Bedankt voor de goede tipsEmma schreef:wat mij opvalt, is dat je (TS) nou al een paar keer opnoemt van tegen de grond drukken, nekvel pakken, over de hond heen gaat staan ( bedoel je dat als correctie? of als je er gewoon langs moet?)
als je ergens irritante honden van krijgt, dan is het wel van dit soort (foute) correcties. als je hondenschool dit soort dingen aanraadt, dan zou ik echt heel snel rechtsomkeert maken. maar goed, dat is mijn mening.
je komt het verst met rustig blijven, en geduld hebben en herhaling.
als je hond in de riem gaat bijten pak je de riem kort, houdt de riem rustig en kalm vast, en je wacht tot hij lost. dan zeg je ''los'' (leer je hem ook nog eens een commando aan), en loopt verder. in eerste instantie zal de hond meteen weer de riem pakken (leuk spelletje) maar je doet weer hetzelfde. steeds als hij de riem pakt, wacht jij dus ( de wandeling gaat niet verder, en het wordt een saai spelletje, dus de hond zal meestal wel snappen dat dit niet meer leuk is om te doen).
het is altijd een beetje zoeken hoe de hond zelf reageert, soms moet je na een paar dagen deze methode te hebben toegepast, wat meer gaan verwachten, en je stemcorrectie moet gaan geven, of even een zachte aanraking op de rug waarom je pas je vingers/hand weer weghaalt als de hond opkijkt naar jou,. en dus zijn aandacht hebt.
ga dus niet fysieke correcties geven van op de grond leggen enz. echt daar doe je veel meer kwaad mee. maar blijf rustig en blijf heel geduldig, en wees duidelijk. (dus niet eerst rustig, dan ongeduldig en negeren en dan weer tegen de grond duwen). negeren zou ik trouwens ook niet doen, de hond vermaakt zich ondertussen wel. dus rustig blijven en in dit geval met de riem pakken, de riem kort houden, je doet niks meer, kijkt de hond neutraal aan, en als de lol eraf is, en de hond laat los (kan wel even duren in het begin) dan zeg je ''los'' en hervat je de wandeling weer. om dan iets mee te nemen (speelgoed) waar hij wel in mag bijten (bijvoorbeeld een stevig floss touw, is dan een goed alternatief ! als de hond dan lost, kun je meteen enthousiast spelen met de flosstouw, als beloning.
Hmm dat is dan verkeerd overgekomen, ik heb gezegd dat dat in het begin aangeraden werd om hem op de grond te leggen, maar dat dit inderdaad totaal geen indruk maakt dus dat ik dat ook niet meer heb gedaan. Z'n nekvel pakken is wel eens een reactie geweest,omdat hij toch wel hard aan kon komen en ik 'm van me af wilde houden, maargoed dat helpt inderdaad ook totaal niet. En over de hond gaan staan ging inderdaad ergens anders over, dat ging erover als je hond in de weg ligt of je er dan overheen stapt of m altijd opzij laat gaan ook als hij slaapt