Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Op cursus bij hondengedragsdeskundige

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Bumper69
Zeer actief
Mijn ras(sen): Wij zijn ons nog aan het oriënteren wat voor hond we graag willen hebben.

Re: Op cursus bij hondengedragsdeskundige

Ongelezen bericht door Bumper69 »

Emma schreef:Nou, ik ben ook blij dat iemand met zo'n grote sterke hond, een manier zoekt om geen overlast te bezorgen. En zo'n grote sterke hond kan gerust wel wat druk hebben hoor, zelf zou ik voor een halti kiezen trouwens, in dit geval.

Maar ik kom toch echt liever iemand tegen die zijn hond bij zich kan houden, dan iemand die zijn uitvallende hond niet kan houden.
Om over de markt te gaan lopen, daar zou ik niet zo snel de behoefte toe voelen. Maar meer omdat mensen vaak niet uitkijken voor de hond, en op hun tenen ofzo gaan staan. Hou zelf ook niet van drukke plaatsen, trouwens. Zie voor de hond er ook geen meerwaarde in. Maar goed, sommige honden vinden het misschien wel leuk, wel lekkere geuren enzo :engel:
Over de markt lopen was onderdeel van de cursus. Het gaat erom dat je gewoon op stap durft te gaan met je hond. En dat als je ergens bent je ook gewoon op een terrasje kunt gaan zitten met je hond zonder dat hij je van het terras af sleurt..
Ik zou ook niet met mijn hond naar de markt gaan. Maar ik kan me voorstellen dat als je bv in een centrum woont en je in de buurt woont van een markt je dat je dat wel zou willen kunnen
Spike (kruising bordeauxdog/rottweiler) woont sinds vorig jaar maart bij ons, een heerlijke lobbes van 45 kilo!
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

*Skye* schreef:
Emma schreef:Nou, ik ben ook blij dat iemand met zo'n grote sterke hond, een manier zoekt om geen overlast te bezorgen. En zo'n grote sterke hond kan gerust wel wat druk hebben hoor, zelf zou ik voor een halti kiezen trouwens, in dit geval.

Maar ik kom toch echt liever iemand tegen die zijn hond bij zich kan houden, dan iemand die zijn uitvallende hond niet kan houden.
Om over de markt te gaan lopen, daar zou ik niet zo snel de behoefte toe voelen. Maar meer omdat mensen vaak niet uitkijken voor de hond, en op hun tenen ofzo gaan staan. Hou zelf ook niet van drukke plaatsen, trouwens. Zie voor de hond er ook geen meerwaarde in. Maar goed, sommige honden vinden het misschien wel leuk, wel lekkere geuren enzo :engel:
Ik ben ook inderdaad blij dat Bumper een methode heeft gevonden waardoor ze de hond onder controle kan houden.

Bumper, is het de manier zoals op mijn foto's staat een stuk terug? Dit is namelijk de methode die iemand die ik ken heeft geleerd bij Anniek Winters.

Als het dus die methode is dan is het gewoon echt een hele onprettige manier voor de hond zelf. Zelfs als hij netjes meeloopt. Ik vraag me af of je je dat wel realiseert want je laat het overkomen alsof het echt een super oplossing is.
Als het nodig is ben ik niet tegen harde maatregels, maar dan wel met het besef wat het met de hond doet en dat het een tijdelijke oplossing is.
Deze manier is echt heel vervelend voor de hond. Zeker als je er dan ook nog rukjes aan gaat geven.
tja een hond die je omver trekt is ook erg vervelend en de reactie daarna weer vervelende voor de hond...... je moet wat, en die rukjes zijn ter correctie als hij dreigt te gaan reageren, ( denk ik ) en een bus slagroom doet t dan ook niet helemaal lekker... als correctie of afleiding als een hond dat eenmaal doet, .... er zijn mensen met een gewone halsband die vele malen heftiger en voor de hond vervelender corrigeren...
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door *Skye* »

S@ndr@ schreef:
*Skye* schreef:

Ik ben ook inderdaad blij dat Bumper een methode heeft gevonden waardoor ze de hond onder controle kan houden.

Bumper, is het de manier zoals op mijn foto's staat een stuk terug? Dit is namelijk de methode die iemand die ik ken heeft geleerd bij Anniek Winters.

Als het dus die methode is dan is het gewoon echt een hele onprettige manier voor de hond zelf. Zelfs als hij netjes meeloopt. Ik vraag me af of je je dat wel realiseert want je laat het overkomen alsof het echt een super oplossing is.
Als het nodig is ben ik niet tegen harde maatregels, maar dan wel met het besef wat het met de hond doet en dat het een tijdelijke oplossing is.
Deze manier is echt heel vervelend voor de hond. Zeker als je er dan ook nog rukjes aan gaat geven.
tja een hond die je omver trekt is ook erg vervelend en de reactie daarna weer vervelende voor de hond...... je moet wat, en die rukjes zijn ter correctie als hij dreigt te gaan reageren, ( denk ik ) en een bus slagroom doet t dan ook niet helemaal lekker... als correctie of afleiding als een hond dat eenmaal doet, .... er zijn mensen met een gewone halsband die vele malen heftiger en voor de hond vervelender corrigeren...
Ik moet ook zeggen dat ik natuurlijk wel uit ga vanuit mijn eigen ervaring. Misschien dat een border collie gevoeliger reageert dan een kruising zoals de hond van Bumper. Als ik op deze manier de riem gebruik dan durft Skye bijna niet eens te bewegen. Hij drukt zijn kop helemaal weg, je merkt aan zijn hele houding dat het gewoon pijn doet. En iedere hond zal natuurlijk weer anders reageren.

Het is natuurlijk wel belangrijk dat als je omver getrokken wordt door een hond dat je dan een manier zoekt die veilig is voor iedereen en ja dat zal niet altijd even vriendelijk kunnen.

Maar zoals ik eerder al vroeg aan Bumper en meerdere mensen. Ik vraag me af op je wel door hebt dat het geen hondvriendelijke manier is. Het wordt nu gebracht als een super fijne manier en dat is het gewoon niet. Ja misschien wel nodig nu, maar hopelijk wel tijdelijk.
S@ndr@
Zeer actief

Jou hond trekt je niet tegen de vlakte dat zou al een indicatie moeten zijn dat t een ander type en soort hond is, 2 het is super fijn dat t werkt en heel eerlijk met dit soort gedrag kan het mij en een hele boel mensen niet zoveel schelen wat er werkt als het maar werkt - zonder nu direkt je hond af te tuigen en daarvan is geen sprake...... Nee foei en de gewone correcties zullen niet geholpen hebben ,.... neem ik zomaar aan hoor( gokje en logica)....... want anders ga je zo`n cursus niet doen...... voor dat geld kun je ook andere leuke dingen doen
Bumper69
Zeer actief
Mijn ras(sen): Wij zijn ons nog aan het oriënteren wat voor hond we graag willen hebben.

Ik hoop ook dat het tijdelijk is en weet wel dat het nu prettiger voor hem (en voor mij) is dat hij dus niet hoeft uit te vallen.
Spike is natuurlijk wat robuuster dan inderdaad een collie en ik ben ook begaan met het lot van mijn hond. Als ik duidelijk zou zien dat hij pijn zal hebben dan gebruik ik dat toch ook niet?
En dan gaat hij toch ook niet heel rustig naast me zitten als ik de riem pak om hem om te doen? Dan zou hij toch weglopen of zijn kop wegdraaien? Dat doet hij niet.
Spike (kruising bordeauxdog/rottweiler) woont sinds vorig jaar maart bij ons, een heerlijke lobbes van 45 kilo!
*Skye*
Zeer actief

S@ndr@ schreef:Jou hond trekt je niet tegen de vlakte dat zou al een indicatie moeten zijn dat t een ander type en soort hond is, 2 het is super fijn dat t werkt en heel eerlijk met dit soort gedrag kan het mij en een hele boel mensen niet zoveel schelen wat er werkt als het maar werkt - zonder nu direkt je hond af te tuigen en daarvan is geen sprake...... Nee foei en de gewone correcties zullen niet geholpen hebben ,.... neem ik zomaar aan hoor( gokje en logica)....... want anders ga je zo`n cursus niet doen...... voor dat geld kun je ook andere leuke dingen doen
Nee idd, mijn honden zijn 20 en 10 kg en kunnen doen wat ze willen, maar veel indruk maakt het niet op mij (als in dat ik ze niet meer zou kunnen houden).
Bumper69 schreef:Ik hoop ook dat het tijdelijk is en weet wel dat het nu prettiger voor hem (en voor mij) is dat hij dus niet hoeft uit te vallen.
Spike is natuurlijk wat robuuster dan inderdaad een collie en ik ben ook begaan met het lot van mijn hond. Als ik duidelijk zou zien dat hij pijn zal hebben dan gebruik ik dat toch ook niet?
En dan gaat hij toch ook niet heel rustig naast me zitten als ik de riem pak om hem om te doen? Dan zou hij toch weglopen of zijn kop wegdraaien? Dat doet hij niet.
Goed te horen dat het wel de bedoeling is dat het tijdelijk is. Hopelijk kan je hem nu hij rustiger is wel beter bereiken en trainen op rust.
stoffeltje
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door stoffeltje »

Bumper69 schreef:Ik hoop ook dat het tijdelijk is en weet wel dat het nu prettiger voor hem (en voor mij) is dat hij dus niet hoeft uit te vallen.
Je doet het hartstikke goed hoor! en dat verdiend gewoon een dikke pluim :flower:
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Net even Droef en Izzy wakker gemaakt om eens te testen. Ze vonden het allebei niet echt leuk. Stond geen spanning op de riem overigens want die hing er maar bij. Droef vind dat hij vooral moet doen alsof hij slaapt en Izzy, nou die was gewoon niet heel gelukkig. Echter als de hond niet trekt lijkt het niet pijnlijk. Zodra de hond er aan gewend is om iets om de neus te hebben lijkt het mijn geen drama. Droef en Izzy hebben nog nooit wat om hun neus gehad dus voor hen was dit erg raar nu. Snap hun houding dus wel. Voor de rest vind ik het super dat Bumper hulp zoekt. En als dit werkt en na een paar weken de lijn weer normaal kan en deze alleen nog bij uitzondering gebruikt hoeft te worden is er niks mis mee. Het gaat hier niet om een breekbare chihuahua maar een flinke reu die na 2 x wel nadenkt voor hij zal trekken.
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door DesireeB op 12 jun 2017 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
S@ndr@
Zeer actief

de eerste halsband vinden ze ook raar, een halty en of gentle leader moeten ze ook aan wennen, net als een paard aan een hoofdstel en of een bit..... zodra het normaal is - dan is het precies dat
Bumper69
Zeer actief

[quote="Dees en Maylo"]Net even Droef en Izzy wakker gemaakt om eens te testen. Ze vonden het allebei niet echt leuk. Stond geen spanning op de riem overigens want die hing er maar bij. Droef vind dat hij vooral moet doen alsof hij slaapt en Izzy, nou die was gewoon niet heel gelukkig. Echter als de hond niet trekt lijkt het niet pijnlijk. Zodra de hond er aan gewend is om iets om de neus te hebben lijkt hey mijn geen drama. Droef en Izzy hebben nog nooit wat om hun neus gehad dus voor hen was dit erg raar nu. Snap hun houding dus wel. Voor de rest vind ik het super dat Bumper hulp zoekt. En als dit werkt en na een paar weken de lijn weer normaal kan en deze alleen nog bij uitzondering gebruikt hoeft te worden is er niks mis mee. Het gaat hier niet om een breekbare chihuahua maar een flinke reu die na 2 x wel nadenkt voor hij zal trekken.

Het leek er ook op dat Spike dit gewend was want liet het direct toe de eerste keer dat het over zijn neus kwam. Misschien toch bij zijn vorige eigenaar al zoiets gebruikt denk ik dan.
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

S@ndr@ schreef:de eerste halsband vinden ze ook raar, een halty en of gentle leader moeten ze ook aan wennen, net als een paard aan een hoofdstel en of een bit..... zodra het normaal is - dan is het precies dat
Dat bedoel ik dus ook. En ja het zal vast beroerd voelen als hij wel trekt. Maar goed ze zijn slim genoeg om dat dus na een keer of 2 niet meer te doen. Een hond die een muilkorf om moet vind dit ook echt niet leuk vanaf het begin en zal eerst ook als een verslagen hond erbij lopen en vervolgens dat ding proberen af te krijgen. Sommige wennen er nooit aan, betekend niet dat het dan pijn doet.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

S@ndr@ schreef:Jou hond trekt je niet tegen de vlakte dat zou al een indicatie moeten zijn dat t een ander type en soort hond is, 2 het is super fijn dat t werkt en heel eerlijk met dit soort gedrag kan het mij en een hele boel mensen niet zoveel schelen wat er werkt als het maar werkt - zonder nu direkt je hond af te tuigen en daarvan is geen sprake...... Nee foei en de gewone correcties zullen niet geholpen hebben ,.... neem ik zomaar aan hoor( gokje en logica)....... want anders ga je zo`n cursus niet doen...... voor dat geld kun je ook andere leuke dingen doen

:ok:
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Heavy schreef:Je kan een border collie natuurlijk niet gaan vergelijken met een kruising bd en Rotweiiler .
Sky je zegt dat je ziet dat het pijn doet bij jouw hond maar is dat niet gewoon ongemak wat je ziet ?

Hij is niet gewend om iets om zijn neus te hebben ik weet zeker dat als ik dit bij Jip doe dat hij er een heel drama van maakt en een trauma aan over gaat houden maar Heavy zal er veel minder moeilijk over doen .

Er zijn ook heel veel honden die een drama maken van een halti of geen stap verzetten als ze een tuigje om krijgen . Dat wil niet zeggen dat het pijn doet .
Een 'nosegrab' of hoe je dat ook noemt die honden wel eens aan elkaar geven (vooral teven naar pups) gaat supervoorzichtig en is bedoeld als lichte correctie.
Ik kan me goed voorstellen dat een hond die constant in ieder geval lichte druk om de snuit voelt, dus de hele tijd het gevoel heeft iets verkeerd te doen. Dus ook zonder aan de riem rukken of dat de hond er zelf aan trekt is het al een vervelende gewaarwording.
Lieske_1977
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

Bumper, toch nog een keer: is jou bekend dat altijd wordt gewaarschuwd GEEN rukjes te geven bij een band die over de neus wordt gedragen? Je kunt je hond er ernstig mee verwonden!
Zie bv. deze link, laatste alinea: https://dierenkliniekzamenhofdreef.nl/d ... denhalster
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief

Heavy schreef:
runninggirl schreef:
Een 'nosegrab' of hoe je dat ook noemt die honden wel eens aan elkaar geven (vooral teven naar pups) gaat supervoorzichtig en is bedoeld als lichte correctie.
Ik kan me goed voorstellen dat een hond die constant in ieder geval lichte druk om de snuit voelt, dus de hele tijd het gevoel heeft iets verkeerd te doen. Dus ook zonder aan de riem rukken of dat de hond er zelf aan trekt is het al een vervelende gewaarwording.
Zo had ik het nog niet bekeken maar daar kan ik me wel wat bij voorstellen. En jij gebruikt inderdaad ook het woord snuit er wordt hier ook over neus gesproken maar dat klopt niet want het gaat om de snuit en houd dus de bek dicht en dat lijkt me ook al niet prettig ivm adem halen enz

Ik vind een halti er ook altijd heel vervelend uitzien om die reden . Maar ik vind dat bij paarden ook . Daar krijg ik ook de kriebels bij .
Ik denk dat juist de associatie die honden er mee hebben als correctie, er voor zorgt dat het zo 'goed' werkt.
S@ndr@
Zeer actief

anderzijds wat zou je dan willen voorstellen bij een hond die .... zo sterk is en je over de vloer sleept- omdat hij jou helemaal vergeten is en of schijt aan je heeft ....... zeg het maar... ik vind dit nog redelijk mild hoor
Bumper69
Zeer actief

Lieske_1977 schreef:Bumper, toch nog een keer: is jou bekend dat altijd wordt gewaarschuwd GEEN rukjes te geven bij een band die over de neus wordt gedragen? Je kunt je hond er ernstig mee verwonden!
Zie bv. deze link, laatste alinea: https://dierenkliniekzamenhofdreef.nl/d ... denhalster
In de laatste regel staat dit: Begin er dan ook alleen mee onder begeleiding van een instructeur die hier ervaring mee heeft!
Nou dat doe ik dus.

En trouwens ik geef geen ruk. Ik heb de riem losjes in mijn handen en het enige wat ik doe is mijn hand even dichtknijpen als hij de neiging heeft om toch te trekken of uit te vallen. Dan voelt hij iets druk maar dat is echt maar heel weinig maar voor hem precies genoeg om te reageren. Dat is vaak een seconde of zo daarna gaat de spanning er weer vanaf en loopt hij weer netjes naast me.
Zelfs als we een andere hond tegenkomen. Als hij bv (zoals vanmorgen) een haas ziet wegrennen laat ik hem zitten totdat hij weer kalm is en lopen we rustig met de lijn los in de hand weer verder..
runninggirl
Zeer actief

S@ndr@ schreef:anderzijds wat zou je dan willen voorstellen bij een hond die .... zo sterk is en je over de vloer sleept- omdat hij jou helemaal vergeten is en of schijt aan je heeft ....... zeg het maar... ik vind dit nog redelijk mild hoor
Even op mezelf betrekkend. Onze beide honden samen hou ik niet, en ze luisteren niet zo goed dat ik het vertrouw als er een haas ofzo langsschiet. Dus ik loop er om en om mee. En met vriend er bij lopen we ook samen en hij kan ze wel in zn eentje houden ook.
Het lijkt me heel lastig om een hond te hebben die je niet fysiek kan houden met daarbij nog een niet-sociaal aspect. Ik denk dat ik in dat geval er niet zelf mee zou lopen tot de hond goed genoeg luistert. Dus dan komt het op mijn vriend aan. En tot die tijd privetraining en uitlaten op een omheind veld. Bijvoorbeeld. Ik weet het niet, het is lastig en ik zou zelf bij voorbaat daarom al niet voor een hond kiezen die ik niet fysiek kan houden.
Aan de andere kan loop ik dus wel met een niet-sociale cane corso reu die ik ook niet kan houden. Maar die vindt mij zo belangrijk dat als we wandelen hij de rest van de wereld niet ziet en hij aan de lijn 100% betrouwbaar luistert. Die haalt het niet in zijn hoofd de lijn strak te laten staan. Ook neit als we een andere reu moeten passeren. En dat is allemaal met 'gewone' training gelukt, zonder hulpmiddelen. Dus ik zou ook eerst investeren in privétraining van een gedragstherapeut met een methode waar ik wel achter sta. Bijvoorbeeld.
stoffeltje
Zeer actief

Ongelezen bericht door stoffeltje »

Lieske_1977 schreef:Bumper, toch nog een keer: is jou bekend dat altijd wordt gewaarschuwd GEEN rukjes te geven bij een band die over de neus wordt gedragen? Je kunt je hond er ernstig mee verwonden!
Ik mag toch aannemen dat je de openingspost van TS hebt gelezen?
Ze traint onder begeleiding van een gedragsdeskundige! net zoals in jouw link word aangegeven....
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

runninggirl schreef: Het lijkt me heel lastig om een hond te hebben die je niet fysiek kan houden met daarbij nog een niet-sociaal aspect. Ik denk dat ik in dat geval er niet zelf mee zou lopen tot de hond goed genoeg luistert. Dus dan komt het op mijn vriend aan. En tot die tijd privetraining en uitlaten op een omheind veld. Bijvoorbeeld. Ik weet het niet, het is lastig en ik zou zelf bij voorbaat daarom al niet voor een hond kiezen die ik niet fysiek kan houden.
Maar soms weet je dat niet van te voren. Wij wisten niet dat Tessa uitviel naar andere honden en ik had nooit verwacht dat ik een herder van 25 kilo niet zou kunnen houden. Terwijl ik geen moeite had met de bouvier vroeger, de berner enzovoorts. Die waren vele malen zwaarder. Nog steeds ga ik 100 keer liever met Tay wandelen, die ongeveer 10 kilo zwaarder is.

TS, ik hoop dat het blijft werken en je snel zonder hulpmiddelen fijn kan wandelen
Lieske_1977
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

stoffeltje schreef:
Ik mag toch aannemen dat je de openingspost van TS hebt gelezen?
Ze traint onder begeleiding van een gedragsdeskundige! net zoals in jouw link word aangegeven....
Zeker heb ik die gelezen. Juist daarom kaartte ik het aan, want Anniek Winters gebruikt de riem als correctiemiddel. Hoe ze dat doet als de riem ook over de snuit zit, weet ik natuurlijk niet.

Bumper, bedankt voor je toelichting. Ik hoop dat je binnenkort ontspannen met je hond kunt lopen zonder hulpmiddelen.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

runninggirl schreef:
S@ndr@ schreef:anderzijds wat zou je dan willen voorstellen bij een hond die .... zo sterk is en je over de vloer sleept- omdat hij jou helemaal vergeten is en of schijt aan je heeft ....... zeg het maar... ik vind dit nog redelijk mild hoor
Even op mezelf betrekkend. Onze beide honden samen hou ik niet, en ze luisteren niet zo goed dat ik het vertrouw als er een haas ofzo langsschiet. Dus ik loop er om en om mee. En met vriend er bij lopen we ook samen en hij kan ze wel in zn eentje houden ook.
Het lijkt me heel lastig om een hond te hebben die je niet fysiek kan houden met daarbij nog een niet-sociaal aspect. Ik denk dat ik in dat geval er niet zelf mee zou lopen tot de hond goed genoeg luistert. Dus dan komt het op mijn vriend aan. En tot die tijd privetraining en uitlaten op een omheind veld. Bijvoorbeeld. Ik weet het niet, het is lastig en ik zou zelf bij voorbaat daarom al niet voor een hond kiezen die ik niet fysiek kan houden.
Aan de andere kan loop ik dus wel met een niet-sociale cane corso reu die ik ook niet kan houden. Maar die vindt mij zo belangrijk dat als we wandelen hij de rest van de wereld niet ziet en hij aan de lijn 100% betrouwbaar luistert. Die haalt het niet in zijn hoofd de lijn strak te laten staan. Ook neit als we een andere reu moeten passeren. En dat is allemaal met 'gewone' training gelukt, zonder hulpmiddelen. Dus ik zou ook eerst investeren in privétraining van een gedragstherapeut met een methode waar ik wel achter sta. Bijvoorbeeld.
Ja nou precies, op jezelf betrekken is het enige wat je kunt doen, ik heb een hekel aan de Milan training, maar ik vind het wel super dat TS een methode heeft gevonden die voor haar en haar hond werkt, ik zou het ook anders doen, maar ik ga niet mitsen en maren en lopen sippen over dat t misschien een beetje oncomfortabel zou kunnen zijn voor de hond. dat is een gefrustreerde baas een de lijn ook :schrik: dat is echt oncomfortabel voor de baas, de hond en de omgeving, ..
*Skye*
Zeer actief

Heavy schreef:Je kan een border collie natuurlijk niet gaan vergelijken met een kruising bd en Rotweiiler .
Sky je zegt dat je ziet dat het pijn doet bij jouw hond maar is dat niet gewoon ongemak wat je ziet ?

Hij is niet gewend om iets om zijn neus te hebben ik weet zeker dat als ik dit bij Jip doe dat hij er een heel drama van maakt en een trauma aan over gaat houden maar Heavy zal er veel minder moeilijk over doen .

Er zijn ook heel veel honden die een drama maken van een halti of geen stap verzetten als ze een tuigje om krijgen . Dat wil niet zeggen dat het pijn doet .
Ik baseer mijn mening niet alleen op die 2x dat Skye het om heeft gehad om te kijken hoe het zit. Ik baseer het op ook de hond van mijn vriendin. Dat is een blij ei labrador. Sinds hij loopt met deze methode lijkt hij wel zielloos. Hij durft geen stap verkeerd meer te zetten en tijdens de hele wandeling kwispelt hij niet meer.

Ik ben niet perse tegen een methode dat als de hond trekt hij door een pijnprikkel gecorrigeerd wordt. Op de manier waarop mijn vriendin het aangeleerd heeft gekregen zit het meteen al vrij strak. De bek kan wel 1 cm open maar niet helemaal om te hijgen.
aliceh
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Een heerlijk HTK hondje uit Spanje

Ongelezen bericht door aliceh »

Ik ben niet zo van de quick fix, hoewel ik het ook niet altijd eens ben met CM werk ik wel het liefst met een halsband of sliplijn.
Maar met alleen het; 'hoe te leren lopen met je hond' kom je er niet, ik begin bij mensen vaak bij de basis, en dat betekend: in huis.
Het kan niet zo zijn dat een hond in huis alles mag en buiten ineens op alles gestraft of geremd wordt.
Hoewel je met een halty/ gentle leader misschien meer controle krijgt, is het echt niet fijn voor de hond. En te veel gebruik kan zelf leiden tot een nekhernia. Probeer daarom ook te kijken wat je misschien in de basis al kan veranderen. Als er een heel gezin mee te maken heeft is het van belang allemaal op één lijn te zitten qua regels. Daar win je al heel veel mee! Succes!
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Opvoeden :scratch: appèl, appèl en nog eens appèl :19:
Doran is dan maar 28 kilo spier, maar die is berensterk en als die dat echt zou willen, trekt hij me zo over straat, reu-vriendelijk is hij ook niet, vooral niet als hij uitgedaagd wordt, anders negeert hij gelukkig. Maar dat komt allemaal door bloed, zweet en tranen die in de opvoeding en de appèl is gaan zitten, plus de band die we hebben en het respect die hij voor mij heeft.

Maar zou hij de kolder in z'n kop krijgen sleept hij me met mijn brakke lijf zo door de buurt hoor, dan hou ik hem ook echt niet :U:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

runninggirl schreef:

Nou dit dus, de hond heeft een constante vervelende/pijnlijke druk op z'n snuit, zelfs als hij super braaf naast loopt, daar wordt hij dus eigenlijk voor gestraft.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Heavy schreef:
*Skye* schreef:

Ik baseer mijn mening niet alleen op die 2x dat Skye het om heeft gehad om te kijken hoe het zit. Ik baseer het op ook de hond van mijn vriendin. Dat is een blij ei labrador. Sinds hij loopt met deze methode lijkt hij wel zielloos. Hij durft geen stap verkeerd meer te zetten en tijdens de hele wandeling kwispelt hij niet meer.

Ik ben niet perse tegen een methode dat als de hond trekt hij door een pijnprikkel gecorrigeerd wordt. Op de manier waarop mijn vriendin het aangeleerd heeft gekregen zit het meteen al vrij strak. De bek kan wel 1 cm open maar niet helemaal om te hijgen.
Heavy draaagt een u- lead tuig . Dat is volgens veel mensen een vreselijk onvriendelijk tuig . Druk op zenuwbanen of weet ik veel wat ik er al over heb gelezen . Maar Heavy trekt gewoon niet als ze dat tuig omheeft en voelt dus ook geen nare druk enz . Ze loopt gewoon te kwispelen naast me en als ze in het nauw wordt gedreven zoals laatst door 2 keffers dan springt ze wel op maar trekt me niet de straat over en dat zou anders echt wel gebeurd zijn .

Dus eigenlijk is een pijnprikkel niet eens nodig .
Maar vraag je je dan niet af waarom ze met dat tuig niet trekt terwijl ze dat nomaal wel doet? Vast niet omdat het zo heerlijk zit dat ze besluit netjes naast te blijven lopen.....al die "hulpmiddelen" zijn gebaseerd op pijn en ongemak, anders werkte ze niet :19:
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Lunatic schreef:
runninggirl schreef:

Nou dit dus, de hond heeft een constante vervelende/pijnlijke druk op z'n snuit, zelfs als hij super braaf naast loopt, daar wordt hij dus eigenlijk voor gestraft.
Volgens deze redenatie is een muilkorf ook hondenmishandeling, want voor zover ik kan beoordelen rust die op dezelfde plek op de neus en die zijn waarschijnlijk nog een tikje zwaarder.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Tara schreef:
mijke schreef:Volgens deze redenatie is een muilkorf ook hondenmishandeling, want voor zover ik kan beoordelen rust die op dezelfde plek op de neus en die zijn waarschijnlijk nog een tikje zwaarder.
Nee, want die muilkorf zit niet aan een lijn vast en er wordt dan ook verder geen druk op de neusrug of de stand van het hoofd uitgeoefend.
Maar met een halti of de jachtriem toch ook niet? Bij goed gebruik bedoel ik dan he, je moet natuurlijk de riem slap houden dan en niet als een idioot gaan lopen rukken.
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Bumper69 schreef:Maar ik wilde ook normaal met hem aan de riem kunnen wandelen zonder altijd maar bang te zijn om iemand tegen te komen.
EN ja, dit was mijn keuze. Ik heb deze cursus cadeau gekregen maar had m anders ook graag betaald gezien het resultaat.
Ik was dit weekend best heel blij dat het nu zo goed ging en dat we gewoon kunnen wandelen. Ik geloof trouwens niet dat hij pijn heeft. Dat zou ik zeker aan hem merken en dat is niet zo!
Niets mis met het gevoel dat je eindelijk kan wandelen zonder angst, dat uitvallen aan de lijn vond hij vast even storend als jij.
Ik zou dit persoonlijk niet beschouwen als het einde van de rit maar meer als een opstap naar een modus vivendi waar je sámen aan werkt, zodat deze methode in de toekomst overbodig is en hij ontspannen andere honden voorbij kan lopen (maar dat schrijf je zelf al). Zijn gedrag is nu wel anders, zijn emotie naar andere honden toe daarentegen is waarschijnlijk nog steeds niet aangenaam voor hem.
Ik kan Behavior Adjustment Training aanraden, mocht je hierna verder willen kijken wat voor jullie beiden werkt.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”