Nuyvilaq schreef:*edit* overigens is de AA wel een gezond ras, uitzonderingen heb je altijd.
Ben ik het niet helemaal mee eens ook de AA word steeds slechter.
Ik heb nooit begrepen waarom de prijzen zo hoog zijn maar nu begrijp ik het toch wat beter.
Als ik kijk naar de AA, Shiba of de JA dan word het steeds moeilijker om een goede reu of teef te vinden welke vrij is van allerlei erfelijke ziektes.
Wil je als fokker een goede bloedlijn voortzetten (dan ga ik er van uit dat een fokker vooruitgang wil in zijn fok produkt) dan zal je het verder weg moeten zoeken. Veel shows bezoeken, je verdiepen in de nesten welke geboren zijn en van de lijnen welke je aanspreken het gehele nest moeten volgen. Soms zijn het juist die honden welke je nooit op een show ziet die je juist kan gebruiken. Het zijn niet altjd de honden van een show die juist zo goed zijn.
Mocht er dus geen hond zijn welke voldoet aan de eisen van de fokker zal je het toch verder weg moeten zoeken zoals Amerika, Japan of de noordelijke landen.
Dat kost heel veel geld, zelfs daar een pup halen kost veel. Waarom mag je dit niet berekenen in de pups. Uiteindelijk zijn het de kopers die een gezonde pup willen waar ze jaren lang van willen genieten en mss ook wel zelf willen fokken.
Ik betaal liever veel voor een pup waarvan ik weet dat zoveel mogelijk is gekeken naar een gezonde bloedlijn, een goed gangwerk en werklust dan een goedkopere pup waarvan de fokker niet verder kijkt dan de neus lang is en maar uitgaat van een reu of teef welke op de shows de punten pakken door het uitzoeken van een KM en meestal alleen in de ring staan.
Een titel van NK kamp, lux kamp. of Europees Kamp staat leuk maar hoe is er aangekomen.
Als je 2 kamp op elkaar zet wil niet zeggen dat je dan ook maar Kamp pups krijg.
Ik ben ook van mening dat een vereniging de mensen uit de club moet zetten welke een gezondheidsprobleem verdoezelen.
Ga gewoon voor de gezonden honden en gebruik deze voor de fok. Niet de honden welke 2 maal een U moeten hebben voordat ze gebruikt mogen worden. Wat een onzin.. soms zitten er thuis veel betere honden maar brengen de mensen ze niet uit op shows (de rede laten we maar in het midden)