Arrianne schreef:mechelaar_fan schreef:Ik vind het heel erg dat je bij een pup van 11 weken al maatregelen aan het nemen bent om de rangorde te bepalen, je pup trekt zich van die rangorde nog niets aan.
Een pup van 11 weken moet spelen, eten en slapen. Jij moet heel veel initiatief nemen tot allerhande boeiende spelletjes en spannende speelwandelingen.
Wil je dat je hond buiten plast, jaag de drift wat omhoog als je buiten bent, gooie een flostow weg, laat die apporteren, en begin er een trekspelletje mee, laat je hond winnen, begin terug een trekspelletje, zeg los, geef een snoepje, en gooi de flostouw terug weg enz...
hij zal wel plassen...
Stop het spelletje niet als hij geplast heeft, want dan straf je je hond, spelletje stoppen=straffen.
Wandelen om te plassen betekent maar al te veel 'plassen is gedaan met wandelen' en de hond plast niet meer buiten, zo leer je een hond de zindelijkheid af.
Overigens een niet zindelijke pup, denk erom, de verantwoordelijkheid ligt voor een groot deel bij de fokker.
Gimli luistert uitsteken naar haar naam.. Als we in de tuin spelen.. (die niet afgesloten is..) durf ik haar wel los te laten...omdat ze komt als ik haar roep.. ik zou best met haar naar het park of strand willen gaan om haar eens lekker (echt) uit te kunnen laten razen.. maar.. Zou je een pup van 11/12 weken al los kunnen laten lopen..??.. Een briard is een franse herdershond.. dus toch trouw aan de baas..(neem ik aan) Maar vind het toch een beetje eng..
Rangorde werd mij vooral geadviseerd op puppy cursus..nou weet ik dat sommige fel tegen stander zijn van zo'n cursen..maar ik neem aan dat ze er toch wel (enigszins) verstand van hebben daar ginter..?
en.. je zegt..geen rangorde bij een pup van 11 weken.. wel op latere leeftijd..?... en zo ja..wanneer beginnen ?
b.v.d. Arrianne
Waarom zou een Franse herdershond niet komen als je roept??? misschien in het Frans proberen 'Viens ici'.
Je moet je hond roepen om iets leuks te doen, niet roepen om boos te zeggen 'eindelijk, kom in het vervolg wat vlugger'. Roep je hond en loop van hem weg, hij komt zeker achter na, en dan tover je een speelgoedje boven, of een snoepje. Een hond moet je al leren loslopen van de eerste dag. Anderzijds zou ik mijn hond nooit loslaten in een park of zo, want dat is daar verboden, en er zijn teveel mensen met een hond, waarvan de reactie niet altijd positief is.
Wat die dominantie aangaat, de instructeur van de puppycursus is een volslagen idioot, hij kent niets van honden. Een pup van 3 maanden wil de wereld ontdekken en veroveren, en die ontdekkingsdrang moet je stimuleren, anders krijg je een bange hond, en wie weet een angstbijter, zo'n hond die onverwachts uit de hoek komt. Liever een zelfzekere pup, die 1000 keer per dag 'flink' hoort dan een pup die 1 keer per dag 'foei' hoort.
Een briard is een gemakkelijk ras, al de voordelen van een herder, maar nogal wat op schoonheid gefokt, en weinig op karakter. Briards moet je zeer speels houden en speels opvoeden, dan krijgen ze een echte 'will to please', anders worden het stroeve koppigaards. Negatieve correcties moet je ten allen prijze vermijden.
En dominantie tegenover een pup (en volwassen hond) moet je bewijzen door zelf veel en voldoende initiatief te nemen tot allerhande boeiende en spannende spelletjes en uitstapjes, zodat de hond leert dat zijn leven zonder jouw maar een saaie boel is.
Arrianne schreef: door haar in de 5 weken dat ze hier is wel geteld 3x met haar neus door de plas te hebben gehaald is het logisch dat ze nu niet zinderlijk is..
helaas ja, weet je hoe lang het duurt eer een pup bij mij zindelijk is? één dag