Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mojo en de schapen *upd 23-3-2016

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Mojo en de schapen *upd les 6 + filmpje

Ongelezen bericht door runninggirl »

LongFields schreef:Hij is inderdaad niet altijd even serieus bezig, daar heb je absoluut gelijk in. :Q:
Maar dat vind ik in dit stadium helemaal niet erg, hij mag alles op zijn eigen tempo gaan ontdekken zonder dat we daar nu al te veel druk op gaan zetten. En het is natuurlijk wel een heel verschil om een volle Kelpie van 6 maanden oud die al vanaf 8 weken getraind is aan het werk te zien bij een ervaren handler ten opzichte van een halve Kelpie die pas 6 lessen gehad heeft met een handler die nog compleet nieuw is in het schapendrijven. :wink:

Leuk trouwens dat je bij een herder geweest bent die met Kelpies werkt, waar was dat? Lijkt me ook wel eens gaaf om met zo iemand eens op te trekken om de Kelpie aan het werk te zien.
Ben dus ook erg benieuwd naar je foto's.
Het was bij Reinier van Klinken en Coos Drost van schaapskudde Het Stroomdal. Echt heel bijzonder vond ik het. Zij werken ook uitsluitend met Kelpies, ze hebben er zelf een stuk of 9.

Zal later vandaag even een nieuw topic openen. ;)
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Sassy »

runninggirl schreef: Het was bij Reinier van Klinken en Coos Drost van schaapskudde Het Stroomdal. Echt heel bijzonder vond ik het. Zij werken ook uitsluitend met Kelpies, ze hebben er zelf een stuk of 9.

Dat zijn nu ook wel mensen die daar beroepsmatig mee bezig zijn :wink:
Niet te vergelijken met een hobbyist.

Ik ken in DE ook wel mensen die hun kelpies aan het melkvee werken.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

De vader van het nest van Mojo werkt ook op het veebedrijf van de eigenaar. :wink:
runninggirl
Zeer actief

Sassy schreef:
runninggirl schreef: Het was bij Reinier van Klinken en Coos Drost van schaapskudde Het Stroomdal. Echt heel bijzonder vond ik het. Zij werken ook uitsluitend met Kelpies, ze hebben er zelf een stuk of 9.

Dat zijn nu ook wel mensen die daar beroepsmatig mee bezig zijn :wink:
Niet te vergelijken met een hobbyist.

Ik ken in DE ook wel mensen die hun kelpies aan het melkvee werken.
Ja het is natuurlijk ook niet te vergelijken, maar wel mooi ook om het verschil te zien. Ik bedoelde het niet oordelend. ;)
Ben gister niet aan de foto's toe gekomen, drukke dag... hopelijk lukt het vandaag.
runninggirl
Zeer actief

Ik plaats het even zo, anders moet ik alle foto's nog gaan verkleinen... Maar de hele reportage staat hier op de website van mijn vriend:
http://www.icantpaint.com/zegeenswoef/d ... stroomdal/
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Inmiddels hebben we een les of 13 achter de rug, en zijn we nu Mojo een jaar oud is begonnen met het wat meer commando-gericht laten werken, en hem meer van de kudde af leren werken, waar hij voorheen meer zijn eigen gang mocht gaan.
Dat vindt hij nog erg moeilijk, de sessies zijn ineens weer vermoeiender voor hem en hij laat tijdens het werken af en toe wat overspronggedrag zien zoals ineens met een pluk wol gaan spelen of wegrennen om water te drinken.
Zelf vind ik het heel erg moeilijk om op het juiste moment de juiste lichaamstaal te gebruiken en hem zonder dat ik te veel druk op hem leg toch te laten doen wat ik wil, dus meer op afstand werken en rustiger achter de schapen blijven lopen zodat ik niet steeds tussen de kudde in kom te lopen. Dus vandaag heeft 1 van de trainers het even van mij overgenomen en laten zien hoe ik te werk moet leren gaan. Ik heb het gefilmd om thuis op mijn gemak en vaak het filmpje terug te kijken zodat ik hopelijk zelf wat handiger word en beter ga timen.

Filmpje: https://youtu.be/USQrknuZmYM
River8
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 1

Re: Mojo en de schapen *upd 6-5-2015 + filmpje

Ongelezen bericht door River8 »

dit is wel heel erg grappig om te zien. in het begin dacht ik dat die schapen intussen getraind zijn om achter 'de mens' aan te lopen. maar dan is Mojo halverwege het filmpje even aant kijken wat er aan de andere kant van de dijk is, en dan blijven de schapen toch echt staan. Mojo weer bij de les, en schapen weer aan t hobbelen.
echt knap hoor! ziet zo zelfs vrij natuurlijk uit :ok:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

De schapen zijn enorm goed in het lezen en herkennen van de drijvende hond, ze reageren dus bij iedere hond weer anders. Als je de sessies van de verschillende honden ziet is dat heel erg mooi om te volgen. En bij te weinig "eye" en/of te veel druk vanuit de hond is het altijd hetzelfde schaap dat uit de groep gaat en de hond confronteerd. En bij andere honden die zich niet goed op de hele groep concentreren smeert altijd hetzelfde schaap hem stiekem, en die verstopt zich dan ergens, achter een boom of de voederruif of zo. Dat is ook heel grappig om te zien.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Haha, leuk, zo leer je de schapen dus ook goed kennen ;-)
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Ik vind dat Mojo erg mooi balanst, zeker als je het vergelijkt met de eerdere filmpjes :ok: Hij had wel wat herrie met dat ene schaap, daar mist hij (nog?) het overwicht voor om die terug te krijgen. Overspronggedrag zie je ook goed terug maar da's niet heel gek als er nu wat meer druk op gelegd gaat worden. Komt vanzelf, net als het meelopen, stappen en de lichaamstaal.

Wie weet komen we jullie een keertje tegen, Kenji en Sonic gaan beide op zondag trainen. Kenji vandaag voor het eerst geweest, erg fijn getraind :ok: en dat wegrenschaap had hij gelukkig snel korte metten mee gemaakt :engel:
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
runninggirl
Zeer actief

Ik kijk elke keer weer naar jouw updates van Mojo.
Als er ooit weer zo'n nest komt dan ga ik het geloof ik heel moeilijk krijgen. :D
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

runninggirl schreef:Ik kijk elke keer weer naar jouw updates van Mojo.
Als er ooit weer zo'n nest komt dan ga ik het geloof ik heel moeilijk krijgen. :D
Leuk om te lezen!
Ik ben bang dat eenzelfde combi niet meer gemaakt zal gaan worden, maar wie weet wordt er met een hond uit dit nest verder gefokt, hetzij met een Peruaan, hetzij met een Kelpie. De eerste mogelijkheid lijkt me dan het meest waarschijnlijk.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Re: Mojo en de schapen *upd 27-5-2015

Afgelopen woensdag 27 mei was het al weer de 15e les schapendrijven voor Mojo en mij.
Het wordt steeds lastiger voor Mojo, want waar hij eerst gewoon zelf mocht ontdekken wat zijn kracht was zonder dat we daar enige druk op zetten, moet hij nu zo langzamerhand meer onder commando gaan werken en dat betekent dat hij meer afstand moet houden op de schapen en de druk wat te verlagen maar zonder dat de schapen onder die druk vandaan lopen. En dat vindt hij móeilijk!
De eerste sessie resulteerde dat in behoorlijk wat overspronggedrag: gapen, weglopen, schapenstront eten, plassen tussendoor en spelen met schapenwol. Hij vond het maar helemaal niks dat ik hem op afstand liet wachten en dat hij die afstand moest houden. Maar even later viel dat kwartje en begon hij te laten zien wat de bedoeling was, dus na dat goede stukje heb ik de sessie beëindigd.

De tweede sessie was voor ons allebei weer een nieuwe ervaring: we kregen niet de hele kudde van ongeveer 12 schapen te drijven, maar de kudde werd door iemand anders met een meer ervaren hond gescheiden en zij ging aan de ene kant van het veld aan de gang met 4 schapen, en ik had de andere 8. Als extra barrière stond een van de trainers met zijn hond tussen ons in zodat de schapen minder snel geneigd waren om over te lopen naar de andere kant.
Deze sessie ging veel beter dan de eerste, Mojo was er goed bij met zijn koppie en ik kon hem veel beter sturen en op afstand houden. Kreeg zelf voor het eerst een beetje gevoel met zowel hem als met de kudde. Dat was echt heel erg leuk om te bemerken.

De volgende lessen gaan we vaker met een kleiner deel van de kudde aan het werk, en zal Mojo als hij daaraan toe is ook zonder de hulp van een hond tussen de groepen in de schapen in deze kleinere kudde moeten houden zonder dat er 1 of meer tussenuit sneaken naar de andere kant.

Wordt weer vervolgd voor wie dat leuk vindt.
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Voor veel honden moeilijk, de switch van "er mag heel veel" naar "nu moet je ook naar mij gaan luisteren". Super dat hij dat de 2e sessie (en volgens mij ook pas de 2e of 3e keer dat jullie hiermee bezig zijn?) al oppakt!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Eilfy schreef:Voor veel honden moeilijk, de switch van "er mag heel veel" naar "nu moet je ook naar mij gaan luisteren". Super dat hij dat de 2e sessie (en volgens mij ook pas de 2e of 3e keer dat jullie hiermee bezig zijn?) al oppakt!
Dat geloof ik gelijk, dat die switch voor veel honden lastig is.
Klopt inderdaad dat dit pas de 3e keer is dat we hier zo bewust mee aan de gang zijn. Ik ben ook erg tevreden over zijn progressie, en de trainers ook.
abmiS
Zeer actief

Ongelezen bericht door abmiS »

Super leuk om te lezen.

Zijn er nog updates of is er zomerstop ?
Voor zij die aan me twijfelen. Twijfel je meer aan mij dan mij, ik betwijfel het.
Eigenlijk weet ik niet wat ik moet op de wereld, maar ik ben er en ik zit alleen te twijfelen.
Voor alle mensen die twijfelen, kom je daarmee verder, nee ik betwijfel het.

Eigenlijk weet niemand wat je moet op de wereld, maar je bent er en je moet niet zoveel twijfelen.

- fresku
abmiS
Zeer actief

In het twitter topic zag ik dat de les niet door ging dus daaruit maak ik op dat je nog wel volop bezig bent met je hondje/hondjes ?
Ik ben super benieuwd ! ben zelf gister voor de 2de keer met dyango geweest, hij vind het wel heel leuk en doet het ook goed maar natuurlijk wel duidelijk heel wat minder fanatiek dan de aussies en cattledogs die er ook lopen.

Dyango is tóch een half belgje dus ik denk dat ze wel ongeveer dezelfde manier hierin hebben.
Voor zij die aan me twijfelen. Twijfel je meer aan mij dan mij, ik betwijfel het.
Eigenlijk weet ik niet wat ik moet op de wereld, maar ik ben er en ik zit alleen te twijfelen.

Eigenlijk weet niemand wat je moet op de wereld, maar je bent er en je moet niet zoveel twijfelen.

- fresku
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

abmiS schreef: Zijn er nog updates of is er zomerstop ?
Wij hebben in juli een korte zomerstop gehad maar zijn daarna weer gaan trainen. Er is nog niet echt iets nieuws te melden en ik heb ook geen recente filmpjes of actiefoto's dus vandaar ook geen nieuwe updates van onlangs.
Mojo vindt het nog altijd geweldig om te doen en gaat langzaam steeds weer een stapje vooruit.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

abmiS schreef: Dyango is tóch een half belgje dus ik denk dat ze wel ongeveer dezelfde manier hierin hebben.
Mojo is helemaal geen Belgje dus ik denk niet dat Dyango en hij wat dat betreft overeenkomsten hebben.
Mojo is onze Peruaanse Naakthond x Working Kelpie kruising namelijk. :wink:
abmiS
Zeer actief

LongFields schreef:
abmiS schreef: Dyango is tóch een half belgje dus ik denk dat ze wel ongeveer dezelfde manier hierin hebben.
Mojo is helemaal geen Belgje dus ik denk niet dat Dyango en hij wat dat betreft overeenkomsten hebben.
Mojo is onze Peruaanse Naakthond x Working Kelpie kruising namelijk. :wink:

oo sorry :ugh: ik dacht dat het 1 van je laekense was ! ( dont blame me, er staat nergens welk ras mojo is, en de foto's zijn al niet meer zichtbaar)

( bij nader inziens toch wel, maar ik skipte telkens naar je verslag stukjes en heb de reacties niet doorgelezen, excuus)
Nouja ik ben alsnog wel erg benieuwd naar updates hoor, super leuk om te lezen :mrgreen:

Heb je het eigenlijk wel eens geprobeerd ook met je laekense bij de schapen te trainen?

- fresku
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

abmiS schreef: ( dont blame me, er staat nergens welk ras mojo is,
staat gewoon onder haar avatar :wink:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

abmiS schreef: oo sorry :ugh: ik dacht dat het 1 van je laekense was ! ( dont blame me, er staat nergens welk ras mojo is, en de foto's zijn al niet meer zichtbaar)

( bij nader inziens toch wel, maar ik skipte telkens naar je verslag stukjes en heb de reacties niet doorgelezen, excuus)
Nouja ik ben alsnog wel erg benieuwd naar updates hoor, super leuk om te lezen :mrgreen:

Heb je het eigenlijk wel eens geprobeerd ook met je laekense bij de schapen te trainen?
Maakt niet uit hoor, dat je dacht dat hij ook een Laekense was. Wij hebben nog 1 Laekense (Tapas) en daarnaast dus onze kruising Mojo.
Voordat we Mojo hadden had ik eigenlijk nooit interesse in schapentraining, en aangezien mijn Laekense tot de schapenhoeders behoren heb ik ook sinds ik met Mojo aan schapendrijven doe niet echt gedacht om dit met de Laekense te gaan doen.
Maar een poosje terug vroeg de trainer of ik niet ook eens met Tapas wilde proberen wat zij bij de schapen doet. Dat staat sindsdien op de planning, alleen is zij in april geblesseerd geraakt aan haar voorste kruisband dus die is daarvan nog aan het revalideren en mag nog niet alles op dit moment.
Maar als ze weer groen licht heeft gekregen van de dierenarts dan zal ik dat een keer gaan plannen met haar.
abmiS
Zeer actief

LongFields schreef:
abmiS schreef: oo sorry :ugh: ik dacht dat het 1 van je laekense was ! ( dont blame me, er staat nergens welk ras mojo is, en de foto's zijn al niet meer zichtbaar)

Maakt niet uit hoor, dat je dacht dat hij ook een Laekense was. Wij hebben nog 1 Laekense (Tapas) en daarnaast dus onze kruising Mojo.
Voordat we Mojo hadden had ik eigenlijk nooit interesse in schapentraining, en aangezien mijn Laekense tot de schapenhoeders behoren heb ik ook sinds ik met Mojo aan schapendrijven doe niet echt gedacht om dit met de Laekense te gaan doen.
Maar een poosje terug vroeg de trainer of ik niet ook eens met Tapas wilde proberen wat zij bij de schapen doet. Dat staat sindsdien op de planning, alleen is zij in april geblesseerd geraakt aan haar voorste kruisband dus die is daarvan nog aan het revalideren en mag nog niet alles op dit moment.
Maar als ze weer groen licht heeft gekregen van de dierenarts dan zal ik dat een keer gaan plannen met haar.
Gelukkig :)

Ja ik ben nog niet zo thuis in het verschil tussen schapen hoeden en schapen drijven, en om eerlijk te zijn ben ik er dus nu ook even niet meer helemaal zeker van of wij nu les hebben in het hoeden of drijven, ik gok het laatste.. hmm :denken: handig.

Oh wat leuk zég, dat het in ieder geval op de planning staat.
En word dat dan drijven of hoeden of zit daar niet zo'n groot verschil in ?

Nou ik ben erg benieuwd hoe Tapas het gaat doen haha.

- fresku
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Bij ons wordt in principe les gegeven in schapen drijven, maar wat vooral belangrijk is en wat gelukkig ook zo gedaan wordt bij ons, is dat gekeken wordt wat de hond instinctmatig laat zien, en daar vanuit wordt verder gewerkt.
Tapas is al 6 en ik heb totaal geen ambities in werkhondentesten, wedstrijden of zoiets, dus ik wil gewoon weten of ze überhaupt aanleg heeft om íets met de schapen te doen, en of dit voor haar een aanvulling is op haar bezigheden, zodat ze haar instinct op een goede manier kan gebruiken en daar lekker wat voldoening uithaalt. Of dat zo is zullen we wel zien t.z.t.

En zo niet, dan stoppen we er gewoon weer mee.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Re: Mojo en de schapen *upd 21-10-2015

Vandaag is onze Mojo precies 18 maanden oud en dat heuglijke feit vierde hij vanochtend door het beter dan ooit te doen bij de schapen. In de eerste sessie had hij nog even de hulp van Et nodig om het bokschaap in het gareel te houden, en daardoor kreeg hij net dat beetje extra zelfvertrouwen dat hij nodig had.
De tweede sessie ging van het begin af aan al heel goed, en we konden samen met de kudde tussen ons in en zonder eigenwijze omdraaiende schapen precies de route lopen waar ik heen wilde.
Stukje op het open veld met wat bochten, stukje zigzag tussen de bomen en toen voor het eerst sinds Mojo bij de schapen is een stuk bovenlangs over de dijk.
Hij deed het gedreven, zelfverzekerd en met rust. Prachtig om te zien en heerlijk om zo in harmonie en met wederzijds begrip samen bezig te zijn.
Wat is schapendrijven toch mooi!

Toen ik na afloop van de sessie met Mojo het hek weer uitging kregen we een applaus van de trainers en andere cursisten, dat was de kers op de taart na deze fijne les.
Liselore
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua, Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Liselore »

Wat goed! Gaaf zeg!
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Wat leuk, gaat goed dus! Ik heb ook de smaak te pakken, heel leuk
Jij hebt groepsles dus?
Hier in de omgeving wordt alleen priveles gegeven. Het lijkt me best leuk om over het hek hangend iemand anders een beetje bezig te zien :)
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Wij hebben per cursist 2x een privésessie, en gaan om de beurt de schapenwei in. Hierdoor kunnen de honden tussendoor even uitrusten en kunnen wij als we willen bij elkaar kijken en daar an ook weer leren. Wij hebben normaal gesproken 2 tot 3 trainers waar an er 1 in het veld is en de andere(n) langs de kant staan en uitleg kunnen geven of vragen kunnen beantwoorden.
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Slimme Mojo, gefeliciteerd met je 1,5 verjaardag :flower:

Leuk om de vorderingen van een heel jaar zo te lezen. :ok:
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

LongFields schreef:Wij hebben per cursist 2x een privésessie, en gaan om de beurt de schapenwei in. Hierdoor kunnen de honden tussendoor even uitrusten en kunnen wij als we willen bij elkaar kijken en daar an ook weer leren. Wij hebben normaal gesproken 2 tot 3 trainers waar an er 1 in het veld is en de andere(n) langs de kant staan en uitleg kunnen geven of vragen kunnen beantwoorden.
Leuk, het leeft wel daar! Het is hier allemaal 1 op 1. Wij doen rond de drie kwartier inclusief tussentijdse kletspauze/uithijg pauze.
Lijkt me leuk om verschillende (rassen) honden aan het werk te zien.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”