*Ineke* schreef:Budkes schreef:Mijn Duitser reageerde in het geheel niet, mijn hollander werd helemaal angstig en hyper, was ook absoluut geen stabiele hond en mijn Mechel accepteerd geen "spatsjes" oftewel die is in staat om mij te bijten.
Ik heb dus geen eenduidig antwoord op die vraag. Maar herders verschillen natuurlijk ook nogal van elkaar. Mijn overleden Duitser zou de perfecte hond voor je zijn geweest, maar ik ken ook weinig honden die zo stabiel waren als hij. Ook niet onder de huidige duitser populatie, of ze zijn uit werklijnen en dat is denk ik dan weer niet de bedoeling. Je oorspronkelijke vraag was natuurlijk de witjes en daarbij is stabiliteit geen zekere factor in de populatie.
Het gaat me eigenlijk niet zozeer om de Witjes, of nou ja, ook weer wel.

Het ging me erom dat ik denk dat die wat zachter en gevoeliger zijn dan andere Herders. Maar nogmaals, de liefste Herder die ik ooit heb gekend was een Mechelse x Groenendaeler. Zoals jouw Mechelse zou reageren is natuurlijk absoluut niet handig dan.

Maar als iemand zou zeggen dat een ODH bijvoorbeeld ook best goed zou kunnen reageren (en met goed bedoel ik dus niet angstig en/of agressief), dan zou ik liever voor die ODH dan voor een Witje gaan. Snappieutnog?

maar dat hangt toch van de hond zelf af

er zijn richtlijnen vwb het karakter waar je vanuit mag gaan, maar dat wil toch niet zeggen dat die voor alle honden van een bepaald ras hetzelfde zijn?
dat zie je zelf toch ook al bij je ijsjes?
ik heb twee duitse herders die volkomen verschillend van karakter zijn en toch zijn het allebei duitse herders uit de keurfok.
er zal vast wel ergens een super stabiel witje rondlopen of een superstabiele duitse herder maar dat zegt toch niks over de rest van de honden van dat ras?
budkes dh had prima gepast in jouw plannen, mijn jan zou gillend gek en super onbetrouwbaar geworden zijn.
een odh is een duitse herder met lang haar, aangezien ze van dezelfde voorouders afstammen komt het karakter ook overeen, waarbij dan wel de opmerking dat bepaalde lijnen (zowel bij odh's als dh's) een ander soort honden geven dan andere lijnen waar dan ook even vroijk weer een hoop uitzonderingen op zijn.
maar dat blijf je nou eenmaal houden met alle rassen.
in mijn ogen zoek jij naar een herder die of niet bestaat of met een kaarsje gezocht moet worden en ik denk dat je van een koude kermis thuis gaat komen als je je verwachtingen niet bijstelt en dit ook inderdaad doorzet.