteren op intensiteit van de kleur, maar dat helpt maar een beetje: het blijft onvoorspelbaar. De intensiteit wordt veroorzaakt door "modifiers, minor-genen, die invloed hebben op uitingsvormen maar waar we verder weinig van weten, behalve dan dat ze er zijn.
als ik het bereken via Henk zijn site
dan kom ik uit op 100% brindle mask sable
maar volgens mij kan dat ook niet kloppen
want dan zouden er alleen brindle uitkomen, wat
eigenlijk niet kan, omdat mijn reu (fawn) uit een brindle
en een fawn komt

trouwens, kan je ook bereken of je als je 2 honden met
meer dan genoeg zwart masker "kruist" je dan automatisch
een "goed" zwart masker krijgt?
een zwart masker is bij een dogo canario verplicht, maar der
worden er veel te veel zonder of met heel weinig masker
geboren, kan je daar op selecteren??
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Marjoleine schreef:Ik was al gewaarschuwd dat Basenji-mensen vreemde gedachtenkronkels hebben op kleurgebied ;)
:denken: :N:
Marjoleine schreef:Sable is rood.
En sable wordt altijd donkerder geboren dan ze uiteindelijk worden.
Kenmerkend voor sable is donkere haarpunten, in geval van Basenji zwart (bruin sable bestaat ook, bv Bordeaux Dog).
Dus die zwarte haren betekenen dat je rooie hond sable is, niet dat ie tri draagt ;)
duidelijk betreft sable!
maar toch is het zo dat pups die niet uit puur rood x puur rood komen, in de regel meer zwarte haartjes vertonen, althans dat is mijn ervaring.
MAAR die zwarte haren aan de staart duiden wel degelijk altijd op het dragen van tri gen bij rood. een puur voor rood heeft dat niet en zal nooit tricolor pups kunnen krijgen :wink:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Podenji schreef:
maar toch is het zo dat pups die niet uit puur rood x puur rood komen, in de regel meer zwarte haartjes vertonen, althans dat is mijn ervaring.
MAAR die zwarte haren aan de staart duiden wel degelijk altijd op het dragen van tri gen bij rood. een puur voor rood heeft dat niet en zal nooit tricolor pups kunnen krijgen :wink:
Dat idee had ik ook, vandaar dat ik een oproep aan Cardiganfokkers om foto's van pasgeboren pups, helaas nog onvoldoende respons, maar ik houd het zeker in de gaten.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Podenji schreef:maar toch is het zo dat pups die niet uit puur rood x puur rood komen, in de regel meer zwarte haartjes vertonen, althans dat is mijn ervaring.
Dat is nieuw voor mij.
Bedoel je geen rood als recessief geel?

Het is wel zo dat sables donkerder worden als je daar op selecteert, en omgekeerd ook. Dan zullen die zwarte haarpunten vanzelf meer of minder worden.
Maar ik vind het wel een aardige stelling.
Ik zal eens kijken of ik er iets over kan vinden.
Heb je toevallig een close-upje van die haartjes?
Je hebt overigens erg goede kwaliteit foto's :ok:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

vania schreef:als ik het bereken via Henk zijn site
en een fawn komt
Dat komt omdat jij iets fawn noemt terwijl het genetisch gezien sable is ;)
Want een hond met masker kan nooit recessief geel zijn, iets dat Henk dacht ik (terecht) fawn noemt.
Dus wat jij fawn noemt, is geen fawn: het is sable.
vania schreef:trouwens, kan je ook bereken of je als je 2 honden met
Ja, maar daar valt niks op te berekenen.
De grootte en intensiteit wordt geregeld door genen die we niet kennen, maar selectie heeft vaak wel effect.
Dacht niet dat er al wat over bekend was, hoor, maar ik kan wel eens zoeken voor je ;)

Afbeelding

Bons
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgebacks
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Bons »

Scooby schreef:
Henk69 schreef:grijstijgers geen merle? :denken:

Waarom wordt de grijstijger als referentie voor een zwarte neus getoond?
Omdat dat een andere dog van ons is en je zo de neus van een andere kleurslag naast de neus van de blauwe dog kunt zien.
(En grijstijgers vallen inderdaad niet onder het 'gewone' merle gen (en alles wat daarbij hoort).
Kijk Karen ik heb even wat duidelijke foto's opgesnort. Bij puppies zie je het het best. Bij oudere honden kleurt de huid op de neus donkerder en wordt het bij een goed gepigmenteerde hond minder goed zichtbaar.

Afbeelding
http://cdn-119.homes.com/c1/cgi-bin/readimage/173648119
http://www.nddc.nl/index.php?option=com ... &Itemid=63#

Bij de volwassen reu zie je het moeilijker maar als je de diepte van de tint vergelijkt met het grijs van zijn lichaam en het zwart van de neusgaten zie je dat de neus niet zwart is. Blijft lastig hoor op foto's
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! ;)
Henk69
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Henk69 »

Scooby schreef:
Henk69 schreef:grijstijgers geen merle? :denken:

Waarom wordt de grijstijger als referentie voor een zwarte neus getoond?
Omdat dat een andere dog van ons is en je zo de neus van een andere kleurslag naast de neus van de blauwe dog kunt zien.
(En grijstijgers vallen inderdaad niet onder het 'gewone' merle gen (en alles wat daarbij hoort).
Sorry, maar hoe moet ik deze vertaling dan interpreteren :wink:
http://www.croughs.be/doggen/
en menig ander doggensite.

Harlekijn is merle met harlekijnfactor erbij.
Bijprodukt grijstijger is merle en mist de harlekijnfactor.
Harlekijnfactor toont niet zonder merle.

Marjolein: shoot...
Janneke&Mirtillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basenji
Contacteer:

Ongelezen bericht door Janneke&Mirtillo »

Podenji schreef:
Marjoleine schreef:Ik was al gewaarschuwd dat Basenji-mensen vreemde gedachtenkronkels hebben op kleurgebied ;)
:denken: :N:
Marjoleine schreef:Sable is rood.
En sable wordt altijd donkerder geboren dan ze uiteindelijk worden.
Kenmerkend voor sable is donkere haarpunten, in geval van Basenji zwart (bruin sable bestaat ook, bv Bordeaux Dog).
Dus die zwarte haren betekenen dat je rooie hond sable is, niet dat ie tri draagt ;)
duidelijk betreft sable!
Vraagje: Mirtillo heeft buiten de zwarte haren in zijn staart ook zwarte haren achter op zijn oren en in zijn nek.. Zie je dat vaker bij de basenji? En waar komen ze vandaan? (genetisch ;))

Hier twee (puppy) foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Dit is trouwens het hele nest
Afbeelding

Tillo was de enige met de zwarte haren op zijn oren en in de nek. Er waren er 4 met zwarte haren in de staart.
Het is nu een stuk minder, maar als je goed kijkt nog wel zichtbaar.

En nog een vraag. Je had het een paar pagina's geleden over te veel wit. Wanneer is het te veel? Ik vind haar bijvoorbeeld behoorlijk wit: http://www.kimwitu.com/evitas_sida.html Maar ze heeft hier duidelijk weinig last van in de ring.
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Bons schreef:Kijk Karen ik heb even wat duidelijke foto's opgesnort. Bij puppies zie je het het best. Bij oudere honden kleurt de huid op de neus donkerder en wordt het bij een goed gepigmenteerde hond minder goed zichtbaar.

Afbeelding
Nou, ik heb toch heel wat nesten blauwe pups gezien (in het echt, dus niet van foto's), maar zo'n extreem grijzige kleur als de neus van deze pup is totaal niet gebruikelijk bij blauwe doggenpups.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Henk69 schreef:Sorry, maar hoe moet ik deze vertaling dan interpreteren :wink:
http://www.croughs.be/doggen/
en menig ander doggensite.
Dit is dus ook een stuk tekst waar ik het niet mee eens ben. :wink: (Niet de inhoud van de petitie op zich, maar de uitleg van de grijstijgerkleur.)
Grijstijgers zijn genetisch practisch hetzelfde als harlekijnen. Het merle heeft hele andere kenmerken (bijvoorbeeld de tan-achtige aftekeningen die bij grijstijgers niet voorkomen en, nog veel belangrijker, de erfelijke gebreken die bij het merle-gen horen, komen niet bij grijstijgers voor).
Het feit dat er websites zijn waarop staat dat grijstijgers merle zouden zijn, wil niet zeggen dat dat ook de waarheid is...
Bons
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgebacks

Ongelezen bericht door Bons »

Scooby schreef:
Bons schreef:Kijk Karen ik heb even wat duidelijke foto's opgesnort. Bij puppies zie je het het best. Bij oudere honden kleurt de huid op de neus donkerder en wordt het bij een goed gepigmenteerde hond minder goed zichtbaar.

Afbeelding
Nou, ik heb toch heel wat nesten blauwe pups gezien (in het echt, dus niet van foto's), maar zo'n extreem grijzige kleur als de neus van deze pup is totaal niet gebruikelijk bij blauwe doggenpups.
Dat kan kloppen, de kleur wordt benadrukt door het kille licht van de flits, maar bij een zwarte neus zie je dit nooit. Daarbij heeft deze pup misschien weinig pigmentatie. En nogmaals, een blauwe hond kan geen zwarte neus hebben.
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! ;)
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Podenji schreef:maar toch is het zo dat pups die niet uit puur rood x puur rood komen, in de regel meer zwarte haartjes vertonen, althans dat is mijn ervaring.
Dat is nieuw voor mij.
Bedoel je geen rood als recessief geel?

Het is wel zo dat sables donkerder worden als je daar op selecteert, en omgekeerd ook. Dan zullen die zwarte haarpunten vanzelf meer of minder worden.
Maar ik vind het wel een aardige stelling.
Ik zal eens kijken of ik er iets over kan vinden.
Heb je toevallig een close-upje van die haartjes?
Je hebt overigens erg goede kwaliteit foto's :ok:
dankje :wink:
wil je fotos van de staarten met tri gen? ( want dat is echt zo, staat als een paal boven water en staat ook vast in de basenji genetica ) of bedoel je nu van de puppelijfjes met zwarte haartjes?
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Janneke&Mirtillo schreef: Vraagje: Mirtillo heeft buiten de zwarte haren in zijn staart ook zwarte haren achter op zijn oren en in zijn nek.. Zie je dat vaker bij de basenji? En waar komen ze vandaan? (genetisch ;))
ja dat zie je vaker, geen idee waar het weg komt, er zijn ook lijnen waar de roden een behoorlijk donker masker hebben , wat overigens niet gewenst is maar ja bijna geen keurmeester die er wat van zegt. De zwarte haren op zn staart duiden dus duidelijk op het tri gen. één of beide ouders moeten dit ook hebben.
evenals dat wit op die foto die je laat zien, "stelregels " zijn dat het wit niet mag overheersen en eigenlijk niet meer dan 1/3 van de hond mogen bedragen, deze is bijna 50% in mijn ogen. Ik vind het niet mooi en ik denk dat veel fokkers er niet blij mee zouden zijn.
Janneke&Mirtillo
Zeer actief
Contacteer:

Podenji schreef:
Janneke&Mirtillo schreef: Vraagje: Mirtillo heeft buiten de zwarte haren in zijn staart ook zwarte haren achter op zijn oren en in zijn nek.. Zie je dat vaker bij de basenji? En waar komen ze vandaan? (genetisch ;))
ja dat zie je vaker, geen idee waar het weg komt, er zijn ook lijnen waar de roden een behoorlijk donker masker hebben , wat overigens niet gewenst is maar ja bijna geen keurmeester die er wat van zegt. De zwarte haren op zn staart duiden dus duidelijk op het tri gen. één of beide ouders moeten dit ook hebben.
evenals dat wit op die foto die je laat zien, "stelregels " zijn dat het wit niet mag overheersen en eigenlijk niet meer dan 1/3 van de hond mogen bedragen, deze is bijna 50% in mijn ogen. Ik vind het niet mooi en ik denk dat veel fokkers er niet blij mee zouden zijn.
Bedankt voor je antwoord. Deze erg witte dame heeft lang gezocht naar een nieuwe eigenaar.. dus waarschijnlijk vinden meer mensen het niet helemaal correct ;)
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Janneke&Mirtillo schreef:
Bedankt voor je antwoord. Deze erg witte dame heeft lang gezocht naar een nieuwe eigenaar.. dus waarschijnlijk vinden meer mensen het niet helemaal correct ;)
qua bouw vind ik er absoluut niet verkeerd, ik zie op de fotos dat ze aan dr andere kant een vlekje in het wit heeft,dat is ook niet gewenst, heeft ze trouwens van dr paps , die heeft dat ook alleen dan een witte :wink:

er zijn meer basenjis met erg veel wit die het leuk doen op shows, in NL loopt er ook eentje rond, en in belgie is er eentje die echt het minimum aan wit heeft, maar die krijgt dat nog wel eens te horen op een show.

edit: een van hun andere honden heeft ook erg veel wit én een vlekje in dr nek, de stambomen bekeken weet ik ook waar het vandaan komt, je zou zeggen dat ze wat voorzichtiger moeten zijn, dat er niet nog meer wit in komt én dat die vlekjes geen gewoonte worden.
ikzie dat ze een nest fokken van de paps van dat hondje dat jij me liet zien met hun andere teefje dat erg veel wit heeft, ben erg benieuwd wat er uitkomt qua hoeveelheid wit.
Janneke&Mirtillo
Zeer actief
Contacteer:

Podenji schreef:
Janneke&Mirtillo schreef:

edit: een van hun andere honden heeft ook erg veel wit én een vlekje in dr nek, de stambomen bekeken weet ik ook waar het vandaan komt, je zou zeggen dat ze wat voorzichtiger moeten zijn, dat er niet nog meer wit in komt én dat die vlekjes geen gewoonte worden.
ikzie dat ze een nest fokken van de paps van dat hondje dat jij me liet zien met hun andere teefje dat erg veel wit heeft, ben erg benieuwd wat er uitkomt qua hoeveelheid wit.
Ik had de nestplannen gezien ja. Ga het ook goed in de gaten houden. Ben erg benieuwd.
De nestgenootjes van 'de witte' zijn trouwens een stuk minder wit! (en allemaal erg goed gelukt als je het mij vraagt ;)) Je kunt ze terug vinden op www.wazin.se en dan onder het E-nest..
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Podenji schreef:wil je fotos van de staarten met tri gen? ( want dat is echt zo, staat als een paal boven water en staat ook vast in de basenji genetica ) of bedoel je nu van de puppelijfjes met zwarte haartjes?
Ik heb al een mooie foto, zie ik ;)

Kijk, sable is niet dusdanig dominant over de onderliggende allelen dat ze die altijd volledig bedekken, dus op zich kan het wel.
Maar ik denk dat je eerder moet zeggen:
ay/at heeft over het algemeen grotere staartvlekken dan ay/ay.

In dit ras dan, wel te verstaan, want het verschilt per ras, dit soort dingen.

ay/ay heeft even vaak staartvlekken als ay/at denk ik, maar er zal inderdaad best verschil in zitten, dat geloof ik graag. En dat ervaren fokkers de tan-verervers eruit kunnen halen zo, dat geloof ik ook.

En die zwarte haartjes, die komen dus gewoon van het sable-gen.
Dat is hoe sable eruit ziet, bij alle rassen, en bij de ene roder dan de andere, bij de ene meer zwart dan bij de andere, maar dit is kenmerkend voor sable.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:Dit is dus ook een stuk tekst waar ik het niet mee eens ben. :wink: (Niet de inhoud van de petitie op zich, maar de uitleg van de grijstijgerkleur.)
Grijstijgers zijn genetisch practisch hetzelfde als harlekijnen. Het merle heeft hele andere kenmerken (bijvoorbeeld de tan-achtige aftekeningen die bij grijstijgers niet voorkomen en, nog veel belangrijker, de erfelijke gebreken die bij het merle-gen horen, komen niet bij grijstijgers voor).
Het feit dat er websites zijn waarop staat dat grijstijgers merle zouden zijn, wil niet zeggen dat dat ook de waarheid is...
Waar ben je het niet mee eens?
Ik zie eigenlijk geen uitleg namelijk, behalve dat ze zeggen dat grijstijgers hetzelfde zijn genetisch als een harlekijn. Dat is natuurlijk niet waar.

Het harlekijnpatroon wordt veroorzaakt door een interactie met het Merle-gen en een ander, tot op heden onbekend gen.
Bij een grijstijger is dat andere gen er niet, en daardoor is er geen harlekijnpatroon, maar alleen merle.
Het merle-gen is wel gevonden, nog niet lang geleden, en er wordt hard gezocht naar hoe het zit met dat andere gen. Dat merle bekend is zal zeker helpen, maar het onderzoek loopt dus nog steeds.

Een grijstijger is dus gewoon een merle zonder dat gen dat harlekijn veroorzaakt, althans dat is wat men tot op heden stelt. Dat is ook gevonden, er zijn complete nesten gecontroleerd waar bijna alle kleuren in zaten, zoals dit nest:
Afbeelding

Afbeelding

Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:Een grijstijger is dus gewoon een merle zonder dat gen dat harlekijn veroorzaakt, althans dat is wat men tot op heden stelt. Dat is ook gevonden, er zijn complete nesten gecontroleerd waar bijna alle kleuren in zaten, zoals dit nest:
Afbeelding
Klopt, maar nadat er in Frankrijk en Duitsland selectief met grijstijgers is gefokt, is naar voren gekomen dat de grijstijgers geen andere nesten pups geven dan de harlekijnen.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:Klopt, maar nadat er in Frankrijk en Duitsland selectief met grijstijgers is gefokt, is naar voren gekomen dat de grijstijgers geen andere nesten pups geven dan de harlekijnen.
Kun je genetisch even aangeven wat je bedoelt?
Want ik begrijp dat niet helemaal.

Wat is er dan met wat gekruist en wat was het resultaat?

Afbeelding

Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef: Wat is er dan met wat gekruist en wat was het resultaat?
Grijstijger x zwart en grijstijger x gevlekt. De resultaten waren hetzelfde als gevlekt x zwart of gevlekt x gevlekt voor wat betreft de kleuren die de pups hadeden uit die combinaties. Dus niet meer miskleuren in die nesten.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ik ben qua kleuren genetica echt niet zo slim geloof ik...

bij de jacken "kennen" we 2 types ( qua kleur kenmerken dan he) twee kleur en drie kleur, , twee kleur kan variëren van licht bruin tot kastanje bruin ( lemon word wel eens genoemd, maar dat mag niet) drie kleur, is dus tan, wit en bruin, maar voor zowel de twee als drie kleur moet wit overheersen.

wat ik merk en zie in de fok, is dat twee kleur , overheerst... er komt wel eens een driekleur uit twee twee kleuren ( mits daar weer drie kleur achter zit) , maar uit twee kleur maal drie kleur komt veelal twee kleur.

ik heb geprobeerd in henk zijn calculator dingern op te zoeken, maar ik kom er niet helemaal uit.. het bruin en wit is dus sable? en het drie kleur, tri color tan piebald?
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door vania »

Marjoleine schreef:
en een fawn komt
Want een hond met masker kan nooit recessief geel zijn, iets dat Henk dacht ik (terecht) fawn noemt.
De grootte en intensiteit wordt geregeld door genen die we niet kennen, maar selectie heeft vaak wel effect.
Dacht niet dat er al wat over bekend was, hoor, maar ik kan wel eens zoeken voor je ;)
wel stom dat ze dat dus bij dogo/presa canario's fawn noemen :denken:
maar hoe "bereken" je dat dan op de site van Henk??
Darko is masked sable en neem ik voor Guapa de brindle mask sable (oke Guapa is donkerder maar heeft wel het zwarte masker) en kom ik toch nog uit op 100% brindle :denken:

als je dat wilt doen over dat zwarte masker, het is gewoon verplicht bij een presa, maar der worden er nog heel veel geboren zonder
bv hier, vader heeft geen masker (is wit) moeder heeft heel weinig masker, dan kan daar toch nooit een hond met een "goed" masker uit komen http://link.marktplaats.nl/209364478

ps is de fokker van Darko, aja de reu is toch van hem :N:
Afbeelding
Henk69
Vaste gebruiker
Contacteer:

vania schreef:
Marjoleine schreef:
en een fawn komt
wel stom dat ze dat dus bij dogo/presa canario's fawn noemen :denken:
maar hoe "bereken" je dat dan op de site van Henk??
Darko is masked sable en neem ik voor Guapa de brindle mask sable (oke Guapa is donkerder maar heeft wel het zwarte masker) en kom ik toch nog uit op 100% brindle :denken:

als je dat wilt doen over dat zwarte masker, het is gewoon verplicht bij een presa, maar der worden er nog heel veel geboren zonder
bv hier, vader heeft geen masker (is wit) moeder heeft heel weinig masker, dan kan daar toch nooit een hond met een "goed" masker uit komen http://link.marktplaats.nl/209364478

ps is de fokker van Darko, aja de reu is toch van hem :N:
Je moet op tabblad "Parents" de onfokzuivere dingen zoveel mogelijk proberen in te stellen. Het is even spelen.
Als je het niet weet kun je ook de wildcard aanvinken "?" maar die feature is nog niet helemaal geperfectioneerd.

Wat mij betreft mogen calculatorvragen ook in het nieuwe topic "zoethoudertje"... ;)

...

Zeer geïnteresseerd in de data van die grijstijgers/harlekijn kruisingen... Website?
Worden er ook Harlekijnen met harlekijnen gekruist?
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef: wat ik merk en zie in de fok, is dat twee kleur , overheerst... er komt wel eens een driekleur uit twee twee kleuren ( mits daar weer drie kleur achter zit) , maar uit twee kleur maal drie kleur komt veelal twee kleur.
komt er bij de jack uit tri x tri , 100% tri ?

als het net zo vererft als bij de basenji, dan zou als je 2 kleur met tri kruist, de 2 kleur het gen moeten dragen om tricolor eruit te krijgen, en de 2 kleuren uit het nest dragen dan wel het tri gen als een van de ouderdieren tricolor is.
Henk69
Vaste gebruiker
Contacteer:

Podenji schreef:
yamie schreef: wat ik merk en zie in de fok, is dat twee kleur , overheerst... er komt wel eens een driekleur uit twee twee kleuren ( mits daar weer drie kleur achter zit) , maar uit twee kleur maal drie kleur komt veelal twee kleur.

als het net zo vererft als bij de basenji, dan zou als je 2 kleur met tri kruist, de 2 kleur het gen moeten dragen om tricolor eruit te krijgen, en de 2 kleuren uit het nest dragen dan wel het tri gen als een van de ouderdieren tricolor is.
In 2 tri ouders kan geen dominant zwart zitten (K-factor, maakt van tricolor zwart/wit) dus wat dat betreft 100% maar er kunnen theoretisch nog allerlei andere recessieve dingen in zitten zoals bruin, blauw, recessief geel/rood en heeel misschien recessief zwart.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Henk69 schreef:
Podenji schreef:

In 2 tri ouders kan geen dominant zwart zitten (K-factor, maakt van tricolor zwart/wit) dus wat dat betreft 100% maar er kunnen theoretisch nog allerlei andere recessieve dingen in zitten zoals bruin, blauw, recessief geel/rood en heeel misschien recessief zwart.
Henk, ik volg je nu ff niet meer :denken: waarom haal je er dominant zwart bij?
Henk69
Vaste gebruiker
Contacteer:

Sorry, ik dacht even dat 2 kleur zwart/wit is.
Maar het is schijnbaar bruin/wit.

Als het bruin sable is dan kunnen 2 tri's geen bi opleveren omdat sable a^y dominant is over a^t en dat zou zichtbaar zijn in de ouders, die dan niet meer beide tri zijn.

Bruin/wit kan ook leverbruin zijn maar dat gedraagt zich bij kruising met tri terugtredend. Als daarbij dominant zwart zit (om eenkleurig bruin te krijgen, wit buiten beschouwing gelaten) krijg je wel zwart/wit ipv tri.
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

yamie schreef:ik ben qua kleuren genetica echt niet zo slim geloof ik...

bij de jacken "kennen" we 2 types ( qua kleur kenmerken dan he) twee kleur en drie kleur, , twee kleur kan variëren van licht bruin tot kastanje bruin ( lemon word wel eens genoemd, maar dat mag niet) drie kleur, is dus tan, wit en bruin, maar voor zowel de twee als drie kleur moet wit overheersen.

wat ik merk en zie in de fok, is dat twee kleur , overheerst... er komt wel eens een driekleur uit twee twee kleuren ( mits daar weer drie kleur achter zit) , maar uit twee kleur maal drie kleur komt veelal twee kleur.

ik heb geprobeerd in henk zijn calculator dingern op te zoeken, maar ik kom er niet helemaal uit.. het bruin en wit is dus sable? en het drie kleur, tri color tan piebald?
Nou dacht ik toch :N: dat zwart wit ook mag bij Jacks? en dus zwart-wit-tri?
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Jacksel schreef:
yamie schreef:ik ben qua kleuren genetica echt niet zo slim geloof ik...

Nou dacht ik toch :N: dat zwart wit ook mag bij Jacks? en dus zwart-wit-tri?
wat is zwart-wit-tri?

tri staat voor driekleur = zwart-wit en tan

er komen wel jacken voor met heeel minimaal tan, of geen tan, maar die zie je weinig, maar in feite mag dat wel ja....
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”