Ilse met haar witte schreef:Wat me opvalt op straat als ik kleine hondjes of grotere honden zie lopen met hun baas is dat vaak die kleine hondjes hun staart op hun rug dragen. Bij mijn hond gaat dan ook onmiddelijk de staart omhoog, klein hondje blaft en die van mij ook als ik niet snel genoeg ben. Eén keer is Gaia gebeten door een klein hondje ( zo'n ding net zoals het in onderschrift van Nanna) en nog nooit door en grote.
Met zo'n diepe blaf wordt je als snel bekeken alsof je een super valse hond hebt die uitvalt naar andere honden, dat dat andere hondje blaft valt niemand op
Met kleine hondjes met de staart naar beneden hebben wij hier geen problemen, ik laat ze er rustig bij los ( Als het mag van het andere baasje).
Misschien komt die dominante staartdracht wel voor uit het feit dat kleinere honden meer privileges thuis hebben, ze zijn als het ware meer de baas in huis. Mijn hond mag van alles dus niet, kent zijn plaats en wordt daar regelmatig (letterlijk en fuguurlijk) op gewezen.
Daar ben ik het ook mee eens, hier mogen ze ook gewoon veel niet, en ze moeten ten alle tijden hun plaats weten.
Om een voorbeeld te geven, mijn schoonzusje heeft een chiwawa,, die alles mag, op de leuning van de bank,op de stoelen, in de keuken, in de slaapkamer, maar hij is zo vals als maar zijn kan, tegen ELKE andere hond.
Mijn vriendin heeft een JR, zelfde laken en pak, deze twee voorbeelden hebben dus allebei geen rem, denken dat ze alles mogen, en gedragen zich dus ook zo buiten..De chiwawa van mijn schoonzusje bijt je zelfs gewoon in je handen als ie met zijn verkeerde poot(jes) uit bed is gestapt.
Komt nog eens bij dat ik denk dat veel kleine hondjes denken dat ze groot zijn, of juist gefrustreerd omdat ze dit niet zijn, en dus een grote hond al gauw zien als een bedreiging.
Afsluitend denk ik dus, dit geld ook weer niet bij iedereen(ken ook mensen met goed opgevoede kleine hondjes), maar dat veel mensen met een klein hondje gewoon niet zo streng zijn., en het ook niet zo serieus nemen als een klein hondje zich dominant zou gedragen, sterker nog ik denk dat veel mensen dat niet eens doorhebben, terwijl de signalen(als je die goed kent) heel herkenbaar zijn, voor zowel grote als kleine hondjes, een hond is nu eenmaal een hond. Want ach ze zijn toch klein en kunnen niet veel schade aanrichten denkt men dan. En als ik naar die van mijn ouders kijk, durf ik gewoon te zeggen dat ze verpest zijn, en zo zijn er vele.
Terwijl als je een grote hond hebt, hier heel anders naar gekeken word, en al helemaal als je een bepaald ras hebt, dan wordt je met afgrijzen bekeken, en ben je ineens een aso met een gevaarlijke "schedelbijter"
Of een bijt-grage herder, daar wordt ik ook zo moe van, hoe vaak ik dat al niet gehoord heb.
Nou zowel Mack, als Kay en mijn twee vorige herders hebben nog nooit een hond zomaar gebeten, en een mens al helemaal niet. Dus dat zegt mij genoeg.