Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Heeft jullie ras ook schoonheidsfoutjes?
Moderator: moderatorteam
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Re: Heeft jullie ras ook schoonheidsfoutjes?
Nee
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Grappig dat je dat zegt. Bij de stabij zijn ze ongewenst maar dat staat dus nergens.Melanie 74 schreef:Wel was er laatst een discussie over door een franse fokker die vond dat een hond met klauwtjes geen BOB kon worden.
Soms laat iemand ze zitten en daar mag je als keurmeester een hond niet op terugzetten. er staat nietd at ze er horen maar ook niet dat het niet zo is namelijk
Volgens mij worden ze in Finland wel verwijderd hoor. De meeste fokkers doen het zelf neem ik aan.
Dat verbod is er in veel rassen, maar er is nooit aangetoond dat er daadwerkelijk problemen door ontstaan.gonnie schreef:Ook knikstaarten kunnen tot problemen leiden, als je met een hond met een knikstaart zou fokken maar dat mag dus niet.
Vroeger werd er ook met knikstaarten gefokt, alleen was dat met gecoupeerde honden dus daar zag je niks van
-
Angelique.
Wolfsklauwtjes gebeurt vrij vaak, ik heb ze zelf nog nooit gehad bij mijn puppen.
Als ik ze wel ooit zou hebben gaan ze er a la seconde vanaf.
Als ik ze wel ooit zou hebben gaan ze er a la seconde vanaf.
-
Pets_Passion
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Grappig dat jullie dat dan wel een ruwhaar noemen.Nanna schreef:In nesten van ruwharige teckels komen weleens korthaar gebleven ruwharen voor.
Dus wel de wildkleur (vaak) maar niet de snor, wenkbrauwen en baard.
Bij de kromi's worden ook wel uit "normale" ruwharen honden met korte vacht geboren. Maar bij kromi's noem je dat dan een gladhaar. Zodra die baard wegvalt is de hond gladharig.
Glad, kort noemen wij dat.
Karen

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
-
Vorkje
- Actief
- Mijn ras(sen): Boston Terriër & Noorse Lundehund
- Contacteer:
Bij de Lundehund is het enige 'schoonheidsfoutje' die je direct bij geboorte kan zien de extra teentjes. Zijn ze te klein, te hoog aangezet, onvoldoende ontwikkeld (wiebelteentje)? Soms zitten er meerderde nageltjes aan 1 teen, dit wordt echter niet als 'fout' gezien. Gelukkig zijn er ook keurmeesters die een goedgebouwde hond met minder goede teentjes BOB maken.
En als het hoofd veel wit heeft, moeten de wimpers en oogranden wel gepigmenteerd zijn, ik heb echter geen idee of dit al bij de geboorte te zien is.
En als het hoofd veel wit heeft, moeten de wimpers en oogranden wel gepigmenteerd zijn, ik heb echter geen idee of dit al bij de geboorte te zien is.
Laatst gewijzigd door Vorkje op 05 nov 2012 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.

- Irisz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
- Contacteer:
Heel apart die laatste, nog nooit gezien.sirene schreef:Stompe staart, alleen het laatste kootje ontbreekt. Valt eigenlijk niet zo op meestal.Irisz schreef:Wat apart zeg, vooral die korte staarten! Heb je daar een fotootje van?sirene schreef:Allereerst de verdeling naakt en behaard. Behaard is niet echt een fout te noemen maar wel heet eerste wat fokkers opvalt en waar mensen naar vragen qua verdeling. Daarnaast korte staarten. Bij veel honden komt een iets te korte staart voor (laatste kootje ontbreekt) maar soms ook een hele korte of ontbrekende staart.
Verder grote plukken haar op een naakte hond buiten de toegestane plaatsen. Zie je niet zo vaak maar het komt wel eens voor. Ziet er heel raar uit.
Waar komt die 'fout' eigenlijk vandaan?
natuurlijk korte staart
Geen idee waar het vandaan komt. Dat zit volgens mij altijd al in het ras. Op heel veel keramiek en afbeeldingen zie je ook staartloze en kortstaartige honden.
Die eerste valt inderdaad niet eens echt op. Je moet het weten.
- Irisz
- Zeer actief
- Contacteer:
Best leuk eigenlijk! Hoewel ik toch de voorkeur geef aan de snorretjes.Nanna schreef:In nesten van ruwharige teckels komen weleens korthaar gebleven ruwharen voor.
Dus wel de wildkleur (vaak) maar niet de snor, wenkbrauwen en baard.
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
zit me nu te bedenken dat yellow liver helemaal niet bij de geboorte te zien is want dat pigment is er natuurlijk niet meteen, dat kleurt volgens mij pas later op? hmm
- Irisz
- Zeer actief
- Contacteer:
Willebrand??gonnie schreef:Bij de Duitse Pinschers wordt er getest op Dilute en op van Willebrand.
Er komen ook af en toe knikstaartjes voor, ik heb zelf een Pinscher met een knikstaartje.
Bij de Dilute factor komen wel gezondheidsproblemen voor, ze hebben vaak last van huidziektes.
Ook knikstaarten kunnen tot problemen leiden, als je met een hond met een knikstaart zou fokken maar dat mag dus niet.
- Irisz
- Zeer actief
- Contacteer:
Weer wat geleerd.Nanna schreef:http://www.spanielbreeders.nl/Gezondheid/VWD.htmIrisz schreef: Willebrand??
- Elmo/maureen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatier
- Aantal honden: 1
Inge O schreef:gaat dat met inwendige batterijtjes of moet je die zelf omhangenMarjoleine schreef: Ballen zijn bij alle rassen verlicht bij de heren![]()
?
- MonaToetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Bij de Boston zie je wel eens hangende oren, teveel wit op het lichaam en op de kop, blauw oog, wry mouth ( weet effe de nederlandse benaming niet ) te weinig pigment op de neus.
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, leuk, maar daar staat niet bij dat er verschillende types zijn.Nanna schreef:http://www.spanielbreeders.nl/Gezondheid/VWD.htmIrisz schreef: Willebrand??
Type 1 geeft vertraagde stolling, type 2 geeft behoorlijk vertraagde stolling en bij type 3 lopen ze als het ware leeg, is er dus geen stolling.
Belangrijke nuance, en jammer dat mensen nooit het type noemen dat in hun ras van toepassing is.
En daar hebben jullie gelijk inPets_Passion schreef:Bij de kromi's worden ook wel uit "normale" ruwharen honden met korte vacht geboren. Maar bij kromi's noem je dat dan een gladhaar. Zodra die baard wegvalt is de hond gladharig.
Glad, kort noemen wij dat.
Bearded, ruwhaar dus, is een apart gen dat enkelvoudig dominant vererft. Dat betekent dus dat ls een hond de dominante allel van het gen niet heeft, hij geen baard heeft (en de rest vand at vachttype).
Dat komt bij meer rassen voor, vaak wordt het korthaar genoemd, terwijl het dat niet altijd is.
Bij de Lagotto en de Portugees wordt het ook korthaar genoemd, terwijl die gewoon langharig zijn en blijven, alleen hebben ze geen baard.
Ik meend at het bij leeuwhondjes ook korthaar genoemd wordt, die zijn ook non-bearded maar wel nog steeds langharig
Kromi's zijn wél kortharen, dus als die geen baard hebben is kortharig juist, maar met een baard zijn ze ook nog steeds kortharig. Alleen zijn ze dan kortharige ruwharen en geen kortharige gladharen
-
Pets_Passion
- Zeer actief
- Contacteer:
Bij kromi's is korthaar juist ongewenst.. komt wel voor, wordt gedoogd mag zelfs mee gefokt mits partner dan maar langharig is.Marjoleine schreef: Kromi's zijn wél kortharen, dus als die geen baard hebben is kortharig juist, maar met een baard zijn ze ook nog steeds kortharig. Alleen zijn ze dan kortharige ruwharen en geen kortharige gladharen
De ideale kromi is halflang harig, met haren van zo'n 7 cm op de rug en op de zijkanten 3 cm.
Maar er wordt niet streng geselecteerd op vacht, alles wat niet ideaal is wordt gewoon gedoogd.
Zo heb je kortharen (zowel kort, glad als kort, ruw met baard) maar ook half lang in zowel glad als ruw en langhaar.
Kortharige gladhaar:
en ruwharige korthaar:

Maar langhaar kan ook, dit is bijv. een langharige ruwhaar:

Mijn Aismee heeft de gewenste half lange vacht.
Karen

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, genetica valt niet mee 
Kromi's zijn stokharen en dat wordt vanzelf iets langer als een hond een bearded is, net als alle andere haartypes trouwens.
Langharen worden doorgroeiers met een bearded gen bijvoorbeeld, en er zijn verschillende types langhaar, denk maar aan bv poedels, maltezers en havanezers.
De eerste twee moet je knippen, de laatste niet.
Dan zijn er ook nog de stokruwharen, die moeten niet geknipt maar geplukt. Kortruwharen moeten ook geplukt, hoewel daar niet veel te plukken is meestal.
Kortharen zijn kortharen, stokharen zijn weer wat anders maar nog steeds een korthaar, genetisch gezien.
Een stokkorthaar is dus iets anders dan een gewone korthaar, en als daar bearded bij komt ziet het er weer anders uit.
Volg je het nog?
Kromi's zijn stokharen en dat wordt vanzelf iets langer als een hond een bearded is, net als alle andere haartypes trouwens.
Langharen worden doorgroeiers met een bearded gen bijvoorbeeld, en er zijn verschillende types langhaar, denk maar aan bv poedels, maltezers en havanezers.
De eerste twee moet je knippen, de laatste niet.
Dan zijn er ook nog de stokruwharen, die moeten niet geknipt maar geplukt. Kortruwharen moeten ook geplukt, hoewel daar niet veel te plukken is meestal.
Kortharen zijn kortharen, stokharen zijn weer wat anders maar nog steeds een korthaar, genetisch gezien.
Een stokkorthaar is dus iets anders dan een gewone korthaar, en als daar bearded bij komt ziet het er weer anders uit.
Volg je het nog?
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
ik in ieder geval niet meer
dit moet ik nog een paar keer lezen vrees k 
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ja, nu ben ik het kwijt hoor
Wij hebben altijd geleerd dat bearded geen stokhaar is maar ruwhaar, kroeshaar of langhaar. Maar goed, dat is vanuit een trimmers oogpunt, dat zal wel weer anders zijn..om het overzichtelijk te houden 
-
Pets_Passion
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou ik volg je grotendeels wel geloof ik..
Karen
Karen

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Haha, kijkPets_Passion schreef:Nou ik volg je grotendeels wel geloof ik..
Manon, er zijn van elk vachttype meerdere varianten.
En een raar fenomeen is dat een vacht door het bearded-gen langer wordt, ongeacht het vachttype.
Zo is een weim anders dan een rotweiler, maar het is beide kortharig. Als dat bearded wordt, zie je het bij de weim nauwelijks, bij de rottie beter.
Dan is er stokhaar en als dat bearded wordt krijg je plukvachten. Denk maar gewoon aan de Belgen: de mechelaar is een gewone stokhaar, met baard heb je een laekense.
En dan dus langhaar: denk aan de curly coated. Dat is genetisch halflang, en als je daar een baardgen ingooit krijg je een vacht zoals de Portugese waterhond.
En als je dan een Portugees hebt met een zgn "improper coat" (dat wil dus zeggen: geen baardgen) krijg je dit, dit is een curly, krulvacht dus: http://www.casahoyas.com/dutch/dogs/cas ... rest_gump/
Een wavy, gegolfde vacht en improper coat ziet er zo uit:
http://www.casahoyas.com/dutch/dogs/casa_hoyas_hitch/
-
Pets_Passion
- Zeer actief
- Contacteer:
Wel heel leuk om te leren over die verschillende soorten vachten.
Dat een baardgen zoveel effect kan hebben wist ik niet.
Karen
Karen

- Irisz
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik vind het ook erg interessant.Pets_Passion schreef:Wel heel leuk om te leren over die verschillende soorten vachten.
Karen
Vraag me wel af, kun je dit bij de geboorte meteen al zien?
Of je dus te maken hebt met gladhaar/stokhaar? Vaak zijn de puppenvachtjes toch al wat 'fluffiger' dan de volwassen vacht (in ieder geval bij de Ridgeback).
-
Pets_Passion
- Zeer actief
- Contacteer:
Als ik het goed heb begrepen kan je pas met een week of 2 a 3 zien of de pups een baard gaan ontwikkelen en dus ruwhaar worden of niet.
Ik wil gladhaartjes fokken, dat is een recessief gen dus als paps ook gladhaar is dan weet ik zeker dat ik gladhaar pups krijg. Maar zou ik een ruwhaar reu gebruiken dan hangt het ervan af of hij gladhaar draagt of niet of je alleen ruwhaartjes krijgt of dat er ook een paar gladharen tussen zitten.
Zover was ik tot nu toe met de vacht-genetica.
Die termijn van 2 a 3 weken heb ik van een dagboek van een kromi fokker die ruw x glad gedaan heeft dus of dat toevallig bij haar zo uitkwam of dat altijd zo is weet ik niet..
Karen
Ik wil gladhaartjes fokken, dat is een recessief gen dus als paps ook gladhaar is dan weet ik zeker dat ik gladhaar pups krijg. Maar zou ik een ruwhaar reu gebruiken dan hangt het ervan af of hij gladhaar draagt of niet of je alleen ruwhaartjes krijgt of dat er ook een paar gladharen tussen zitten.
Zover was ik tot nu toe met de vacht-genetica.
Die termijn van 2 a 3 weken heb ik van een dagboek van een kromi fokker die ruw x glad gedaan heeft dus of dat toevallig bij haar zo uitkwam of dat altijd zo is weet ik niet..
Karen

-
gonnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
http://www.olympiastaete.nl/user/image/ ... ziekte.pdf
Bij de Duitse Pinscher kwam dacht ik type 1 voor. Al heb ik nog geen Pinscher gezien die het heeft.
En ook nog niet gehoord dat er iemand was die een Pinscher heeft die het heeft.
Maar het zal best wel voor kunnen komen anders zouden we er niet op testen denk ik.
Al zijn de testen op de Dilute factor en voor von Willebrand ziekte niet verplicht maar worden wel aanbevolen bij ons.
Bij de Duitse Pinscher kwam dacht ik type 1 voor. Al heb ik nog geen Pinscher gezien die het heeft.
En ook nog niet gehoord dat er iemand was die een Pinscher heeft die het heeft.
Maar het zal best wel voor kunnen komen anders zouden we er niet op testen denk ik.
Al zijn de testen op de Dilute factor en voor von Willebrand ziekte niet verplicht maar worden wel aanbevolen bij ons.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- Lothian
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Zijn er korthaar bearded rassen? Zodat ik me daar iets bij voor kan stellen.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, dat klopt wel aardig, hoor.Pets_Passion schreef:Die termijn van 2 a 3 weken heb ik van een dagboek van een kromi fokker die ruw x glad gedaan heeft dus of dat toevallig bij haar zo uitkwam of dat altijd zo is weet ik niet..
Het zal je verbazen hoeveel er getest wordt op dingen gewoon omdat het kan.gonnie schreef:Maar het zal best wel voor kunnen komen anders zouden we er niet op testen denk ik.
Als het zo zeldzaam is kun je best testen ja, maar als je populatie lein is zou ik het dus niet doen. Niet bij iets als vWD type 1 in elk geval.
En bij dilute ook niet, eerlijk gezegd. Dat risico kun je best uit de lijnen halen en dan alleen testen als je een verhoogd risico ziet.
Ja, hoewel niet heel veel.Lothian schreef:Zijn er korthaar bearded rassen? Zodat ik me daar iets bij voor kan stellen.
Maar de Viszla is er een, de eerste is een kortruwhaar, de tweede een korthaar:

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat zou best kunnen, ik ben niet heel erg thuis in die terriers.
En dat elk ras eigen termen heeft helpt ook al niet
Maar het lijkt er wel op. Wat zijn kenmerken van een broken coat, weet iemand dat?
En dat elk ras eigen termen heeft helpt ook al niet
Maar het lijkt er wel op. Wat zijn kenmerken van een broken coat, weet iemand dat?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Klinkt naar kortruwhaar inderdaad 
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Okay, duidelijk inderdaadMarjoleine schreef:Haha, kijkPets_Passion schreef:Nou ik volg je grotendeels wel geloof ik..Zo hoort dat!
Manon, er zijn van elk vachttype meerdere varianten.
En een raar fenomeen is dat een vacht door het bearded-gen langer wordt, ongeacht het vachttype.
Zo is een weim anders dan een rotweiler, maar het is beide kortharig. Als dat bearded wordt, zie je het bij de weim nauwelijks, bij de rottie beter.
Dan is er stokhaar en als dat bearded wordt krijg je plukvachten. Denk maar gewoon aan de Belgen: de mechelaar is een gewone stokhaar, met baard heb je een laekense.
En dan dus langhaar: denk aan de curly coated. Dat is genetisch halflang, en als je daar een baardgen ingooit krijg je een vacht zoals de Portugese waterhond.
En als je dan een Portugees hebt met een zgn "improper coat" (dat wil dus zeggen: geen baardgen) krijg je dit, dit is een curly, krulvacht dus: http://www.casahoyas.com/dutch/dogs/cas ... rest_gump/
Een wavy, gegolfde vacht en improper coat ziet er zo uit:
http://www.casahoyas.com/dutch/dogs/casa_hoyas_hitch/
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Glag- en korthaar is in feite hetzelfde, alleen zit er variatie in, genetisch.Maeve schreef: Okay, duidelijk inderdaadAlleen wij hebben dus heel andere termen geleerd
Een Weim zou ik gladharig noemen en een Rottweiler vind ik meer neigen naar kortsthokhaar. En als dat bearded word krijg je een langhaar (dan denk ik aan een soort van Briard-achtige vacht) of ruwhaar als het plukbaar is. Net als met de Belgen inderdaad: Mechelaar is stokhaar, Tervuerense en Groenendaeler langhaar en Laekense ruwhaar want die kun je plukken.
Dezelfde locus dus (voor zover nu bekend) maar andere mutatie.
Als kort of stok bearded wordt, wort het zéker niet als een Briard! Een Briard is langharig namelijk, zonder baard is dat de vacht van bv een Golden.
Stokhaar is dus het type vacht, ruwhaar is de gebruikelijk genetische naam (maar ik geef de voorkeur aan bearded, dat is duidelijker).
Laekense is dus inderdaad ruwhaar en stokhaar, en als een Tervuerense bearded zou zijn, zou het veel langer zijn en zo goed als zeker een doorgroeivacht.
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Ik snap niks van genetica
Maar als een 'broken coat' betekent dat er nooit geplukt hoeft te worden is dat niet zoals de ruwhaar Vizsla. Die moet namelijk wel geplukt worden. Ze hebben idd minder vacht dan de gemiddelde ontplofte ruwhaar teckel maar vergelijkbaar met een 'goede' teckelvacht.