Wat ik ermee bedoel is dat veel mensen iets afzweren omdat ze 'zo niet willen zijn', en vervolgens een hond daar de dupe van wordt.jvanringen schreef:Nee, ik snap er niks van eerlijk gezegd. Ik denk oprecht dat de oorspronkelijke versie van "de dominantietheorie", namelijk de theorie gebaseerd op onderzoek van David Mech onder wolven in gevangenschap, inmiddels, op grond van vervolgonderzoek onder wilde volven, flink genuanceerd is. Dat is iets anders dan "achterhaald", maar dat zei ik ook niet, wie dat wel zei weet ik niet meer. Maar ik kom nog regelmatig mensen tegen die denken dat het wél zo moet, dus doen ze het zo, al vinden ze het vaak zelf niet eens fijn, maar het staat immers in Solms/CM zegt het of weet ik wat. Maar je kunt natuurlijk ook zelf een manier zoeken waar jij en je hond zich goed bij voelen.Jaap* schreef: (...) Hahaha, nouja, daarkan je natuurlijk niemand iets over kwalijk nemen dan jezelf![]()
Afstand nemen van iets wat je tegenstaat is een natuurlijke reactie. Als er een pedofiel is opgepakt kun je aan de reaguursels in de sociale media precies zien hoeveel afstand mensen daarvan willen nemen. De één wil hem ophangen, en de ander vind dat nog te goed.
Niemand gaat daadwerkelijk met een stuk touw op pad natuurlijk, want het is alleen maar om duidelijk te maken dat zíj niet bij een pedofiel horen![]()
Zo wil ik nog niet dood gevonden worden in zo'n BMW pauperbak, gewoon omdat ik daar nietmee geassocieerd wil worden. Maar ik weet heus wel dat het doorgaand ontzettend goede auto's zijn. Dáár zal je me niet over horen. Snap je?
De klassieke rangordetheorie vind ik zelf wel achterhaald, vanwege totaal onrealistisch. Maar de invloed van dominantie vind ik zeer zeker van belang in het benoemen en beoordelen van hondengedrag. En dan niet als kapstok om alles maar aan op te hangen, maar als een van de bases voor begrip.