Even wat anders, gewoon een gedachte.
Ik wil geen husky omdat ze weglopen en jagen en ook een jachthond staat me tegen omdat ik niet kan omgaan met extreem jachtgedrag. Wij hadden vroeger een pointer die eigenlijk altijd weg rende als ze naar het bos ging. Zoef! en weg. Kwam wel weer terug maar niet als wij riepen in elk geval.
Is het dan de keuze voor de hond die de baas de noodzaak voor een TT doet prediken of is het gewoon een verkeerde keuze? Er zijn genoeg mensen die zonder TT een jachthond kunnen uitlaten. Er zijn genoeg mensen die geen probleem hebben met het weglopen van husky's en die gaan er lekker mee sporten aan de lange lijn. Ik wel. En als ik dus eis dat mijn basset veilig los moet kunnen, of vind dat ik mag eisen dat mijn jachthond niet jagen wil en daar een TT voor ga gebruiken....hmmmm.
Idem voor herders die niet luisteren. Die jagen en wegrennen. Dat is voor mij persoonlijk onbegrijpelijk. Zit hem dat niet in een bepaalde manier van opvoeden? Natuurlijk zijn al mijn herders wel eens gaan jagen. Of weg gerend en was ik even de controle kwijt. Maar daarvoor ben ik nooit op een TT uit gekomen. En alle herders luisterden na een tijd zo strak als een mercedes in de lak zit.
Ik zeg niet dat er geen moeilijke honden bestaan. Ik zeg niet dat er geen honden zijn die zonder gebruik van de TT te onveilig zijn. Dat weet ik gewoon niet. Maar stellen dat de TT zoveel en zo vaak nodig is als hij nu gebruikt wordt gaat me echt veel en veel te veel. Iemand met bassets gaat toch maar lekker gewoon ergens lopen zonder sporen achter een hek. En anders neem je maar een ander ras. En als je een husky wil of een greyhound dan moet je het jagen en wegrennen er wat mij betreft dus niet uit gaan TT- en. Wat een ridicule eisen stel je dan aan je hond?
Ik weet dat ik met een simpele schoothond rondloop. Maargoed, ik wilde een hond die altijd mee kon, super lief en sociaal is, die niet weg loopt, en die niet achter wilde dieren aan gaat. Kan ik wel een podenco willen of een wolfhond en die dan gaan trainen met een TT of ik neem wat geschikt is. Blaffen, niet komen als ik roep, uitvallen en andere minor details kan ik met mijn ervaring makkelijk aan. Maar een jagende podenco kan ook ik nooit loslaten hier in de polder tussen de hazen en reeen. Misschien gewoon ook niet meer doen zou ik dan zeggen. Zelfde voor erfhonden mensen. Als die een berner nemen is er niks aan de hand. Gaan ze zo nodig voor een Vendeen dan kan je er gif op innemen dat die een TT NODIG heeft om op dat erf te blijven....
Er zit geen verwijt naar mensen toe in mijn stukje. Zo is het tenminste niet bedoeld. Het gaat even om het idee. Is die TT niet vaak de oplossing voor een veel te hoog gegrepen hond? Een wolfhond in de stad, een basset op een boerderij, een Duitse jachtterrier in een druk gezin, een pointer in een woonwijkje, een Ierse Setter in een uitgestrekt wildgebied, een Duitse staande voor naast de kinderwagen, een Visla voor iemand die geen zin heeft in een hondencursus. Soms kan iets gewoon niet. Ook niet als je de hond uit de hond schokt. Tegenwoordig worden rashonden haast als een plaatje verkocht ipv eigenschappen. Je wil niet weten hoeveel Visla's en Weimen ik zie. En geen van die mensen is jager, geen van die mensen woont in een bos, geen van die mensen doet wat met die honden en al die honden hebben wel issues. Natuurlijk vliegen die de bossen door op zondag. Natuurlijk vallen die Weimen uit als gekken. Kun je wel weer gaan roepen dat een TT echt nodig is maar misschien had je beter moeten nadenken toen je je hondenras uitkoos en net als ik gewoon een hond moeten nemen die past bij het profiel waarin je hem wil indelen.
Als ik weer eens een poolhond neem of herder weet ik dus wat me te doen staat.