Ja. misschien.....maar ze gaat er altijd zonder problemen in, ze toont echt niet angstig. Zo is ze ook helemaal niet. En janken of blaffen in de bench doet ze ook niet. Ok, dat zal niet iedere bange hond doen.bram en thijs schreef:Je zou 't bijna denkenEline* schreef:Juist..of ze is gewoon bang in de bench.![]()
![]()
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
BENCH
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
- Aantal honden: 10
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Een bange hond kan slopen, blaffen, piepen, maar ook gewoon zijn eigen poten opeten of de boel onder poepen en plassen.tbeast schreef:Ja. misschien.....maar ze gaat er altijd zonder problemen in, ze toont echt niet angstig. Zo is ze ook helemaal niet. En janken of blaffen in de bench doet ze ook niet. Ok, dat zal niet iedere bange hond doen.bram en thijs schreef:Je zou 't bijna denkenEline* schreef:Juist..of ze is gewoon bang in de bench.![]()
![]()
Het jammere is alleen dat gedrag waar wij last van hebben ons probleem is en daar doen we wat aan en gedrag wat voortkomt vanuit het feit dat de hond een probleem heeft, daar doen we niks aan.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

- Zoie
- Zeer actief
Annet , we kunnen natuurlijk allebei voorbeelden aandragen waaruit zou moeten blijken dat het in een specifieke situatie met een bepaalde hond beter is als hij of zij wel of niet op dat moment in een bench zit , om wat voor reden dan ook - en dan vervolgens bij elkaar gaan betwijfelen of het wel echt zo is .Annet schreef:Mijn standpunt is dat het niet per definitie slecht is voor een hond om een aantal uurtjes per dag in de bench te zitten/liggen. Zo lang het een ruime bench is, waar de hond volledig uitgestrekt in kan liggen en staan (mijn hond kon zelfs gestrekt in de breedte liggen) zie ik het probleem niet zo. Zo lang het als een hulpmiddel wordt gebruikt en de hond er zelf geen probleem van maakt, is het alleen maar veilig voor de hond. Hij kan geen stroomkabels kapot kauwen of meubels kapot kauwen en splinters in zijn keel krijgen. En ja inderdaad, dat is ook weer handig voor zijn eigenaren. Als mijn honden liggen te slapen, blijven ze altijd op hun kleed van 1 bij 1,5 liggen. Als daar tralies om heen zouden staan, zouden ze daar echt niet minder lekker om slapen.Zoie schreef:Maar welk standpunt verdedigen de voorstanders van een bench nu eigenlijk : dat het niet slecht is voor de hond , of dat het soms een noodzakelijk kwaad is ? Het tweede standpunt kan ik nog invoelen , het eerste eerlijk gezegd niet .
Het zal wel zo zijn dat je veel honden met min of meer moeite zo ver kunt krijgen dat ze ogenschijnlijk zonder problemen in een bench gaan liggen . Wat zegt dat ? Is het daarom een gewenste situatie , een doodnormale zaak ? Ik begrijp niet zo goed waarom iemand dat standpunt wil verdedigen .
Bij brand zal het niet zoveel uitmaken of hij in een kamer of in een bench zit opgesloten. Door de rookontwikkeling zal hij in beide gevallen al stikken voor het vuur bij hem is. Schrikken zal in een bench echt geen ander effect opleveren dan zonder bench, lijkt mij tenminste. Bij een inbraak is het verschil tussen bench of niet dat hij in het ene geval alleen zal kunnen blaffen en in het andere geval ook kan bijten, maar tenzij je een stoere, sterke waakhond hebt, zal een inbreker de hond hoogstwaarschijnlijk een flinke schop geven. Alhoewel de inbreker in beide gevallen meestal al niet eens meer binnenkomt als hij geblaf hoort.Zoie schreef:Wat als er brand uitbreekt ? Wat als je hond enorm schrikt ? Wat als er ingebroken wordt en je hond is waaks ? Ik geloof er niks van dat een hond er dan ook geen probleem mee heeft dat hij eenzaam opgesloten zit en rustig door blijft snurken .
Dus laat ik het eens anders proberen . Kan jij je hond in een bench opsluiten en een paar uur weggaan zonder dat het bij je knaagt ? Gezien haar achtergrond sluit ik Zoe nooit op , ook niet in een kamer , hoogstens in huis . Als ik weg ga b.v. om te werken laat ik haar niet alleen achter . En dan nog vind ik het vervelend haar te verlaten omdat ik weet dat ze het niet prettig vind .
Een parkiet in een kooi zie ik niet zitten , een hond in een afgesloten bench nog minder .

- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
- Annet
- Zeer actief
Ja. Ik merkte aan mijn hond dat hij er geen problemen mee had. Ik heb alleen mijn Border Collie in een bench gedaan, mijn andere hond niet. Toen ik hem kreeg was hij er al volledig aan gewend en ging hij in de bench tenminste rustig slapen. Hij vond het wel prettig om even rust te moeten nemen. 's Nachts sliep hij in een bench naast mijn bed. Op die manier kon ik hem zindelijk krijgen. Na 4 maanden ofzo heb ik het gebruik van de bench langzaam afgebouwd en nu staat hij opgeklapt in de garage. Ze hebben de hele benedenverdieping tot hun beschikkingZoie schreef:Dus laat ik het eens anders proberen . Kan jij je hond in een bench opsluiten en een paar uur weggaan zonder dat het bij je knaagt ?
Blijkbaar heeft Zoe er wel problemen mee om in een bench te zitten, dan stop je zo'n dier er uiteraard niet in. Maar blijkbaar vindt ze het ook niet prettig om alleen te blijven?Zoie schreef:Gezien haar achtergrond sluit ik Zoe nooit op , ook niet in een kamer , hoogstens in huis . Als ik weg ga b.v. om te werken laat ik haar niet alleen achter . En dan nog vind ik het vervelend haar te verlaten omdat ik weet dat ze het niet prettig vind .
Mijn honden vinden het niet erg om even een paar uurtjes per dag alleen te zijn. Ik laat ze doordeweeks bijna elke ochtend zo'n 5 uur alleen en volgens mij slapen ze alleen maar. Als ik er namelijk wel ben 's ochtends en wat rondscharrel met de stofzuiger of zo, word ik aangekeken met zo'n verstoorde blik van 'wat een herrie, zou jij niet eens naar je werk gaan?'. Daarna slapen ze weer verder.
Een parkiet die een hele dag (24 uur) in een kooi zit, is naar mijn idee geen vergelijking met een hond die 5 uur overdag en 8 uur 's nachts in een bench zit.Zoie schreef:Een parkiet in een kooi zie ik niet zitten , een hond in een afgesloten bench nog minder .
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
bij mij knaagde het dus wel dat sam overdag in de bench zat..
's nachts heb ik daar minder problemen mee. ik heb het al een aantal keren zonder geprobeert, maar dan huilt en blaft hij de halve nacht naar alles wat hij ziet bewegen en in de bench heeft hij die prikkels niet.
als wij werken heb ik hem nu buiten in zijn eigen domein.
ik merk aan hem dat hij ons nu meer vertrouwd en veel rustiger is. dit is zijn paleis:

's nachts heb ik daar minder problemen mee. ik heb het al een aantal keren zonder geprobeert, maar dan huilt en blaft hij de halve nacht naar alles wat hij ziet bewegen en in de bench heeft hij die prikkels niet.
als wij werken heb ik hem nu buiten in zijn eigen domein.
ik merk aan hem dat hij ons nu meer vertrouwd en veel rustiger is. dit is zijn paleis:

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Een kooi is een gevangenis, zowel voor die parkiet als voor die hond. Ik vind het opsluiten van een hond in een kooi, waarin hij gewoon nog niet eens 2 stappen kan lopen en dat voor 13 van de 24 uur echt walgelijk veel.Annet schreef:Een parkiet die een hele dag (24 uur) in een kooi zit, is naar mijn idee geen vergelijking met een hond die 5 uur overdag en 8 uur 's nachts in een bench zit.Zoie schreef:Een parkiet in een kooi zie ik niet zitten , een hond in een afgesloten bench nog minder .
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

Ben ook absoluut geen voorstander van een bench. Zijn toch wel andere alternatieven te vinden. Overdag 5 uur is nog wel te billijken (alhoewel, liever niet, hoor...), maar die nacht. Waarom moet die bench dan ook nog gebruikt worden? Kan me niet voorstellen dat een hond het fijn vindt om er uit zichzelf in te stappen.
- Zoie
- Zeer actief
Annet , even voor de duidelijkheid : ik begrijp uit je verhaal dat je het gebruik van de bench afgebouwd hebt . Daarmee geef je zelf toch aan dat het gebruik van een bench bij een volwassen hond ongewenst is ?Annet schreef:Een parkiet die een hele dag (24 uur) in een kooi zit, is naar mijn idee geen vergelijking met een hond die 5 uur overdag en 8 uur 's nachts in een bench zit.Zoie schreef:Een parkiet in een kooi zie ik niet zitten , een hond in een afgesloten bench nog minder .
Een bench als hulp bij het zindelijk maken , tsja , ik zou het niet doen , maar ik moet wel zeggen dat ik een bench naast bed minder erg vind dan een bench waarin de hond alleen gelaten wordt . Om de eenvoudige reden dat hij dan tenmiste nog de mogelijkheid heeft te communiceren .

- M@scha
- Zeer actief
ik heb hem juist alleen voor 's nachts. en dat werkt voor ons perfect.Golden Stanley schreef:Ben ook absoluut geen voorstander van een bench. Zijn toch wel andere alternatieven te vinden. Overdag 5 uur is nog wel te billijken (alhoewel, liever niet, hoor...), maar die nacht. Waarom moet die bench dan ook nog gebruikt worden? Kan me niet voorstellen dat een hond het fijn vindt om er uit zichzelf in te stappen.

Ja, voor jullie. Bedoel het niet lullig en in het algemeen, maar er wordt alleen naar eigen belang gekeken. Die bench is zo'n makkelijke oplossing. Als je zelf een beetje creatief bent om bepaalde ruimtes puppy/hondbestendig te maken, heb je in no-time een hond die weinig tot niet sloopt. En die oplossing voor jullie overdag is wel heel mooi.massam schreef:ik heb hem juist alleen voor 's nachts. en dat werkt voor ons perfect.Golden Stanley schreef:Ben ook absoluut geen voorstander van een bench. Zijn toch wel andere alternatieven te vinden. Overdag 5 uur is nog wel te billijken (alhoewel, liever niet, hoor...), maar die nacht. Waarom moet die bench dan ook nog gebruikt worden? Kan me niet voorstellen dat een hond het fijn vindt om er uit zichzelf in te stappen.
- Annet
- Zeer actief
Ik heb toch ook aangegeven dat het gebruik van een bench in mijn ogen een hulpmiddel zou moeten zijn? Ik keur het gebruik ervan als (semi-)permanente woonruimte ook af. Mijn BC was bijna een half jaar oud en was nog onzindelijk. Aangezien we vloerbedekking hadden, vond ik het niet zo fris om hem 's nachts vrij te laten. Het voordeel was dat hij ging piepen als hij wat moest, waarna ik onmiddellijk met hem naar buiten kon. Binnen een paar weken was hij volledig zindelijk, ook zonder ongelukjes. Dat was me zonder bench waarschijnlijk nooit gelukt, omdat hij me dan niet wakker zou hebben gemaakt. Bovendien was mijn hond er gek op om schaduwen en licht te 'drijven'. Daar kon hij uren mee bezig zijn, volledig opgaand in zijn eigen wereld. Behalve in de bench, daar ging hij rustig slapen. Nu gaat hij alleen nog door het lint als iemand met een zaklantaarn schijnt of als de zon op een horloge of metalen voorwerp weerspiegelt. Ook dat resultaat had ik ongetwijfeld nooit bereikt zonder bench.Zoie schreef:Annet , even voor de duidelijkheid : ik begrijp uit je verhaal dat je het gebruik van de bench afgebouwd hebt . Daarmee geef je zelf toch aan dat het gebruik van een bench bij een volwassen hond ongewenst is ?
Een bench als hulp bij het zindelijk maken , tsja , ik zou het niet doen , maar ik moet wel zeggen dat ik een bench naast bed minder erg vind dan een bench waarin de hond alleen gelaten wordt . Om de eenvoudige reden dat hij dan tenmiste nog de mogelijkheid heeft te communiceren .
Wat mij voornamelijk irriteert is dat je, als je zegt dat je een bench gebruikt, door sommigen meteen voor sadistische dierenbeul wordt uitgemaakt. Zonder dat daarbij naar tijdsduur of reden wordt gevraagd. Eerlijk gezegd dacht ik er vroeger zelf ook vrij negatief over, maar toen ik mijn BC kreeg, inclusief bench, kwam ik er achter dat de hond het zelf helemaal geen probleem vond. Mijn hond ligt nu de hele nacht vrij op een kleedje dat kleiner is dan de oppervlakte van zijn bench. Wat is het verschil? Als hij slaapt, merkt hij echt niet of er tralies om heen staan of niet. Hij loopt nu ook echt niet de hele nacht de slaapkamer rond.
- M@scha
- Zeer actief
Golden Stanley schreef:Ja, voor jullie. Bedoel het niet lullig en in het algemeen, maar er wordt alleen naar eigen belang gekeken. Die bench is zo'n makkelijke oplossing. Als je zelf een beetje creatief bent om bepaalde ruimtes puppy/hondbestendig te maken, heb je in no-time een hond die weinig tot niet sloopt. En die oplossing voor jullie overdag is wel heel mooi.massam schreef:ik heb hem juist alleen voor 's nachts. en dat werkt voor ons perfect.Golden Stanley schreef:Ben ook absoluut geen voorstander van een bench. Zijn toch wel andere alternatieven te vinden. Overdag 5 uur is nog wel te billijken (alhoewel, liever niet, hoor...), maar die nacht. Waarom moet die bench dan ook nog gebruikt worden? Kan me niet voorstellen dat een hond het fijn vindt om er uit zichzelf in te stappen.
ik heb het niet omdat hij sloopt.
als ik hem 's nachts in de kamer laat dan blaft hij bij elke beweging van de gordijnen.
ik wordt daar niet echt wakker van, maar sam slaapt er zelf niet van.
ik merk gewoon dat hij in de bench zijn rust neemt omdat hij die prikkels niet meer krijgt.
dit zal voor elke hond anders zijn, maar bij ons (wij alledrie) werkt dit het beste.

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou, het verschil..ga maar eens 8 uur op je wc zitten, opgesloten en wel en dan 8 uur op de bank in de huiskamer. Dan praten we weer verder.Annet schreef: Wat is het verschil? Als hij slaapt, merkt hij echt niet of er tralies om heen staan of niet. Hij loopt nu ook echt niet de hele nacht de slaapkamer rond.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Zoie
- Zeer actief
Het verschil zou kunnen zijn of hij beseft dat hij opgesloten zit ( of wordt )of niet . Maar als er geen verschil is , en de hond vindt het prima in de bench , en je maakt er z'n plekje van waar hij lekker rustig kan gaan slapen , dan kan het deurtje ook wel open blijven staan .Annet schreef:Mijn hond ligt nu de hele nacht vrij op een kleedje dat kleiner is dan de oppervlakte van zijn bench. Wat is het verschil? Als hij slaapt, merkt hij echt niet of er tralies om heen staan of niet. Hij loopt nu ook echt niet de hele nacht de slaapkamer rond.
Ik kan me voorstellen dat sommige honden in een holachtig iets zonder tralies beter slapen dan op de bank of in de mand .
Kortom , ik blijf gevoelsmatig iets tegen een hond in een kooitje houden .

- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
Ik ook, en niet alleen gevoelsmatig, ook rationeel.Zoie schreef:Het verschil zou kunnen zijn of hij beseft dat hij opgesloten zit ( of wordt )of niet . Maar als er geen verschil is , en de hond vindt het prima in de bench , en je maakt er z'n plekje van waar hij lekker rustig kan gaan slapen , dan kan het deurtje ook wel open blijven staan .Annet schreef:Mijn hond ligt nu de hele nacht vrij op een kleedje dat kleiner is dan de oppervlakte van zijn bench. Wat is het verschil? Als hij slaapt, merkt hij echt niet of er tralies om heen staan of niet. Hij loopt nu ook echt niet de hele nacht de slaapkamer rond.
Ik kan me voorstellen dat sommige honden in een holachtig iets zonder tralies beter slapen dan op de bank of in de mand .
Kortom , ik blijf gevoelsmatig iets tegen een hond in een kooitje houden .

heb 2 c6 kennels voor 2 labjes die absoluut niet los kunnen, ten eerste vechten ze met anderen - en anderen met hun.
dit zijn labjes uit het asiel die allebei totaal maar dan ook totaal geen opvoeding genoten hebben, 1 stond er zelfs 2 minuten na binnenkomst hier in huis al op de salontafel. maar ze zitten daar niet heel de dag in, de kennels zijn zo groot dat ze er rondjes in kunnen rennen. 1 van de 2 zit trouwens heel erg graag in de buitenkennel, languit in het stro op zijn rug achterpoten wijdt uit en hele bomen zaagt ie om. (komt van een boerderij).
heb er nog 1 van nu 7 maanden, is een herplaatser was nog niet eens zindelijk met 6 maanden toen wij hem kregen, deze idioot zou de hele nacht doorspelen, neemt zelf totaal geen rust. dus voor onze rust en die van hem slaapt ie snachts in een xl vari, dat doet ie dan ook met bijna gestrekte poten omhoog op zijn rug (hij vindt het ook zo vervelend in de kennel...)
andere lab slaapt eerst onder het dekbed tussen ons in en vertrekt wanneer ie het te warm vindt worden op het dekbed tussen ons in. onze kleine bastaard, maatje jr. slaapt tussen de 2 kussen van ons in, of ergens in een holletje. onze oudste herder slaapt op een 1 persoons dekbed met zijdenhoes naast mij. de andere herder heeft een mand op slaapt in de gang en mijn zwarte monster slaapt onder het buro in het kantoor of midden in de badkamer.
beneden staan nog 2 benches, die zijn de meeste tijd leeg, alleen tijdens het eten wordt er wel eens 1 in opgesloten omdat ie zo langzaam eet dat zelfs onze oudste van 14 zijn bak erbij wil hebben, om gevechten te voorkomen moet ie tijdens het eten even in een bench. mijn zwart wil over dag zelf in de openstaande bench een dutje doen.
mijn honden gaan eigenlijk s'morgens en s'avonds allemaal mee naar het werk en krijgen daar genoeg beweging, wie niet werk krijgt training. dus ook al zitten ze in een bench, die rust hebben ze echt nodig.
moet zeggen onze eerste 2 herder waren echt met geen mogelijkheid in een bench of kennel te krijgen, alleen in de auto, maar thuis niet, in de loop der jaren hebben ze dat zichzelf een beetje aangeleerd en gaan ze nu zelfs vrijwillig er wel eens inliggen. maar er problemen mee hebben, nee niet een van de 10 hier.
dit zijn labjes uit het asiel die allebei totaal maar dan ook totaal geen opvoeding genoten hebben, 1 stond er zelfs 2 minuten na binnenkomst hier in huis al op de salontafel. maar ze zitten daar niet heel de dag in, de kennels zijn zo groot dat ze er rondjes in kunnen rennen. 1 van de 2 zit trouwens heel erg graag in de buitenkennel, languit in het stro op zijn rug achterpoten wijdt uit en hele bomen zaagt ie om. (komt van een boerderij).
heb er nog 1 van nu 7 maanden, is een herplaatser was nog niet eens zindelijk met 6 maanden toen wij hem kregen, deze idioot zou de hele nacht doorspelen, neemt zelf totaal geen rust. dus voor onze rust en die van hem slaapt ie snachts in een xl vari, dat doet ie dan ook met bijna gestrekte poten omhoog op zijn rug (hij vindt het ook zo vervelend in de kennel...)
andere lab slaapt eerst onder het dekbed tussen ons in en vertrekt wanneer ie het te warm vindt worden op het dekbed tussen ons in. onze kleine bastaard, maatje jr. slaapt tussen de 2 kussen van ons in, of ergens in een holletje. onze oudste herder slaapt op een 1 persoons dekbed met zijdenhoes naast mij. de andere herder heeft een mand op slaapt in de gang en mijn zwarte monster slaapt onder het buro in het kantoor of midden in de badkamer.
beneden staan nog 2 benches, die zijn de meeste tijd leeg, alleen tijdens het eten wordt er wel eens 1 in opgesloten omdat ie zo langzaam eet dat zelfs onze oudste van 14 zijn bak erbij wil hebben, om gevechten te voorkomen moet ie tijdens het eten even in een bench. mijn zwart wil over dag zelf in de openstaande bench een dutje doen.
mijn honden gaan eigenlijk s'morgens en s'avonds allemaal mee naar het werk en krijgen daar genoeg beweging, wie niet werk krijgt training. dus ook al zitten ze in een bench, die rust hebben ze echt nodig.
moet zeggen onze eerste 2 herder waren echt met geen mogelijkheid in een bench of kennel te krijgen, alleen in de auto, maar thuis niet, in de loop der jaren hebben ze dat zichzelf een beetje aangeleerd en gaan ze nu zelfs vrijwillig er wel eens inliggen. maar er problemen mee hebben, nee niet een van de 10 hier.
-
- Zeer actief
Doen wat ik wil is mijn hond 'regelmatig luchten', zoals je dat noemt, naast het trainen en spelen. En ja, ik heb ook bezigheden zonder hond. Ik geloof dat ik daar niet de enige in ben en ik denk niet dat zoiets per definitie fout is.Martijn schreef:Gaat een beetje lastig in een bench hoor.Janet schreef:' Gelukkig' mogen de meeste honden nooit rennen en spelen 8O .Martijn schreef:Daarnaast is de hobby van een gezonde hond rennen en spelen niet verplicht slapen of uit gebrek aan alternatieven wat aan een kluif plukken.
En nee, je hond regelmatig luchten betekent niet dat je verder kunt doen wat je wilt.
Tja, het is maar net wat je geschift noemt. Van mijn directe (en wat minder directe) omgeving hoor ik juist dat ze 'niet-geschift' is.Martijn schreef:Mijn honden zijn gelukkig niet zo geschift dat ze drie weken blijven zoeken als ik iets verander.Janet schreef:Dat vindt jij. En wat vindt de hond in kwestie (ik kan me herinneren dat Kali vreselijk 'beledigd' was toen ik de bench verruilde voor haar mand: het heeft 3 weken geduurd voor ze uitgezocht was)?Martijn schreef:En nogmaals, een hond die in zijn eigen huis nog iets speciaals moet gaan doen om met rust gelaten te worden vind ik een zielig geval.
Amper een teken van een mentaal gezonde hond.
Om verschillende redenen, waaronder de reden dat ik vond dat ze op een gegeven moment wel wat meer bewegingsruimte mocht krijgen (ze was zo onderhand uit dat ding gegroeid). Om de overgang niet zo groot te laten worden, had ik weken daarvoor ook al een mand neergezet, zodat ze zelf kon kiezen waar ze lag. En zo 'geweldig' vind ik een bench niet; ik vind het een nuttig hulpmiddel, niet meer en niet minder.Martijn schreef:Waarom haal je die bench eigenlijk weg als je hond hem zo geweldig vind? Beetje lullig van je.
Het steevast opzoeken van een eigen, vaste plek als de hond rustig wil slapen is idd gewenst gedrag. Of dat nu een bench is, een mand, de bank of de bijkeuken.Martijn schreef:Martijn schreef:Niemand zet een bench neer omdat de hond dat zo graag wil. Ja, als hij het gewend is en er voor beloond wordt zal hij er zelf in gaan liggen. Maar als je dat niet ziet vor wat het is, aangeleerd gedrag, dus heb je geen flauw idee wat voor dier je in huis hebt.vrijwillig opgesloten worden is gewenst gedrag? Oke....Janet schreef:Dat is toch het hele principe van trainen en opvoeden? Gewenst gedrag motiveren door belonen?
Zie antwoord hiervoor. Het was haar vaste plek geworden die ze prefereerde en waar ze vrij in en uit kon wandelen.Martijn schreef:en dat vind je normaal?Martijn schreef:De enige, twijfelachtige, reden om een dier in een kopoitje te houden is voor zijn eigen veiligheid zoals een knaagdier of een vogeltje. En dan nog moet je je best doen om dat te laten kloppen. Een hond is niet zo'n dier. Die hoort niet in een kooitje maar los...buiten of in huis en het liefst kan hij dan kiezen.Janet schreef:Tja, als je de gelegenheid hebt om de hond te laten kiezen... voor Kali staat in de zomer de keukendeur naar de tuin open, maar mooi dat ze in d'r bench bleef liggen.
Dat vind jij. En aangezien jij blijkbaar een andere mening over 'hufterig' gedrag hebt dan ik, denk ik dat jouw gedrag nog steeds niet gerechtvaardigd is.Martijn schreef:Oh god, daar heb je die ook weer.Jij hebt jouw mening en als je wilt dat die gerespecteerd wordt, zul je op z'n minst ook de mening van een ander moeten respecteren.
Neeeeheeeeeee, hufterig gedrag is geen mening en dat wordt in de regel ook niet gerespecteerd.
Een hond in een caviakooi is geen mening.
Tja, ik zou zeggen... kom eens kijken naar mijn 'zwaar vernachelde hond'. Ze heeft zoveel trauma's dat ze zichzelf erg 'zielig' vindtMartijn schreef:Je hoeft geen gegronde reden te hebben om tegen mishandeling te zijn.Jij hebt bepaalde principes waar jij je aan houdt en je vindt blijkbaar dat die principes de enige goede zijn. Maar welke principes je ook aanhoudt: ook jij doet het voor je gemak, want je voelt jezelf blijkbaar ongemakkelijk als een hond "opgesloten" wordt. Houdt dus alsjeblieft je preken voor je en kom met gefundeerde meningen.
Je moet gegronde redenen hebben om dat te doen. En je hond eerst zwaar vernachelen om vervolgens te roepen dat hij het niet begrijpt als je dat hok weghaalt is geen reden om hem in de eerste plaats te gaan gebruiken. Gestoord gedrag van honden die liever binnen in hun hokje liggen dan buiten lopen ook niet.

Vooralsnog doe ik er niets mee, dat had je kunnen lezen als je het niet zo druk had gehad met commentaar geven.Martijn schreef:Ooooooooooh....dus jij gebruikt hem niet om je hond in op te sluiten! Zeg dat dan! Wat doe jij er dan mee? Is het een werpbench?Dan mag een ander toch ook doen wat de ander denkt dat goed is? Als die ander heilig gelooft in het nut van een bench én deze op de "juiste" manier gebruikt (als hulpmiddel, niet als opsluitmogelijkheid voor 'lastige' honden) dan lijkt mij daar niets mis mee.
Of laat je hem apporteren? Bewaar je zijn speelgoed er in?
Lul toch niet. Een bench is er om je hond in op te sluiten. Klaar.
En nee, iedereen staat niet vrij om zijn hond te mishandelen. Oook al komt het je nog zo goed uit.

Nai nauvalyë moica alasailarin...