mercedes2803 schreef:Ik snap wel dat je daarover valt...maar zoals jij het nu zegt wordt er ECHT Gedacht...en niet door hondenmensen...Marion. schreef:Gutttt, wat halen jullie toch allemaal uit mijn woorden. Ik steiger vanaf het eerste bericht, ik schop in het rond naar molosser-bazen want die zijn keihard, en nu beweer ik ook al dat beginners de hond met de snuit door de pies halen. Knappe conclusies van jullie zeg :N:puk schreef:nou ik ben zo'n beginner, en ben echt geen baasje dat de hond met z'n snuit door de pies haalt.
wist niet dat beginners dat deden![]()
![]()
Ik val over het woord beginners-honden. Een woord dat uitstraalt "hier, neem deze maar, want hierbij is het niet zo erg als je fouten maakt en bovendien krijg je je fouten niet terug op je eigen bordje".
Beginners-hondjes verkopen ze bij Bart Smit.
En daarnaast moet je een hond nemen die bij je past, óók als eerste hond. Ik zal mezelf maar weer als voorbeeld nemen anders krijg ik daar weer gedonder over, ik hou van sjouwen en ploegen door weer en wind. Ik loop op tempo. Ik neem dus geen malthezer, ook al is dat een redelijk makkelijk ras. Het past niet bij mij (ons), het hondje zou bv continu in draf moeten lopen om mij bij te houden.
Zo'n wartaal praat ik toch niet? Voor iedere baas is er een andere "eerste" hond keuze
Door boeren hanworsten waarover ik het heb in mijn bericht.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
beginners honden
Moderator: moderatorteam
- puk
- Zeer actief

groetjes anja en birka
- andre
- Vaste gebruiker
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Tja Marloes, persoonlijk vind ik dat niet zo vreemd. Want je weet op voorhand eigenlijk al welke rassen genoemd zullen worden bij een dergelijke vraag. En ik geloof dat jij ook weet hoe dat o.a. Marion en mij aan het hart gaat dat elke dombo zo ongeveer een Golden of Labrador krijgt geadviseerd, terwijl aan de andere kant meer en meer mensen zich beginnen te ergeren aan ongewenst gedrag van die rassen.Moos schreef:Maar dat was de vraag toch helemaal niet? De vraag was toch niet "wie helpt mee de Golden en Labrador promoten als ras dat voor iedereen geschikt is"?Debora schreef:Ik kijk naar mijn ras en naar de andere retriever rassen, waaronder Golden, die vaak door dit soort "promotie" impulsief gekocht worden. Zelf zie je - als je een retriever hebt - vaak ook de gevolgen voor het ras, oftewel het verzieken ervan. Men vindt het vreemd dat je dan tegengas geeft als er weer eens een promotie rondom het ras komt, ik vind dat logisch, het is mijn ras die ik in zijn volle glorie wil behouden. Niets meer, niets minder!Moos schreef:Ik snap heus wel dat je voor je ras opkomt en dat het vervelend is dat mensen een labje nemen omdat ie zo leuk is met de kinderen. Maar jouw ras heeft gewoon bepaalde eigenschappen waardoor ze bij redelijk veel mensen aardig kunnen wonen zonder problemen te veroorzaken, lijkt mij.
Wat het beste voor de hond is, is natuurlijk een heel ander verhaal.
En er is ook niemand dat dat doet in dit topic, maar er wordt bij voorbaad al gesteigerd.
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik heb geen flauw idee wat beginnershonden zijn. Echt, ik zit al vanaf het begin van de topic mee te denken, maar telkens als ik denk: nou, zo'n soort hond is gewoon prettig voor mensen die voor het eerst een hond nemen, denk ik weer: hm, nou daar ken ik ook wel gevalletjes van die je echt niet wilt hebben als het je eerste hond is en je moet alles in de praktijk nog mee maken. Want het is een feit dat je alles uit boekjes kunt halen, maar in de praktijk altijd weer dingen tegen komt waarvan je denkt: en waarom heeft niemand mij dat vertelt?
Neem nou het boerenfoxje Jackie die ik gehad heb: perfect hondje voor beginners. Simpel hondje, lief van karakter, zowel naar mens als hond en kat, geen interesse in wild, gewoon een heerlijk truttelhondje dat voornamelijk gezellig wilde knuffelen en lekker lopen. En dan denk ik gelijk aan de boerenfoxen die mijn schoonzusje ooit gehad heeft: wat een krengen, ze terroriseerden het hele huishouden, sloopten alles, trokken deuren open of beten ze stuk, trokken vuilnisbakken omver, etc, waren superdruk, altijd buiten aan het jagen, en niet moe te krijgen. Wat je ook deed, het was nooit voldoende. En echt, mijn schoonzusje deed echt een hoop met ze. Nou, zo'n hond wil je echt niet hebben als beginner. :N:
Want dan krijg je het gevoel dat je het nooit goed doet, dat je honden altijd andere behoeften of meer behoeften hebben dan dat jij ze kan bieden.
Dus ik heb geen idee, behalve dan dat rustige, flegmatieke honden (en daar bedoel ik geen slome honden mee) , die zich niet snel gek laten maken en die ook niet constant bezig zijn om het onderste uit de kan te krijgen, het beste zijn voor een beginner. Honden die het baasje graag een pleziertje doen. Dat zijn de beste beginnershonden. Maar ja, welke rassen dat zijn? Ik zou het niet weten. Je moet ze toevallig tegenkomen bij een nestje of in het asiel. Gewoon een open, vrolijke hond zonder al te veel bewijsdrang.
Neem nou het boerenfoxje Jackie die ik gehad heb: perfect hondje voor beginners. Simpel hondje, lief van karakter, zowel naar mens als hond en kat, geen interesse in wild, gewoon een heerlijk truttelhondje dat voornamelijk gezellig wilde knuffelen en lekker lopen. En dan denk ik gelijk aan de boerenfoxen die mijn schoonzusje ooit gehad heeft: wat een krengen, ze terroriseerden het hele huishouden, sloopten alles, trokken deuren open of beten ze stuk, trokken vuilnisbakken omver, etc, waren superdruk, altijd buiten aan het jagen, en niet moe te krijgen. Wat je ook deed, het was nooit voldoende. En echt, mijn schoonzusje deed echt een hoop met ze. Nou, zo'n hond wil je echt niet hebben als beginner. :N:
Want dan krijg je het gevoel dat je het nooit goed doet, dat je honden altijd andere behoeften of meer behoeften hebben dan dat jij ze kan bieden.
Dus ik heb geen idee, behalve dan dat rustige, flegmatieke honden (en daar bedoel ik geen slome honden mee) , die zich niet snel gek laten maken en die ook niet constant bezig zijn om het onderste uit de kan te krijgen, het beste zijn voor een beginner. Honden die het baasje graag een pleziertje doen. Dat zijn de beste beginnershonden. Maar ja, welke rassen dat zijn? Ik zou het niet weten. Je moet ze toevallig tegenkomen bij een nestje of in het asiel. Gewoon een open, vrolijke hond zonder al te veel bewijsdrang.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
In memoriam Yentie en Toby
- Moos
- Zeer actief
Maar dan nog wordt met 'beginnershond' niet bedoeld een hond waar je niks aan kan verpesten en die elke hansworst maar in huis kan nemen. Tenminste, daar ging ik niet vanuit. Er zijn gewoon rassen die wat makkelijker op te voeden zijn dan andere rassen en waar je wat minder snel schromelijk de fout mee in kan gaan (uitzonderingen onder die rassen daargelaten dan).Branka schreef:Tja Marloes, persoonlijk vind ik dat niet zo vreemd. Want je weet op voorhand eigenlijk al welke rassen genoemd zullen worden bij een dergelijke vraag. En ik geloof dat jij ook weet hoe dat o.a. Marion en mij aan het hart gaat dat elke dombo zo ongeveer een Golden of Labrador krijgt geadviseerd, terwijl aan de andere kant meer en meer mensen zich beginnen te ergeren aan ongewenst gedrag van die rassen.Moos schreef:Maar dat was de vraag toch helemaal niet? De vraag was toch niet "wie helpt mee de Golden en Labrador promoten als ras dat voor iedereen geschikt is"?Debora schreef:Ik kijk naar mijn ras en naar de andere retriever rassen, waaronder Golden, die vaak door dit soort "promotie" impulsief gekocht worden. Zelf zie je - als je een retriever hebt - vaak ook de gevolgen voor het ras, oftewel het verzieken ervan. Men vindt het vreemd dat je dan tegengas geeft als er weer eens een promotie rondom het ras komt, ik vind dat logisch, het is mijn ras die ik in zijn volle glorie wil behouden. Niets meer, niets minder!Moos schreef:Ik snap heus wel dat je voor je ras opkomt en dat het vervelend is dat mensen een labje nemen omdat ie zo leuk is met de kinderen. Maar jouw ras heeft gewoon bepaalde eigenschappen waardoor ze bij redelijk veel mensen aardig kunnen wonen zonder problemen te veroorzaken, lijkt mij.
En er is ook niemand dat dat doet in dit topic, maar er wordt bij voorbaad al gesteigerd.
En hoe lullig ik het ook vindt voor alle swiffers die ook als haardkleedje gebruikt worden en 3 keer per dan 15 min aan de flexi mogen lopen; ik heb liever dat iemand die (nog) geen verstand heeft van honden zo'n swiffer neemt, of een Golden en een labje of een Cavalier of een dwergpoedeltje bijvoorbeeld, dan een Herder uit werklijnen of een Rottweiler. Als iemand besluit dat er een hond moet komen, dan komt die er toch wel.
En ik snap natuurlijk ook wel waar jullie vandaan komen, zoals ik eerder ook al gezegd heb, echt wel, ik snap jullie liefde voor het ras. Maar ik vind het voor die Herder die bij de buuv op de hoek komt te wonen net zo zielig als hij als haardkleedje moet dienen als voor de swiffer of de Golden of het labje. Alleen kleeft er voor de rest van de buurt dan wat minder risico aan.
Ik ken wel een aantal Herders die bij de verkeerde mensen terecht zijn gekomen. De hond herplaatsten dat doen ze niet, met als gevolg dat die hond volkomen gefrusteerd is, vreselijk sneu, maar daarbij ook nog eens elke hond grijpt die op zijn pad komt omdat hij ergens heen moet met die frustratie (en dat kan dus omdat de knurften van bazen de hond altijd los hebben lopen). En die hond vind ik net zo zielig als die Golden die als haardkleedje moet dienen, alleen die Golden komt mij nog kwispelend begroeten, en als ik die Herder tegenkom moet ik onder elke arm een hond nemen en loeihard wegbrullen.
En ja, ik vind het ook dieptriest dat je de gemiddelde Golden zo kan behandelen, en dat ie dan nog lief en braaf blijft en zich wel schikt.

- Suzanne
- Zeer actief
Er lijkt me nogal wat verschil zitten tussen iemand die zijn eerste hond op geleide van de kleur van de vloerbedekking of tv reclame een pupje in huis neemt of iemand die weloverwogen voor een bepaald ras of karaktereigenschappen kiest.
De eerste lijkt mij op zijn zachts gezegd een beetje dommig, de tweede een beginner die samen met de hond aan het leren gaat.
En wat voor de een een makkelijk ras is, is voor de ander een regelrechte ramp.
De eerste lijkt mij op zijn zachts gezegd een beetje dommig, de tweede een beginner die samen met de hond aan het leren gaat.
En wat voor de een een makkelijk ras is, is voor de ander een regelrechte ramp.
-
Baily
Re: beginners honden
Dus met de wat dominantere, moelijkere honden moet je krijsen als een viswijf...............?Marion. schreef:Dat zie je verkeerd. Bij jouw karakter past geen softe golden. En als jij die als "beginnershond" had genomen, had die hond misschien geen leuk leven gehad. Goldens in kennels past totaal niet bij hun karakter. Krijsen als een viswijf ook niet.Carmen schreef:Ik krijg zo wel het gevoel dat ik een naar keihard wijf ben omdat ik meer van dominante doggen houd dan van softe goldens.
Maar...
dat raakt me lekker niet...![]()
Snap je niet wat ik bedoel? Dat bij een ieder karakter een andere hond past? Ook als eerste hond.
- linda
- Zeer actief
Re: beginners honden
Uiteraard,doe jij dat nooit dan? Ik wel hoorBaily schreef:Dus met de wat dominantere, moelijkere honden moet je krijsen als een viswijf...............?Marion. schreef:Dat zie je verkeerd. Bij jouw karakter past geen softe golden. En als jij die als "beginnershond" had genomen, had die hond misschien geen leuk leven gehad. Goldens in kennels past totaal niet bij hun karakter. Krijsen als een viswijf ook niet.Carmen schreef:Ik krijg zo wel het gevoel dat ik een naar keihard wijf ben omdat ik meer van dominante doggen houd dan van softe goldens.
Maar...
dat raakt me lekker niet...![]()
Snap je niet wat ik bedoel? Dat bij een ieder karakter een andere hond past? Ook als eerste hond.

in loving memorie Djengis 15-04-04 tot 27-09-05
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Hahaha...ik klink wel eens ooit als een viswijf hoor
Wil je nou GVD @#$%$#@#$ onderhand eens hier komen? HIER!!!!!!
Maar meestal luisteren ze heel braaf
Wil je nou GVD @#$%$#@#$ onderhand eens hier komen? HIER!!!!!!
Maar meestal luisteren ze heel braaf
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
Sja, mijn mormeltje doet het toch best wel goed naar mijn idee... Dus ik ga gewoon iedereen een kruising JR/Yorkie aanraden
Ff serieus, ik denk dat de perfecte beginnershond epr persoon verschillend is. Gewoon omdat elke hond en elke eigenaar verschillend is. En wat betreft 'fouten' maken... Ik denk dat iedereen dat wel doet.. Ook de minder beginende hondenhouders... Natuurlijk zullen de beginners wel wat meer fouten maken, maar met begeleiding (en luisteren ernaar) zal het toch niet heel erg de soep in lopen denk ik...
Ff serieus, ik denk dat de perfecte beginnershond epr persoon verschillend is. Gewoon omdat elke hond en elke eigenaar verschillend is. En wat betreft 'fouten' maken... Ik denk dat iedereen dat wel doet.. Ook de minder beginende hondenhouders... Natuurlijk zullen de beginners wel wat meer fouten maken, maar met begeleiding (en luisteren ernaar) zal het toch niet heel erg de soep in lopen denk ik...

You'll be in my heart... Always...
-
Pink_Horizon
- geregistreerd lid
- Contacteer:
Netjes geschreven, Jacksel.
Ook ik denk dat het echt per persoon verschillend is.
Iedere hond valt te verpesten dus imo is het net hoe je zelf bent, jezelf insteld, informatie in wint en niet te vergeten; willen luisteren naar anderen, ermee naar de club gaan enz...
Bij mij op de puppy cursus zat iemand met een labrador, toch niet meteen het aller moeilijkste ras imo. Ze was erg aardig en deed op de cursus wel haar best maar het was duidelijk te zien dat ze niet boven haar hond stond... Beestje was pas 7 maanden en toen had ze er al verselijke moeite mee. Ik wijdde het voor een groot deel toe aan inconsequentie. Consequentie blijft dan ook altijd het aller belangrijkste van omgaan met honden, dieren en zelfs mensen....
Ook ik denk dat het echt per persoon verschillend is.
Iedere hond valt te verpesten dus imo is het net hoe je zelf bent, jezelf insteld, informatie in wint en niet te vergeten; willen luisteren naar anderen, ermee naar de club gaan enz...
Bij mij op de puppy cursus zat iemand met een labrador, toch niet meteen het aller moeilijkste ras imo. Ze was erg aardig en deed op de cursus wel haar best maar het was duidelijk te zien dat ze niet boven haar hond stond... Beestje was pas 7 maanden en toen had ze er al verselijke moeite mee. Ik wijdde het voor een groot deel toe aan inconsequentie. Consequentie blijft dan ook altijd het aller belangrijkste van omgaan met honden, dieren en zelfs mensen....

-
Debora
- Zeer actief
- Contacteer:
Volgens mij had ik in mijn eerste berichtje niet het woord labrador of golden gezegd, maar is Sunnybunny begonnen met het woord Golden in het topic te voegen. Daarnaast is een vraag zoals "Welke ras is een beginnersras" vragen naar de bekende weg en is het op je vingers tellen dat mensen een bepaald ras aanwijzen (die overigens vaak niet eens weten wat voor een ras het eigenlijk is). Daar wordt over gestruikeld.Moos schreef:Maar dat was de vraag toch helemaal niet? De vraag was toch niet "wie helpt mee de Golden en Labrador promoten als ras dat voor iedereen geschikt is"?Debora schreef:Ik kijk naar mijn ras en naar de andere retriever rassen, waaronder Golden, die vaak door dit soort "promotie" impulsief gekocht worden. Zelf zie je - als je een retriever hebt - vaak ook de gevolgen voor het ras, oftewel het verzieken ervan. Men vindt het vreemd dat je dan tegengas geeft als er weer eens een promotie rondom het ras komt, ik vind dat logisch, het is mijn ras die ik in zijn volle glorie wil behouden. Niets meer, niets minder!Moos schreef:Ik snap heus wel dat je voor je ras opkomt en dat het vervelend is dat mensen een labje nemen omdat ie zo leuk is met de kinderen. Maar jouw ras heeft gewoon bepaalde eigenschappen waardoor ze bij redelijk veel mensen aardig kunnen wonen zonder problemen te veroorzaken, lijkt mij.
- Moos
- Zeer actief
En waar dan vervolgens weer wat over gestruikeld wordt is dat het soms lijkt alsof mensen graag willen doen geloven dat de gemiddelde Labrador of Golden niet van mensen houdt, zeer moeilijk op te voeden is door een gemiddelde hondenbezitter, en snel agressief wordt, zodra het ras in een topic genoemd zou kunnen wordenDebora schreef:Volgens mij had ik in mijn eerste berichtje niet het woord labrador of golden gezegd, maar is Sunnybunny begonnen met het woord Golden in het topic te voegen. Daarnaast is een vraag zoals "Welke ras is een beginnersras" vragen naar de bekende weg en is het op je vingers tellen dat mensen een bepaald ras aanwijzen (die overigens vaak niet eens weten wat voor een ras het eigenlijk is). Daar wordt over gestruikeld.Moos schreef:Maar dat was de vraag toch helemaal niet? De vraag was toch niet "wie helpt mee de Golden en Labrador promoten als ras dat voor iedereen geschikt is"?Debora schreef:Ik kijk naar mijn ras en naar de andere retriever rassen, waaronder Golden, die vaak door dit soort "promotie" impulsief gekocht worden. Zelf zie je - als je een retriever hebt - vaak ook de gevolgen voor het ras, oftewel het verzieken ervan. Men vindt het vreemd dat je dan tegengas geeft als er weer eens een promotie rondom het ras komt, ik vind dat logisch, het is mijn ras die ik in zijn volle glorie wil behouden. Niets meer, niets minder!Moos schreef:Ik snap heus wel dat je voor je ras opkomt en dat het vervelend is dat mensen een labje nemen omdat ie zo leuk is met de kinderen. Maar jouw ras heeft gewoon bepaalde eigenschappen waardoor ze bij redelijk veel mensen aardig kunnen wonen zonder problemen te veroorzaken, lijkt mij.

-
Debora
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar hoeveel van deze mensen hebben zelf met zo'n ras opgevoed en niet alleen de algemene beschrijving gelezen? Het blijft wel een feit dat door het promoten van zo'n ras, er bepaalde aspecten in de hond worden gefokt, waardoor er niet meer goed gefokt wordt (zoals de ADHD-labjes en de tegenwoordig vaker agressievere goldens) Tja... het is helaas wel zo dat dit gebeurd en je ziet het steeds vaker, mag iemand zich dan druk maken? Kijk ik begrijp best als het je ras niet is, zal het je misschien niet boeien wat er met het ras gebeurt.Moos schreef:En waar dan vervolgens weer wat over gestruikeld wordt is dat het soms lijkt alsof mensen graag willen doen geloven dat de gemiddelde Labrador of Golden niet van mensen houdt, zeer moeilijk op te voeden is door een gemiddelde hondenbezitter, en snel agressief wordt, zodra het ras in een topic genoemd zou kunnen wordenDebora schreef:Volgens mij had ik in mijn eerste berichtje niet het woord labrador of golden gezegd, maar is Sunnybunny begonnen met het woord Golden in het topic te voegen. Daarnaast is een vraag zoals "Welke ras is een beginnersras" vragen naar de bekende weg en is het op je vingers tellen dat mensen een bepaald ras aanwijzen (die overigens vaak niet eens weten wat voor een ras het eigenlijk is). Daar wordt over gestruikeld.Moos schreef:Maar dat was de vraag toch helemaal niet? De vraag was toch niet "wie helpt mee de Golden en Labrador promoten als ras dat voor iedereen geschikt is"?Debora schreef: Ik kijk naar mijn ras en naar de andere retriever rassen, waaronder Golden, die vaak door dit soort "promotie" impulsief gekocht worden. Zelf zie je - als je een retriever hebt - vaak ook de gevolgen voor het ras, oftewel het verzieken ervan. Men vindt het vreemd dat je dan tegengas geeft als er weer eens een promotie rondom het ras komt, ik vind dat logisch, het is mijn ras die ik in zijn volle glorie wil behouden. Niets meer, niets minder!
Maar nogmaals elke hond kan een beginnershond zijn, het ligt geheel aan de opvoeding en of de hond bij je past. Dus lees niet alleen de algemene gebruiksaanwijzing, maar ga eens kijken of een forum van zo'n ras, ga naar shows en leer van het ras die je wilt oftewel verdiep je in een ras die je wil aanschaffen. Als je goed verdiept in het ras, gedrag van de hond en je bent consequent dan kom je zeer ver met heel VEEL rassen.
- Moos
- Zeer actief
Ik heb nu geloof ik al 2 of 3 keer gezegd dat ik snap waar 'jullie' vandaan komen, maar ik wil het best nog eens zeggen hoor "ja, je mag je druk maken, en dat snap ik ook best"Debora schreef:
Maar hoeveel van deze mensen hebben zelf met zo'n ras opgevoed en niet alleen de algemene beschrijving gelezen? Het blijft wel een feit dat door het promoten van zo'n ras, er bepaalde aspecten in de hond worden gefokt, waardoor er niet meer goed gefokt wordt (zoals de ADHD-labjes en de tegenwoordig vaker agressievere goldens) Tja... het is helaas wel zo dat dit gebeurd en je ziet het steeds vaker, mag iemand zich dan druk maken? Kijk ik begrijp best als het je ras niet is, zal het je misschien niet boeien wat er met het ras gebeurt.
En juist dat is wat heel veel mensen niet doen. En die mensen zijn dan vaak beter af met een Golden, Labrador, hondje uit de Bichon groep, Cavalier, dwerg-poedel e.d, dan met een Stafford of een Herder, vanwege bepaalde raseigenschappen.Maar nogmaals elke hond kan een beginnershond zijn, het ligt geheel aan de opvoeding en of de hond bij je past. Dus lees niet alleen de algemene gebruiksaanwijzing, maar ga eens kijken of een forum van zo'n ras, ga naar shows en leer van het ras die je wilt oftewel verdiep je in een ras die je wil aanschaffen. Als je goed verdiept in het ras, gedrag van de hond en je bent consequent dan kom je zeer ver met heel VEEL rassen.
En wat ik ook al eerder zei, ik zeg niet dat dat goed is voor de hond om bij zo iemand terecht te komen, ik zeg niet dat een Labrador gelukkig is als hij is aangeschaft 'omdat hij zo lief is met de kindjes'. Maar er gaan dan over het algemeen minder snel dingen echt goed fout dan bij sommige andere rassen. En als dit type mensen (dus de 'impuls-kopers') besloten heeft dat er een hond komt, dan komt die hond er toch wel, en als dat toevallig mijn buurvrouw betreft heb ik liever dat ze dat poedeltje of die labrador aanschaft, dan die Stafford of die Herder.
Voor de mensen die zich er echt in verdiepen kunnen inderdaad heel veel honden als eerste hond genomen worden, ben ik helemaal met je eens verder hoor
Alleen helaas zal een behoorlijk deel van de mensen dat niet zo nauwkeurig doen.

- little-wolf
- Zeer actief
Debora schreef:Volgens mij had ik in mijn eerste berichtje niet het woord labrador of golden gezegd, maar is Sunnybunny begonnen met het woord Golden in het topic te voegen.Moos schreef:Maar dat was de vraag toch helemaal niet? De vraag was toch niet "wie helpt mee de Golden en Labrador promoten als ras dat voor iedereen geschikt is"?Debora schreef:Ik kijk naar mijn ras en naar de andere retriever rassen, waaronder Golden, die vaak door dit soort "promotie" impulsief gekocht worden. Zelf zie je - als je een retriever hebt - vaak ook de gevolgen voor het ras, oftewel het verzieken ervan. Men vindt het vreemd dat je dan tegengas geeft als er weer eens een promotie rondom het ras komt, ik vind dat logisch, het is mijn ras die ik in zijn volle glorie wil behouden. Niets meer, niets minder!Moos schreef:Ik snap heus wel dat je voor je ras opkomt en dat het vervelend is dat mensen een labje nemen omdat ie zo leuk is met de kinderen. Maar jouw ras heeft gewoon bepaalde eigenschappen waardoor ze bij redelijk veel mensen aardig kunnen wonen zonder problemen te veroorzaken, lijkt mij.
ze heeft alleen gezegt dat marion alvast liep te schoppen omdat er MOGELIJK de golden retriever genoemd zou worden.
maar das helemaal niet gebeurd. iedereen verteld dat het gewoon per persoon en per ras verschilt.
niemand heeft gezegt dat de golden een beginnershond is
natuurlijk kan ik me voorstellen dat je t niet leuk vind als dat gezegt wordt. maar om dan zo te zagen over de dominantere rassen/mensen die de honden door de zeik zouden slepen of staan de schreeuwen als een viswijf. want dat gaat natuurlijk nergens over.
- Annelies
- Zeer actief
Welk type mens past bij een bepaald type hondenras...
Gezellig forum zeg...
Als Jan Boerenpummel
heb ik er ongeveer een half jaar over gedaan om een geschikte hond voor ons gezin te vinden, waarbij ik alleen maar rekening heb gehouden met ONS type mensen en soort van leven.
Nu ben ik geen mens dat zo nodig een rashond moet hebben, et voila....er dartelt hier nu een 5 maanden 'van alles wat' hondje in de rondte, dat exact aan onze verwachtingen voldoet en ook nog eens supergezond en een pracht is!
Een weloverwogen keuze van ons dus...Wij passen bij haar en zij bij ons en daar draait het volgens mij om.
Annelies
Gezellig forum zeg...
Als Jan Boerenpummel
Nu ben ik geen mens dat zo nodig een rashond moet hebben, et voila....er dartelt hier nu een 5 maanden 'van alles wat' hondje in de rondte, dat exact aan onze verwachtingen voldoet en ook nog eens supergezond en een pracht is!
Een weloverwogen keuze van ons dus...Wij passen bij haar en zij bij ons en daar draait het volgens mij om.
Annelies

Overgave kan de grootste overwinning zijn...
-
Debora
- Zeer actief
- Contacteer:
little-wolf schreef: natuurlijk kan ik me voorstellen dat je t niet leuk vind als dat gezegt wordt. maar om dan zo te zagen over de dominantere rassen/mensen die de honden door de zeik zouden slepen of staan de schreeuwen als een viswijf. want dat gaat natuurlijk nergens over.
Dan hoor ik daar ook bij.
-
bike
- Zeer actief
Mijn eerste hond was en is een kleine dwergteckel, niet het meest gemakkelijke ras op deze aardkloof, maar hij pas precies in ons gezin. De tweede is ook een teckel geworden (af en toe een opgewonden standje
), maar omdat ik weinig werk, dus veel thuis ben, veel in beweging moet blijven en geen voor 100 procent volzame, schoothond, maar pittige hondjes zocht zijn dit onze bengeltjes. (er zijn mensen die dit hondenras bijvoorbaat al veroordelen, maar dat deert me niet).
Gr.Bianca, Rico en Dribbel
-
bike
- Zeer actief
Mijn eerste hond was en is een kleine dwergteckel, niet het meest gemakkelijke ras op deze aardkloof, maar hij pas precies in ons gezin. De tweede is ook een teckel geworden (af en toe een opgewonden standje
), maar omdat ik weinig werk, dus veel thuis ben, veel in beweging moet blijven en geen voor 100 procent volzame, schoothond, maar pittige hondjes zocht zijn dit onze bengeltjes. (er zijn mensen die dit hondenras bijvoorbaat al veroordelen, maar dat deert me niet).
Gr.Bianca, Rico en Dribbel
- Carmen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
- Aantal honden: 2
Wat een prachtig hondje heb je? Hoe groot is ze?Annelies schreef:Welk type mens past bij een bepaald type hondenras...
Gezellig forum zeg...![]()
Als Jan Boerenpummelheb ik er ongeveer een half jaar over gedaan om een geschikte hond voor ons gezin te vinden, waarbij ik alleen maar rekening heb gehouden met ONS type mensen en soort van leven.
Annelies
Carmen
- Annelies
- Zeer actief
Dank je wel, Carmen.Wat een prachtig hondje heb je? Hoe groot is ze?
Noa is nu 35 cm. maar groeit nog wat door. Ze is een kruising Tibetaanse terrier x Maltezer, maar het lijkt erop dat haar 'Tibetaans bloed' dominant is.
Ook qua karakter een ontzettend leuke 'match', deze kruising...:smile1:
Annelies

Overgave kan de grootste overwinning zijn...
-
*Jolanda*
hmmz is hier wel gezellig 
Wij hebben als "beginnershond" inderdaad een golden retriever genomen... echter was dit wel een weloverwogen keuze geweest puur omdat deze hond goed bij onze situatie paste...
Nu heb ik weer een golden echter deze is het tegen over gestelde van onze 1ste hond wat nu weer perfect bij mijn situatie past.
Ik denk dat een goede beginnershond is een hond die op ras uitgezocht is en mensen weten wat ze van het gemiddelde hondje van dat ras kunnen verwachten en dan door een fokker het karaktertje uitgezocht word die het beste kan als eerste hond...
Mijn Timber is aan ons toegedeeld omdat ik graag een hond wilde om mee te sporten fanatiek mee bezig te zijn en gehoorzaamheids cursessen te volgen.
De rest van de mensen waren gezinnen met (zeer) kleine kinderen en kregen dus pas na 6 bezoeken en kennismakingen met het hele gezin het hondje toegedeeld dat het beste bij hun paste....
Zo hebben wij tim gekregen omdat deze haantje de voorste was met alles. En een echt vechtertje in het nest.
Als je het geschikte ras uit zoekt bij jou situatie, en dit aanschaft bij een goede fokker waarbij je het karaktertje meekrijgt die het beste bij de situatie past en daarnaast nog goede begeleiding thuis van bijvoorbeeld de kynologenclub dan heb je een goede combi en dus een goede "eerste hond"
Wij hebben als "beginnershond" inderdaad een golden retriever genomen... echter was dit wel een weloverwogen keuze geweest puur omdat deze hond goed bij onze situatie paste...
Nu heb ik weer een golden echter deze is het tegen over gestelde van onze 1ste hond wat nu weer perfect bij mijn situatie past.
Ik denk dat een goede beginnershond is een hond die op ras uitgezocht is en mensen weten wat ze van het gemiddelde hondje van dat ras kunnen verwachten en dan door een fokker het karaktertje uitgezocht word die het beste kan als eerste hond...
Mijn Timber is aan ons toegedeeld omdat ik graag een hond wilde om mee te sporten fanatiek mee bezig te zijn en gehoorzaamheids cursessen te volgen.
De rest van de mensen waren gezinnen met (zeer) kleine kinderen en kregen dus pas na 6 bezoeken en kennismakingen met het hele gezin het hondje toegedeeld dat het beste bij hun paste....
Zo hebben wij tim gekregen omdat deze haantje de voorste was met alles. En een echt vechtertje in het nest.
Als je het geschikte ras uit zoekt bij jou situatie, en dit aanschaft bij een goede fokker waarbij je het karaktertje meekrijgt die het beste bij de situatie past en daarnaast nog goede begeleiding thuis van bijvoorbeeld de kynologenclub dan heb je een goede combi en dus een goede "eerste hond"
-
Laurie en Denis
- Actief
- Mijn ras(sen): Betyar - Magyar Vizsla Draadhaar
- Contacteer:
Zeg dat alstjeblieft niet te snel.Martijn schreef:Een goede beginnershond is een volwassen herplaatser waar je als nieuwe eigenaar van kunt leren zonder hem meteen te verpesten als je een keer iets fout doet.
En in ons geval zijn wij degene die de hond weer dingen proberen te leren. Vandaar ook dat wij gisteren naar training zijn geweest. Er gaat behoorlijk wat tijd inzitten.
De herplaatser waar jij het over hebt kom je ben ik bang niet snel tegen, want zoals ik al zei: ze worden niet voor niets herplaatst, daar is een reden voor. De reden voor Damian was dat er een rangorde probleem in huis was. Als je niet weet hoe je daar mee om moet gaan, kan dit tot hele vervelende situaties leiden in huis.:N: En daar zit je dan als beginner! En je weet niet zoveel over honden, heb je toch een probleem!
Laatst gewijzigd door Laurie en Denis op 03 feb 2006 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Laurie & Betyar.
-
jelle
- Zeer actief
ik vind het juist een uitstekende uitspraak van Martijn. Er staat niet "elke willekeurige volwassen herplaatser", maar ik ga ervan uit dat hij gewoon een reeds opgevoede, probleemvrije volwassen hond bedoelt waarvan er legio te vinden zijn. Ik heb er al twee uit een asiel weten te plukken waar echt niets meer aan te verpesten was.Laurie en Denis schreef:Zeg dat alstjeblieft niet te snel.Martijn schreef:Een goede beginnershond is een volwassen herplaatser waar je als nieuwe eigenaar van kunt leren zonder hem meteen te verpesten als je een keer iets fout doet.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
-
Laurie en Denis
- Actief
- Contacteer:
Een reeds goed opgevoede herplaatser, daar is idd niets mis mee. Maar ik ben ze helaas te weinig tegengekomen. De herplaatsers die via de vereniging worden herplaatst hebben vaak allemaal wel een probleem.
En ja in het asiel kun je hele lieve goed opgevoede honden halen. Dat ben ik absoluut met je eens.
Alleen heb ik daar helaas een andere ervaring mee. Ik ging voor een asielhond kijken bij het asiel in Rotterdam en had mijn keuze laten vallen op een hele lieve opgevoede labrador, die naast een andere labrador in zijn hok zat. Ik ben nog met hem wezen wandelen en echt niets mis mee. Twee dagen later zou ik hem ophalen. En door een fout van het asiel, kreeg ik de andere labrador mee. Deze bleek mishandelt te zijn door zijn vorige baas. Je kunt je voorstellen deze hond mankeerde nogal wat, buiten zijn schuld om. Ik heb deze labrador ook niet kunnen houden, aangezien ik al een beagle in huis had. En dit echt niet ging.
Dus ja het kan heel goed gaan, maar het blijft oppassen geblazen en je zal je altijd goed moeten voorbereiden op een hond waar hij ook vandaan komt.
Je kunt niet zomaar even aan een hond beginnen.
En ja in het asiel kun je hele lieve goed opgevoede honden halen. Dat ben ik absoluut met je eens.
Alleen heb ik daar helaas een andere ervaring mee. Ik ging voor een asielhond kijken bij het asiel in Rotterdam en had mijn keuze laten vallen op een hele lieve opgevoede labrador, die naast een andere labrador in zijn hok zat. Ik ben nog met hem wezen wandelen en echt niets mis mee. Twee dagen later zou ik hem ophalen. En door een fout van het asiel, kreeg ik de andere labrador mee. Deze bleek mishandelt te zijn door zijn vorige baas. Je kunt je voorstellen deze hond mankeerde nogal wat, buiten zijn schuld om. Ik heb deze labrador ook niet kunnen houden, aangezien ik al een beagle in huis had. En dit echt niet ging.
Dus ja het kan heel goed gaan, maar het blijft oppassen geblazen en je zal je altijd goed moeten voorbereiden op een hond waar hij ook vandaan komt.
-
jelle
- Zeer actief
Zo'n verwisseling is wel heel belabberd en ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat zoiets eerder voorgekomen is...Laurie en Denis schreef:Een reeds goed opgevoede herplaatser, daar is idd niets mis mee. Maar ik ben ze helaas te weinig tegengekomen. De herplaatsers die via de vereniging worden herplaatst hebben vaak allemaal wel een probleem.
Bij het asiel waar ik werk worden bij bijvoorbeeld de katten, waarbij je iets meer risico loopt op verwarring (meer gelijk uiterlijk, en huisvesting in groepen), altijd de chips gecontroleerd voor ze weggaan...
Leken de honden zo op elkaar dan, en was die andere er niet meer toen jullie de vergissing bemerkten?
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

-
Laurie en Denis
- Actief
- Contacteer:
Nee die ander was al helaas opgehaald. En ja ze hebben erkend dat het een hele domme fout was. En wij hebben het daar bij gelaten. Wij bemerkten het voorval thuis pas. Hij gedroeg zich vreemd en anders, dan de andere hond. En naar onze beagle was hij niet echt vriendelijk, buiten nog wel maar binnen niet meer. Dus ja dan ga je toch informeren hoe of wat. Ze zijn toen idd de chipnummers na gaan kijken. En wij hebben hem dezelfde dag nog teruggebracht, met tranen in onze ogen. Want ook zo'n hond verdient een tweede kans alleen wij konden hem deze kans niet geven. Aangezien wij al een hond en twee fretten hadden.
Gelukkig komen dit soort fouten maar zelden voor.
Gelukkig komen dit soort fouten maar zelden voor.