Inge O schreef:Madelief schreef:
En toch...over die tanpoint die dus bruinsable is.....Je zegt dat als het tan was dat dan de tan duidelijker was....en ook kleiner. Maar als je nu bij beaucerons kijkt...heb je tanaftekeningen in pups is alle soorten en maten en vaak helemaal niet duidelijk. Veel zwart doorschoten, weinig tan, en geen duidelijke begrenzing.
wou ik ook al zeggen

. ik durf nu echt een keer marjoleine tegen te spreken

, ik heb genoeg tanpoint-pups bij de geboorte gezien om te weten dat ze in alle maten en vormen (qua kleur dan) komen, ook de scherpe begrenzing is als kleine pup vaak nog totaal niet aanwezig. en het tan kan van heel erg miniem tot heel erg uitgesproken zijn - maar ook dat verandert allemaal nog wanneer ze ouder worden.
Effe naar boven gevist
Bij tanpoint hondjes is de progressie in de aftekening anders dan in sable. De aftekeningen zijn natuurlijk nauw verwant, beide van A-locus, en ze beginnen vaak ongeveer hetzelfde, maar sables veranderen dus.
Als een aftekening in een tanpoint pup vager is, kan er ook nog iets anders meespelen, iets dat seal genoemd wordt. Seal is het effect dat je krijgt als er ergens een gen dwars zit waardoor een normale A-locus aftekening zich niet volledig kan uiten. Je ziet het bij tanpoint en bij sable.
Het is erg lastig te herkennen bij pups, dus ik zal zeker niet beweren dat ik het altijd maar zie, dat is niet zo. Vaak heb je een serie foto's nodig waardoor je het aan het verloop van de verkleuring herkent. Op volwassen leeftijd is het vaak wel duidelijk.
Bruinsable is heel verraderlijk: je denkt dat de pup at is, maar de aftekening is dan te geleidelijk.
Omdat het ook nog eens bruin is, is het echt heel lastig te zien, maar als zo'n hond volwassen is, zie je het echt overduidelijk als het at zou zijn. En de tollers waar het hier over ging waren absoluut geen at-honden, die zijn sable.
Ik wil best eens met iemand aan de toller-ring gaan zitten en dan aanwijzen waar je de verschillen kunt zien