Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

nooit meer kalfsvlees nemen !

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

Assie
Zeer actief
Contacteer:

Re: nooit meer kalfsvlees nemen !

Ongelezen bericht door Assie »

Empyree, ik heb het nog even gecheckt. Rood vlees doet de prijzen die jij noemt. Rosévlees echter doet idd die 2000,-. Dat is dus vlees van stierkalfjes die uit de melkveehouderij komen.
Als je zegt dat er 40 biljoen sterren in het heelal staan, word je meteen geloofd, maar als je zegt dat de deurpost nog nat is van de verf moeten ze meteen voelen.
bulldoggek
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Amerikaanse Bulldog
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door bulldoggek »

kipo schreef:
Pat75 schreef:
Sarah5 schreef:Niet alleen moet je dan stoppen met vlees eten, maar ook met melk drinken en kaas eten.

Hoe denk je dat jouw kaasje wordt gemaakt? Van melk wat was bedoeld voor 1 van die kalfjes, die worden dus direct weggehaald bij de moeder zodat de melk niet wordt opgedronken door het kalf.
Daar worden ze uiteindelijk voor geboren, zodat de koeien melk geven.
Een melkkoe geeft het hele jaar melk en krijgt 1x per jaar een kalf.
De ene boer laat het kalf er gewoon bij en de andere tot 12 uur na de geboorte en voed het met de hand op.
Bij melkkoeien mag het kalf nooit bij de koe blijven, dan past de melkproductie zich nl aan aan de behoefte van het kalf en dat is veel minder dan een koe kan geven. Kalfjes die bij hun moeder mogen blijven zijn altijd vleeskalven.
Dit is niet waar, dat ligt eraan hoe begaan de boer is met zijn vee. Bij een boer die ik ken lopen de kalfjes minimaal 2 weken bij de moeder en wordt moeders gewoon gemolken. dit is meer werk maar de kalfjes hebben een geweldige start en moeders blijft veel produceren.
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Assie schreef:Empyree, ik heb het nog even gecheckt. Rood vlees doet de prijzen die jij noemt. Rosévlees echter doet idd die 2000,-. Dat is dus vlees van stierkalfjes die uit de melkveehouderij komen.
Dan zijn dat dus waarschijnlijk de wat we voorheen de zogenaamde kistkalveren noemden die alleen melk mogen drinken en op stal een muilkorf om hebben om te voorkomen dat ze hooi of stro eten omdat ze dan 'te rood' worden.
Ik kan alleen niet geloven dat ze al het zelfde gewicht hebben op 9 maanden om 2000 euro op te leveren wat een volwassen vaars of koe ook doet. In de vorige berichtgevingen vergaten we ook nog de inseminatie die 60 euro kost dus wat mij betreft wordt er nog steeds niet verdient wat de dierenarts je probeerde voor te schotelen want hij vergeet ook nog de verplichte vaccinaties, ontwormingen en bloedtesten bij verkoop/aankoop.......

Ik wil in elk geval niet ruilen ook al heb ik maar een heel klein salaris maar ik heb wel veel minder zorgen.
Veel kalveren sterven namelijk aan diarree nadat ze al de nodige infusen hebben gehad en hebben vaak veel verzorging nodig als ze ontstoken navels hebben.
Een keizersnede kost dik 300 euro en dat gaat er dus ook nog af bij sommige kalveren.
Veel kalveren krijgen direct na de bevalling al een preventieve vitamine shot die enkele tientjes kost !

PS hebben jullie de eerste aflevering van Boer zoekt vrouw gezien ? Kijk eens hoeveel vliegen er direct op het net geboren kalfje zaten..............dan viel het reuze mee bij de kalfjes in het starttopic ;-)
Sandra
Afbeelding
Assie
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Assie »

Je hoeft me niet te geloven natuurlijk, maar ik gok dat die boer en dierenarts echt niet zaten te jokken. Ik heb het ook niet over verdienen maar opbrengen. De verkoopprijs wanneer het dier met 9 maanden naar de slacht gaat. De prijs is nu iets gezakt, maar begint weer aan te trekken.
Deze kalfjes drinken melk idd. Eten vervolgens brok en ruwvoer. Het is dan ook geen witvlees, maar rosé. Ik heb geen muilkorf gezien op stal en ze staan gewoon in groepjes na de eerste twee weken. Uitval is er idd, maar veel minder dan verwacht. Ik geloof dat ze op dit bedrijf per lichting (500) gemiddeld 5 kalveren verliezen. Vaak in de eerste twee weken. En dat alles met praktisch geen antibiotica of andere heftige geneesmiddelen, dat is nl sterk aan banden gelegd.

BZV heb ik gemist, ga ik vanavond terugkijken en daarna ga ik trouwen met een van de boeren :engel:
Als je zegt dat er 40 biljoen sterren in het heelal staan, word je meteen geloofd, maar als je zegt dat de deurpost nog nat is van de verf moeten ze meteen voelen.
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

empyree schreef:
PS hebben jullie de eerste aflevering van Boer zoekt vrouw gezien ? Kijk eens hoeveel vliegen er direct op het net geboren kalfje zaten..............dan viel het reuze mee bij de kalfjes in het starttopic ;-)
Ik moest idd meteen aan dit topic denken. :D
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

bulldoggek schreef:
kipo schreef:
Bij melkkoeien mag het kalf nooit bij de koe blijven, dan past de melkproductie zich nl aan aan de behoefte van het kalf en dat is veel minder dan een koe kan geven. Kalfjes die bij hun moeder mogen blijven zijn altijd vleeskalven.
Dit is niet waar, dat ligt eraan hoe begaan de boer is met zijn vee. Bij een boer die ik ken lopen de kalfjes minimaal 2 weken bij de moeder en wordt moeders gewoon gemolken. dit is meer werk maar de kalfjes hebben een geweldige start en moeders blijft veel produceren.
Wat goed zeg! Weer wat geleerd.
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”