Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Puberende rottweiler springt en hapt

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

annikabandit
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): rottweiler
Aantal honden: 1

Re: Puberende rottweiler springt en hapt

Ongelezen bericht door annikabandit »

Emma schreef:wat mij opvalt, is dat je (TS) nou al een paar keer opnoemt van tegen de grond drukken, nekvel pakken, over de hond heen gaat staan ( bedoel je dat als correctie? of als je er gewoon langs moet?)

als je ergens irritante honden van krijgt, dan is het wel van dit soort (foute) correcties. als je hondenschool dit soort dingen aanraadt, dan zou ik echt heel snel rechtsomkeert maken. maar goed, dat is mijn mening.

je komt het verst met rustig blijven, en geduld hebben en herhaling.
als je hond in de riem gaat bijten pak je de riem kort, houdt de riem rustig en kalm vast, en je wacht tot hij lost. dan zeg je ''los'' (leer je hem ook nog eens een commando aan), en loopt verder. in eerste instantie zal de hond meteen weer de riem pakken (leuk spelletje) maar je doet weer hetzelfde. steeds als hij de riem pakt, wacht jij dus ( de wandeling gaat niet verder, en het wordt een saai spelletje, dus de hond zal meestal wel snappen dat dit niet meer leuk is om te doen).

het is altijd een beetje zoeken hoe de hond zelf reageert, soms moet je na een paar dagen deze methode te hebben toegepast, wat meer gaan verwachten, en je stemcorrectie moet gaan geven, of even een zachte aanraking op de rug waarom je pas je vingers/hand weer weghaalt als de hond opkijkt naar jou,. en dus zijn aandacht hebt.

ga dus niet fysieke correcties geven van op de grond leggen enz. echt daar doe je veel meer kwaad mee. maar blijf rustig en blijf heel geduldig, en wees duidelijk. (dus niet eerst rustig, dan ongeduldig en negeren en dan weer tegen de grond duwen). negeren zou ik trouwens ook niet doen, de hond vermaakt zich ondertussen wel. dus rustig blijven en in dit geval met de riem pakken, de riem kort houden, je doet niks meer, kijkt de hond neutraal aan, en als de lol eraf is, en de hond laat los (kan wel even duren in het begin) dan zeg je ''los'' en hervat je de wandeling weer. om dan iets mee te nemen (speelgoed) waar hij wel in mag bijten (bijvoorbeeld een stevig floss touw, is dan een goed alternatief ! als de hond dan lost, kun je meteen enthousiast spelen met de flosstouw, als beloning.
Bedankt voor de goede tips :) Hier ga ik zeker mee aan de slag.
Hmm dat is dan verkeerd overgekomen, ik heb gezegd dat dat in het begin aangeraden werd om hem op de grond te leggen, maar dat dit inderdaad totaal geen indruk maakt dus dat ik dat ook niet meer heb gedaan. Z'n nekvel pakken is wel eens een reactie geweest,omdat hij toch wel hard aan kon komen en ik 'm van me af wilde houden, maargoed dat helpt inderdaad ook totaal niet. En over de hond gaan staan ging inderdaad ergens anders over, dat ging erover als je hond in de weg ligt of je er dan overheen stapt of m altijd opzij laat gaan ook als hij slaapt ;)
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

nee, ik laat m iet verhuizen als hij in de weg ligt, ik loop er wel omheen- krijg altijd de kriebels van de dominantie gedoe :roll:
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik laat Tessa wel verhuizen als ze voor de deur ligt. Niet omdat het moet van mij, maar omdat ik ooit over haar gestruikeld ben en ze sindsdien overeind schiet als ik over haar heen stap met spullen in mijn handen :D Zonder spullen blijft ze gewoon liggen, best slim. Maar om te voorkomen dat we er helemaal een zooitje van maken stuur ik haar weg, als ik er niet langskan.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Misschien een kledder voor zijn botte kop .? Je laat jezelf toch niet bijten,.?
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Ik denk dat ik dat ook zou doen. Automatisch een beuk en een BENJEHELEMAALBELAZERD!!!! Zodra hij rustig staat of is gaan zitten, wel belonen met een vriendelijk braaf. Mocht hij desondanks aan de gang blijven, zou ik mijn voet op de riem zetten, dan kan hij niet omhoog komen.
nelleke
Zeer actief
Mijn ras(sen): langhaar duitse herder en een kater

Ongelezen bericht door nelleke »

Moos heeft het in z'n eerste jaar ook erg gedaan. Alle mogelijke commando's hielpen niet. Met de rug naar hem toe maakte dat hij tegen m'n rug op sprong. Au. Toen ben ik naar boven gegaan of naar het toilet. Laat hem maar even alleen. Dan kwam hij tot rust en kwam ik de kamer weer. Zo is het langzamerhand weg gegaan.
Nu springt hij nog wel eens omhoog maar nooit meer tegen je aan. Dat is soms ook schrikken want z'n kop komt dan wel op ooghoogte.
Afbeelding
Neeltje
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

annikabandit schreef:@ fizgig, bedankt voor je bericht!
Hem loslaten heb ik inderdaad ook geprobeerd, dan richt hij zich eerst geheel op de riem en gaat hij daar aan lopen trekken, maar als ik doorloop komt ie als een dolle op me af gestormd..
Voorlopig gaan we in ieder geval even met de bal wandelen en 100% focussen op hem :)
Wat je zegt over frustratie klopt inderdaad helemaal.. zodra ik ook maar een beetje moe of geïrriteerd ben merkt hij dat meteen. Dat is zowiezo wel iets om aan te werken, eerst even zelf tot rust komen voor we bijvoorbeeld gaan wandelen.

laat je hem wel genoeg rennen ? Hoe vaak ga je met hem uit en hoelang ? :denken:

In mijn ogen is dit gewoon energie teveel .

laat hem lekker rennen , of neem hem mee naast de fiets , of rollerskates ( Cesar Millan's methode )

nooit loslaten is dat hij zich verveelt in " dan maar " met de riem bezig is
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Als Bruno echt in de weg ligt, en hij gaat niet uit zichzelf opzij, zeg ik dat ie opzij moet gaan. Maar dan alleen als ik er echt niet langs kan anders. Ik stap ook gerust over hem heen, dat gaat sneller dan wachten tot meneer slaperig is opgestaan. Maar Bruno is eigenlijk een beetje een bangepoeperd en staat vaak uit zichzelf op als ik eraan kom. Hij is gevoelig op dingen die boven op hem kunnen vallen dus als daar een kans op is, gaat ie zelf al weg.

Bruno heeft prima respect voor ons en ik maak me helemaal geen zorgen over muiterij. Maar daar zijn dit soort honden wel toe in staat. Dus als ie veel misbruik maakt van zijn gewicht en omvang, zou ik er wel op gaan letten en hem vaker aan de kant sturen. Bovendien, Bruno is al opgevoed natuurlijk, jouw hond nog niet helemaal of iig nog niet helemaal volwassen dus ik zou wel erop blijven letten. Maar ik corrigeer ook nooit fysiek en straf hem ook niet af verbaal, ik zorg ervoor dat dat niet nodig is. Ik doe ook niet aan naar de mand sturen ed. Hij reageert namelijk prima als ik wat van hem wil en ik vind straffen eigenlijk nooit nodig. Het levert meestal meer resultaat op als je je richt op wat je ze wilt leren dan wat je ze wilt afleren. Dus vergeet dat vooral niet en flink belonen bij positief gedrag natuurlijk.
Chris78
Actief

Ongelezen bericht door Chris78 »

Tanja Simba&Bella schreef:Ik heb dit probleem ook gehad met mijn reu ( engelse bull) Hij kon echt doordraaien op dat soort momenten. Die van mij hield echt niet op als ik hem negeerde, een balletje aanreikte of wat dan ook. Hij kon in die tijd echt een ettertje zijn die ook rustig in mijn jas ging hangen en echt niet losliet.

Een flinke nee of foei maakte hem alleen maar bozer en met de hondenschool en gedragsdeskundige hebben we vanalles geprobeerd, maar niks bracht resultaat. Rustig blijven was er voor mij op een gegeven moment niet meer bij. Reken maar dat je van een bijtende bull vanzelf ook een keer over de kook gaat uit frustratie.
Nou had ik altijd een flesje water bij mij als we gingen wandelen. Op een gegeven moment kwam hij weer en ik werd zo vreselijk boos dat ik uit een reflex dat flesje water over zn kop goot. En wat deed meneer....hij stopte gelijk en liep als een mak schaap met me mee....Ongetwijfeld opvoedkundig helemaal fout maar het was echt het enige wat hem hielp kalmeren.
Niets mis mee. Hier hetzelfde gedrag gehad als TS. Enige wat uiteindelijk hielp was 2 flinke lellen met de vlakke hand tegen de zijkant/onderkant van de kop. Sindsdien nog steeds gekke buien, maar happen in de armen is er niet meer bij, meneer weet heel duidelijk de grens :)
Chris78
Actief

Ongelezen bericht door Chris78 »

bouvierpoedel schreef:Misschien een kledder voor zijn botte kop .? Je laat jezelf toch niet bijten,.?
Dat dus.....honden onderling zijn ook niet vies van een fysieke correctie als het te gek wordt.

Owa en voordat ik het vergeet: als de hond daarna het gewenste gedrag vertoond, direct belonen. 5 minuten kwaad blijven mopperen heeft geen zin ;)
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

Chris78 schreef:
bouvierpoedel schreef: Misschien een kledder voor zijn botte kop .? Je laat jezelf toch niet bijten,.?
Dat dus.....honden onderling zijn ook niet vies van een fysieke correctie als het te gek wordt.
als je een ras hebt , die een hoge pijngrens heeft , wel ja
maar een stabij bv , daar hoef je dit niet bij te doen, die kruipt gelijk onder de tafels .. :schrik:
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Pakdebal schreef:
Chris78 schreef:
bouvierpoedel schreef: Misschien een kledder voor zijn botte kop .? Je laat jezelf toch niet bijten,.?
als je een ras hebt , die een hoge pijngrens heeft , wel ja
maar een stabij bv , daar hoef je dit niet bij te doen, die kruipt gelijk onder de tafels .. :schrik:
Als je een hond hebt die genoeg heeft aan een stem of andere lichte correctie, dan hoef je dat inderdaad niet te doen. Dat is bij die hond niet nodig.
Maar je hebt er honden bij, waarbij een fysieke correctie soms 'nodig' is om ze e.e.a. duidelijk te maken.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Het probleem met een kledder voor zijn kop, is dat ie ook kan bedenken dat ie dat ook bij jou kan doen. Zo'n hond wel. Als je het al doet, wat ik niet okee vind persoonlijk, geef hem dan liever een schop onder de kont. Met je handen in de buurt van zijn kop komen als ie wild doet, zou ik niet doen.

En voor correcties geldt altijd wel, niet doen vanuit frustratie. Dus kies een goed moment. En zorg ook dat je het echt meent vanuit je tenen. Een goede correctie hoef je niet te herhalen.
Tammie
Actief
Mijn ras(sen): Rednose Pitbull teef

Ongelezen bericht door Tammie »

annikabandit schreef::vaag: ik ben even ten einde raad en hoop dat ik hier wat tips kan krijgen om mee aan de slag te gaan.
Ik heb een rottweiler reu van net 11 maanden. Over het algemeen doet hij het echt super goed, in huis is hij rustig en lief, we hebben puppycursus gedaan, vervolgens gehoorzaamheid 1 waar we zelfs 2e zijn geworden van de hondenschool, binnenkort beginnen we met gehoorzaamheid 2, hij is heel sociaal, gaat dominante honden eerder uit de weg dan dat hij ze opzoekt, lief en enthousiast naar mensen toe enz. enz. Maar sinds een paar weekjes heeft hij momenten dat hij helemaal dol wordt :boos: Dit gebeurt alleen tijdens het wandelen, het begint met in de riem happen, vervolgens begint hij tegen mij op te springen en in m'n armen te happen. Hij bijt niet door, maar toch hard genoeg om regelmatig voor blauwe plekken te zorgen op m'n armen.

Na heel veel rondspeuren op internet las ik dat hij misschien overprikkeld is op die momenten. Daar ben ik ongeveer een week geleden mee aan de slag gegaan.. Ik wandelde vaker kleine rondjes ipv enkele keren een lange wandeling. Dit leek echt te helpen. In een week tijd deed hij maar 1x een poging en die kon ik heel snel doorbreken. Maar nu gisteravond liep ik met hem, ik was heel even een berichtje aan het sturen op m'n telefoon en echt ineens begon hij weer te springen en te happen. We waren nog vlak bij huis dus het kan echt niet zo zijn dat er te veel spanning was, ik dacht eerder aandacht trekken.. In eerste instantie werd ik boos en greep ik m vast, maar dat werkte natuurlijk niet waardoor hij alleen maar drukker werd.. Mezelf omdraaien en negeren ging wel, maar hij sprong nog wel zo'n 3x wat echt geen pretje was.

Nu mijn vraag dus.. wie heeft goede tips om dit het liefst te voorkomen en anders op het moment snel te doorbreken. Wat bijvoorbeeld helpt is een bal meenemen.. maar zodra hij weet dat ik die bij me heb, is hij zo gefocused op die bal dat hij niet eens meer gaat plassen.. Ook niet heel handig als hij uitgelaten moet worden :roll: Als hij springt en ik zeg tegen hem: Waar is de bal, zoek de bal. Dan stopt hij direct en gaat rondzoeken naar z'n bal, maar ik heb dan het idee dat ik hem een soort van beloon voor z'n slechte gedrag. Naar mijn gevoel weet hij dan toch nog steeds niet dat hij iets deed wat echt niet mocht, ik verleg alleen z'n focus.
Klinkt heel erg bekend :mrgreen:
Hoe gaat het nu met het happen in de riem/armen?

Mijn hond doet dit ook wel eens, zij is ruim 8 maanden en op dit na luistert ze eigenlijk heel goed :lol1:

Als ik het zie aankomen, of eigenlijk als ik doorheb dat ze gaat focussen op de lijn dan is een korte ruk aan de lijn voldoende om haar weer normaal te doen lopen. En ik heb haar altijd kort aan de lijn in de wijk.
Maar er zijn ook momenten dat ik het net even te laat doorheb en dan hangt ze in de riem, en als ik haar dan corrigeer dan hangt ze in m'n arm. Voor haar is het één groot spelletje lijkt wel.

Ik kan wel haar aandacht afleiden met een snoepje bijv en dan gaat ze netjes zitten of wat dan ook, maar is het snoepje op dan hapt ze regelrecht weer in de riem en in mij :vaag:
I LOVE MY DOG
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”