Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Herplaatsen wegens 'ongeschikt'
Moderator: moderatorteam
- Annemiek
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): American Staffordshire Terriers
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Herplaatsen wegens 'ongeschikt'
Poeh ik moet er niet aan denken om Taiko nu hij impotent geworden is te herplaatsen.
Feit is dat hij hier gekomen is met als doel huishond, dat hij zo uitgroeide zoals hij deed was mooi meegenomen.
Neela krijgt ook nog 1 nest, daarna blijft ze gewoon bij ons.
Ik hoop wel nog 1 teefje van haar te kunnen houden.
Weg gaan ze niet.
Feit is dat hij hier gekomen is met als doel huishond, dat hij zo uitgroeide zoals hij deed was mooi meegenomen.
Neela krijgt ook nog 1 nest, daarna blijft ze gewoon bij ons.
Ik hoop wel nog 1 teefje van haar te kunnen houden.
Weg gaan ze niet.

Groetjes Annemieke
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Waar schrijf ik "te" voorzichtig dan?crutz schreef:oh dus omdat ik niet wil fokken met honden met missende gebist elementen & omdat ik voorzichtig ben ivm afbreken van tanden ben ik TE voorzichtig.LongFields schreef:Beetje érg voorzichtig dan eigenlijk, als je het zelf niet zeker weet. Dat lijkt me toch vrij gemakkelijk te achterhalen toch? De mensen die een hond hebben waarbij een tand is afgebroken kunnen je vast vertellen of die honden ook een ontbrekend gebitselement hadden.crutz schreef: Weet t niet zeker. Weet dat het een probleem kan zijn & net als dat ik niet met slechtere heupen sport doe ik dat ook niet met andere risico's als t afbreken van tanden, dat kan je stom vinden, ik niet!
Ik vind dit een beetje de huid verkopen voordat de beer geschoten is.
Sorry, maar ik zie zo'n hond dan liever in een niet bijtsport....
Ik begrijp je redenatie gewoon niet in dit geval, vandaar dat ik graag wil weten hoe het zit.
Normaal ben je enorm zorgvuldig in het uitzoeken van van alles en nog wat, zo kunnen we hier lezen, en in dit geval ga je er gewoon vanuit dat een hond met 1 missend gebitselement een groter risico zal hebben op het afbreken van een tand, zonder dat daar eigenlijk een solide grond voor is. En is dat de reden om een hond weg te doen volgens eigen zeggen, niet het feit alleen dat de hond voor jou daardoor fokongeschikt is.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Sorry hoor dat ik jouw opmerking van erg voorzichtig vertaal naar te voorzichtigLongFields schreef:Waar schrijf ik "te" voorzichtig dan?crutz schreef:oh dus omdat ik niet wil fokken met honden met missende gebist elementen & omdat ik voorzichtig ben ivm afbreken van tanden ben ik TE voorzichtig.LongFields schreef:Beetje érg voorzichtig dan eigenlijk, als je het zelf niet zeker weet. Dat lijkt me toch vrij gemakkelijk te achterhalen toch? De mensen die een hond hebben waarbij een tand is afgebroken kunnen je vast vertellen of die honden ook een ontbrekend gebitselement hadden.crutz schreef: Weet t niet zeker. Weet dat het een probleem kan zijn & net als dat ik niet met slechtere heupen sport doe ik dat ook niet met andere risico's als t afbreken van tanden, dat kan je stom vinden, ik niet!
Ik vind dit een beetje de huid verkopen voordat de beer geschoten is.
Sorry, maar ik zie zo'n hond dan liever in een niet bijtsport....
Ik begrijp je redenatie gewoon niet in dit geval, vandaar dat ik graag wil weten hoe het zit.
Normaal ben je enorm zorgvuldig in het uitzoeken van van alles en nog wat, zo kunnen we hier lezen, en in dit geval ga je er gewoon vanuit dat een hond met 1 missend gebitselement een groter risico zal hebben op het afbreken van een tand, zonder dat daar eigenlijk een solide grond voor is. En is dat de reden om een hond weg te doen volgens eigen zeggen, niet het feit alleen dat de hond voor jou daardoor fokongeschikt is.
Kom hier met jou toch niet uit. Ga en hond van 6/7 mnd niet aanhouden omdat ze of hij er mss geen last van heeft....
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Jeetje Carmen, niet zo gepikeerd hoor...crutz schreef: Sorry hoor dat ik jouw opmerking van erg voorzichtig vertaal naar te voorzichtig
Kom hier met jou toch niet uit. Ga en hond van 6/7 mnd niet aanhouden omdat ze of hij er mss geen last van heeft....
Ik begrijp gewoon je motivatie niet en probeer daar achter te komen.
Als die hond wegdoen alleen als reden heeft dat er een gebitselement mist en je dáárdoor bang bent dat ze niet in de bijtsport kan vanwege het wellicht afbreken van een tand. Die relatie is er niet aantoonbaar.
Als je zou hebben gezegd dat je de hond alleen herplaatst hebt omdat je van mening bent dat je met zo'n hond niet kunt gaan fokken ivm de vermoedelijke erfelijkheid van het gebrek en dat wel of niet geschikt zijn voor de bijtsport daar helemaal geen rol in heeft gehad, dan begrijp ik het wel weer. Maar gezien je eerdere reactie richting IngeO is dat niet het geval geweest bij deze hond.
- MirandaH
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cairns!!!
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Daar ben ik met wel mee eens, we hebben met Romy in februari een nestje gefokt, zij is de laagst in rang hier. Dat gaf erg veel onrust en zelfs schermutselingen tussen haar en de nummer 2 Nikki (waar ook mee gefokt is). Met Nikki heb ik 3 nesten gefokt, maar zij en Tessa hadden een prima regeling. Nikki had alles te zeggen in de werpkist en puppyren en daarbuiten was Tessa gewoon de baas. Dat gaf dus geen problemen maar bij Romy en Nikki wel en nu, bijna 7 maanden nadat de pup naar haar nieuwe huis is gegaan, heb ik nog steeds niet de stabiliteit terug die we daarvoor hadden. Wellicht heeft mijn eigen zwangerschap ook niet geholpen, maar ik denk dat fes/lou echt een punt heeft hoor.fes/lou schreef:ook met fokken heb je constante schommelingen in je roedel. Normaal wordt alleen de alfateef gedekt, nu haal je om de beurt een van de teven kunstmatig omhoog. Dat geeft veel meer onrust dan dat er een hond 'verdwijnt' in mijn beleving....

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
Maximum leeftijd 1e dekking teef: de teef mag bij de dekking voor het eerste nest niet ouder zijn 72 maanden (6 jaar).fes/lou schreef:Smoekie had een punt als ik nu al weer met Rebel gefokt had ipv met andere hondjes.
Ik heb meerdere teven, als je dan toevallig een paar nestjes achter elkaar hebt, lijkt het al snel lopende band werk. Dat ik daarvoor 9 maanden geen nest had, valt niemand op blijkbaar.
Het is maar net zoals het loopt. Ik had nu geinteresseerden voor pups van Babet, dus die zou al gedekt worden. Toen werd Ruby tegelijk loops, de keer daarvoor was 14 of 15 maanden geleden, dus deze loosheid overslaan zou betekenen dat ze met deze frequentie 3,5 zou zijn met de volgende loopsheid.
Als ik het goed heb staat in het rasspecifiek fokregelement van de NVJRT dat de eerste dekking voor het 4e jaar moet plaatsvinden, als er dan wat mis gaat, kan ik met haar niet meer fokken. Zou geen grote ramp zijn, want ze blijft gewoon, maar dat heb ik op deze manier opgevangen...
-
Gos
- Zeer actief
Hoe het zit bij honden die een bepaald element van nature al mist, weet ik niet (en ik weet niet om welke het hier gaat). Maar je hoort wel behoorlijk vaak dat als er een element afbreekt, er vaak later meer afbreekt met het bijten. Of dat komt door zwakte, of slecht verdeelde krachten door het ontbreken van dat (afgebroken) element is me niet bekend, maar je hoort het toch regelmatig.LongFields schreef:En dat gebeurt dan juist bij honden die al gebitselementen missen begrijp ik uit jouw reden om een hond met een missend gebitselement te herplaatsen omdat je daar niet mee durft te gaan werken in de bijtdiscipline van de KNPV?crutz schreef: Het komt vaker voor dan dat jij wrs denkt dat er in de KNPV tanden afbreken, weet niet hoe dat in de IPO is? Dus voor mij is dat een reëel gevaar...
Als het afbreken van tanden niet in relatie staat met missende gebitselementen bij een hond dan is het laatste toch helemaal geen reden om zo'n hond weg te doen? Het afbreken van tanden kan dan toch net zo goed gebeuren bij een hond met een perfect en compleet gebit als bij eentje die een element mist?
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Dat is dus een hele andere situatie hè?Gos schreef: Hoe het zit bij honden die een bepaald element van nature al mist, weet ik niet (en ik weet niet om welke het hier gaat). Maar je hoort wel behoorlijk vaak dat als er een element afbreekt, er vaak later meer afbreekt met het bijten. Of dat komt door zwakte, of slecht verdeelde krachten door het ontbreken van dat (afgebroken) element is me niet bekend, maar je hoort het toch regelmatig.
Jouw situatie kan ik me heel goed voorstellen en lijkt me logisch, omdat zwakte van glazuur/tandelementen logischerwijs in het hele gebit zal zitten en niet in slechts 1 element. Maar als er van nature 1 element mist zoals in Carmens situatie, dan is er dus niets afgebroken en zou ik nog steeds niet weten waarom je dan bij voorbaat een hond weg zou doen met naast het fokongeschikt zijn de reden dat je bang bent dat er gemakkelijker 1 of meerdere tanden afbreken tijdens het bijtwerk.
- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
Dat is nu niet bepaald een regel waar menig fokker zich aan houd hoor....herhaal mijn antwoord naar fes/lou waarin zij "mensen als smoekie" e.e.a.verweet wat dat(regels e.d.) betreft nog maar een keeryamie schreef:Maximum leeftijd 1e dekking teef: de teef mag bij de dekking voor het eerste nest niet ouder zijn 72 maanden (6 jaar).fes/lou schreef:Smoekie had een punt als ik nu al weer met Rebel gefokt had ipv met andere hondjes.
Ik heb meerdere teven, als je dan toevallig een paar nestjes achter elkaar hebt, lijkt het al snel lopende band werk. Dat ik daarvoor 9 maanden geen nest had, valt niemand op blijkbaar.
Het is maar net zoals het loopt. Ik had nu geinteresseerden voor pups van Babet, dus die zou al gedekt worden. Toen werd Ruby tegelijk loops, de keer daarvoor was 14 of 15 maanden geleden, dus deze loosheid overslaan zou betekenen dat ze met deze frequentie 3,5 zou zijn met de volgende loopsheid.
Als ik het goed heb staat in het rasspecifiek fokregelement van de NVJRT dat de eerste dekking voor het 4e jaar moet plaatsvinden, als er dan wat mis gaat, kan ik met haar niet meer fokken. Zou geen grote ramp zijn, want ze blijft gewoon, maar dat heb ik op deze manier opgevangen...
smoekie schreef: dat "mensen als smoekie" geen benul hebben wat voor regels er aan het fokken gesteld worden, en waar rekening mee gehouden moet worden...Nou ja sorry hoor, maar geloof maar dat Smoekie wel degelijk benul heeft welke regels er aan fokken gesteld wordt en waar rekening gehouden mee moet worden, en dat die regels vaak genoeg niet nageleefd worden tja, ook dáár heeft Smoekie wel degelijk benul van![]()
Smoekie weet wat dat betreft meer dan sommige mensen(fokkers) vermoeden
(zou een mooi "inkoppertje" zijn, maar vooralsnog laat ik em ff liggen)
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat dus. & ja, anders waren deze 2 wrs gewoon eerst opgezet & alsnog verkocht ipv herplaatst ivm fok ongeschiktheid, nu zijn ze herplaatst NIET voor t werk.Gos schreef:Hoe het zit bij honden die een bepaald element van nature al mist, weet ik niet (en ik weet niet om welke het hier gaat). Maar je hoort wel behoorlijk vaak dat als er een element afbreekt, er vaak later meer afbreekt met het bijten. Of dat komt door zwakte, of slecht verdeelde krachten door het ontbreken van dat (afgebroken) element is me niet bekend, maar je hoort het toch regelmatig.LongFields schreef:En dat gebeurt dan juist bij honden die al gebitselementen missen begrijp ik uit jouw reden om een hond met een missend gebitselement te herplaatsen omdat je daar niet mee durft te gaan werken in de bijtdiscipline van de KNPV?crutz schreef: Het komt vaker voor dan dat jij wrs denkt dat er in de KNPV tanden afbreken, weet niet hoe dat in de IPO is? Dus voor mij is dat een reëel gevaar...
Als het afbreken van tanden niet in relatie staat met missende gebitselementen bij een hond dan is het laatste toch helemaal geen reden om zo'n hond weg te doen? Het afbreken van tanden kan dan toch net zo goed gebeuren bij een hond met een perfect en compleet gebit als bij eentje die een element mist?
Maar goed, mag hier wrs niet "mee praten" want in onze tak van sport kan het wel vaker voorkomen dat je honden verkoopt, voor t werk dan....
Als m'n huidige jonge hond zo hard blijft gaan als nu wordt hij wrs ook verkocht, mag hij mooi met 2,5/3 jaar nog aan een mooi werkend leven verder gaan ipv enkel vttt een wedstrijd oid...
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Mens, doe niet zo kinderachtig en gepikeerd zeg.crutz schreef: Maar goed, mag hier wrs niet "mee praten" want in onze tak van sport kan het wel vaker voorkomen dat je honden verkoopt, voor t werk dan....
- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
Zag ik later ook. Ik meende dat de leeftijd bij de vereniging destijds verlaagd was, maar ik kon het document niet openen...yamie schreef:Maximum leeftijd 1e dekking teef: de teef mag bij de dekking voor het eerste nest niet ouder zijn 72 maanden (6 jaar).fes/lou schreef:Smoekie had een punt als ik nu al weer met Rebel gefokt had ipv met andere hondjes.
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Ik fok niet. Mijn honden zijn op de 1e plaats huishonden, plek 2 is sporten, plek 3 is showen. Aangezien nr 1 het belangrijkste is zal ik niet snel een hond herplaatsen.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Ik heb wel afgebroken tanden gezien in de IPO maar dan vaak met letterlijk stellen van het blok tijdens het apporteren. Overigens eigenlijk nog nooit gezien dat er dan meerdere tanden afbraken later op de een of andere manier.crutz schreef:Het komt vaker voor dan dat jij wrs denkt dat er in de KNPV tanden afbreken, weet niet hoe dat in de IPO is? Dus voor mij is dat een reëel gevaar...Inge O schreef:lijkt me wel heel vergezocht dat een hond die een tand mist daarom zwakkere tanden zou hebben maar goed, het is maar wat je jezelf wijsmaakt hè.crutz schreef:Lol vast niet, wel weet ik niet wat op lange termijn de gevolgen voor de andere tanden zou zijn of wat de sterkte vd andere tanden is. & omdat ik niet zit te wachten op afgebroken tanden zijn er idd 2 om die reden herplaatst.Inge O schreef: als ik me goed herinner is er bij jullie toch ook een fokongeschikte hond herplaatst wegens één (of een paar) tanden te kort, zou haar dat minder lol hebben bezorgd tijdens het werk?
ik heb er op zich ook niks op tegen dat een hond herplaatst wordt (heb ik ook al gedaan maar dan om redenen die niks met fokken te maken hadden) maar ik vind het raar dat je dan niet gewoon een kat een kat kan noemen in plaats van de reden te verbloemen.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Daarom zeg ik ook niet snel Martijn 
Ik heb hier zelf een herplaatser lopen en die is echt niet ongelukkig
Mocht het ooit zo zijn dat ik meer honden heb waarbij er karakters zijn die vreselijk botsen dan zou ik wel herplaatsen. Simpelweg omdat ik honden niet wil scheiden. Daar heb ik het huis niet voor. Ik snap ook niet waar jij leest dat ik het zielig vind om een hond te herplaatsen?
Ik heb hier zelf een herplaatser lopen en die is echt niet ongelukkig
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
In de KNPV gebeurd t vaak op t pak. Als je dat geluid ooit gehoord hebt vergeet je t nooit weer.......brrrrrr.....malinois schreef:Ik heb wel afgebroken tanden gezien in de IPO maar dan vaak met letterlijk stellen van het blok tijdens het apporteren. Overigens eigenlijk nog nooit gezien dat er dan meerdere tanden afbraken later op de een of andere manier.crutz schreef:Het komt vaker voor dan dat jij wrs denkt dat er in de KNPV tanden afbreken, weet niet hoe dat in de IPO is? Dus voor mij is dat een reëel gevaar...Inge O schreef:lijkt me wel heel vergezocht dat een hond die een tand mist daarom zwakkere tanden zou hebben maar goed, het is maar wat je jezelf wijsmaakt hè.crutz schreef: Lol vast niet, wel weet ik niet wat op lange termijn de gevolgen voor de andere tanden zou zijn of wat de sterkte vd andere tanden is. & omdat ik niet zit te wachten op afgebroken tanden zijn er idd 2 om die reden herplaatst.
ik heb er op zich ook niks op tegen dat een hond herplaatst wordt (heb ik ook al gedaan maar dan om redenen die niks met fokken te maken hadden) maar ik vind het raar dat je dan niet gewoon een kat een kat kan noemen in plaats van de reden te verbloemen.
Ook vaak nadat er 1 is afgebroken dat er meerdere gaan op een later tijdstip. Een goede DA zal dan ook adviseren de "tegen liggende" tand ook in te korten.
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
ik herplaats in principe niet, wat ik hou, blijft, ook als het "uitgefokt" is of fokonschikt blijkt te zijn.
Bij mij zijn het op de eerste plaats huishonden, het show/coursing/fokgebeuren komt daarna.
De enige reden voor mij om te herplaatsen is als de hond niet in de roedel past, zoals ik toen met pijn in het hart met Barry heb gedaan. Maar dat was voor alle partijen beter. Dat zou ik overigens ook doen als ik niet zou fokken.
Ik snap wel dat fokkers het doen, als ze uitgefokt zijn met een hond of als de hond toch niet geschikt blijkt te zijn, en ik denk dat, in de meeste gevallen, het ook beter is voor de honden zelf om ergens anders vol in de aandacht te kunnen staan ipv "ongewenst" bij iemand te blijven.
Bij mij zijn het op de eerste plaats huishonden, het show/coursing/fokgebeuren komt daarna.
De enige reden voor mij om te herplaatsen is als de hond niet in de roedel past, zoals ik toen met pijn in het hart met Barry heb gedaan. Maar dat was voor alle partijen beter. Dat zou ik overigens ook doen als ik niet zou fokken.
Ik snap wel dat fokkers het doen, als ze uitgefokt zijn met een hond of als de hond toch niet geschikt blijkt te zijn, en ik denk dat, in de meeste gevallen, het ook beter is voor de honden zelf om ergens anders vol in de aandacht te kunnen staan ipv "ongewenst" bij iemand te blijven.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb t over afgebroken hoektanden, geen kiezen. Wel over de totale sterkte vd kaak & t gebit bij missende kiezen (Ps dan weliswaar, maar vindt een p4 toch een redelijke kies)Cleva schreef:Dapper had prima tanden. Beter dan welke mechelaar dan ook.
Het gaat om het gebruik.
Hij had haarscheurtjes in alle kiezen. Omdat ik hem zo nodig op moest tillen en ronddraaien aan stokken en touwen.
Uiteindelijk is er ook een afgebroken op een bot.
Hij rot me me niet. Als een hond het nodig heeft om te trekken wordt er getrokken.
Cleo vind alles in haar bek smerig en die heeft ook gebroken kiezen terwijl ze zo goed als nooit ergens aan gehangen heeft.
Ook zo iets. Ze moet die kiezen laten trekken maar ik ben 50/50 zeker dat een narcose het (begin van) het einde is. Dilemma.
-
Asta
Maar zelfs al zou je er nog mee kunnen sporten, als je het niet geschikt vind voor de fok is het toch ook niet echt eerlijk voor de hond? Dan kan je toch beter herplaatsen?
Ik ben niet pro herplaatsen hoor daar niet van. Maar het lijkt me dat als je twijfelt over een hond, die je hebt voor een bepaald doel dat het niet helemaal eerlijk is voor de hond om persé te moeten blijven, want je herplaatst niet. Vind dat je in dat opzicht wel eerlijk moet blijven.
Ik ben niet pro herplaatsen hoor daar niet van. Maar het lijkt me dat als je twijfelt over een hond, die je hebt voor een bepaald doel dat het niet helemaal eerlijk is voor de hond om persé te moeten blijven, want je herplaatst niet. Vind dat je in dat opzicht wel eerlijk moet blijven.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Xena heeft al haar tanden nog evenals Xito en Xavi. Ze heeft wel afgesleten hoektanden en dat komt wel door het bijten op de mouw (regelmatig met veel zand) en een paar halve voortandjes omdat ze vorig jaar winter op dr giegel is gegaan toen het glad was.Cleva schreef:Dapper had prima tanden. Beter dan welke mechelaar dan ook.
Het gaat om het gebruik.
Hij had haarscheurtjes in alle kiezen. Omdat ik hem zo nodig op moest tillen en ronddraaien aan stokken en touwen.
Uiteindelijk is er ook een afgebroken op een bot.
Hij rot me me niet. Als een hond het nodig heeft om te trekken wordt er getrokken.
Cleo vind alles in haar bek smerig en die heeft ook gebroken kiezen terwijl ze zo goed als nooit ergens aan gehangen heeft.
Ook zo iets. Ze moet die kiezen laten trekken maar ik ben 50/50 zeker dat een narcose het (begin van) het einde is. Dilemma.
Xavi en Xito hebben beiden een prachtig compleet wit gebit en (nog) niet afgesleten.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Roompie
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Dit dus.Cleva schreef:Ik ook niet maar dan puur omdat ze zelf niet wil missen.Machie schreef:Ik fok niet. Mijn honden zijn op de 1e plaats huishonden, plek 2 is sporten, plek 3 is showen. Aangezien nr 1 het belangrijkste is zal ik niet snel een hond herplaatsen.
Niet omdat het zielig is, ofzo. Dat ligt er namelijk maar net aan waar ze heen gaan.
Dit forum zit vol met honden die een keer door iemand weg zijn gedaan en ik heb nou niet de indruk dat ze er zich dagelijks om in slaap huilen.
Ik vind dat sentimentele gezwets eerlijk gezegd schokkend kinderachtig.
Ik doe ook liever geen honden weg maar dat maakt het toch niet zielig? Ja, voor mij. Maar niet voor de hond.
Zelfs oertrouwe Eva denkt drie dagen later echt nooit meer aan me als ze elders vertoefd.
Als je zo gaat lullen vind ik een heleboel zaken die wel regulier zijn bakken zieliger. Verblijf in een pension bijvoorbeeld. Of een nieuwe hond nemen en de oude het nakijken laten hebben. Babies nemen en de hond onder de keukentafel weg laten rotten.
Ik verwonder me werkelijk over hoe weinig realisme mensen hebben.
Als de hond naar een even goede of betere plek gaat vind ik dat alleen maar lovenswaardig.

- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Bij de KNPV gebeurt het regelmatig, als er 1 tand af breekt gaat het vaak later weer mis.malinois schreef:Ik heb wel afgebroken tanden gezien in de IPO maar dan vaak met letterlijk stellen van het blok tijdens het apporteren. Overigens eigenlijk nog nooit gezien dat er dan meerdere tanden afbraken later op de een of andere manier.crutz schreef:Het komt vaker voor dan dat jij wrs denkt dat er in de KNPV tanden afbreken, weet niet hoe dat in de IPO is? Dus voor mij is dat een reëel gevaar...Inge O schreef:lijkt me wel heel vergezocht dat een hond die een tand mist daarom zwakkere tanden zou hebben maar goed, het is maar wat je jezelf wijsmaakt hè.crutz schreef: Lol vast niet, wel weet ik niet wat op lange termijn de gevolgen voor de andere tanden zou zijn of wat de sterkte vd andere tanden is. & omdat ik niet zit te wachten op afgebroken tanden zijn er idd 2 om die reden herplaatst.
Degenen die hun honden verkopen zien liever geen afgebroken tanden, compleet gebit is toch waar op geselecteerd wordt dus zo'n hond kunnen ze in de handel niet snel kwijt (of er wordt nauwelijks voor betaald). Terwijl ze bv. prima zouden weg kunnen als speurhond oid, denk ik.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Bij Biène is een snijtandje afgebroken, waarschijnlijk met het zoekwerk gebeurd.
Ze heeft er verder geen last van.
Ze heeft er verder geen last van.
Groetjes Inge

-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
dat geluid is inderdaad vreselijk.crutz schreef:
In de KNPV gebeurd t vaak op t pak. Als je dat geluid ooit gehoord hebt vergeet je t nooit weer.......brrrrrr.....
Ook vaak nadat er 1 is afgebroken dat er meerdere gaan op een later tijdstip. Een goede DA zal dan ook adviseren de "tegen liggende" tand ook in te korten.
Biek heeft zijn 2 bovenste hoektanden afgebroken in het stelwerk, zelfs op het filmpje was het afkraken duidelijk te horen.
Hij heeft er overigens nooit last van gehad.
-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
inderdaad.Inge O schreef:hoezo, niet eerlijk? wat voor last heeft een hond er nu van dat er niét mee gefokt wordt of dat hij wat voor doel ook niet kan waarmaken als hij verder gewoon net zoals de andere honden behandeld wordt en net zoveel leuke actie krijgt?Asta schreef:Maar zelfs al zou je er nog mee kunnen sporten, als je het niet geschikt vind voor de fok is het toch ook niet echt eerlijk voor de hond? Dan kan je toch beter herplaatsen?
fokken is bijkomstig. Leuk, maar het hoeft niet.
personen die een pup van me hebben, hebben een teef waar ze graag een net van hadden gehad (goeie, leuke teef). 3 maal gedekt, 3 maal leeg gebleven. Pech dan, ze doen er nu gewoon verder mee en hebben elders een pup gehaald.
aan de teef is er verder niets veranderd
- Wilma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Wij hebben een herplaatser vanwege ongeschikt voor de fok. Ze woont al bijna 9 jaar bij ons en ik weet zeker dat ze het bij ons beter heeft dan dat ze het bij haar Poolse fokker had. De andere twee zijn gekocht als pup en daar waren wel degelijk dek- cq fokambities mee, maar beide ook ongeschikt gebleken. Bij de jongste had ik vooraf wel enige reserves ingecalculeerd maar die verdwenen als sneeuw voor de zon, toen ze bij ons thuis was. Daarvan wist ik gelijk dat ze nooit meer weg zou gaan. Jurek slijt inmiddels ook zijn oude dag bij ons.
Als de oudste twee gaan hemelen, dan komt er sowieso geen pup meer bij. Als er weer een hond bijkomt, dan wordt dat een herplaatser. Fokongeschikt of niet, dat maakt me geen reet uit.
Als de oudste twee gaan hemelen, dan komt er sowieso geen pup meer bij. Als er weer een hond bijkomt, dan wordt dat een herplaatser. Fokongeschikt of niet, dat maakt me geen reet uit.

Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
- Shima
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
- Contacteer:
Ik heb een van mijn honden bij iemand geplaatst waar ik veel vertrouwen in had, anders had ik het zeker niet gekund. Mijn besluit om het te doen was omdat de hond zich niet geestelijk ontwikkelde zoals ik dacht dat ze zou kunnen zijn doordat zij ranglaagste was in ons roedeltje.
Gelukkig hebben we goed contact met haar nieuwe baasje, blijf ik goed op de hoogte van haar ontwikkelingen en zie ik haar nog regelmatig. Ik liep er al een paar maanden mee rond voor ik de stap heb gezet omdat haar nieuwe baasje ook nog een hond had en ik twijfelde of het dan wel een verbetering zou zijn. Toen ik haar belde om het te bespreken vertelde ze mij dat ze haar oude hond die dag moest laten ingeslapen, het leek er dus dat het zo moest zijn. Ik ben er een dikke week ziek van geweest nadat ik mijn hond daar achterliet maar ben achteraf blij dat ik heb doorgezet want ze heeft een prima leventje. 
-
Asta
Omdat ik bij een fokker wel eens heb gezien dat die hond wel mee mocht wandelen enzo maar verder werd er eigenlijk weinig mee gedaan. Andere honden voor de fok en de sport en ze kwamen gewoon niet toe aan die hond. En dat niet 1x maar meerdere keren.Inge O schreef:hoezo, niet eerlijk? wat voor last heeft een hond er nu van dat er niét mee gefokt wordt of dat hij wat voor doel ook niet kan waarmaken als hij verder gewoon net zoals de andere honden behandeld wordt en net zoveel leuke actie krijgt?Asta schreef:Maar zelfs al zou je er nog mee kunnen sporten, als je het niet geschikt vind voor de fok is het toch ook niet echt eerlijk voor de hond? Dan kan je toch beter herplaatsen?
Dat vind ik sneu voor een jonge actieve hond. Dan kan je beter herplaatsen vindt ik.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ik ben het helemaal met je eens Inge.Inge O schreef: ah, oké, maar dat ligt dus wel degelijk aan de baas die hem laat verkommeren omdat de hond plots niet meer zo leuk is.
het is dus niet oneerlijk dat hij blijft als er niet mee kan gefokt worden, nee, het is oneerlijk dat de baas er om die reden plots geen tijd meer wil voor maken.
en ja, dan kan hij maar beter verhuizen maar van zo'n bazen denk ik dus het mijne.