Kitsune schreef:
Daarnaast weet ik uit ervaring dat jagers hun opvattingen vooral baseren op visuele waarnemingen of op basis waarnemingen van derden. Beide verre van betrouwbaar! Wil je echt weten hoeveel vossen er ergens zitten en hoe zich gedragen dan moet je minimaal gebruik maken van camera vallen. Dat je bijv. vaker een vos ziet, betekent namelijk niet dat er ook meer zijn! Het kan dezelfde vos zijn, die mogelijk door voedsel gebrek zich vaker laat zien etc.
Overigens heb ik in de 18 jaar dat ik op het platteland heb gewoon nog nooit een vos gezien. Nu ik in Rotterdam woon, heb ik deze prachtige en fascinerende wezens al regelmatig gezien. Ze weten donders goed dat ze in de stad niet snel vermoord zullen worden.
Kitsune schreef:
Ik heb alleen gezegd dat ik tot mijn 18e jaar toen ik nog thuis op het platteland woonde (ik was toen dus nog geen bioloog) nog nooit een vos heb gezien. Niet tijdens de jacht en uberhaupt nooit. simpelweg, omdat vossen op het platteland (althans waar 'n ouders wonen) enorm schuw zijn aangezien erop gejaagd wordt.
@Kirsune, ik snap je conclusies/gevolgtrekkingen niet, of beter ik snap deze hele zin niet "simpelweg omdat vossen op het platteland enorm schuw zijn aangezien erop gejaagd wordt."
A. Het
simpelweg geeft volgens mij aan, dat wat volgt de reden is waarom jij nog nooit een vos hebt gezien (omgekeerd: de vossen op het platteland zijn schuw en daarom heb jij ze nog nooit gezien). Maar eerder zeg je dat visuele waarnemeningen verre van betrouwbaar zijn. Of lees ik verkeerd en staat er eigenlijk dat alleen de visuele waarnemingen van jagers verre van betrouwbaar zijn? Of valt het 'niet zien' (= niet visueel waarnemen) eigenlijk niet onder visuele waarnemingen omdat je/men feitelijk niet visueel waarneemt? Kun je mij uitleggen hoe ik de boel moet interpreteren?
B. Het
aangezien geeft volgens mij aan dat wat volgt de reden is waarom vossen enorm schuw zijn (omgekeerd: er wordt op gejaagd dus de vossen zijn schuw). Nou wil ik best geloven dat dat voor de vossen geldt waar jij vandaan komt, maar hier waar ik woon heb ik andere ervaringen. Of ik heb andere referentiekaders, dat is ook heel goed mogelijk maar daar is deze vraag dan ook goed voor, om dat op te helderen.
Hier waar ik woon worden vossen niet bejaagd
- en met niet bedoel ik dat de vossen geen deel uit maken van het tableau van de gemiddelde Noord-Oost-Franse jager, er zal heus iemand met een jachtakte (of zonder) zij die wel eens een vos omlegt maar het is niet het beest waar men wild (pun intended) van wordt - en toch zie ik ze niet regelmatig. En met dat niet regelmatig bedoel ik dat ik ze zo'n 2 keer per maand zie. In levende lijve, in het veld. Ik noem dat
niet regelmatig, want ik zie namelijk wel dagelijks verse vossendrollen, ik zie hun holen en hun sporen en hun paadjes en ik hoor ze ook veel vaker dan ik ze zie. Uit de drollen, de holen en de paadjes maak ik persoonlijk op dat er een actieve vossenpopulatie is, in de buurt waar ik woon, maar ik neem niet zo vaak waar. Ik persoonlijk heb daarom gewoon maar geconcludeerd dat vossen
van nature schuwe diertjes zijn die er niet perse op zitten te wachten om zich aan mij en de mijnen te tonen.
Overigens is de waarde die je - blijkbaar - hecht aan cameravallen ook zeer persoonlijk. Eind vorig jaar werden er niet zo ver bij mij vandaan vrij veel schapen aangevallen/verwond. Met alle commotie rond de terugkeer van de wolf indertijd, stonden ook hier de kijkers op scherp. In het betreffende arrondissement heeft men toen cameravallen ingezet en jawel: de wolf was terug in de Haute-Marne. Tenminste, er stond een fotostill van zo'n cameraval pontificaal op de voorpagina van de krant. En wellicht was het voor sommigen onmiskenbaar een wolf, maar wat mij (en veel anderen - die discussie volgde later in de krant) betrof kon het net zo goed een mislukte mix van een wolfshond zijn. Of nog iets heel anders.
En los van de interpertratie van het beeld - zo'n cameraval is natuurlijk net zo arbitrair als de menselijke visuele waarnemingen. Het blijven schattingen, getallen van een hoeveelheid op basis van een enkele metingen. Niemand weet zeker of alle vossen in een gebied werkelijk voor de camera verschijnen, toch.