Over het algemeen hou ik niet van witte honden als ze kortharig zijn (langharig wit vind ik wel mooi)en niet van blue merle.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kleur
Moderator: moderatorteam
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
zowel Ds als Fax vind ik prachtig van kleur (mooi rood en duidelijk masker, Ds is na haar dracht donkerder geworden (
))
Floyd vond ik te geel, niet echt mijn smaak
De hele donkere vind ik ook wat minder (cfr crutz haar honden vb.) alhoewel ik die dan nog vele malen liever zie dan een gele.
maar op kleur zou ik absoluut nooit kiezen.
Floyd vond ik te geel, niet echt mijn smaak
De hele donkere vind ik ook wat minder (cfr crutz haar honden vb.) alhoewel ik die dan nog vele malen liever zie dan een gele.
maar op kleur zou ik absoluut nooit kiezen.
- Nakisha
- moderator
- Mijn ras(sen): Coahuila
Kleur is voor mij geen halszaak; de klik moet er wezen met de pup of herplaatser.
Ik vind bijv. de fawn kleur (zandkleurig, zwart masker) bij franse bullen helemaal het einde... en ik heb zelf toch echt een gestroomd mannetje, met één wit voetje.
Duitse herders vind ik het mooiste in roodbruin met zwart, maar ook daar valt de absolute keuze altijd op het karakter en de klik met de hond.
Ik vind bijv. de fawn kleur (zandkleurig, zwart masker) bij franse bullen helemaal het einde... en ik heb zelf toch echt een gestroomd mannetje, met één wit voetje.
Duitse herders vind ik het mooiste in roodbruin met zwart, maar ook daar valt de absolute keuze altijd op het karakter en de klik met de hond.

-
Drijver
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Gremlins
- Aantal honden: 5
- TvanEmst
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie x Dobermann
-
Gos
- Zeer actief
Bij mechels vind ik een roodtint in de vacht wel erg mooi, lichtgele mechels vind ik iets minder. Effen zwarte honden is ook niet echt mijn ding, ik hou meer van verschillende schakeringen over de vacht. Maar ik zou persoonlijk niet op kleur kiezen, het karakter en de algehele uitstraling vind ik vele malen belangrijker.
- *Petra*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse Terrier en de Hollandse Herdershond Langhaar
- Aantal honden: 6
het ligt bij mij aan het ras welke kleur ik mooi vind.
Wij zijn vallen nogal op koppies, hoe ze uitkijken daar kunnen wij helemaal voor vallen.
bij de nizinny gaat mijn voorkeur naar de grijze en blonde kleur en liever geen platenhond(wit met vlekken), maar als een platenhond een lekker koppie heeft, kan ik die ook nemen. Dus hebben wij 3 platenhonden 1 blonde en een grijze nizinny
Bij onze eerste tibetaan wilde ik graag een black and tan, en absoluut geen platenhond. Toen het nest er was kreeg ik te horen dat er alleen maar platenreuen waren geboren en 1 sable reu, aangezien wij eerste keus hadden hebben we gelijk gezegt zonder te zien dat wij dan de sable zouden nemen. Dus onze Aslan is een sable geworden.
Bij onze tweede tibetaan wilde ik graag weer een black and tan of een zwarte met witte kraag en poten, wat ook de voorkeur van mijn man was.
Weer hadden we eerste keus, en het bleek dat er 2 witte puppen waren geboren met platen waren geboren.
Daar hebben we het wel even moeilijk meegehad, en hebben ook even behoorlijk moeten nadenken of we dat wilden.
Aangezien wij de combi van pa en ma helemaal geweldig vonden en wij het puppenmeisje hadden gezien(inderdaad erg veel wit, maar wel een donker koppie), hebben wij toch besloten om haar te nemen. Kaj-jla heeft dus ook een heel mooi koppie met een hele ondeugende uitstraling waar ze ons mee inpakte.
Kaj-jla is dus een wit met sable platen.
Dus geloof niet dat de kleur erg belangrijk is bij ons
Wij zijn vallen nogal op koppies, hoe ze uitkijken daar kunnen wij helemaal voor vallen.
bij de nizinny gaat mijn voorkeur naar de grijze en blonde kleur en liever geen platenhond(wit met vlekken), maar als een platenhond een lekker koppie heeft, kan ik die ook nemen. Dus hebben wij 3 platenhonden 1 blonde en een grijze nizinny
Bij onze eerste tibetaan wilde ik graag een black and tan, en absoluut geen platenhond. Toen het nest er was kreeg ik te horen dat er alleen maar platenreuen waren geboren en 1 sable reu, aangezien wij eerste keus hadden hebben we gelijk gezegt zonder te zien dat wij dan de sable zouden nemen. Dus onze Aslan is een sable geworden.
Bij onze tweede tibetaan wilde ik graag weer een black and tan of een zwarte met witte kraag en poten, wat ook de voorkeur van mijn man was.
Weer hadden we eerste keus, en het bleek dat er 2 witte puppen waren geboren met platen waren geboren.
Daar hebben we het wel even moeilijk meegehad, en hebben ook even behoorlijk moeten nadenken of we dat wilden.
Aangezien wij de combi van pa en ma helemaal geweldig vonden en wij het puppenmeisje hadden gezien(inderdaad erg veel wit, maar wel een donker koppie), hebben wij toch besloten om haar te nemen. Kaj-jla heeft dus ook een heel mooi koppie met een hele ondeugende uitstraling waar ze ons mee inpakte.
Kaj-jla is dus een wit met sable platen.
Dus geloof niet dat de kleur erg belangrijk is bij ons

een dag niet gelachen om je hond, is een verloren dag.
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Bij mijn ras (langhaar collie) vind ik nog steeds de sable het allermooist. En dan het liefst de 'ouderwetse' diepe mahoniekleur. De bijna strogele kleur die je tegenwoordig ziet (en als goldsable wordt verkocht
) vind ik niet mooi. Darksable vind ik ook prachtig.
Met Cody heb wel bewust voor blue merle gekozen omdat ik verliefd was geworden op de blue merle puppie van een kennis. En Cody is idd. prachtig van kleur en aftekening.
Tri vind ik eigenlijk niet mooi bij een collie, maar zeg nooit nooit
.
Maar mijn droom is om, als ik echt een keer de centenpest heb, een witte collie met sablehoofd uit Amerika te halen. Ik vind ze zóóó geweldig mooi die witte Amerikaanse collies
.
Met Cody heb wel bewust voor blue merle gekozen omdat ik verliefd was geworden op de blue merle puppie van een kennis. En Cody is idd. prachtig van kleur en aftekening.
Tri vind ik eigenlijk niet mooi bij een collie, maar zeg nooit nooit
Maar mijn droom is om, als ik echt een keer de centenpest heb, een witte collie met sablehoofd uit Amerika te halen. Ik vind ze zóóó geweldig mooi die witte Amerikaanse collies

- vosse
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Poedels
-
Tring
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua
- Contacteer:
Kleur is héél belangrijk. Bij de Chi hoef ik never nooit niet een merle. Ze zijn trouwens ook niet te krijgen met FCI stamboom in NL. Af en toe eentje met een nep stamboom (ECC) en de rest is allemaal zonder stamboom. Ik hoef ook alleen stamboom chi'tjes.
Blue merle vind ik bij de sheltie trouwens prachtig! Maar dan wel zonder veel zwart. En met lekker veel wit bij de borst (geen flauw idee of ze zonder wit ook te verkrijgen zijn) en heel donker tan.
Verder houd ik niet zo van Black & tan, zo'n chi zou niet mijn eerste keus zijn. Of hij/zij moet een ge-wel-dige bouw en kop hebben. Maar ik heb er vrij weinig mee. De kleurtjes die ik graag zie zijn choco, choco & tan en rood (sable). Het liefst zoveel mogelijk choco en zo weinig mogelijk tan. Sables wil ik zo donker rood als mogelijk. Ik vind het echt práchtig. Keeff had ook wat donekrder rood mogen zijn, maar zijn kleur vind ik ook prachtig. Maar ik wil dus geen 'creme' sable, echt rood. En ik vind rood zonder veel zwarte haren ook mooi. Maar eigenlijk vind ik al het diep rode mooi, zonder of met zwarte haren, en eigenlijk vind ik met een masker het leukst! Zolang er maar weinig wit te zien is. Ik wil dus eigenlijk ook geen bont hondje (maar als die qua bouw en kop super goed is..
).
Ik hoef al helemaal geen hond met van die roze oogranden. Isabel & tan vind ik trouwens wél mooi. Die zou ik ook nog graag willen, maar zijn bijna niet te krijgen.
Als er in een nest alleen maar hondjes zouden zitten met kleurtjes die mij niet aanspreken, dan zou ik wachten tot het volgende nest. Ik zou echt niks kunnen met een Merle chi, ja behalve huiveren.
Blue merle vind ik bij de sheltie trouwens prachtig! Maar dan wel zonder veel zwart. En met lekker veel wit bij de borst (geen flauw idee of ze zonder wit ook te verkrijgen zijn) en heel donker tan.
Verder houd ik niet zo van Black & tan, zo'n chi zou niet mijn eerste keus zijn. Of hij/zij moet een ge-wel-dige bouw en kop hebben. Maar ik heb er vrij weinig mee. De kleurtjes die ik graag zie zijn choco, choco & tan en rood (sable). Het liefst zoveel mogelijk choco en zo weinig mogelijk tan. Sables wil ik zo donker rood als mogelijk. Ik vind het echt práchtig. Keeff had ook wat donekrder rood mogen zijn, maar zijn kleur vind ik ook prachtig. Maar ik wil dus geen 'creme' sable, echt rood. En ik vind rood zonder veel zwarte haren ook mooi. Maar eigenlijk vind ik al het diep rode mooi, zonder of met zwarte haren, en eigenlijk vind ik met een masker het leukst! Zolang er maar weinig wit te zien is. Ik wil dus eigenlijk ook geen bont hondje (maar als die qua bouw en kop super goed is..
Ik hoef al helemaal geen hond met van die roze oogranden. Isabel & tan vind ik trouwens wél mooi. Die zou ik ook nog graag willen, maar zijn bijna niet te krijgen.
Als er in een nest alleen maar hondjes zouden zitten met kleurtjes die mij niet aanspreken, dan zou ik wachten tot het volgende nest. Ik zou echt niks kunnen met een Merle chi, ja behalve huiveren.
xx Marr en Keeff

- Trippell
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alaskan Malamute + twee kruisingen
- Contacteer:
Hey,
ik vind kleur heel belangrijk. Als ik een pup koopt, wil ik ook echt kunnen zeggen 'ik wil die kleur of die kleur'.
Bij de Alaskan Malamute maakt de kleur me niet zoveel uit omdat ik ze allemaal even mooi vind, maar een ander hondenras dat ik misschien ooit zou willen aanschaffen, daarvan vind ik maar 2 kleuren echt heel mooi. Als ik van zo'n ras naar een pupje op zoek zou gaan, zou ik enkel die kleur willen hebben en geen andere...
ik vind kleur heel belangrijk. Als ik een pup koopt, wil ik ook echt kunnen zeggen 'ik wil die kleur of die kleur'.
Bij de Alaskan Malamute maakt de kleur me niet zoveel uit omdat ik ze allemaal even mooi vind, maar een ander hondenras dat ik misschien ooit zou willen aanschaffen, daarvan vind ik maar 2 kleuren echt heel mooi. Als ik van zo'n ras naar een pupje op zoek zou gaan, zou ik enkel die kleur willen hebben en geen andere...

"We hadden een klein jacht kunnen kopen van alles dat we aan onze hond, en alle dingen die hij kapot gemaakt had,
besteed hadden. Maar ja, hoeveel jachten liggen de hele dag bij de deur te wachten tot je terugkomt?" (John Grogan)
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Waren de merle kleuren er niet in gefokt door kruisingen? Heb ik ooit eens gehoorz, geen idee of het waar isTring schreef:Kleur is héél belangrijk. Bij de Chi hoef ik never nooit niet een merle. Ze zijn trouwens ook niet te krijgen met FCI stamboom in NL. Af en toe eentje met een nep stamboom (ECC) en de rest is allemaal zonder stamboom. Ik hoef ook alleen stamboom chi'tjes.
Verder houd ik niet zo van Black & tan, zo'n chi zou niet mijn eerste keus zijn. Of hij/zij moet een ge-wel-dige bouw en kop hebben. Maar ik heb er vrij weinig mee. De kleurtjes die ik graag zie zijn choco, choco & tan en rood (sable). Het liefst zoveel mogelijk choco en zo weinig mogelijk tan. Sables wil ik zo donker rood als mogelijk. Ik vind het echt práchtig. Keeff had ook wat donekrder rood mogen zijn, maar zijn kleur vind ik ook prachtig. Maar ik wil dus geen 'creme' sable, echt rood. En ik vind rood zonder veel zwarte haren ook mooi. Maar eigenlijk vind ik al het diep rode mooi, zonder of met zwarte haren, en eigenlijk vind ik met een masker het leukst! Zolang er maar weinig wit te zien is. Ik wil dus eigenlijk ook geen bont hondje (maar als die qua bouw en kop super goed is..).
-
Tring
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua
- Contacteer:
Klopt, en de meesten hebben dan ook geen stamboom. De eerste merles leken ook totaal niet op chi's, ze waren veel te groot, lange neuzen en weet ik wat nog meer. Nu vind ik ze nog steeds niet echt op chi's lijken, sommige wel die met kampioentjes gekruist zijn. Ik snap niet waarom ze zonodig Merle in moesten kruizen, de chi heeft zoveel prachtige kleurtjes.Maeve schreef:Waren de merle kleuren er niet in gefokt door kruisingen? Heb ik ooit eens gehoorz, geen idee of het waar isTring schreef:Kleur is héél belangrijk. Bij de Chi hoef ik never nooit niet een merle. Ze zijn trouwens ook niet te krijgen met FCI stamboom in NL. Af en toe eentje met een nep stamboom (ECC) en de rest is allemaal zonder stamboom. Ik hoef ook alleen stamboom chi'tjes.
Verder houd ik niet zo van Black & tan, zo'n chi zou niet mijn eerste keus zijn. Of hij/zij moet een ge-wel-dige bouw en kop hebben. Maar ik heb er vrij weinig mee. De kleurtjes die ik graag zie zijn choco, choco & tan en rood (sable). Het liefst zoveel mogelijk choco en zo weinig mogelijk tan. Sables wil ik zo donker rood als mogelijk. Ik vind het echt práchtig. Keeff had ook wat donekrder rood mogen zijn, maar zijn kleur vind ik ook prachtig. Maar ik wil dus geen 'creme' sable, echt rood. En ik vind rood zonder veel zwarte haren ook mooi. Maar eigenlijk vind ik al het diep rode mooi, zonder of met zwarte haren, en eigenlijk vind ik met een masker het leukst! Zolang er maar weinig wit te zien is. Ik wil dus eigenlijk ook geen bont hondje (maar als die qua bouw en kop super goed is..).
Oja, de aanhangers van merle vinden trouwens niet dat het er in gekruist is. Ze zeggen dat het gen gemuteerd is.
xx Marr en Keeff

-
EstherH
- geregistreerd lid
- Wolvin
- Vaste gebruiker
-
truusje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
- Contacteer:
Vosse...het is blauwschimmel en geen zwartschimmelvosse schreef:Ligt aan het ras.
Bullmastiff en boxer, gestroomd
Poedel, bruin
Ch. naakthond, zwart
Cocker, rood of zwartschimmel
Golden, mooi donker goud
Flatcoated, zwart
Tja zo kan ik nog wel even doorgaan
Ben niet zo van de witte honden en al helemaal niet zonder pigment om de ogen
De cocker kent wel 17 verschillende kleurslagen
Val zelf helemaal op zwart/ wit [ ook wel zwartbont genoemd] en op leverschimmel.
Dus ja, kleur vind ik wel belangrijk.
-
miekmiek
beetje oud topic al, maar kan het niet laten. uiteraard is het heel belangrijk om te weten hoe ik er over denk...
ik heb de rare eigenschap dat ik lelijke honden juist heel leuk vind. nou wil ik niet meteen zeggen dat mijn honden lelijk zijn, dat valt wel mee. maar miah heeft bijvoorbeeld veel wit (duhhhh) en dat stoort me helemaal niet. ik kan een hond wel heel erg mooi vinden van een foto hoor, dat zeker en dan draait het enkel om kleur. maar juist honden waarvan je een beetje in de lach schiet, daar word ik hebberig van.
ik heb de rare eigenschap dat ik lelijke honden juist heel leuk vind. nou wil ik niet meteen zeggen dat mijn honden lelijk zijn, dat valt wel mee. maar miah heeft bijvoorbeeld veel wit (duhhhh) en dat stoort me helemaal niet. ik kan een hond wel heel erg mooi vinden van een foto hoor, dat zeker en dan draait het enkel om kleur. maar juist honden waarvan je een beetje in de lach schiet, daar word ik hebberig van.
- Caramba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergschnauzers
Zwarte Russische Terriër
Riesenschnauzer zwart - Aantal honden: 3
- Contacteer:
wij hebben hier dwergschnauzers en van de 4 kleuren vind ik persoonlijk wit de mooiste , niet omdat ik hem zelf heb maar ze hebben gewoon een echte uitstraling, de peper en zout ziet vanaf zijn pup af aan zo "oud " uit , zwart vind ik zo uitdrukkingsloos ( heb ik ook 1 van
) en zwart zilver vind ik eventueel nog wel gaan..
maar een witte moet dus geen rode poten tot aan zijn knieen hebben van het vocht of slecht onderhoud..
maar een witte moet dus geen rode poten tot aan zijn knieen hebben van het vocht of slecht onderhoud..
-
Suuz
- Zeer actief
Alhoewel ik heel erg neig naar zwart, of .... met zwart als je me het zo vraagt, zou ik uiteindelijk toch op het totaalplaatje vallen bij bijvoorbeeld een nest met puppies, dan ga ik toch voor degene waar ik op dat moment voor val.
Alleen weet ik vrij zeker dat ik nooit voor een volledig witte hond zou gaan, maar zeg nooit nooit
Alleen weet ik vrij zeker dat ik nooit voor een volledig witte hond zou gaan, maar zeg nooit nooit
-
Taartje
- Vaste gebruiker
-
wilma23
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff
-
kitty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): schapendoes
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Schapendoezen zijn toverballen. Je kunt wel iets voorspellen bij pups maar ik heb bijna geheel wit/zwarte pups zien veranderen in antraciet met een witte staartpunt. En dan hebben ze ook nog de neiging soms per seizoen weer te wisselen van kleur :N:
Ik heb zelf wel voorkeuren van kleur maar dat is nooit het hoofdciterium. Het is zelfs zo dat ik niet wil dat pupkopers op kleur kiezen
Ik heb zelf wel voorkeuren van kleur maar dat is nooit het hoofdciterium. Het is zelfs zo dat ik niet wil dat pupkopers op kleur kiezen
-
Brigitte
- Zeer actief
Ik houd het meest van witte honden, hoe witter hoe beter
Bij de AmBull moet de hond ook een bepaald percentage wit hebben. Ik vind Elektra een mooi hondje met leuke aftekeningen maar ik vind gestroomd echt geen mooie kleur :N: ze had van mij nog meer wit mogen hebben.
Bij de Ca de Bou zie je de laatste tijd ook steeds meer black en tan en donker gestroomde honden en dat vind ik ook niet mooi. Bij dat ras gaat mijn voorkeur uit naar rood of fawn met een zwart masker zoals Alano was.
Bij de Ca de Bou zie je de laatste tijd ook steeds meer black en tan en donker gestroomde honden en dat vind ik ook niet mooi. Bij dat ras gaat mijn voorkeur uit naar rood of fawn met een zwart masker zoals Alano was.
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Ik hou niet van witte honden
En bij de tekkel hou ik het meest van de wildkleur. Al vind ik black and tan ook mooi, en een korthaar met zo'n mooie dieprode kleur vind ik ook prachtig.
Ik hou erg van brindle (boxers, Topsi), maar niet van merle of getijgerd.
En ogen moeten altijd donker zijn
Maar alles vervalt als het een superleuke hond is
En bij de tekkel hou ik het meest van de wildkleur. Al vind ik black and tan ook mooi, en een korthaar met zo'n mooie dieprode kleur vind ik ook prachtig.
Ik hou erg van brindle (boxers, Topsi), maar niet van merle of getijgerd.
En ogen moeten altijd donker zijn
Maar alles vervalt als het een superleuke hond is
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
-
Rhiannon
- Zeer actief
- gizmo
- Zeer actief
- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever