Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Doorfokken d.m.v. lijnteelt is de reinste dierenbeulerij.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Re: Doorfokken d.m.v. lijnteelt is de reinste dierenbeulerij

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Canis_Lupus schreef:Bouvierpoedel,

Koop gewoon geen hond met extreme (en voor de hond ongewenste) uiterlijke kenmerken, zo simpel is het.
Als wij ze niet kopen dan stoppen de fokkers vanzelf met fokken......

Peter
Waarom , omdat jij of Pietje , klaas en Marie dat zegt .?
Niets illegaals aan om een Peek die door het leven rolt , Fr Bul die piepend en snorkend zijn einde haalt of en Ier die met 6 of 7 dood neerkachelt te fokken of te kopen.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
bouvierpoedel
Zeer actief

Koop gewoon geen hond met extreme (en voor de hond ongewenste) uiterlijke kenmerken, zo simpel is het.
Als wij ze niet kopen dan stoppen de fokkers vanzelf met fokken......

Peter
Waarom , omdat jij of Pietje , klaas en Marie dat zegt .?
Niets illegaals aan om een Peek die door het leven rolt , Fr Bul die piepend en snorkend zijn einde haalt of en Ier die met 6 of 7 dood neerkachelt te fokken of te kopen.
Tenmashi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tenmashi »

Cleva schreef:
Canis_Lupus schreef: Koop gewoon geen hond met extreme (en voor de hond ongewenste) uiterlijke kenmerken, zo simpel is het.
Over welke uiterlijke kenmerken heb je het eigenlijk?
Kroeshaar is voor een hond nogal extreem. Poedel weg.
Kortpotigheid/dwerggroei ook. Tekkels, pekinezen en chihuahua's weg.
Slappe hangende, onmatig grote oren. Alle jachthonden weg.
Zo blijft er weinig over.

Waar heb je het over? Wèlke kernmerken?

Zo simpel is het namelijk niet. Anders hadden we het zelf ook wel even gedaan.

Dat stompzinnige georakel over hoe het moet.
Alsof niemand anders er ooit aan gedacht heeft dat overdrijvingen ongewenst zijn.
Schei toch uit met je zelfingenomen gezwets.
Dit. Vind het ook nog even een verschil of het bijvoorbeeld functionele korte poten zijn of extreem korte poten waarbij de hond met z'n pik/gleuf over de grond sleept. Gematigde dwerggroei of extreme teacupgevalletjes. Een kortere neus of een neus die zowat ín het gezicht zit.

Eigenlijk gaat het er gewoon om of het kenmerk problemen voor de hond veroorzaakt en dan in welke mate en wat men acceptabel vindt. Iedere genetische afwijking (en dat is alles wat geen natuurlijk eigenschap is) heeft een invloed op het dier als geheel, soms niet altijd merkbaar en soms heel goed merkbaar. Dat is niet iets waar je als groep makkelijk zomaar even over beslist.

Maar persoonlijk een keus, pleit voor die keus als je wilt, meer kun je niet doen denk ik. Zorg wel dat je goede argumenten hebt klaarliggen. ;)
Canis_Lupus
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Canis_Lupus »

Bouvierpoedel,

Probeer jezelf eens in de hond te verplaatsen voor de verandering.
Zou jij, als je een hond zou zijn, zo klein willen zijn dat je door je soortgenoten voor een knaagdier wordt aangezien?
Zou jij een rug willen hebben die zo lang is dat je tussenwervelschijf ieder moment kan scheuren?
Zou jij een aflopende rug willen hebben met misvormde heupgewrichten (en de pijn die dat met zich mee brengt)?
Zou jij ogen willen hebben die ieder moment uit je oogkassen kunnen poppen?
Zou jij een te nauwe luchtpijp willen hebben waardoor je na tweehonderd meter lopen al totaal buiten adem bent?
Zou jij pootjes willen hebben die zo kort zijn dat je zaakje over de grond sleept?

Nou? Waarschijnlijk zou je er gewoon als een hond uit willen zien (denk ik zo maar)....
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Als je zaakje over de grond sleept kan dat wat zeggen over je poten. Maar ook over t zaakje :idea:

Er zitten suggesties tussen die voor BP toch het overwegen waard kunnen zijn.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

Zou jij, als je een hond zou zijn, zo klein willen zijn dat je door je soortgenoten voor een knaagdier wordt aangezien?
Zou jij een rug willen hebben die zo lang is dat je tussenwervelschijf ieder moment kan scheuren?
Zou jij een aflopende rug willen hebben met misvormde heupgewrichten (en de pijn die dat met zich mee brengt)?
Zou jij een te nauwe luchtpijp willen hebben waardoor je na tweehonderd meter lopen al totaal buiten adem bent?
Zou jij pootjes willen hebben die zo kort zijn dat je zaakje over de grond sleept?

Nou? Waarschijnlijk zou je er gewoon als een hond uit willen zien (denk ik zo maar)....
Man loop niet te zeiken , je hebt het verkeerde publiek uitgekozen. Hier zitten mensen die al een paar stapjes verder zijn en weten wat ze doen. Je probeert Jehova's te bekeren met de wachttoren.
Ga echt actie voeren als het je zo hoog zit .
bouvierpoedel
Zeer actief

Paisley schreef:Als je zaakje over de grond sleept kan dat wat zeggen over je poten. Maar ook over t zaakje :idea:

Er zitten suggesties tussen die voor BP toch het overwegen waard kunnen zijn.
De meeste heb ik al. :engel:
Paisley
Zeer actief

Jij fokt poedels toch? Zou jij eigenlijk schaamhaar op je kop willen hebben, nou? :hmmm:
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

Paisley schreef:Jij fokt poedels toch? Zou jij eigenlijk schaamhaar op je kop willen hebben, nou? :hmmm:
Afro kapsel is niet mis mee. :pffff: maar dan moet ik ook een leuk kleurtje krijgen anders ziet het er nog mislukt uit. :mann:
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Mss zou je je eerst eens wat in moet lezen hier, je preekt voor de verkeerde parochie.
Gr. Aniek

Afbeelding
Amaranthas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amaranthas »

Canis_Lupus schreef:Tara,

Doorfokken wil zeggen dat fokkers, binnen één lijn en dus zonder inbreng van “verse” genen, een bepaalde eigenschap blijven selecteren totdat die nadeel bij de dieren gaat veroorzaken. Extreem grote en kleine honden bijvoorbeeld noem je doorgefokt. Maar ook honden met aflopende ruggen, idioot platte snuiten of uitpuilende ogen. Voorbeelden zijn: Boxers, Duitse herders, Franse bulldogs, Chihuahua’s, Teckels, Pekinezen en Shih tzu’s….

Peter

Ik wil hier toch even op wijzen dat in het geval van de shih tzu het grotendeels stamboomloze hondjes of look-a-likes zijn hoor. Het verschil zie je heel erg duidelijk b.v. in de trimsalon.
Waarom dat is is heel duidelijk uit te leggen. Ik wil van zijn leven geen shih tzu fokken met een idioot platte snuit of uitpuilende ogen. Want naast het gezondheidsaspect zou het zomaar kunnen dat die ene pupkoper die eerst zei een huishondje te willen opeens in de showring gaat staat met die hond met zijn idioot platte snuit en plopogen. Dan kan ik wel inpakken en heb ik voor altijd die naam achter mijn reet hangen. Je zal dit dus ook zeer zelden bij een fokker zien die veel showt.
Ja bij jan pik en aardappel die een reu met FCI stamboom van marktplaats pakt en gewoon een nestje wil zul je dat ongetwijfeld tegenkomen. Of bij Betty boerin die rasechte boomers in de shuur heeft liggen.

Je hebt ongetwijfeld een punt. Extremen fokken is nooit goed, maar houd wel rekening met de rasloze en look-a-likes.
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Nanna schreef:
Amaranthas schreef: Je hebt ongetwijfeld een punt. Extremen fokken is nooit goed, maar houd wel rekening met de rasloze en look-a-likes.
Mwahhhhhh....de extremen zie je toch vaker óp de show dan daarbuiten hoor. In sommige gevallen niet, zoals bij de teacuphandel. Maar daarbuiten echt wel hoor. Wat ik hier aan broodfokrashonden zie lopen ziet er veel minder extreem uit dan hun rasbroeders op de show. Het meeste loopt qua uiterlijk iets van dertig jaar achter.
En dat de broodfoktissues er viezer uitzien dan de showtissues komt puur omdat die veel minder professioneel verzorgd worden. Je kunt op de show nu eenmaal niet aan komen zetten met een Shih met bruine traanstrepen en in campingmodel geknipt.
Dat is toch niet wat ik hier zie lopen, de ene ziet er nog erger uit dan de ander. Laatst had er een een puppy meegekregen die nog niet zelf kon eten en zou dan toch 7 weken zijn?? Het ding paste in één hand. Jammer genoeg heeft het nu een pootje gebroken door leuk met een (mechelse o.i.d.) herder te spelen. Nee, hier loopt echt zooi rond van de welbekende broodfokker in de buurt.
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Amaranthas schreef: Ik wil van zijn leven geen shih tzu fokken met een idioot platte snuit of uitpuilende ogen. Want naast het gezondheidsaspect zou het zomaar kunnen dat die ene pupkoper die eerst zei een huishondje te willen opeens in de showring gaat staat met die hond met zijn idioot platte snuit en plopogen. Dan kan ik wel inpakken en heb ik voor altijd die naam achter mijn reet hangen. Je zal dit dus ook zeer zelden bij een fokker zien die veel showt.
Met alle respect maar ik vind elke shih tzu een idioot platte snuit hebben.
Ik ben erg benieuwd naar wat jij een mooie neus op een shih tzu vindt?
Paisley
Zeer actief

-Saskia- schreef:
Amaranthas schreef: Ik wil van zijn leven geen shih tzu fokken met een idioot platte snuit of uitpuilende ogen. Want naast het gezondheidsaspect zou het zomaar kunnen dat die ene pupkoper die eerst zei een huishondje te willen opeens in de showring gaat staat met die hond met zijn idioot platte snuit en plopogen. Dan kan ik wel inpakken en heb ik voor altijd die naam achter mijn reet hangen. Je zal dit dus ook zeer zelden bij een fokker zien die veel showt.
Nou, plaaaatjes van honden, die show shihtzu's :mrgreen:
Dat duivelse bekkie wat neigt richting onderbeet lijkt er wel bij te horen :80:

Afbeelding
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nanna schreef:
Amaranthas schreef: Je hebt ongetwijfeld een punt. Extremen fokken is nooit goed, maar houd wel rekening met de rasloze en look-a-likes.
Mwahhhhhh....de extremen zie je toch vaker óp de show dan daarbuiten hoor. In sommige gevallen niet, zoals bij de teacuphandel. Maar daarbuiten echt wel hoor. Wat ik hier aan broodfokrashonden zie lopen ziet er veel minder extreem uit dan hun rasbroeders op de show. Het meeste loopt qua uiterlijk iets van dertig jaar achter.
Die showchi's zien er ook niet bepaald lekker uit, met hun mongolenhoofdjes, vrij korte snuit in een rare hoek en plop of knijp ogen.
Ik geloof nooit dat dat inwendig geen problemen oplevert of dat die naar buiten gedrukte oogjes comfortabel zijn voor zo'n muis.
Inderdaad heb je hier ook wat van die teacup modellen die rondgetild worden. Een hele hoop look a likes zijn gewoon leuke, stevige hondjes.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Tara schreef:Hebben we inmiddels al een fijne en objectieve definitie van doorfokken?

is tog logies?

doorfokken, je fokt dóór. dus niet één keer maar dan nog een keer, en dan nog een keer. en maar dóóóór :cheer:
Afbeelding
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

M@scha schreef:
Tara schreef:Hebben we inmiddels al een fijne en objectieve definitie van doorfokken?

is tog logies?

doorfokken, je fokt dóór. dus niet één keer maar dan nog een keer, en dan nog een keer. en maar dóóóór :cheer:
Dat heet kinder logica :E:
Amaranthas
Zeer actief
Contacteer:

-Saskia- schreef:
Ik vind de meeste showtype shih tzu een mooie neus hebben. Ze snurken niet, hebben er geen last van en kunnen gewoon rennen hoor. Nee ze hebben geen snuit zoals die van een herdertype of iets dergelijks, maar in mijn ogen is dat niet persee verkeerd. Zolang de hond er geen last van heeft.
Vergeet niet dat de opmaak van de hond ook een hoop doet, de meeste hebben gewoon een snuitje hoor, alleen zie je die niet door de opmaak van de topknot.
b.v deze hond, ook van mij. Niets mis mee, hij kan van alles en doet van alles.
Afbeelding

En Paisley, een shih tzu hoort een lichte ondervoorbeet te hebben. Geen centen bak.

Dit dus, is overigens een van mijn eigen honden.
Afbeelding
Afbeelding
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

bouvierpoedel schreef:

Man loop niet te zeiken , je hebt het verkeerde publiek uitgekozen. Hier zitten mensen die al een paar stapjes verder zijn en weten wat ze doen. Je probeert Jehova's te bekeren met de wachttoren.
Nou ook niet helemaal waar boefpoedel
bouvierpoedel
Zeer actief

Cindy52 schreef:
bouvierpoedel schreef:

Nou ook niet helemaal waar boefpoedel
Kan mij zo niet voor de geest halen wie hier zo'n gevalletje zou kopen als Canis lupus aan haalt .
Canis_Lupus
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Canis_Lupus »

Ik lees steeds dat het allemaal wel meevalt; “met de rashondjes is niet zo veel mis” en “het zijn de look-a-likes bla bla bla”.
Maar een Chihuahua is per definitie al extreem, of ie nou in een theekopje past of niet.
En een Teckel is ook per definitie al extreem, net als een Bulldog, Shih tzu of een Pekinees.
Al deze hondjes lijken in de verste verte niet meer op hoe een hond er uit zou moeten zien!

Ergens in de geschiedenis zijn we het respect voor dit prachtige dier verloren en zijn we voor god gaan spelen.
En het waren mensen als jullie die een hond niet langer zagen als een dier maar eerder als één of ander mode artikel.
Kortere pootjes, plattere neuzen, langere ruggen, enz, enz.. En het werd van kwaad tot erger.
Voor elk interieur en voor elke outfit kwam er een kuttenlikkertje op de markt.

En het ergste van alles is dat we (of jullie eigenlijk!) niet eens in de gaten hebben dat dit alles van geen kanten deugt.
Jullie praten er over maar wijzen altijd met een beschuldigende vinger naar een ander.
Respectloos, kortzichtig en triest!

Peter
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Canis_Lupus schreef:Ik lees steeds dat het allemaal wel meevalt; “met de rashondjes is niet zo veel mis” en “het zijn de look-a-likes bla bla bla”.
Maar een Chihuahua is per definitie al extreem, of ie nou in een theekopje past of niet.
En een Teckel is ook per definitie al extreem, net als een Bulldog, Shih tzu of een Pekinees.
Al deze hondjes lijken in de verste verte niet meer op hoe een hond er uit zou moeten zien!

Ergens in de geschiedenis zijn we het respect voor dit prachtige dier verloren en zijn we voor god gaan spelen.
En het waren mensen als jullie die een hond niet langer zagen als een dier maar eerder als één of ander mode artikel.
Kortere pootjes, plattere neuzen, langere ruggen, enz, enz.. En het werd van kwaad tot erger.

En het ergste van alles is dat we (of jullie eigenlijk!) niet eens in de gaten hebben dat dit alles van geen kanten deugt.
Jullie praten er over maar wijzen altijd met een beschuldigende vinger naar een ander.

Peter
Je draaft door.
Natuurlijk is het niet goed dat "we" selecteren op extreme kenmerken. Nog korter, nog langer enz is niet goed, maar het is niet zo dat alle rassen die niet op een wolf of pariah hond lijken lijden. Ook rassen die in de verste verte niet meer op zo'n dier lijken kunnen gewoon een gezond en fijn leven leiden zonder dat ze nadeel ervaren van hun uiterlijk. Veel van de kleine rassen worden ook nog eens gemiddeld veel ouder dan de oorspronkelijke versie.

En over die beschuldigende vinger gesproken. Wat doe jij er nou eigenlijk allemaal aan behalve roepen op een forum ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ben trouwens benieuwd wat voor honden/look-a-likes we wel mogen hebben van je.
Heb je een lijstje om uit te kiezen ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Canis_Lupus schreef:Ik lees steeds dat het allemaal wel meevalt; “met de rashondjes is niet zo veel mis” en “het zijn de look-a-likes bla bla bla”.

Peter
Het wordt er i.d.d. niet beter op.
Met de honden van vroeger kon je 's-avonds gewoon even bij de veearts langs.
Tegenwoordig alleen nog maar bij een gespecialiseerde gezelschapsdieren kliniek.
Paisley
Zeer actief

De mens is ook niet meer wat het zou moeten zien.
Van wie eigenlijk?

Hoe moet die hond er eigenlijk uit zien? Was aan de start van de domesticatie ook een soort primitieve raad van beheer die samen om t kampvuur eens even besloten hoe het allemaal moet? :lees:

1 van mijn honden is bont. Bont is typisch zo'n kleur die vast hangt aan domesticatie. Als het nu gaat om paarden, ratten, katten, muizen, honden etc - al de bonte varianten maken in de natuur geen schijn van kans.

Nu weet ik het dat je het in je relaas niet over mijn hond hebt, maar als je zo'n fanatieke "stick to the plan"-figuur bent, zou je dat dan ook niet gaan afkeuren?

Of heb je argumenten verzonnen waarmee je honden afkeurt die je niet te pruimen vind?
Afbeelding
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Kells schreef:Ik fok honden met stamboom. Kun je mij uitleggen wat er mis is met mijn honden? :U:
Ik kan het je precies uitleggen. Dat er niet zo'n pracht-exemplaar op mijn bank ligt, dát is er mis met jouw honden :pffff:

Maaruh. We laten "ons" (om in het generaliserende toontje van TS verder te gaan) weer lekker opnaaien, is het niet? 't Is gewoon weer iemand met tijd over die precies weet over welke triggers het forum massaal valt.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Van mijn part fok je pimpelpaarse honden met een goud randje.
Ik houd persoonlijk van eenvoudige honden. Bont is wel weer bont genoeg :mrgreen:
Excessen gaan niet meer over smaak.
Ik geloof dus nooit dat zo'n shitzu met een beetje lekker weer nog gas kan geven.
Ken ze (en kruisingen er van) ook eigenlijk alleen maar of chagrijnig, of van die halve dooie.
Doe dan maar zo'n leuk hava'tje. Heb je ook een klein harig hondje zonder meteen de extremen op te moeten zoeken.
Amaranthas
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:Van mijn part fok je pimpelpaarse honden met een goud randje.
Ik houd persoonlijk van eenvoudige honden. Bont is wel weer bont genoeg :mrgreen:
Excessen gaan niet meer over smaak.
Ik geloof dus nooit dat zo'n shitzu met een beetje lekker weer nog gas kan geven.
Ken ze (en kruisingen er van) ook eigenlijk alleen maar of chagrijnig, of van die halve dooie.
Doe dan maar zo'n leuk hava'tje. Heb je ook een klein harig hondje zonder meteen de extremen op te moeten zoeken.
Kom dan maar eens hier een bakkie doen bij mijn halve zolen. Die zijn alles behalve chagrijnig of dood :wink:
Afbeelding
Jeannet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie, schapendoes en een chodsky pes
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jeannet »

Kells schreef:

Je preekt toch echt op het verkeerde forum! Door alleen al de kreet "jullie" voel ik mij aangesproken. Ik fok honden met stamboom. Kun je mij uitleggen wat er mis is met mijn honden? :U:

Afbeelding

Afbeelding

Onderste foto is mijn A-nest met beide ouders.
off-topic: Mooie setters :I: :I: :I:
Groetjes Jeannet, Ruby, Lotje en Uschka
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

dagmar88 schreef:Doe dan maar zo'n leuk hava'tje. Heb je ook een klein harig hondje zonder meteen de extremen op te moeten zoeken.
Weet je dat zeker? Polly bijvoorbeeld is extreem goed in interieurontwerpen :engel:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”