bouvierpoedel schreef:Caro. schreef:Marjoleine schreef:Wat ik me wel afvraag is of het ook het nieuws had gehaald als het een konijn was geweest.
Een hond krijgt een konijn natuurlijk niet te pakken tenzij het beest ziek is, maar die van mij hadden er bijna een te pakken die gedumpt was in het bos (en dus niet zo goed in overleven).
Dat vind iedereen wel des honds, en hoewel sommigen wel zullen balen hoor je er verder niemand over volgens mij. Maar voor een aantal rassen is een kat ook des honds, vrees ik.
Waarmee ik dit verhaal overigens niet goedpraat hoor, dat vind ik absoluut niet kunnen.
Alleen zijn mensen dus wel selectief in wat er normaal is, zo blijkt.
Ik vind het ook 'des honds' als een hond achter een kat aangaat hoor, alleen als eigenaar moet je dat natuurlijk wel proberen te
voorkomen, net zoals een hond die achter een konijn aangaat.
Er zijn zoveel dingen 'des honds', maar die je wel moet proberen te voorkomen. Dat betekent niet dat er nooit wat kan gebeuren, een ongeluk is altijd mogelijk natuurlijk.
Juist en als we nu allemaal gewoon een hond erkennen als zijnde dat hij een kat kan mollen of een andere hond dan ben je al een stap verder en zal er iets minder snel een ongeluk gebeuren .
Ik ga ook bepaalde situatie's uit de weg omdat ik helemaal geen zin in gezeik heb ,terwijl mijn honden heel sociaal zijn .Maar naast dat kunnen het ook asociale krengen zijn voor menselijke begrippen .Ongelukjes kunnen gebeuren maar als ik mijn best heb gedaan om het zoveel mogelijk te ontlopen en voorkomen en het gebeurt toch ja dan is het pech .
Als dat dan toevallig iemands zijn geliefde kat is dan zou dat erg zijn maar voor de rest kan ik er ook niet mee zitten.
Je kunt niet van mij alles verwachten en zelf geen kut doen en het maar op zijn beloop laten.En wat de wet ook zegt je hebt allemaal een zorgplicht voor je beest , zou alleen al uit liefde voor je dier moeten zijn..
Ik vind dat je te zwart/wit denkt hier.
Een ongeluk kan gebeuren, maar goedpraten dat 2 pitbulls losgetrokken zijn en een kat gekilled hebben, dat gaat er bij mij niet in.
Nee, ze hoeven niet op de strafbank, maar op z'n minst erkennen dat het een gebrek aan inzicht is geweest en dat je het heel rot vindt dat het gebeurd is. Dat is de 'nuance' achteraf.
Het gaat mij dus niet zozeer om het incident, maar om een aantal reacties hier dat die kat daar maar niet had moeten lopen.
Bovendien is het niet zo dat achter iedere kat die buiten loopt een onverschillige eigenaar schuilt.
Ik heb mijn kat in '99 uit het asiel gehaald alszijnde binnenkat en ik heb hem 1 jaar en 8 maanden binnen in een flat gehad. Hij was zo vals als de tering

serieus, tot bloedens toe greep hij enkels. Hij had zo'n drang naar vrijheid dat hij het hekwerk om het balkon heeft kunnen slopen en van zo'n 30 meter naar beneden is gevallen.
Toen ik hier kwam wonen, met een mooi park naast de deur, hebben we besloten hem naar buiten te laten gaan om hem een fijner leven te geven. Met hartkloppingen heb ik hem naar buiten gelaten, constant in het oog gehouden.
Hij is gechipped, hij wordt gedurende dag meerdere keren in de gaten gehouden door mij en hij zit bijna altijd in onze rustige straat (grindpad) of op het veldje voor de deur. Iedereen in de buurt weet dat de kat van mij is.
Ik heb ook gewoon kattenbakken binnen en roep hem voor de nacht ook binnen, wat 9 van de 10 keer lukt.
Inmiddels loopt hij dus alweer 12 jaar buiten en is hij veranderd van een valse rotkat in een enorm sociale leuke kat, die zelfs vriendjes is met bijna alle katten in de buurt.
Vind ik het ideaal? Nee absoluut niet. Ik vind het waardeloos een dier buiten zonder toezicht en bovendien besef ik ook echt wel dat het voor automobilisten een gevaar kan zijn. Ik weet dat er een ongeluk kan gebeuren en gebeurt dat, dan vind ik het heel verdrietig, maar ik zal niemand de schuld ervan geven. Dat risico neem ik dus inderdaad met mijn kat buiten.
Om deze reden zou ik zelf nooit meer een kat nemen, want ik vind het allemaal niks. Maar ja, deze kat heb ik (overigens heb ik ook een kat van 17 jaar die volledig binnen is) en hij heeft wel een 100 keer leuker leven de afgelopen 12 jaar dan alsmaar binnen zitten en gek worden.
Het is niet zo zwart/wit allemaal dat iemand die zijn kat naar buiten doet geen enkele verantwoordelijkheid neemt of niet omkijkt naar het beestje.