Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Loopt de leider voorop of achterop?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Re: Loopt de leider voorop of achterop?

Ongelezen bericht door DeDiana »

Nanna schreef:Mensen denken ook vaak dat zo'n roedel geleid wordt door de grootste en sterkste hond.
Nee, dus.
Toen tijdens die overstromingen in New Orleans (Katrina) vormde zich een heel grote roedel van ontheemde en baasloze honden. Ze hebben het gered.
En werden geleid door....een klein Beagleteefje :lol1:
Inderdaad. Of door de/een reu. Mensen (voornamelijk mannen) gaan er vaak van uit dat Amoz wel 'de baas' zal zijn in mijn roedeltje. Niets is minder waar :F:
Patricia.
moderator
Mijn ras(sen): Whippet x poedel
Spaanse dame
2 Bulgaarse heren
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Patricia. »

Ik ben eens in het wolvenpark in Duitsland geweest en daar was toen een teefje de leider.
Zij bepaalde elke dag wie er als eerste naar beneden mocht om te kijken of de kust veilig was en wie er als eerste mochten gaan eten.
En dat kon elke dag verschillend zijn wie dat was.
Afbeelding
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mijke »

Ik denk idd ook dat bij het karakter bij leiderschap bepalender is dan fysieke kracht. Plus een hondenroedel is gewoon op geen enkele manier vergelijkbaar met een wolvenroedel. Volgens mij moeten we sowieso eens ophouden om alle bevindingen van wolvenroedels 1 op 1 te kopiëren naar honden.
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

mijke schreef:Ik denk idd ook dat bij het karakter bij leiderschap bepalender is dan fysieke kracht. Plus een hondenroedel is gewoon op geen enkele manier vergelijkbaar met een wolvenroedel. Volgens mij moeten we sowieso eens ophouden om alle bevindingen van wolvenroedels 1 op 1 te kopiëren naar honden.
Dat dus.
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Gollum schreef:
_Spiza schreef:
Pendrag schreef:ik gok een verkrachte vertaling vanuit het Engels :schrik:
Haha, ja dat klopt helaas. Dat is het resultaat van dagelijks Engels praten

Ik kan me overigens goed voorstellen dat het moeilijker wordt met 6 honden :O

Ik loop altijd met mn hond aan de rechterkant zodat ik:
a) weet waar mijn hond is
b) ik tussen de hond en de autos sta. Ik weet dat hij niet de weg op springt, omdat hij niets om autos geeft. Maar voor het geval dat (wanneer een andere hond hem verrast en opjaagt bijvoorbeeld)
c) zo kan hij meteen de berm in lopen

hier een voorbeeld van vanmiddag
Oh wauw, dat vind ik erg netjes! Die van mij lopen echt niet zo braaf naast me :LOL:
Inderdaad erg netjes.
_Spiza loopt barrevoets. Ik gok zomaar dat er een goede spirituele band met de hond zal zijn.
_Spiza
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Parson Russell Terriër

Ongelezen bericht door _Spiza »

Dat niet alles vanuit wolvenstudies 1 op 1 kan worden toegepast op honden, ben ik het deels mee eens. Het is misschien niet 1 op 1 maar wel erg close.

In wolven roedels zie je vaak een dominant echtpaar die samen de leidersrol vervullen. Zij zijn ook de enige die zich voortplanten. Wie van die 2 de broek aan heeft. Dat weet ik niet. Maar deze situatie zie je zeer weinig terug in de huiskamer. Dat niet alleen. Vele andee factoren zijn anders. En op die wijze kan je dus inderdaad niet alles 1 op 1 kopieren. Maar voor de achterliggende gedachte, is het wellicht wel handig om naar de voorouders te kijken.

Ik denk (maar dit is een hypothese) dat jullie wel aardig in de goede richting zitten. Dat een leider dus niet afhangt van geslacht, ras of grootte. Karakter, net als bij mensen ;), zal de grootste factor zijn die een leider een leider maakt.
korthaar schreef:Inderdaad erg netjes.
_Spiza loopt barrevoets. Ik gok zomaar dat er een goede spirituele band met de hond zal zijn.
Ik geloof graag dat ik een goede band heb met mn hondje, maar
spiritueel? Nah, ik was mn teenslippers kwijt ;)
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Precies. De basis qua fysiologie en wellicht lichaamstaal zal nog wel ongeveer overeenkomen, maar voor de rest is de hond als soort al veel te ver van de wolf af geevolueerd.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ranetje schreef:
_Spiza schreef:
ranetje schreef:
_Spiza schreef:hier een voorbeeld van vanmiddag
Het verkeer rijdt links waar jij woont?
nee hoor, zelfde kant van de weg als bij jou, ik loop wel aan de rechterkant van de weg en niet links, zoals veel wandelaars wel doen. Dit, omdat ik meer fiets dan wandel, en fietsen hoort weer wel per se rechts :D
Leer je hond dan ook links te lopen en loop aan de linkerkant van de weg.
Honden kunnen dat prima leren.
Rechts lopen naast de fiets en links lopen als je tegen het verkeer inloopt.
Voor jezelf veel veiliger :wink:
Doen ze hier ook. En ze weten ook zelfs los naast de fiets bij dubbele fietspaden ze ook in de berm moeten kunnen lopen dus weer links ipv rechts.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”