Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Teefje castreren met 5 maanden?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
Aantal honden: 1

Re: Teefje castreren met 5 maanden?

Ongelezen bericht door *Anita* »

duitse herder schreef:
bekooij schreef:Ik heb het topic laten lezen aan desbetreffende persoon. Inmiddels is haar teefje gecastreerd, ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie reacties.
Haar motivatie was dat ze niet met een doekje achter haar hondje aan wilde lopen in huis :ugh:
Heb ik dan een rare teef? Ik hoef niet extra te dweilen, enige wat ik moet doen is vaker laken om haar kussen verschonen. Voor de rest vind je geen druppel bloed in huis. Mocht er een druppel vinden, wijs ik het aan en ruimt ze het zelf op. Dus niet met doekje achter haar aan, je merkt gewoon geen verschil
de ene teef verliest meer bloed dan de ander.
Heb nu 1 loopsheid meegemaakt van Toya en het was letterlijk dweilen met de kraan open.
Maar dat zou voor mij geen reden zijn om te castereren
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door rose »

Duidelijk en goed geschreven antwoord Martijn :ok:
Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Joera »

Mijn teefje bloed ook erg veel als ze loops is.. de eerste loopsheid zonder broekje gedaan, vanaf nu gebruiken we een broekje. Ik had verwacht dat ze dat niet zou accepteren en van dr kont zou proberen te slopen, gelukkig is dat niet zo.
Afbeelding
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Martijn schreef:Zonder iemand te willen beschuldigen wil ik daar ook aan toevoegen dat het castreren van dieren een heel, heeel erg wezenlijk onderdeel is van de inkomsten van een dierenartsenpraktijk.
Voor de meeste dieren is dat de enige operatie die ze ooit ondergaan, dus tel maar na wat het zou betekenen voor een dierenarts om terughoudend te zijn in het castreren van honden.
Als je niemand wilt beschuldigen, doe dat dan ook niet tussen de regels door :mep: Iets van 42% van alle intacte teven krijgt ooit óf baarmoederontsteking óf melkkliertumoren óf allebei. Die moeten dus sowieso ooit één of zelfs meerdere keren geopereerd worden. Die operates zijn noodgevallen en gaan (uiteraard) vaak duurder en daar komt soms nog hospitalisatie oid bij, dus uiteindelijk wordt daar minstens net zoveel of wellicht zelfs meer aan verdiend dan aan die preventieve ingrepen.
Een dierenarts die echt alleen maar aan de aflossing van zijn gloednieuwe Volvo denkt zou wellicht aanraden na de vierde loopsheid pas te steriliseren. Dan heb je én alle teven 1 keer preventief geoperereerd, en een tiental jaar laten komt een kwart nog eens terug voor 1 of meerdere operaties aan de melkklieren. Dat brengt pas zoden aan de dijk. Dat ze dat niet doen, maar juist aanraden voor de eerste loopsheid of tussen de eerste en de tweede loopsheid te opereren, geeft wel aan dat het hun dus gewoon om de gezondheid van de teef te doen is, en jouw misselijkmakende en eindeloos herhaalde suggestie nergens op slaat.

Groetjes,

Kees
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Casey schreef:
Martijn schreef:Zonder iemand te willen beschuldigen wil ik daar ook aan toevoegen dat het castreren van dieren een heel, heeel erg wezenlijk onderdeel is van de inkomsten van een dierenartsenpraktijk.
Voor de meeste dieren is dat de enige operatie die ze ooit ondergaan, dus tel maar na wat het zou betekenen voor een dierenarts om terughoudend te zijn in het castreren van honden.
Als je niemand wilt beschuldigen, doe dat dan ook niet tussen de regels door :mep: Iets van 42% van alle intacte teven krijgt ooit óf baarmoederontsteking óf melkkliertumoren óf allebei. Die moeten dus sowieso ooit één of zelfs meerdere keren geopereerd worden. Die operates zijn noodgevallen en gaan (uiteraard) vaak duurder en daar komt soms nog hospitalisatie oid bij, dus uiteindelijk wordt daar minstens net zoveel of wellicht zelfs meer aan verdiend dan aan die preventieve ingrepen.
Een dierenarts die echt alleen maar aan de aflossing van zijn gloednieuwe Volvo denkt zou wellicht aanraden na de vierde loopsheid pas te steriliseren. Dan heb je én alle teven 1 keer preventief geoperereerd, en een tiental jaar laten komt een kwart nog eens terug voor 1 of meerdere operaties aan de melkklieren. Dat brengt pas zoden aan de dijk. Dat ze dat niet doen, maar juist aanraden voor de eerste loopsheid of tussen de eerste en de tweede loopsheid te opereren, geeft wel aan dat het hun dus gewoon om de gezondheid van de teef te doen is, en jouw misselijkmakende en eindeloos herhaalde suggestie nergens op slaat.

Groetjes,

Kees
waarom zeggen dan maar erg weinig dierenartsen de grote nadelen?
WHG dierenartsen is maar een van de weinigen die hier heel open over is...
En het is gewoon heel simpel, kijk naar een gecastreerde reu en een intacte reu, werelden van verschil qua bespiering etc.
Voor een teef geldt dit net zo goed... voor mij wegen de nadelen in ieder geval veel en veel zwaarder dan de voordelen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Casey schreef: Als je niemand wilt beschuldigen, doe dat dan ook niet tussen de regels door :mep: Iets van 42% van alle intacte teven krijgt ooit óf baarmoederontsteking óf melkkliertumoren óf allebei.
Hoi Kees, dat betekent dus dat het voor bijna 60% van de teven nergens voor nodig is om die eerste operatie te ondergaan. Wat je verder uit het oog verliest is dat de teven die wel gecastreerd zijn wel degelijk dikker worden, minder voedingsstoffen kunnen opnemen en daardoor dus ook vaak sneller dood gaan. Je kan moeilijk ontkennen dat overgewicht bij oudere honden een hele grote doodsoorzaak is. Suikerziekte, zwakke heupen, spierafname en overgewicht vermoorden een heleboel honden. Jammer dat daar geen percentages over bekend zijn. Mijn vorige teef kon vrijwel niks eten. Cleo eet de helft van Eva en is nu 2x zo dik. Als zij groot was kreeg ze ongeveer nu problemen met haar gewicht. Ze is 11.
Die moeten dus sowieso ooit één of zelfs meerdere keren geopereerd worden. Die operates zijn noodgevallen en gaan (uiteraard) vaak duurder en daar komt soms nog hospitalisatie oid bij, dus uiteindelijk wordt daar minstens net zoveel of wellicht zelfs meer aan verdiend dan aan die preventieve ingrepen.
Mamatumoren bij een hondje van 12-13 jaar zijn vaak helemaal niet zo'n probleem. Je kan die ook laten zitten en het hondje een half jaar of jaar later inslapen aan ouderdom zonder dat dat diertje overlijd een die tumoren. Mijn vorige teef heeft 3 jaar lang een paar kleine tumoren gehad. De dierenarts zei dat ik daar niks meer aan moest laten doen omdat het er een aantal waren die toch weer op zouden duiken.

Groetjes,

Kees
Ik vind jou altijd erg hoog van de toren blazen. Misselijkmakende suggesties? Jij propageert op basis van de stelling dat 40% van de honden anders ook geopereerd moet worden je beter 100% kan opereren preventief. Jij kan dat prima doodnormale oorzaak gevolg relaties vinden maar ik zie dat dus totaal niet. Dan moet ik mijn nog geen jaar oude teefje laten castreren, laten leven zonder hormonen, laten leven op minder eten, laten leven met een lichaam dat lang zo lekker niet gaat als een lichaam met hormonen, omdat ze anders evt op hoge leeftijd een operatie moet ondergaan die 60% van de teven niet hoeft te ondergaan? Misschien is het een idee om een hond van 12-13 gewoon te laten gaan als die kanker krijgt? Hoe oud moet een hond worden? Jij weet nl net als ik dat uiteindelijk vrijwel elke hond kanker krijgt als hij maar oud genoeg wordt. Leeftijd van de cellen en kanker gaan nogal onlosmakelijk samen.

Dus je kan wel weer lullig worden in je berichten, ik vind het niet zo logisch hoe jij denkt en ik denk dat dat ook helemaal niet vanzelfsprekend is. :wink: Ik moet ook zeggen dat ik er helemaal niet negatief tegenover sta om ervoor te kiezen om Eva met 12 jaar in te slapen aan mamatumoren. NU is haar tijd. Nu is ze strak, hormonaal, happy en actief. Om maar NU te gaan snijden om er met 12 jaar evt nog een jaartje aan te plakken vind ik bezopen. Ik heb liever 12 jaar een strakke mooie gezonde hond die 1 jaar korter leeft dan de gecastreerde teef met de dikke vacht en de 2 rodi-burgers op een dag want anders groeit ze uit tot een tonnetje. Eva eet bijna een kilo voer. Rara hoe kan dat? En welke hond denk je dat er fysiek beter aan toe is. Eva die 1 kilo rauw vlees eet of Cleo, die alle wandelingen mee doet met 11 jaar die slechts een paar lepels eten mag? Jippie en joehoe voor de castratie. :cheer:

Probeer eens wat minder klakkeloos te zijn en probeer ook eens argumenten te gebruiken die voordelen geven gedurende het grootste deel van het leven van je hond. Want die zijn er dus niet. Geen enkele teef is fysiek beter af met het weghalen van hormonen. Wel leeft ze misschien een jaar langer. Kan ze een jaar langer op de mat liggen en krakend opstaan. Is dat nu waarom je je teef als halve pup moet laten open maken door de dierenarts? Onzin als je het mij vraagt. Geef mij maar een hond van 12 met tumoren ipv een hond van 14 die dement is maar wel geen tumoren heeft. Jeuh, dat is wat het echte leven voor een hond is, not! :U:
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Casey schreef: Iets van 42% van alle intacte teven krijgt ooit óf baarmoederontsteking óf melkkliertumoren óf allebei.
Kees, een jaar geleden schreef je nog dit:
Casey schreef:Ongeveer 24% van de intacte teven krijgt ooit baarmoederontsteking en ongeveer 4% van die teven overlijdt daar aan: in totaal dus 1%.
Wat is het nou?
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
laeken
Zeer actief

MoniqueDM schreef:
Casey schreef: Iets van 42% van alle intacte teven krijgt ooit óf baarmoederontsteking óf melkkliertumoren óf allebei.
Casey schreef:Ongeveer 24% van de intacte teven krijgt ooit baarmoederontsteking en ongeveer 4% van die teven overlijdt daar aan: in totaal dus 1%.
Wat is het nou?
Kees is voor castreren. Dat is het. Misschien weet Kees je ook wel het percentage van een totaal inkomen van de dierenarts te noemen dat bestaat uit castraties? Daar hoor ik nl nooit 1 woord over en daarover bestaan nu net wel heel duidelijke bekende cijfers.

Is niet lullig bedoeld maar ik merk dat Kees ontzettend fel en hevig wordt als het gaat om weerstand als het om castreren gaat. Zodra Martijn of ikzelf iets zeggen over de negatieve kanten van castratie gaat Kees lelijk doen. Lees de reactie op Martijn maar. Dan komen er cijfers die elk jaar anders zijn (net hoe het uitkomt????) en nooit 1 woord over het loon van dierenartsen. Laat Kees nu net dierenarts worden. Hoe apart.

Ik vind het ook lullig om het zo te brengen hoor Kees. Maar je vraagt erom. Jij doet net alsof castreren prima is. Geen effecten. Maar ik vraag mij dus persoonlijk af of jij je werkhondje, je trots en je karaktertje ook hebt laten castreren? Ik denk zomaar van niet. Dat zou immers ineens wel zonde zijn van zo'n mooie gezonde teef met karakter. :W: Maar bij andere mensen niks dan voordelen toch? :Q:
Afbeelding
CKS
Zeer actief

MoniqueDM schreef:
Wat is het nou?
24% krijgt baarmoederontsteking en ook iets van 24% (of 23% of 25%, daar wil ik vanaf zijn) krijgt mammatumoren. Samen is dat iets van 48% maar dan tel je de teven die de loterij winnen (dus allebei krijgen) twee keer. Dat is 24% x 24% = 6%, dan kom je dus op 48% - 6% = 42% die één van beiden óf allebei krijgt.

Groetjes,

Kees
MoniqueDM
Zeer actief

Casey schreef:
MoniqueDM schreef:
Wat is het nou?
24% krijgt baarmoederontsteking en ook iets van 24% (of 23% of 25%, daar wil ik vanaf zijn) krijgt mammatumoren. Samen is dat iets van 48% maar dan tel je de teven die de loterij winnen (dus allebei krijgen) twee keer. Dat is 24% x 24% = 6%, dan kom je dus op 48% - 6% = 42% die één van beiden óf allebei krijgt.

Groetjes,

Kees
Kees, is het wel helemaal eerlijk om de cijfers van baarmoederontstekingen en mammatumoren bij elkaar op te tellen?
Ik vind van niet, want dat is hetzelfde als dat je de cijfers van bijvoorbeeld HD en ED bij elkaar optelt.
Nou snap ik heus wel dat baarmoederontstekingen en mammatumoren een gevolg kunnen zijn van niet castreren. Mammatumoren zijn overigens in ongeveer de helft van de gevallen kwaadaardig, de andere helft is goedaardig.
Dit risico kun je wegnemen door een vroege castratie. Maar als je wel kiest voor castratie loop je weer een verhoogd (lees: dubbel!!!) risico op botkanker. Botkanker heeft ten alle tijde een negatieve prognose.
Ik weet in ieder geval wel botkanker zo wie altijd einde oefening betekent en dat geldt niet voor mammatumoren of baarmoederontstekingen.
Het zou dan ook eerlijk zijn als tegenover deze "voordelen", ook eerlijk gesproken wordt over de nadelen.
Daarom wil ik toch nog even een opsomming plaatsen van de mogelijke nadelige gevolgen van (te vroege) castratie:

Allereerst wil ik een veelgehoord misverstand wegnemen.
Vaak (zo ook wel eens op fora) hebben eigenaren gekozen voor een vroege castratie van een teefje. Als je dan vraagt naar het hoe en waarom, komt men vaak met het volgende argument: "om baarmoederkanker te voorkomen".
Baarmoeder- en cervixtumoren komen zelden voor bij honden. Sterilisatie zal het risico wegnemen maar het risico is zo gering (0,5%) dat het een sterilisatie om deze reden niet rechtvaardigt.

Dan de inmiddels bekende nadelen die kleven aan een (te vroege) castratie:

Osterosarcoma (botkanker)
Uit een onderzoek bij een groot aantal rassen bleek dat het risico op botkanker bij gecastreerde reuen en teven tweemaal zo groot is als bij complete honden. Verder werd aangetoond dat de kans op botkanker is gerelateerd aan de leeftijd waarop de hond werd gecastreerd. Hoe jonger de hond bij castratie, hoe meer kans op botkanker. Bovendien werd ontdekt dat het risico op botkanker toeneemt naarmate het een groter ras betreft. Gezien de slechte prognose voor botkanker en het veelvuldig voorkomen ervan in veel rassen, wordt het castreren van nog onvolgroeide honden van middelgrote, grote en zeer grote rassen geassocieerd met een duidelijk en verhoogd risico op overlijden ten gevolge van botkanker.

Urinewegkanker (blaas- en urethra kanker)
Uit een studie bleek dat gecastreerde reuen en teven twee keer zo vaak kanker kunnen ontwikkelen aan de lagere urinewegen (de blaas/urethra) dan complete honden. Deze tumoren zijn bijna altijd kwaadaardig, maar komen niet vaak voor. Het is 1 % van alle tumoren bij honden. Dit risico zal dus bij het besluit om te castreren niet zwaar wegen.

Hemangiosarcoma
Hemangiosarcoma is een veel voorkomende vorm van kanker bij honden. Bij een onderzoek werd ontdekt dat gesteriliseerde teven 2,2 keer meer kans maken op hemangiosarcoma van de milt dan complete teven. Een onderzoek naar hemangiosarcoma van het hart laat zien dat gesteriliseerde teven een vijf keer groter risico lopen dan complete teven en gecastreerde reuen een 1,6 keer grote risico dan complete reuen. De onderzoekers wijzen op het beschermende effect van geslachtshormonen, met name bij teven.

Hypothyroïdie
Onderzoek toont aan dat gecastreerde honden een driemaal zo groot risico op hypothyroïdie hebben vergeleken met complete honden. Hypothyroïdie bij honden veroorzaakt zwaarlijvigheid, lusteloosheid, haarverlies en afwijkingen aan de voortplantingsorganen.

Zwaarlijvigheid
Door veranderingen in het metabolisme hebben gecastreerde honden meer last van zwaarlijvigheid dan complete honden. Een onderzoek toont aan dat het risico op zwaarlijvigheid bij gesteriliseerde teven twee keer zo groot is als bij complete teven. Bij reuen lag de factor zelfs op drie.

Zwaarlijvigheid of overgewicht kan tal van gezondheidsproblemen veroorzaken, zoals scheuren van de belangrijkste gewrichtsbanden, afwijkingen van de lagere urinewegen en afwijkingen in de mond. Bij zwaarlijvige honden kan eerder hyperthyroïdie, diabetes mellitus, pancreatitis, scheuring van de gewrichtsbanden en neoplasia (tumoren) worden vastgesteld.

Diabetes
Sommige onderzoeken laten zien dat castratie van reuen de kans op diabetes verdubbelt. Er werd geen verband tussen diabetes en steriliseren gevonden.

Ongewenste reacties op vaccinaties
Een groepsonderzoek naar ongewenste reacties op vaccinaties bij honden inclusief allergische reacties, netelroos, anafylaxie, hartstilstand, cardiovasculaire shock en plotselinge dood werd verricht. Hieruit bleek dat ongewenste reacties 30% meer kans hadden zich voor te doen bij gesteriliseerde teven en 27% meer kans bij gecastreerde reuen.

Urogenitale problemen
Urine-incontinentie komt bij gesteriliseerde teven regelmatig voor. Het kan direct na de operatie optreden of na een periode van één tot meerdere jaren. Het risicopercentage is 4 tot 20% vergeleken met 0,3% bij complete teven. Urineverlies is zo sterk gerelateerd aan sterilisatie dat het meestal sterilisatie-incontinentie wordt genoemd. Het wordt veroorzaakt door een slechte werking van de sluitspier van de urineleider. De meeste, maar niet alle, gevallen kunnen goed met medicijnen worden behandeld. In veel gevallen moet de behandeling gedurende het hele leven van de teef worden volgehouden.Uit een onderzoek bleek dat aanhoudende of steeds terugkerende blaas ontstekingen drie tot vier keer vaker voorkomen bij gesteriliseerde teven. Uit een ander onderzoek bleek dat teven die voor de leeftijd van vijfeneenhalve maand werden gesteriliseerd 2,76 keer meer kans hadden om blaasontsteking te krijgen dan teven die na die leeftijd werden gesteriliseerd. Afhankelijk v;an de leeftijd waarop de teef wordt gesteriliseerd, kan sterilisatie leiden tot abnormale ontwikkeling van de uitwendige geslachtsorganen. Bij gesteriliseerde teven werd een verhoogd risico op afwijkingen aan de vulva, vaginale dermatitis, vaginitis en blaasontsteking gevonden. Dit risico wordt groter wanneer de teef voor haar puberteit wordt gesteriliseerd.

Orthopedische problemen
Uit een onderzoek bij Beagles bleek dat na het verwijderen van de eierstokken, wat dus bij een sterilisatie gebeurt, meer gevallen van vormverandering van het bekken optraden. Dit kan een verhoogd risico op heupdysplasie na sterilisatie doen vermoeden. Ook werd ontdekt dat sterilisatie een netto verlies van botmassa in de ruggenwervels veroorzaakte.

Castratie van onvolgroeide honden vertraagt de sluiting van de groeischijven in botten die nog steeds groeien. Hierdoor worden deze botten aanzienlijk langer dan bij complete honden of honden die op volwassen leeftijd werden gecastreerd. Aangezien de groeischijven zich niet allemaal op hetzelfde moment sluiten, kan sterilisatie op jonge leeftijd leiden tot onnatuurlijke Iichaamsverhoudingen, wat mogelijk van invloed kan zijn op het functioneren en de duurzaamheid van de gewrichten.

Castratie op de leeftijd van 5,5 maanden of jonger kan leiden tot een 70% groter risico op heupdysplasie in vergelijking met honden die na die leeftijd werden gecastreerd. De onderzoekers menen dat het mogelijk is dat de toename in botlengte die ontstaat door een vroegtijdige sluiting van de groeischijven, veranderingen teweegbrengt in een gewricht, hetgeen zou kunnen leiden tot de diagnose heupdysplasie.

Geriatrie cognitive impairment
Gecastreerde honden hebben, in vergelijking met complete reuen, een verhoogd risico op geriatrie cognitive impairment, of wel achteruitgang van het waarnemingsvermogen op oudere leeftijd. Er waren niet voldoende complete oudere teven beschikbaar om hun risico te bepalen.De achteruitgang van het waarnemingsvermogen op oudere leeftijd uit zich in disoriëntatie in huis of buiten, verandering in de sociale omgang met de baas en gezinsleden, onzindelijk worden en veranderingen in het slaap/waakpatroon. De onderzoeker merkte op dat deze conclusie overeenkomt met onderzoek dat wordt gedaan naar de neuro-productieve rol van testosteron en oestrogeen op celniveau en de rol van oestrogeen bij het voorkomen van Alzheimer bij vrouwen. Verwacht zou kunnen worden dat oestrogeen eenzelfde, beschermende functie heeft bij complete teven. Helaas waren er te weinig complete teven voor het onderzoek beschikbaar om deze stelling te bewijzen.

* Waar over castratie wordt gesproken, wordt sterilisatie van teven en castratie van reuen bedoeld.*

Al met al vind ik dit toch een lijst om eens bij stil te staan als een dierenarts over castratie zonder medisch aantoonbare reden begint.
Castratie bij zowel reu als teef heeft niet alleen voordelen. Ik denk persoonlijk dat de nadelen eens wat vaker aan bod moeten komen en dat er eerlijk over gesproken wordt als een dierenarts om wat voor reden dan ook een castratie adviseert :wink: .
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
CKS
Zeer actief

Monique: je mag de cijfers voor mammatumoren en baarmoederontstekingen wel bij elkaar optellen, als je de dubbeltellingen maar weer aftrekt. En dat heb ik dus gedaan.
De rest van je info is interessant maar te onvolledig om er conclusies uit te trekken. We weten namelijk nooit of het over vroeg-castratie (7, 8 weken), een castratie op 6 maanden of castratie op welke leeftijd dan ook, gaat. Ook de percentages staan er meestal niet bij.
Dus als er staat dat 'castratie verdubbelt de kans op XXX-kanker' dan lijkt dat heel erg maar als die kanker maar in 1 procent van alle honden voorkomt, bovendien maar bij 1 ras en de verhoging alleen geldt als de hond als pup gecastreerd werd... waar hebben we het dan nog over? Castratie op pupleeftijd (8 weken) ben ik sowieso tegen, op jonge leeftijd (minder dan 6 maanden) ook als het om grote rassen gaat en daarna ligt het helemaal aan de situatie. Het enige waar ik slecht tegen kan is dat de eigenaren van dit hondje nu als een stel onnozele boemannen en hondenmishandelaars worden weggezet terwijl niemand weer waaróm ze dat teefje precies gecastreerd hebben. En ja, ik had er iets langer mee gewacht,maar doen of er nu iets verschrikkelijks aan de hand is is echt verschríkkelijk overdreven.
Of het wel of niet een goed idee is een dier te castreren hangt af van een heleboel factoren. Mensen die alles graag helemaal zwart-wit willen stellen gaan dus altijd voorbij aan een heleboel dingen die zijzelf graag willen negeren maar die voor een ander person of een ander dier juist heel belangrijk kunnen zijn. Dat probeer ik een beetje uit te leggen ;)

Groetjes,

Kees
laeken
Zeer actief

Helemaal mee eens Monique. Ik vind het klakkeloos gepraat over castratie en de voordelen dus ook nogal misleidend. En daarom denk ik dus dat het om geld gaat. Zou het niet om geld gaan dan lijkt het mij wel logisch dat een DA die prima de nadelen kent deze ook zou noemen. Maar dat heb ik persoonlijk zelden meegemaakt. Stel je klant beslist ineens anders....dat kost je geld uit je eigen portemonnee. Dus nadelen? Welke nadelen?

Castratie kost geld en de dierenartsen doen het en vangen dat geld. Dat is een beetje als een autoverkoper naar de nadelen van de auto vragen die hij je probeert te verkopen. Die zijn er dus niet. Die kun je wel op internet vinden, die zijn onderzocht, de verkoper kent ze ook, maar ze noemen? Ho maar. Daar zit het probleem. :ok:

De dierenarts zegt dat het beter is is denk ik de Nr. 1 reden waarom honden gecastreerd worden. :N:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Casey schreef:Monique: je mag de cijfers voor mammatumoren en baarmoederontstekingen wel bij elkaar optellen, als je de dubbeltellingen maar weer aftrekt. En dat heb ik dus gedaan.
De rest van je info is interessant maar te onvolledig om er conclusies uit te trekken. We weten namelijk nooit of het over vroeg-castratie (7, 8 weken), een castratie op 6 maanden of castratie op welke leeftijd dan ook, gaat. Ook de percentages staan er meestal niet bij.
Dus als er staat dat 'castratie verdubbelt de kans op XXX-kanker' dan lijkt dat heel erg maar als die kanker maar in 1 procent van alle honden voorkomt, bovendien maar bij 1 ras en de verhoging alleen geldt als de hond als pup gecastreerd werd... waar hebben we het dan nog over? Castratie op pupleeftijd (8 weken) ben ik sowieso tegen, op jonge leeftijd (minder dan 6 maanden) ook als het om grote rassen gaat en daarna ligt het helemaal aan de situatie. Het enige waar ik slecht tegen kan is dat de eigenaren van dit hondje nu als een stel onnozele boemannen en hondenmishandelaars worden weggezet terwijl niemand weer waaróm ze dat teefje precies gecastreerd hebben. En ja, ik had er iets langer mee gewacht,maar doen of er nu iets verschrikkelijks aan de hand is is echt verschríkkelijk overdreven.
Of het wel of niet een goed idee is een dier te castreren hangt af van een heleboel factoren. Mensen die alles graag helemaal zwart-wit willen stellen gaan dus altijd voorbij aan een heleboel dingen die zijzelf graag willen negeren maar die voor een ander person of een ander dier juist heel belangrijk kunnen zijn. Dat probeer ik een beetje uit te leggen ;)

Groetjes,

Kees
Heb je ook cijfers over gescheurde kruisbanden/kniebanden en blessures door gebrek aan spiermassa en teveel vetmassa? Want het valt mij op dat gecastreerde honden veel vaker blesseren. Logisch, maar wat vindt jij daar van? Je pikt nl 2 discutabele punten uit het verhaal en die weerleg je soort van. De rest, wat vindt je daar van? Overgewicht en de nadelen daarvan bv? Want we kunnen wel roepen dat we onze honden minder moeten voeren en meer moeten laten eten maar dat is onzin. Waarom moet een labradorteef met wat artrose op haar 9e nog 10 km pd. fietsen om slank te blijven? Dat is onhaalbaar. Dus dan maar 2 rodiburgers en levenslang honger? Feit is dat heel veel gecastreerde dieren vet worden. Zo vet dat ze daar aan dood zullen gaan. Wat moeten we daarmee? Dat is toch een direct gevolg van het advies, altijd castreren, dat is veel beter voor de gezondheid.
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Wat zijn trouwens de cijfers van honden die tijdens of aan de gevolgen van de operatie overlijden? Dat hoor ik namelijk ook steeds meer.
Laatst gewijzigd door Valerie op 20 okt 2010 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
MoniqueDM
Zeer actief

Casey schreef:De rest van je info is interessant maar te onvolledig om er conclusies uit te trekken. We weten namelijk nooit of het over vroeg-castratie (7, 8 weken), een castratie op 6 maanden of castratie op welke leeftijd dan ook, gaat. Ook de percentages staan er meestal niet bij.
Zo onvolledig is de informatie niet Kees, zeker niet als je je bedenkt dat dit aandoeningen/afwijkingen zijn die vaker en soms zelfs in dubbele percentages worden gezien (er staan genoeg cijfers benoemd) bij gecastreerde honden dan bij intacte honden.
De leeftijd van castratie vind ik niet zo heel interessant, want botkanker, hypothyroïdie, zwaarlijvigheid, incontinentie en dat soort dingen staan simpelweg bekend als negatieve gevolgen van castratie! De andere aandoeningen uit mijn lijstje zijn misschien wat minder bekend, maar dat vind ik absoluut geen reden dat dierenartsen deze problemen bagetelliseren en zelfs ontkennen!
Honden krijgen, net als mensen overigens, hun geslachtsapparaat en de daarbij behorende hormonen niet voor niets.
Deze hebben een functie en dan doel ik niet alleen op nakomelingen op de wereld zetten. Ook de algehele gezondheid ondervindt voordelen van hormonen.
Casey schreef:Dus als er staat dat 'castratie verdubbelt de kans op XXX-kanker' dan lijkt dat heel erg maar als die kanker maar in 1 procent van alle honden voorkomt, bovendien maar bij 1 ras en de verhoging alleen geldt als de hond als pup gecastreerd werd... waar hebben we het dan nog over?
Over diezelfde éne procent die overlijdt aan een baarmoederontsteking (zie een paar berichten hierboven in je eigen quote).
Casey schreef: Het enige waar ik slecht tegen kan is dat de eigenaren van dit hondje nu als een stel onnozele boemannen en hondenmishandelaars worden weggezet terwijl niemand weer waaróm ze dat teefje precies gecastreerd hebben.
Dan heb je dit topic niet goed doorgelezen, want op de vorige pagina staat hetvolgende:
bekooij schreef: Haar motivatie was dat ze niet met een doekje achter haar hondje aan wilde lopen in huis :ugh:
Lekker egoïstisch voor het eigen gemak dus weer :kotz: .
Casey schreef: Mensen die alles graag helemaal zwart-wit willen stellen gaan dus altijd voorbij aan een heleboel dingen die zijzelf graag willen negeren maar die voor een ander person of een ander dier juist heel belangrijk kunnen zijn. Dat probeer ik een beetje uit te leggen ;)
Dat zwart-wit reageren en negeren..., doe je dat zelf ook niet een beetje Kees?
Jij weerlegt ook zaken die wel degelijk als negatief gevolg van catratie steeds meer bekend worden.
En je bent niet de enige hoor, want in onze woonplaats zit het welbekende DAP Drechtstreek, ook wel het dierenziekenhuis Drechtstreek genoemd en als je daar met je pup van 12 weken komt voor de puppy-enting, krijg je al gelijk een briefje in je handen gepropt met het advies tot vroeg castreren en uiteraard alle voordelen daarvan.
Over de nadelen wordt, vanzelfsprekend zou ik bijna zeggen, met geen woord gerept.
Ik vind dat ronduit misleidend!, nog even afgezien van het risico die iedere narcose met zich meebrengt.
WHG Dierenartsen (al eerder genoemd door Malinois) zijn de enige die daar eerlijk in zijn.
Op hun site staat ook heel terecht te lezen dat een castratie niet als een routine-operatie moet worden gezien, iets wat de meeste dierenartsen wel op die manier over doen komen bij (vooral onwetende) eigenaren.

Maar goed, waarschijnlijk worden wij het niet eens op dit gebied en dat hoeft ook niet.
Gelukkig kan ik zelf ook nog een beetje nadenken :wink: .
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Casey schreef:dat de eigenaren van dit hondje nu als een stel onnozele boemannen en hondenmishandelaars worden weggezet terwijl niemand weer waaróm ze dat teefje precies gecastreerd hebben.
Omdat ze geen zin hadden met een dweil achter haar aan te lopen als ze loops was, toch?
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Valerie schreef:Wat zijn trouwens de cijfers van honden die tijdens of aan de gevolgen van de operatie overlijden? Dat hoor ik namelijk ook steeds meer.
Pas nog... een gezonde Duitse staande teef, 16 maanden.... overleefde de ingreep niet :jank:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

En.... misschien zinnig onderzoek te starten naar de gevolgen naar vroeg castreren bij de Labradoodle? 8 weken zijn ze als ze onder het mes gaan :N: :N:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
laeken
Zeer actief

Miranda schreef:
Casey schreef:dat de eigenaren van dit hondje nu als een stel onnozele boemannen en hondenmishandelaars worden weggezet terwijl niemand weer waaróm ze dat teefje precies gecastreerd hebben.
Omdat ze geen zin hadden met een dweil achter haar aan te lopen als ze loops was, toch?
Over 10 jaar loopt ze met een dweil achter die hond aan omdat ze incontinent is. Dat is dan de straf. Nu eens in de 6 maanden een week maar later in het leven van de hond 3 jaar full time. :cheer: Boontje komt om zijn loontje. Of zal de hond dan een spuitje krijgen omdat de dierenarts zegt dat hij er niks meer aan kan doen? :cry:

Ik heb zelf dus incontinentie bij mijn hond gehad. Mijn teef was gecastreerd en zij werd met 10 haar incontinent. Elke dag plasjes op de mat, op de houten vloer, aan de achterpoten van mijn hond etc. En de hond vond het verschrikkelijk. Huis gaat ruiken, mat van de hond ruikt, kleed ruikt. Veel mensen slapen om die reden een hond in. Ik niet hoor, maar leuk is anders.

En geen woord daarover toen wij haar lieten castreren. Volgens mij staat niemand stil bij het feit dat hun hond zomaar ineens incontinent kan worden na castratie. De sluitspier van de blaas werkt dan niet meer omdat de hormonen ontbreken.

Omdat ik nu weet dat dat zo makkelijk kan gebeuren zou ik geen grote teven meer castreren. Ik vond dat plassen heel erg en de hond ook. Ik vind dat de dierenartsen dat moeten vertellen aan het jong gezin dat hun labteefje komt laten helpen. Hou er rekening mee dat er een kans is dat je hond straks overal plas laat lopen. Wat? Willen wij dat wel? Moet je je hond wel laten castreren? Weet zeker dat mensen al minder happig worden dan.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

MARC_S schreef:
Miranda schreef:
Over 10 jaar loopt ze met een dweil achter die hond aan omdat ze incontinent is. Dat is dan de straf. Nu eens in de 6 maanden een week maar later in het leven van de hond 3 jaar full time. :cheer: Boontje komt om zijn loontje. Of zal de hond dan een spuitje krijgen omdat de dierenarts zegt dat hij er niks meer aan kan doen? :cry:

Ik heb zelf dus incontinentie bij mijn hond gehad. Mijn teef was gecastreerd en zij werd met 10 haar incontinent. Elke dag plasjes op de mat, op de houten vloer, aan de achterpoten van mijn hond etc. En de hond vond het verschrikkelijk. Huis gaat ruiken, mat van de hond ruikt, kleed ruikt. Veel mensen slapen om die reden een hond in. Ik niet hoor, maar leuk is anders.

En geen woord daarover toen wij haar lieten castreren. Volgens mij staat niemand stil bij het feit dat hun hond zomaar ineens incontinent kan worden na castratie. De sluitspier van de blaas werkt dan niet meer omdat de hormonen ontbreken.

Omdat ik nu weet dat dat zo makkelijk kan gebeuren zou ik geen grote teven meer castreren. Ik vond dat plassen heel erg en de hond ook. Ik vind dat de dierenartsen dat moeten vertellen aan het jong gezin dat hun labteefje komt laten helpen. Hou er rekening mee dat er een kans is dat je hond straks overal plas laat lopen. Wat? Willen wij dat wel? Moet je je hond wel laten castreren? Weet zeker dat mensen al minder happig worden dan.
is veelvoorkomend probleem, Dusty was ook incontinent en meerdere gecastreerde teven die ik ken.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
CKS
Zeer actief

MoniqueDM schreef:Dat zwart-wit reageren en negeren..., doe je dat zelf ook niet een beetje Kees?
Nee, dat valt wel mee. Nogmaals ik ben niet eens 'voor' castratie :19: En ik kan me niet herinneren dat ik op dit forum ooit iemand heb aangeraden zijn hond te castreren. Nogmaals dat is een afweging waarbij je naar een heleboel zaken moet kijken, maar die uiteindelijk alleen door de eigenaar zelf gemaakt kan worden.

Maar iedere keer dat hier iemand per ongeluk over castratie begint zonder dat daar een dwingende medische oorzaak voor is springt er een aantal figuren bovenop die dezelfde uitgekauwde argumenten eindeloos herhalen. Daar zitten goede argumenten tussen (gewichtstoename, of verhoogde kans op osteosarcoma bij vroeggecastreerde zware rassen, en urine-incontinentie uiteraard) maar ook hele bergen absoluut achterhaalde emotionele kul-argumenten (zoals dat je van een teef een reu zou maken bijvoorbeeld, of dat dierenartsen alleen maar aan hun nieuwe Volvo zouden denken). In negen van de tien gevallen laat ik de zwetsers gevoeglijk hun gang gaan, slechts een heel enkele keer geef ik iets tegengas. Uiteraard hoor je dan van mij de voordelen die een castratie biedt; alle nadelen zijn namelijk al tig keer genoemd dus die hoef ik niet nog eens extra te herhalen. Tegen echte, niet slechts in de fantasie bestaande nadelen ga ik overigens nooit in, is je misschien wel eens opgevallen.

En dat kun je van een aantal verstokte tegenstanders hier niet zeggen. Die bagataliseren alle voordelen tot in het ridicule. Neem nou die mammatumoren. Verstokte Pavlov-castratietegenstanders herhalen graag dat die 'maar' voorkomen bij een kwart van de teven, en in de helft van de gevallen goedaardig zijn, en eigenlijk niet eens behandeld hoeven worden. Ze vergeten altijd te vermelden dat die kwaadaardige tumoren graag uitzaaien naar de longen. Onbehandeld -waar dus voor gepleit wordt!- sterft dus 1 op de 8 teven een afgrijselijke verstikkingsdood, na dus een hele tijd met een verschrikkelijk pijnlijke tumor rondgelopen te hebben. Wees nou eerlijk als jij een opengebroken etterende tumor ter grote van een voetbal op je borst zou hebben, dat liep je daar toch ook niet mee door? Ook niet als die tumor toevallig 'goedaardig' is, denk ik. De clan anti-castratiefiguren hier is zo verdwaasd dat ze dit scenario dus daadwerkelijk aanbevelen voor 1 op de 8 teven. Ongelovelijk, imho.

In 'real life' heb ik overigens zowel voor- als tegen castratie geadviseerd. Alles hangt namelijk af van de situatie :wink: In de meeste gevallen adviseer ik overigens niets; ik geef alleen voorlichting en de eigenaren mogen dan zelf besluiten wat voor hún situatie het beste is. En daar zijn gewoon geen standaard-recepten voor. Als ik zo tijd heb zal ik je een bestaand geval voorleggen, kijken wat jij ervan vindt ;)

Kees
MoniqueDM
Zeer actief

Casey schreef:
MoniqueDM schreef:Dat zwart-wit reageren en negeren..., doe je dat zelf ook niet een beetje Kees?
Nee, dat valt wel mee. Nogmaals ik ben niet eens 'voor' castratie :19: En ik kan me niet herinneren dat ik op dit forum ooit iemand heb aangeraden zijn hond te castreren. Nogmaals dat is een afweging waarbij je naar een heleboel zaken moet kijken, maar die uiteindelijk alleen door de eigenaar zelf gemaakt kan worden.
Ik ben direct met je eens dat er verder gekeken moet worden naar de situatie, eventuele klachten en mogelijke gevolgen daarvan.
Ik heb zelf ook een teef gehad met een baarmoederontsteking. Dan heb je simpelweg geen keuze.
Maar ik heb ook een teefje gehad die elke 6 maanden loops was en daarbij vreselijk veel last had van schijndracht en melkklierontstekingen..., iedere keer weer.
De dierenarts heeft mij toen geadviseerd om haar te laten helpen en dat is gebeurd.
Vraag me niet of ik daar achteraf blij mee was, want ze hield een vacht over waar met geen goed fatsoen doorheen te komen was.
Ook werd ze dik en sloom, terwijl dit voor de castratie een hond was waar geen gram extra vet aan te krijgen was. Ik vond haar toen zelfs te mager.
Kun je nagaan hoe daar een kentering in kan komen door een castratie.

En zeg nou eerlijk Kees..., als je leest dat iemand een teefje laat castreren omdat ze geen zin heeft om met een doekje achter het teefje aan te lopen....., waar hebben we het nou over!
Over 3 weken in de 6 maanden.
Je mag weten dat iedere nekhaar van mij overeind gaat staan van zo'n slap, maar vooral zelfzuchtig argument.
Kies dan niet voor een teef en nog beter...., begin niet aan een hond!

Ik ben heel benieuwd wat jij van dat argument vindt.
Casey schreef: In 'real life' heb ik overigens zowel voor- als tegen castratie geadviseerd. Alles hangt namelijk af van de situatie :wink: In de meeste gevallen adviseer ik overigens niets; ik geef alleen voorlichting en de eigenaren mogen dan zelf besluiten wat voor hún situatie het beste is. En daar zijn gewoon geen standaard-recepten voor. Als ik zo tijd heb zal ik je een bestaand geval voorleggen, kijken wat jij ervan vindt ;)
Dat is goed!
Ik ben heel benieuwd naar je casus :wink: .
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

Nanna schreef:
MoniqueDM schreef: ik heb ook een teefje gehad die elke 6 maanden loops was en daarbij vreselijk veel last had van schijndracht en melkklierontstekingen..., iedere keer weer.
De dierenarts heeft mij toen geadviseerd om haar te laten helpen en dat is gebeurd.
Vraag me niet of ik daar achteraf blij mee was, want ze hield een vacht over waar met geen goed fatsoen doorheen te komen was.
Ook werd ze dik en sloom, terwijl dit voor de castratie een hond was waar geen gram extra vet aan te krijgen was.
Uit nieuwsgierigheid een vraagje: zou je het wéér doen?
Ik zou in eerste instantie mijn horizon, wat betreft advies, verbreden.
Dit werd toen door mijn huis-tuin-en-keukendierenarts geadviseerd. Ik wist toen nog niet van het bestaan van WHG Dierenartsen waar ik tegenwoordig naar toe ga voor wat lastigere zaken.
Er is een kans dat WHG een oplossing kan bieden met homeopathie (en ja, ook daarvan heb je voor- en tegenstanders) tegen schijndracht of de gevoeligheid voor melkklierontstekingen.
Dat traject zou ik zeker eerst proberen voordat de boel eruit wordt gehaald.
Afbeelding
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar

Ongelezen bericht door Pepie »

rose schreef:
Liesbeth schreef: Zelf zou ik niet laten castreren voordat een hond (teef én reu) volwassen is en niet per sé na de eerste loopsheid. Zeker niet voor de eerste loopsheid :neenee: :neenee: .
Hormonen hebben een behoorlijk grote invloed op de ontwikkeling van het lichaam, zowel lichamelijk als psychisch.
Hier sluit ik mij volledig bij aan.
Zelf heb ik ook mijn labradorteefje op advies van de da met 6 maanden laten castreren.
Nooit, maar dan ook nooit meer, ik vind het afschuwelijk wat ik haar aan heb gedaan :(

Ik zag hier eerder een stukje staan over het bewegingsapparaat, als ik het goed gezien heb komt dit uit een uitgebreider stuk waarin oa ook staat dat de kans op bot en hartkanker vele malen groter zijn dan bij niet gecastreerde teven.
Als ik dan mag kiezen kies ik eerder voor de mammatumoren, deze zijn toch echt beter behandelbaar dan hart of botkanker.
Het jammere is dat er nog weinig onderzoek is gedaan naar de gevolgen van castratie op (te) jonge leeftijd, zowel over de negatieve als positieve kanten is bitter weinig te vinden :(

En vlak inderdaad de geestelijke gevolgen van het wegnemen van de hormonen niet uit, de reu schijnt die in de opinie van de meeste mensen toch echt nodig te hebben om uit te groeien tot een stabiele, geestelijk volwaardige hond, waarom de teef dan niet vraag ik mij af?

Voor mijn teefje is het te laat, maar ik hoop echt dat mensen zich niet meer laten verleiden tot deze castratie.
Gelukkig lees ik steeds vaker op de site's van da's dat zij nu adviseren om de grote rassen te laten wachten tot na de 1e loopsheid (ivm de groeischijven), maar voor de kleinere rassen zullen de eventuele gevolgen niet minder zijn lijkt mij.
weet je toevallig waar ik dat uitgebreide stuk kan vinden?
Afbeelding
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

bekooij schreef:Ik heb het topic laten lezen aan desbetreffende persoon. Inmiddels is haar teefje gecastreerd, ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie reacties.
Haar motivatie was dat ze niet met een doekje achter haar hondje aan wilde lopen in huis :ugh:
nou ja dat moet ze zelf weten maar je hebt toch van die speciale mooie broekjes?
ik laat mn nijnen nog niet eens helpen zijn net een jaar geweest.
mn hond is wel met 6 mnd gecastreerd maar als hij hier was geweest, was het mooi niet (zo vroeg) gebeurd.
qua botten weet ik het niet maar hij is wel smalletjes. en heel zachtaardig maar ik denk niet dat dat er iets mee te maken heeft.
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

Cleva schreef:
Waarom claimt (bijna) elke dierenarts dat het beter is om je hond te laten helpen voor die eerste loopsheid?
Omdat ze heel specifiek de kans op bepaalde aandoeningen willen voorkomen.
Feitelijk is dat ook juist. Mammatumoren komen amper voor bij teven die (bijna) nooit loops zijn geweest en aandoeningen aan de baarmoeder natuurlijk helemaal niet want die hebben ze dan niet meer.
Of hij blijft ongebruikt en dat is ook prima.

Maar er is meer dan alleen maar het voorkomen van specifieke aandoeningen aan een gezonde hond.
De gezondheid is in ieder geval niet alleen fysiek maar ook mentaal.
Het is goed om je altijd te realiseren dat narcose en operatie ook risico's hebben. Die zijn niet zo enorm maar als je net dat ene hondje hebt die er in blijft sta je toch een beetje raar te kijken.

Verder is er het risico van het verstoren van de ontwikkeling van de hond. Een risico van 100% wel te verstaan.
Als je zou vragen naar de verstoorde fysieke processen van een hond die erg jong gecastreerd is kan niemand ontkennen dat die verstoring er zal zijn. Hormonen hebben nu eenmaal een functie dus weghalen heeft een effect.
Dat effect is niet positief (behalve ter voorkomen van de genoemde, specifieke aandoeningen.) Het lichaam is gemaakt om een bepaalde ontwikkeling door te maken en die ontwikkeling wordt nu anders.
In een tijd waar epilepsie, allergieën, huidklachten en gedragsproblemen meer en meer voor gaan komen vind ik het verstandig om te kijken naar wat we dan zo anders zijn gaan doen.
Alle moderne wetenschap ten spijt hebben we nog steeds geen duidelijk gezondere honden. Ergens gaat daar dus iets mis en ik denk [ersoonlijk dat dat voor een belangrijk deel te maken heeft met de eeuwige neiging om in te grijpen in het lichaam van de hond. De voeding, het enten tegen besmettelijke ziekten, vlooiendruppels, vroege castratie en het maar doorfokken op type in plaats van gezondheid, het is allemaal kunstmatig.
Eigenlijk alle factoren met betrekking tot de gezondheid van onze honden wordt door ons totaal eenzijdig en kunstmatig gemaakt.

Wat we vergeten is dat al die studies die opnoemen waarom het zo vreselijk slecht voor een hond is om vruchtbaar te zijn betaald en bedacht zijn door mensen die in eerste plaats iets willen doen aan het overschot aan honden.
Het is een reactie op "ik laat mijn teefjes altijd een nest krijgen want dat is beter voor haar"
Dat is natuurlijk funest voor het bestrijden van wilde voortplanting.

Maar dat maakt niet dat het medisch gezien ook klopt dat je ter bestrijding van specifieke aandoeningen alles moet opofferen en dat het verwijderen van organen niet uitmaakt. Dat is namelijk niet bewijzen en dat kan ook niet want het is niet zo.
Verder zijn we in Nederland over het algemeen goed in staat om de voortplanting van onze honden zelf onder controle te houden. Zonder fysieke ingreep dus. Begrijp me goed, voor honden waar dat niet het geval is ben ik altijd voor castreren.
Maar het probleem is dan wel de onvoldoende aanwezige aandacht (dus ook voor eventuele pups), niet het bezitten van geslachtsorganen.

Zonder iemand te willen beschuldigen wil ik daar ook aan toevoegen dat het castreren van dieren een heel, heeel erg wezenlijk onderdeel is van de inkomsten van een dierenartsenpraktijk.
Gelukkig doen ze het trouwens wel want anders is de geboorteexplosie die daar op volgt waarschijnlijk niet te overzien maar nogmaals, dát maakt niet dat het gezonder is om je hond te castreren.
En nogmaals, je kunt je honden ook zonder fysieke ingrepen van het fokken af houden.
Ondertussen heb ik al 3 dierenartsen hierover aangesproken en zij beweren dat de nadelen die jullie hier opnoemen,
niet van tig belang zijn dat de groei echt in gevaar komt
De groei komt niet in gevaar. Het volwassen worden van de hond komt in gevaar.
Jong gecastreerde honden worden zelfs gemiddeld iets hoger, maar blijven ook smaller.
De eeuwig geprezen "soundheid" is daar dus al verstoord.
En er is vooral ook nog een heleboel niet onderzocht terwijl we wel een hele zieke hondenpopulatie hebben.
Zeggen dat er geen nadelige gevolgen zijn klopt dus hoegenaamd niet. Het enige antwoord kan zijn is "dat weet ik niet".
De artsen is een wetenschap en een wetenschap doet aan harde cijfers en getallen. Als je die niet hebt zegt de wetenschapper dus"dat weet ik niet".
Kennelijk spelen er dus andere factoren dan de wetenschap en het bewaken van de gezondheid zelf.
ik heb het idee dat iedereen bang is (en waarschijnlijk niet helemaal onterecht hoor) voor tumoren bij mens en dier en dan zó bang dat de rest wegvalt. ik heb het meegemaakt in mn familie en het is ook erg hoor, als je kanker hebt en voor dieren is het ook naar maar er zijn meer dingen in het leven dan wel of niet kanker krijgen. en artsen doen er best wel aan mee, dierenartsen dus ook.
CKS
Zeer actief

Pepie schreef: weet je toevallig waar ik dat uitgebreide stuk kan vinden?
Ik neem aan dat je deze bedoelt:
http://www.naiaonline.org/pdfs/LongTerm ... InDogs.pdf

Maar pas op, deze dame komt heel objectief over maar is dat totaal niet. Ze zoekt alleen studies op die in haar (anticastratie)straatje passen en selecteert daar ook nog eens zéér selectief uit.

Om je een voorbeeld te geven: osteosarcoma (botkanker) komt vaker voor bij vroeggecastreerde honden en is moeilijk te behandelen, zij trekt daaruit de conclusie dat je grote honden beter niet moet castreren, of in ieder egval niet voor het eerste jaar. Ze gebruikt als bron een studie naar de effecten van vroegcastratie bij Rottweilers, het ras met de meeste aanleg voor botkanker.

Tot zover correct. Maaarrrrrrrrr........

Uit diezelfde studie blijkt dat intacte teven gemiddeld twee jaar korter leven dan gecastreerde teven. Sterker nog, teven die daadwerkelijk botkanker ontwikkelen, leven gemiddeld nog steeds ruim meer dan een jaar langer dan teven die nooit gecastreerd zijn! En voor reuen maakt castratie of niet helemaal niets uit voor de levensverwachting (1 maand op ruim 9 jaar). Als jij bepaalde uitkomsten van zo'n studie opneemt (castratie verhoogt de kans op botkanker) maar je laat de belangrijkste uitkomsten van zo'n onderzoek achterwege (intacte Rottweilerteven leven gemiddeld ruim twee jaar korter dan hun gecastreerde sexegenoten en al dan niet gecastreerde reuen) dan ben je wat mij betreft de boel gewoon openlijk aan het flessen ;)

Groetjes, Kees
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar

Ongelezen bericht door Pepie »

Wat vind jij er nou van om als een da dit advies geef?
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Ik sprak een jaar of twee of drie geleden iemand in Oostenrijk en die had twee teven verloren door castratie, die teefjes gingen dood op de operatietafel.
Zij laat het in ieder geval niet meer snel doen.

Ik weet dat teven die al lekker fel zijn nog feller kunnen worden na castratie en daar zijn enkele rassen ook gevoeliger voor.
Zoals de Picardische Herder, de Witte Herder en bij een bijeenkomst van onze Duitse Pinscher vereniging was er eens een dierenarts die zei dat ze nooit meer Boxers castreerde omdat die er ook aardig wat gezondheidsklachten aan overhielden.

Ik vind mijn honden zo al fel genoeg wil niet het risico lopen dat ik ze straks niet meer los kan laten lopen omdat ze elke hond gaan grijpen.
Dus mijn honden worden alleen gecastreerd als het medisch noodzakelijk is. En niet omdat ze na een loopsheid weleens chagrijnig zijn. Schijndrachtig wordt trouwens elke teef Jarah van ons geeft zelfs melk dan.
En mijn honden worden drie keer per jaar loops. Elke vier maanden is het raak.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
KKiara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en 2 kruisingen

Ongelezen bericht door KKiara »

Ikzelf ben ook geen voorstander van castratie, mits de hond een verantwoordelijke eigenaar heeft. Als ik soms verhalen hoor van "Harry op de hoek" met zijn schoone Golden, die het wel lollig vond om is een nestje te nemen met de labrador van neef Sjaak, die ook nog is vanalles mankeert...maar puppies zijn oooo zo leuk. Moet bekennen dat ik het dan erg jammer vind dat Harry niet naar het advies van zijn dierenarts geluisterd heeft met betrekking tot het laten castreren van de hond. Ook sneu voor de pups die weet ik veel wat voor problemen hebben geerfd van een van de ouders.

Helaas hier wel een paar weken geleden een melkkliertumor laten verwijderen van mijn intacte teef. Maar alsnog ben ik van mening dat ik mijn teef niet zou castreren tenzij er een medische noodzaak voor is.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”