Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Amy paar keer bij haar nekvel gegrepen, voel me schuldig....

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Mockingjay

Re: Amy paar keer bij haar nekvel gegrepen, voel me schuldig

Ongelezen bericht door Mockingjay »

Het is makkelijker een fout te maken als baasje dan alles goed te doen.
Dus wees niet hard voor jezelf.
Het is nu gebeurd, je weet hoe je je hier bij voelt
Je kan ervoor zorgen dat het niet meer gebeurd
ik heb ook wel eens mijn hondje bij zijn nekvel genomen
En er eens op geroepen...
Wat had ik daar spijt van.
En het ergste is ook dat het niets verbeterd aan het gedrag...
Maar we zijn allemaal mensen en maken nu eenmaal fouten,
Je kan je hond ook aanlijnen als je een andere hond ziet naderen..
Dat zou heel netjes zijn, en het bespaart een hoop stress voor je hond.
Vind ze aan de lijn zijn eng? koppel de lijn met aangename dingen.
Sientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising uit Griekenland
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sientje »

Ja, ik lijn haar nu inderdaad veel sneller aan omdat ik er niet volledig op kan vertrouwen dat ze naar me luistert en niet naar de aangelijnde hond gaat.
Heb ook inderdaad het idee dat ze normaal gesproken loops had moeten worden en daarom zo raar deed de afgelopen weken. Nu is ze weer een stuk relaxter.
Ik wist het echt niet dat dat kon, maar wel fijn om te weten. Dat maakt het makkelijker om mee om te gaan.
Afbeelding
Riromi
Actief

Ongelezen bericht door Riromi »

Heavy schreef:
Riromi schreef:
Heavy schreef:
Hylos schreef:Wat ik van gts, in de lezing en de workshop heb gehoord en geleerd is dat uitvalgedrag toch bij 95%(alsin bijna alle honden dus) van de honden angst is. Als dit zo is en je reageert door haar te corrigeren, ga je dat gedrag hoogstwaarschijnlijk alleen maar verergeren.

Of het angst is of niet, kan ik natuurlijk niet beoordelen maar die kans is wel het grootst.
Heeft ze iets naars meegemaakt? Doe je misschien teveel met haar? Heeft ze pijn?
Ik begrijp het wel hoor, het is klote gedrag en je wordt er boos van, heel logisch. Je hond leert alleen niks als ze angstig zijn. Dus ik zou goed uitzoeken waar dit door komt en dan dingen aan gaan pakken.
Wat een onzin . Amy heeft een paar keer toen ze los was een hond gebeten die aangelijnd was.
Ik denk niet dat een angstige hond op een aangelijnde hond af gaat om te bijten :hmmm:
Wat is dat toch allemaal voor geneuzel over angstige honden ?

Het klinkt als een hond die flink aan het groeien is in haar gedrag .
Het is wel logisch dat een angstige hond op een object af gaat. Hoe dichter bij je een object komt waar je bang van bent, hoe meer informatie je er over kunt verzamelen. In dat opzicht is het dus wel logisch. (Wordt ook beschreven in het BAT boek).

Ik herken het bij mijn onzekere hond ook.
De buren hadden een soort vreemde knuffel over de schutting gegooid per ongeluk. Nou je had mijn hond moeten zien. (Het was overigens leuk om te zien hoe snel hij over ging op diverse stadia). Maar in ieder geval. Pas toen hij zich er van verzekerd had dat het beest hem echt niets deed, terwijl hij al brommend en grommend het knuffelbeest 'vermoorde', was hij gerustgesteld dat het een veilig object was. Deze manier van benaderen had hij (helaas) veel vaker in zijn puber tijd (gelukkig inmiddels al even geleden) ten opzichte van andere mensen en honden.

Nu wil ik niet zeggen dat jouw hond het wel of niet doet uit angst of juist uit dominantie. Ik kan zoiets echt niet beoordelen van achter een beeldscherm. Ook al is het topic een stuk verder gevorderd, ik vond het wel interessant om hier even op in te haken.
Ik weet niet of je een knuffelbeest kan vergelijken met een echte hond. Een knuffelbeest doet immers niks terug en beweegt niet . Maar ik snap wel dat een hond die bang is ergens op af vliegt . Maar ik zou dan verwachten dat hij blaft om het te verjagen . Vaak zie je dan ook het erop af rennen en dan weer achteruit en weer vooruit en weer achteruit . Of eromheen lopen . Maar dat bijten van een hond die niet vlucht vind ik dan weer zo raar bij een angstige hond.
Of juist wel weer logisch. Hoe dichterbij hoe spannender denk ik. En helemaal als de andere hond beweegt of niet voorspelbaar is. Ik denk dat het een manier kan zijn om controle uit te oefenen op de situatie. Wat juist wel weer past bij een onzekere hond.

Immers..... Ik ben kei bang van grote spinnen... En als ik die griezel eenmaal vind of zie moet die ook echt dood. (Bijvoorbeeld).
Riromi
Actief

Ongelezen bericht door Riromi »

Sientje schreef:Ja, ik lijn haar nu inderdaad veel sneller aan omdat ik er niet volledig op kan vertrouwen dat ze naar me luistert en niet naar de aangelijnde hond gaat.
Heb ook inderdaad het idee dat ze normaal gesproken loops had moeten worden en daarom zo raar deed de afgelopen weken. Nu is ze weer een stuk relaxter.
Ik wist het echt niet dat dat kon, maar wel fijn om te weten. Dat maakt het makkelijker om mee om te gaan.
Dan is het toch zo goed 'opgelost'.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”