Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ree(moeder) verscheurd door hond

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Re: Ree(moeder) verscheurd door hond

Ongelezen bericht door gonnie »

Manuma schreef:
Tara schreef:Ik vind het best wel arremoei als je een beuk niet van een eik kunt onderscheiden. Sowieso als je de dingen niet weet te benoemen.
Kijk, dat je niet precies weet welk metalen dingesje beschikbaar is voor je doehetzelverij vind ik nog begrijpelijk, en ook dat je het niet bij naam kunt noemen. Maar ik zou het toch knap vervelend vinden als ik gewone dingen waar iedereen mee te maken krijgt niet zou kunnen benoemen.
Nah.
Ik ken niet alle namen van de verschillende soorten gras, slakken, insecten, boomsoorten of de wilde vogels en planten in Nederland.
Toch ben ik redelijk wegwijs in mijn wereld, als ik iets moois zie blijf ik even stilstaan en kijken en wie weet zoek ik dan achteraf wel op wat het was. Ik vind niets lekkerder dan een flinke wandeling door de duinen en de bossen. Hoe kan dat nu arremoei zijn?
Mijn vader was vroeger gek op tuinieren, en sommige namen van bomen ken ik wel. En sommige planten ook.
En dieren ook. Maar eerlijk gezegd zal het me worst zijn hoe een boom of plant heet.
Bloemennamen lukt me soms ook nog wel. Zoals de kaardebol, klaprozen, madeliefjes, paardebloemen, kamille, en nog wat van dat spul. Haast alles wat in het bos staat hier, al staat er de laatste tijd meer onkruid dan bloemen.

Sinds de schapen hier hebben gelopen in het bos is het meeste onkruid wat er staat. Volgens de gemeente zouden er allemaal nieuwe bloemen bijkomen door de schapen, nou mooi niet. Alleen maar onkruid, grasveldjes zijn nu ook overwoekerd met onkruid.

De meeste tijd loop ik een beetje dromend buiten.

Gereedschap ken ik ook wel, mijn vader was altijd aan het verbouwen. Dus ik weet wat een troffel is.

En op loodgieters gebied weet ik sommige namen van gereedschap ook wel.

Weet eerder weinig op make-up gebied. Hahaha. Maar dat komt vast omdat ik me nooit opmaak. Haha.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

ranetje schreef:
jome schreef:
sirene schreef:En wie zegt dat die die ree niet ergens anders dood aan gegaan is en daarna aangevreten door honden? (of wat anders) Mss is het dier wel aangereden aan daarna gestorven?
.
Daar had de boswachter achter kunnen komen op het moment dat de regels gewoon waren nageleefd.
Dan was het ree niet door honden aangevreten of was er niet eens een dood ree geweest.
Dat is wat kort uitgelegd.
Kan je je gedachtegang uitleggen die tot deze twee regels heeft geleid jome?
Want ik begrijp niet wat je bedoelt.
Het was aanlijn gebied, op het moment dat er geen honden hadden los gelopen hadden ze het ree niet kunnen (dood?)bijten
Mocht het ree dan alsnog ergens dood liggen kan de boswachter beter achter een doodsoorzaak komen en word er niet gelijk naar honden gewezen omdat er dan geen bijtsporen zijn
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

jome schreef:Mocht het ree dan alsnog ergens dood liggen kan de boswachter beter achter een doodsoorzaak komen en word er niet gelijk naar honden gewezen omdat er dan geen bijtsporen zijn
Nee, gelukkig houden vossen zich in zulke gevallen ook aan een vegetarisch dieet. :roll:

Natuurlijk moeten honden niet jagen, maar je kunt ook overdrijven. Er zitten heel wat meer reeën op het bankje in de reeënhemel door verkeer.

Waarom moet die boswachter trouwens achter de doodsoorzaak komen? Die beesten leven en dan gaan ze dood. Zo gaat het wel vaker in het leven. Dát is nou de natuur.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Het wild wordt in mijn regio een beetje een dingetje. Er zitten hier zoveel reeen dat ik hoop dat de wolf snel komt ;)
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Marjoleine schreef:
Waarom moet die boswachter trouwens achter de doodsoorzaak komen? Die beesten leven en dan gaan ze dood. Zo gaat het wel vaker in het leven. Dát is nou de natuur.

Hoort dat niet bij zijn werk?
Bij de boswachter waar ik mee mee ging was beheer van de reeën zijn grootste taak.
Die man wist precies wie wie was en hield echt alles bij.
Zorgde dat een overschot, zieke/oude dieren die de winter niet meer door zouden komen of gewonde dieren een snelle dood vonden.
Natuur is hier maar relatief natuurlijk.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Tara schreef:"Die boom daar"
"Ja, welke van de vele?"
"Die met die blaadjes, die daar zo met die tak afsteekt?"
"Ja, welke bedoel je nou?"
"Nou die ene, die een beetje meer naar hier buigt"
"Je bedoelt die berk?"
"Ja, nou weet ik veel, die met die witte stam"

Nee, ik weet ook niet van ieder plantje hoe het heeft, maar de meest voorkomende planten of bloemen niet te kunnen benoemen zou ik echt heel vervelend vinden. Het praat ongemakkelijk.
Ik weet wat een conifeer is, een wilg (in z'n algemeenheid) kan ik benoemen en een berk lukt nog wel omdat die ook opvalt, maar verder? Interesseert me ook verder minder dan niks. Ik geniet van de natuur zoals het is, ik geniet er niets extra door om van elk detail een naam te weten ;) Het is in mijn ogen pas arremoei als je theoretisch alles weet, en er niet van kunt genieten. Zo legt iedereen z'n prioriteiten anders.
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Kruimel53 schreef:
fenneke schreef:
Marjoleine schreef: Hoe moet je dingen herkennen als je dat nergens leert?
Kleindochter van 3 kijk oma dat is een merel , Een mannetje want de snavel is geel. Dat is een ekster die is zwart wit.
Daar zit de Pauw die heeft oogjes in zijn staart net als ik op mijn T-shirt :I:

Dat zijn crocussen en die sneeuwklokjes .

Ja het is leuk wandelen met ze. Op de hurken bij elk mooi bloemetje of torretje of slakje :mrgreen:
Met broer van 2 zitten ze gezellig te kijken . T schiet niet op maar ozo genieten .

Dochter is er goed mee bezig :mrgreen:
:ok: kijk, zo hoort het!

Maar als de ouders dat ook niet weten, of het interesseert ze geen drol, dan wordt het lastig.
Of kinderen hebben er zelf geen interesse in dat kan en mag toch ook. Ik heb vier kleinkinderen waarvan drie het leuk vinden om naar de Waterleidingduinen te gaan en het natuurschoon daar te gaan bekijken en niet enkel daar en nummer vier vindt daar niets aan. Die wil wel naar de duinen om de bunkers te zien want dat vindt hij weer reuze interessant.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Tineke
Zeer actief

"Ja, welke van de vele?"
"Je bedoelt die berk?"

Nee, ik weet ook niet van ieder plantje hoe het heeft, maar de meest voorkomende planten of bloemen niet te kunnen benoemen zou ik echt heel vervelend vinden. Het praat ongemakkelijk.
Als ik met mijn honden loop weten zelfs hondenmensen zelden dat Abra en Lucie Fila Brasileiro's zijn. Ik neem ze dat eigenlijk nooit kwalijk maar grijp gelijk de gelegenheid aan om er iets over te vertellen :mrgreen:
Afbeelding

bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Tineke schreef:
"Ja, welke van de vele?"
"Je bedoelt die berk?"

Als ik met mijn honden loop weten zelfs hondenmensen zelden dat Abra en Lucie Fila Brasileiro's zijn. Ik neem ze dat eigenlijk nooit kwalijk maar grijp gelijk de gelegenheid aan om er iets over te vertellen :mrgreen:
Je zet een filaboom op dus. :engel:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

Het is ook niet zo dat je persee alles moet weten van de natuur natuurlijk maar als je er wel in wil rondlopen is het toch wel fijn, zeker met een hond, dat je erop rekent dat je wild kunt tegenkomen. En welk wild.
Denk ik maar goed....blijkbaar valt het allemaal wel mee want er worden nog steeds meer herten doodgereden dan door een hond doodgebeten.......dus laat lekker hetzen die honden, kunnen ze zo lekker hun instincten botvieren.
En mogen we straks nergens meer met onze honden komen, behalve in die omheinde veldjes.
Ik snap dat gebagatelliseer niet zo. Ieder hert wat gebeten eord door een hond is er 1 teveel. Die boswachters krijgen hun zin als mensen geen rekening houden met het wild dat er zit. Dan zijn wij hondenbaasjes er met hond niet meer welkom
Tineke
Zeer actief

Eefje83 schreef:Het is ook niet zo dat je persee alles moet weten van de natuur natuurlijk maar als je er wel in wil rondlopen is het toch wel fijn, zeker met een hond, dat je erop rekent dat je wild kunt tegenkomen. En welk wild.
Denk ik maar goed....blijkbaar valt het allemaal wel mee want er worden nog steeds meer herten doodgereden dan door een hond doodgebeten.......dus laat lekker hetzen die honden, kunnen ze zo lekker hun instincten botvieren.
En mogen we straks nergens meer met onze honden komen, behalve in die omheinde veldjes.
Ik snap dat gebagatelliseer niet zo. Ieder hert wat gebeten eord door een hond is er 1 teveel. Die boswachters krijgen hun zin als mensen geen rekening houden met het wild dat er zit. Dan zijn wij hondenbaasjes er met hond niet meer welkom
Ik bagatelliseer helemaal niets wat de incidenten met herten betreft :19: ik geef enkel aan niet alle bloemen en bomen en vogels te kennen.
En hier stikt het van het wild , dat kun je zelfs niet missen als je slechtziend bent.
Afbeelding

Eefje83
Zeer actief

Nee ik doelde ook niet op jou Tineke.
Er zitten her en der reacties tussen van mensen die het allemaal maar overdreven vinden en dat bedoelde ik.
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

fenneke schreef:
Marjoleine schreef: Hoe moet je dingen herkennen als je dat nergens leert?
Kleindochter van 3 kijk oma dat is een merel , Een mannetje want de snavel is geel. Dat is een ekster die is zwart wit.
Daar zit de Pauw die heeft oogjes in zijn staart net als ik op mijn T-shirt :I:

Dat zijn crocussen en die sneeuwklokjes .

Ja het is leuk wandelen met ze. Op de hurken bij elk mooi bloemetje of torretje of slakje :mrgreen:
Met broer van 2 zitten ze gezellig te kijken . T schiet niet op maar ozo genieten .

Dochter is er goed mee bezig :mrgreen:
Ahhh, dat is genieten met een grote G!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

jome schreef:
ranetje schreef:
jome schreef:
sirene schreef:En wie zegt dat die die ree niet ergens anders dood aan gegaan is en daarna aangevreten door honden? (of wat anders) Mss is het dier wel aangereden aan daarna gestorven?
.
Daar had de boswachter achter kunnen komen op het moment dat de regels gewoon waren nageleefd.
Dan was het ree niet door honden aangevreten of was er niet eens een dood ree geweest.
Dat is wat kort uitgelegd.
Kan je je gedachtegang uitleggen die tot deze twee regels heeft geleid jome?
Want ik begrijp niet wat je bedoelt.
Het was aanlijn gebied, op het moment dat er geen honden hadden los gelopen hadden ze het ree niet kunnen (dood?)bijten
Mocht het ree dan alsnog ergens dood liggen kan de boswachter beter achter een doodsoorzaak komen en word er niet gelijk naar honden gewezen omdat er dan geen bijtsporen zijn
Een vos laat toch ook bijtsporen achter? :U:
Een wild zwijn ook, al was dat ree dan waarschijnlijk gewoon helemaal op geweest.
Vermoedelijk zien die sporen er anders uit dan van vos of hond.

Ik vraag me dus af wat de boswachter heeft doen besluiten dat dat ree door honden was gedood en aangevreten.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
j.werkman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Heidewachtel

Ongelezen bericht door j.werkman »

Ik kom met regelmaat ree-en tegen bij mijn wandelingen. Ik zie ze eigenlijk nooit rennen. Als ze aan het grazen zijn, zijn ze rustig en alert. Bij alarm zie je ze doodstil kijken, verschuiven heel langzaam iets, zodat ze opgaan in het landschap. Vaak laten ze zich gewoon zakken in een onkruidlaag en als je het een tijdje aanziet, komt er voorzichtig een kopje omhoog en lijkt het rustig, dan zie je ze heel rustig verplaatsen, waarbij je hier en daar een spiegeltje ziet. Ik vind het dus niet raar als mensen dat niet waarnemen. En ja, ik kom ook wel eens een dode ree tegen en nee, ik zie dan geen verscheuring ofzo, ik kijk altijd even welke insecten zich er aan tegoed doen.
Iedereen beleefd op zijn eigen manier een boswandeling, het een is niet beter dan het ander. En ja, soms vertel ik mensen wel wat er verstoort kan worden, bijv. de grondbroeders, zoals veldleeuwerik, boompiepers, nachtzwaluwen. Bij leeuwerikken en piepers kun je dat mooi laten zien en horen, als mensen daarvoor openstaan, maar sommigen vinden je een freak. Ik doe nooit vervelend tegen mensen en ook vaak genoeg vinden mensen het wel leuk, als ze zo'n boompieper al zingend als een parachuutje naar beneden zien zeilen en weer terug naar een ander topje. Het zijn altijd maar korte momentjes.
Over het algemeen hebben dieren allerlei methoden om onzichtbaar te zijn. Vanmiddag nog een nest van een zwarte specht vlak langs een mountenbikeroute en aan de andere kant een breed pad, echt niet dat mensen dan zien. In een kleine kring, nog boomklever en bonte specht.
Ook ijsvogels zijn ondanks hun felle kleur niet zo gemakkelijk te onderscheiden. En dat broedt allemaal op een klein stukje, waar altijd mensen wandelen, met of zonder hond, vissen, fietsen en ook hun auto's parkeren en die beestjes redden zich prima.
Wel waren de raven erg van streek toen een liefhebber met telescoop in de buurt van de jongen rondstruinde, die snapte aanvankelijk niet wat het probleem was, omdat er toch zoveel mensen waren altijd. Dat hij afwijkend was met zijn gerichte apparatuur en zijn gedrag had hij zich niet gerealiseerd. Misschien vindt hij het nog steeds wel overdreven hoor, maar het gesprekje was wel gemoedelijk.

Wat ik nu wel weer vreselijk vind om te zien, de afgelopen tijd steeds de kieviten en andere weidevogels bezig gezien hun gebroed te beschermen en groot te brengen en nu wordt er gemaaid en geploegd, je kunt er niks aan doen, maar jemig wat ziet dat er treurig uit.

Een tweede treurigheid is, dat de woningbouw de daken in onze wijk gaat vervangen, volgende week beginnen ze, nu er overal gierzwaluwen, spreeuwen en mussen broeden, De nieuwe daken geven geen gelegenheid tot broeden.
Voor die werkzaamheden ben ik bezig of ze zich wel aan de flora en faunawet houden, en of ze ontheffing hebben.
Eefje83
Zeer actief

Als er zwaluwen broeden mag er geen werk plaatsvinden volgens mij, er was vorig jaar iemand die daar tegenaanliep van dit forum dacht ik.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

dagmar88 schreef:
Marjoleine schreef:Waarom moet die boswachter trouwens achter de doodsoorzaak komen? Die beesten leven en dan gaan ze dood. Zo gaat het wel vaker in het leven. Dát is nou de natuur.
Hoort dat niet bij zijn werk?
Bij de boswachter waar ik mee mee ging was beheer van de reeën zijn grootste taak.
Die man wist precies wie wie was en hield echt alles bij.
Zorgde dat een overschot, zieke/oude dieren die de winter niet meer door zouden komen of gewonde dieren een snelle dood vonden.
Natuur is hier maar relatief natuurlijk.
Nouja, dat snap ik wel, maar het klinkt een beetje als een detective ;) Maar maakt het veel uit waaraan een ree doodgaat?
Hij valt om of wordt gedood, en als ie bv door een auto getikt wordt en dat wordt niet gemeld gaat hij vaak ook dood.
En dan wordt ie aangevreten. Dat kan ook door vossen, zwijnen, óf honden zijn natuurlijk.
Maar zegt het dat die het dier gedood hebben, nee toch?
Dat bedoelde ik eigenlijk.
Zo makkelijk zie je niet waaraan iets dood is gegaan als het aangevreten is. Weet ik beroepshalve. ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

Marjoleine schreef: Zo makkelijk zie je niet waaraan iets dood is gegaan als het aangevreten is. Weet ik beroepshalve. ;)
Dat het niet makkelijk is om de dood vast te stellen is inderdaad waar. Maar als jij beroepshalve daar meer van weet, dan een jachtopziener of een boswachter? Het kan zijn, dat de Boa de hond heeft zien hetzen.

De boa's zijn ervoor om de F/F wet te handhaven. Hun boodschap is heel gewoon: "Mensen let erop, jullie los lopende honden kunnen veel verontrusten en ook doden. Zie ik het gebeuren, dan geef ik een prent".
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

In Gelderland vinden jaarlijks meer dan duizend aanrijdingen met reeën plaats. Dat wil zeggen dat 1 op de 10 reeën elk jaar wordt aangereden/doodgereden. Want een ree dat aangereden wordt en door kan rennen zonder schade is natuurlijk geen gemeld ongeluk met een ree. Verder is een verwonde poot of schouder of heup hoe dan ook de dood voor de gemiddelde ree. Niks van media aandacht voor dat fenomeen. Geen maatregelen ook. Geen hekwerken bij bepaalde wegen, niks. Te duur. En dan ligt er een dode ree waarvan niemand zeker weet wat ermee gebeurd is en dan denken ze aan een hond en voila, super veel aandacht en reacties....

Ik heb zelf met mijn honden een keer een halfdode ree gevonden. Dier toeterde zo hard als een trompet in het donker en ik schrok me werkelijk dood. Kreeg een hartverzakking. :schrik: De honden ook overigens. Maar als die los waren geweest hadden ze dat ree vast gebeten want ze waren met z'n drieën en die ree kon blijkbaar niet meer weg. Hij schreeuwde van angst en lag dus vermoedelijk verminkt in de bosjes bij ons huis. Aangereden? Want het was hemelsbreed nog geen 50 meter van een 80km/u weg. Week later lag hij dood in het gras iets verder van die plaats. :19:

Misschien is het dier gepakt door honden. Dat bestaat. Maar dat is wel zeldzaam, geen regelmaat en vooral belangrijk, niet zeker. De meeste reeën worden doodgereden in mei. Dan zoeken ze een eigen territorium.

Ik loop hier dagelijks langs heel wat reeën met Bas. Er zijn wandelingen dat wij ze tellen en dan komen we soms op 12 stuks op 3 km weiland. Als ze het pad over lopen voor onze neus gaat Bas er achteraan. Een giller want ze is zelf dus kleiner dan een haas. Reeën geven er ook niks om en lopen langzaam voor haar uit en springen een sloot over. De kalfjes worden denk ik massaal vermaaid. Alle gras wordt om de paar weken weg gehaald met enorme machines. Ik zie de reemoeders in de randen van de struiken lopen en zoeken naar hun kalfjes nadat ze gemaaid hebben. Ik denk dat die 1000 verkeersslachtoffers per jaar in Gelderland alleen al zeker met 1000 vermaaide kalfjes mogen worden opgeteld. In de zomer heeft een aantal reemoeders hier nog 1 kalf, een deel heeft niks meer en een deel heeft er nog twee. Ze hebben hier geen vijanden dus die moeders met 1 of geen kalf zijn waarschijnlijk hun jongen kwijt geraakt in de maaimachines.

Daar wordt helemaal niks aan gedaan. Niemand boeit het wat en ik zie het elk jaar weer gebeuren. Nog iets waardoor ik irritatie voel als een boswachter een anti-honden artikel het internet op gooit zonder ook maar te weten of dat waar is. Hij kan zijn tijd beter besteden aan het plaatsen van hekwerken langs gevaarlijke wegen en grasland controlleren op reekalveren voor ze komen maaien. Het enige wat je hoeft te doen is de pas geboren diertjes in de slootrand te leggen met een hand vol hooi zodat ze niet naar mens ruiken. De moeders komen altijd terug en zijn hartstikke gebonden aan hun jongen. Dan komen die prima groot.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Maar goed, alle reeen die niet omkomen in het verkeer of die niet weg gemaaid worden worden daarna als overschot afgeschoten. Eigenlijk maakt het mij niet veel uit waardoor zo'n beest aan zijn einde komt. Uiteindelijk maken wij mensen ze toch dood. :19:
Afbeelding
nyckle
Zeer actief

laeken schreef:In Gelderland vinden jaarlijks meer dan duizend aanrijdingen met reeën plaats. Dat wil zeggen dat 1 op de 10 reeën elk jaar wordt aangereden/doodgereden. Want een ree dat aangereden wordt en door kan rennen zonder schade is natuurlijk geen gemeld ongeluk met een ree. Verder is een verwonde poot of schouder of heup hoe dan ook de dood voor de gemiddelde ree. Niks van media aandacht voor dat fenomeen. Geen maatregelen ook. Geen hekwerken bij bepaalde wegen, niks. Te duur. En dan ligt er een dode ree waarvan niemand zeker weet wat ermee gebeurd is en dan denken ze aan een hond en voila, super veel aandacht en reacties....

Ik heb zelf met mijn honden een keer een halfdode ree gevonden. Dier toeterde zo hard als een trompet in het donker en ik schrok me werkelijk dood. Kreeg een hartverzakking. :schrik: De honden ook overigens. Maar als die los waren geweest hadden ze dat ree vast gebeten want ze waren met z'n drieën en die ree kon blijkbaar niet meer weg. Hij schreeuwde van angst en lag dus vermoedelijk verminkt in de bosjes bij ons huis. Aangereden? Want het was hemelsbreed nog geen 50 meter van een 80km/u weg. Week later lag hij dood in het gras iets verder van die plaats. :19:

Misschien is het dier gepakt door honden. Dat bestaat. Maar dat is wel zeldzaam, geen regelmaat en vooral belangrijk, niet zeker. De meeste reeën worden doodgereden in mei. Dan zoeken ze een eigen territorium.

Ik loop hier dagelijks langs heel wat reeën met Bas. Er zijn wandelingen dat wij ze tellen en dan komen we soms op 12 stuks op 3 km weiland. Als ze het pad over lopen voor onze neus gaat Bas er achteraan. Een giller want ze is zelf dus kleiner dan een haas. Reeën geven er ook niks om en lopen langzaam voor haar uit en springen een sloot over. De kalfjes worden denk ik massaal vermaaid. Alle gras wordt om de paar weken weg gehaald met enorme machines. Ik zie de reemoeders in de randen van de struiken lopen en zoeken naar hun kalfjes nadat ze gemaaid hebben. Ik denk dat die 1000 verkeersslachtoffers per jaar in Gelderland alleen al zeker met 1000 vermaaide kalfjes mogen worden opgeteld. In de zomer heeft een aantal reemoeders hier nog 1 kalf, een deel heeft niks meer en een deel heeft er nog twee. Ze hebben hier geen vijanden dus die moeders met 1 of geen kalf zijn waarschijnlijk hun jongen kwijt geraakt in de maaimachines.

Daar wordt helemaal niks aan gedaan. Niemand boeit het wat en ik zie het elk jaar weer gebeuren. Nog iets waardoor ik irritatie voel als een boswachter een anti-honden artikel het internet op gooit zonder ook maar te weten of dat waar is. Hij kan zijn tijd beter besteden aan het plaatsen van hekwerken langs gevaarlijke wegen en grasland controlleren op reekalveren voor ze komen maaien. Het enige wat je hoeft te doen is de pas geboren diertjes in de slootrand te leggen met een hand vol hooi zodat ze niet naar mens ruiken. De moeders komen altijd terug en zijn hartstikke gebonden aan hun jongen. Dan komen die prima groot.
Mag ik hieruit concluderen, dat je vindt dat je honden wild gerust gymnastiekoefeningen mag laten doen? (uit het groot geschreven gedeelte)
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

nyckle schreef: Mag ik hieruit concluderen, dat je vindt dat je honden wild gerust gymnastiekoefeningen mag laten doen? (uit het groot geschreven gedeelte)

Nee jij mag niets concluderen en schrijf alsjeblieft eens gewoon normaal begrijpelijk nederlands.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

nyckle schreef:
laeken schreef:In Gelderland vinden jaarlijks meer dan duizend aanrijdingen met reeën plaats. Dat wil zeggen dat 1 op de 10 reeën elk jaar wordt aangereden/doodgereden. Want een ree dat aangereden wordt en door kan rennen zonder schade is natuurlijk geen gemeld ongeluk met een ree. Verder is een verwonde poot of schouder of heup hoe dan ook de dood voor de gemiddelde ree. Niks van media aandacht voor dat fenomeen. Geen maatregelen ook. Geen hekwerken bij bepaalde wegen, niks. Te duur. En dan ligt er een dode ree waarvan niemand zeker weet wat ermee gebeurd is en dan denken ze aan een hond en voila, super veel aandacht en reacties....

Mag ik hieruit concluderen, dat je vindt dat je honden wild gerust gymnastiekoefeningen mag laten doen? (uit het groot geschreven gedeelte)
Nee, dat is niet wat Laeken schrijft.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
nyckle
Zeer actief

Hij schrijft letterlijk, dat hij vindt, dat het een anti-hond stukje is. Dan is mijn conclusie, dat hij vindt, dat je geen rekening hoeft te houden met wild en je hond maar kunt laten vliegen.
laeken
Zeer actief

nyckle schreef: Mag ik hieruit concluderen, dat je vindt dat je honden wild gerust gymnastiekoefeningen mag laten doen? (uit het groot geschreven gedeelte)

Als je nu eens goed leest zonder meteen op je achterpootjes te gaan staan als ik iets schrijf dan lees je iets heel anders. :wink:
Afbeelding
nyckle
Zeer actief

Ik sta niet op mijn achterpootjes hoor.

Ik denk, dat de boswachter met het artikel enkel wil zeggen, dat mensen zich goed moeten realiseren, dat een loslopende hond veel meer verstoort, dan wat de eigenaar van het dier ziet. Vooral in deze tijd met broedende, jongen hebbende, kalfzettende dieren.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

nyckle schreef:Hij schrijft letterlijk, dat hij vindt, dat het een anti-hond stukje is. Dan is mijn conclusie, dat hij vindt, dat je geen rekening hoeft te houden met wild en je hond maar kunt laten vliegen.
Dan lees je niet goed.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Elk jaar om deze tijd weer die tranentrekkende bambi gevoelens bij de jager.
Stop eerst eens met die zinloze (jonge)vossen- en kraaienmoord.
nyckle
Zeer actief

korthaar schreef:Elk jaar om deze tijd weer die tranentrekkende bambi gevoelens bij de jager.
Stop eerst eens met die zinloze (jonge)vossenmoord.
Ik weet het. Veganisten maken een strikte scheiding tussen mens en natuur. De mens moet dan ook van de natuur afblijven. Ik denk daar anders over. Maar ik laat mijn honden niet achter wild aan jakkeren. Ook al is het een losloop gebied. Maar het kan zijn natuurlijk dat jou hond alleen maar voorstaat en verder geen stap doet.
j.werkman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Heidewachtel

Ongelezen bericht door j.werkman »

Sinds de natuurgebieden voor iedereen wat te bieden moet hebben en de speciaal aangelegde natuurpretparkjes als paddestoelen uit de grond vliegen , met bijbehorende vreettentjes, is er een flinke toename van het aantal gebruikers van die gebieden.
Volgens de boswachters is dat om het draagvlak voor de natuur te verhogen.
Het aantal klachten bij de diverse organisaties is enorm toegenomen en daarom ook de controles in de gebieden.
Ook de jeugd willen ze graag bij de natuur betrekken, dat is de toekomst immers, vandaar ook speciale plekken, routes voor kinderen.

Als ik zo om me heen kijk, zie ik die mensen niet echt met flora en fauna, wel met bladblazers om hetpad voor de bikers bladvrij te houden, bijv.
Het is ook niet zo, dat ze de verpakkingen en andere rommel ineens wel opruimen of meenemen.

Er zijn diverse plekken, waar ik graag kwam met de hond, los, waar het leuk insecten kijken was, ook hele bijzondere, of paddestoelen, ook zeldzame, mosjes, enz en de vogels natuurlijk. Nooit problemen gehad met boswachters, die zagen dat Herman op het pad bleef zitten tot ik klaar was.
Dat echt jaren kunnen doen.

De laatste 2 jaar gaat dat niet meer, ik vind dat vreselijk. Ik gun echt anderen ook het plezier van wat zij graag doen en de boswachters moeten natuurlijk handhaven. Dat honden dan de meest zichtbare daders van alle klachten zijn en voor handhaving ook het gemakkelijkst te constateren is dan wel jammer.

Ik begrijp die organisaties niet, die deze koers hebben gekozen, mensen zijn niet echt de vriendjes van de natuur en om dan te kiezen voor meer mensen lokken met oneigenlijke aktiviteiten gaat mijn verstand te boven.
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”