Ik heb expres een totaal overdreven voorbeeld neergezet zonder enige intentie dit daadwerkelijk uitgevoerd te willen zien.Hanneke2 schreef:Ik weet het niet zeker hoor, maar het lijkt mij dat je extreme uiterlijke zaken met niet al teveel moeite toch ook wel binnen de raspopulatie weer uit een ras kan fokken? Of zie ik het fout dat platte neuzen, kromme poten e.d. een soort 'afwijking' zijn? Als je in plaats van bulletjes met te lange neuzen juist bulletjes met te korte neuzen uitsluit van de fok, lijkt mij dat je op die manier vrij snel een gezondere hond hebt gefokt.Hanneke schreef: Voorbeeld: stel, je wilt de neuzen van Franse Bullen langer hebben. Een kruising met een Flatcoat zou dan overwogen kunnen worden (hypothetisch voorbeeld, uiteraard). Dat gaat ten kosten van het uiterlijk (je houdt er wellicht veel te grote bullen met langer haar aan over, bijvoorbeeld) maar levert mogelijk een goed resultaat op waar het de gezondheid van de hond betreft.
Overigens denk ik dat het geen goed idee zou zijn om twee zo totaal verschillende rassen als de Franse bul en de Flatcoat te kruisen. Wellicht dat er een stel langharige bullen met een goeie neus uitkomen, maar je wilt toch niet het risico lopen van een nest bijna-flatcoats met een misvormde neus. :N:
Op het moment dat je alleen Bulletjes met lange neuzen gebruikt voor de fok, blijf je toch bij de beperkte genenpool, sterker nog, die beperk je dan nog meer.
Als je alleen de meest aanverwante rassen gebruikt of bepaalde exemplaren binnen een ras en zo probeert een ras gezonder te krijgen, is het voornaamste uitgangspunt nog altijd het uiterlijk. Dat vind ik zorgelijk. Ik denk dat het soms in het belang van de gezondheid van een ras beter kán zijn om naar rassen te kijken waar een bepaalde ziekte, gebrek, afwijking, overdrijving, juist helemaal niet voorkomt.
Maar goed, dat alles zeg ik vanuit mijn eigen referentiekader. Ik heb Beardies en die heb ik vooral gekozen om hun karakter. Ze hadden van mij best korthariger mogen zijn, hun uiterlijk vind ik aanzienlijk minder belangrijk. Ik zou er dus geen probleem mee hebben als er met bijv. een Rottweiler werd gekruist om de Beardies vrij van hypothyroïdie te krijgen, een korthariger versie als resultaat van die kruising kan ik ook niet mee zitten maar ik zou stukken minder blij zijn als ze vervolgens een eenkenniger karakter daarvan mee kregen (effe nogmaals een extreem voorbeeld).