Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Navelbreuk!!

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

Scooby schreef:
Mol schreef:wat is het verschil dan kom nou maar op je begin er over moet je het ook af maken, wat is het verschil volgens jou tussen lijn geteelde honden en outcross honden

mol :8):
Hoi Mol,

Jij weet het verschil zelf ook heel goed. Ik heb me altijd bewust uit die discussies hierover gehouden met jou, omdat wij het toch nooit eens gaan worden in dat opzicht. :wink:
precies outcross honden dragen velemalen meer ziektes en slechte eigenschappen met zich mee als lijn geteelde honden

Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Scooby schreef:
Hutsje schreef:Entropion dan?
Hoi Jessica,

Van entropion is bekend dat het een erfelijke afwijking is, dus daar zou ik zéker niet mee fokken!
Nee ik ook niet, dat probeer ik duidelijk te maken, erfelijk of niet.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Mol schreef:precies outcross honden dragen velemalen meer ziektes en slechte eigenschappen met zich mee als lijn geteelde honden

Hoi Mol,

Hoe kom je daar nu weer bij?!? :roll:
Daarbij is de kans dat twee honden met dezelfde genen voor een erfelijke afwijking elkaar treffen bij een inteelt combinatie veel groter dan bij een outcross combinatie.
Mol
Zeer actief

Scooby schreef:
Mol schreef:precies outcross honden dragen velemalen meer ziektes en slechte eigenschappen met zich mee als lijn geteelde honden

Hoi Mol,

Hoe kom je daar nu weer bij?!? :roll:
Daarbij is de kans dat twee honden met dezelfde genen voor een erfelijke afwijking elkaar treffen bij een inteelt combinatie veel groter dan bij een outcross combinatie.
jep klopt ehcter is lijnteeld niet de veroorzaker van gebreken maar de uiter van gebreken, en omdat gebreken zich nooit tegelijketijd zullen uiten kan je stapsgewijs zo je gene pole opschonen en schoon houden, dit is bij outcross nooit het geval als daar iets de kop opsteekt ben je genoodzaakt heel de lijn uit te bannen voor de fok omdat je totaal geen notie heb aan welke kant je van de stamboom moet gaan zoeken waar de fout zit.

Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:jep klopt ehcter is lijnteeld niet de veroorzaker van gebreken maar de uiter van gebreken, en omdat gebreken zich nooit tegelijketijd zullen uiten kan je stapsgewijs zo je gene pole opschonen en schoon houden, dit is bij outcross nooit het geval als daar iets de kop opsteekt ben je genoodzaakt heel de lijn uit te bannen voor de fok omdat je totaal geen notie heb aan welke kant je van de stamboom moet gaan zoeken waar de fout zit.

Hoi Mol,

Dus je gaat eerst afwijkingen er in fokken om ze er vervolgens weer uit te fokken?!
Mol
Zeer actief

Hutsje schreef:
Scooby schreef:
Hoi Jessica,

Van entropion is bekend dat het een erfelijke afwijking is, dus daar zou ik zéker niet mee fokken!
moet je ook niet met hang ogen gaan fokken met daar bij alle gevolgen van dien waaronder grote kans op entropion, voor al als je met zoveel rimpel aan bijde kanten.

Mol
Zeer actief

Scooby schreef:
Mol schreef:jep klopt ehcter is lijnteeld niet de veroorzaker van gebreken maar de uiter van gebreken, en omdat gebreken zich nooit tegelijketijd zullen uiten kan je stapsgewijs zo je gene pole opschonen en schoon houden, dit is bij outcross nooit het geval als daar iets de kop opsteekt ben je genoodzaakt heel de lijn uit te bannen voor de fok omdat je totaal geen notie heb aan welke kant je van de stamboom moet gaan zoeken waar de fout zit.

Hoi Mol,

Dus je gaat eerst afwijkingen er in fokken om ze er vervolgens weer uit te fokken?!
nee je leest niet die afwijkingen dragen ze al mee in hun gene pole, en een lijnteeld hond heeft etenmalen minder afwijkingen in zijn genepole als een outcross hond.

Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:nee je leest niet die afwijkingen dragen ze al mee in hun gene pole, en een lijnteeld hond heeft etenmalen minder afwijkingen in zijn genepole als een outcross hond.

Hoi Mol,

Hou nou eens op met steeds te brullen dat ik niet zou lezen. Ik kan prima lezen, alleen ben ik het niet met je eens. Dat heeft niets met niet kunnen lezen te maken.
Een lijnteelthond kan net zoveel afwijkingen met zich meedragen als een outcrosshond, misschien nog wel meer.
Mol
Zeer actief

Scooby schreef:
Mol schreef:nee je leest niet die afwijkingen dragen ze al mee in hun gene pole, en een lijnteeld hond heeft etenmalen minder afwijkingen in zijn genepole als een outcross hond.

Hoi Mol,

Hou nou eens op met steeds te brullen dat ik niet zou lezen. Ik kan prima lezen, alleen ben ik het niet met je eens. Dat heeft niets met niet kunnen lezen te maken.
Een lijnteelthond kan net zoveel afwijkingen met zich meedragen als een outcrosshond, misschien nog wel meer.
nee daaom fok je lijnteeld om eigeschappen vast te leggen en te behouden, en gebreken die zich open baren te elimineren.
bij outcross honden weet je nooit wat er in de gene pole rond hangt

outcross is voor een ras het slechtste wat er is doordat je type verval krijge en een zwaar vervuilde gene pole.

mol
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:outcross is voor een ras het slechtste wat er is doordat je type verval krijge en een zwaar vervuilde gene pole.

mol
Hoi Mol,

En daar ben ik het dus niet mee eens. Ik denk dat je een ras juist veel gezonder houdt door outcross toe te passen.
Mol
Zeer actief

Scooby schreef:
Mol schreef:outcross is voor een ras het slechtste wat er is doordat je type verval krijge en een zwaar vervuilde gene pole.

mol
Hoi Mol,

En daar ben ik het dus niet mee eens. Ik denk dat je een ras juist veel gezonder houdt door outcross toe te passen.
is dat zou verklaar je nader op welke manier blift deze gezonder dan?
hoe hou je type in stand, enz enz

Hutsje
Zeer actief

Mol schreef:
Hutsje schreef:
Scooby schreef:
Hoi Jessica,

moet je ook niet met hang ogen gaan fokken met daar bij alle gevolgen van dien waaronder grote kans op entropion, voor al als je met zoveel rimpel aan bijde kanten.

Nogmaals, de reu heeft echt niet veel rimpel, zoals ik eerder al schreef, en er komt in de hele lijn geen entropion voor en bij Pien ook niet. Bovendien hebben de ouders geen hele korte neus, broer niet en ook niet alle nakomelingen:

Moeder:

Afbeelding

zoon:

Afbeelding

Afbeelding

Dus het zwaar erfelijk (zoals je zelf zegt) van het koptype zie ik zeker terug, maar dan in de langere neuzen.
Laatst gewijzigd door Hutsje op 15 feb 2006 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:is dat zou verklaar je nader op welke manier blift deze gezonder dan?

Is type belangrijker dan gezondheid dan?
Mol
Zeer actief

Hutsje schreef:
Mol schreef:
Hutsje schreef:
Scooby schreef: Hoi Jessica,

Nogmaals, de reu heeft echt niet veel rimpel, zoals ik eerder al schreef, en er komt in de hele lijn geen entropion voor en bij Pien ook niet. Bovendien hebben de ouders geen hele korte neus, broer niet en ook niet alle nakomelingen:

Moeder:

Afbeelding

zoon:

Afbeelding

Afbeelding

Dus het zwaar erfelijk (zoals je zelf zegt) van het koptype zie ik zeker terug, maar dan in de langere neuzen.
je gaat kort op kort fokken moeder hond is al een stuk langer in de kop dan pien plus dat ze veel minder rimpel heeft, hey jou beslissing en je moet het zeker niet als aanval zien hoor tis mijn persoonlijke mening dat ik zo'n combinatie niet zou maken van wegen die korte koppen en de gevolgen die daar uit voort kunnen vloeien.

Mol
Zeer actief

Scooby schreef:
Mol schreef:is dat zou verklaar je nader op welke manier blift deze gezonder dan?

Is type belangrijker dan gezondheid dan?
dat is geen andwoord op me vraag maar goed had ik eerlijk gezegt ook niet verwacht, nee type is niet belangrijker maar staat wel heel dicht op de 2 plaats.

Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:dat is geen andwoord op me vraag maar goed had ik eerlijk gezegt ook niet verwacht,
Pfff..., als we op zo'n manier gaan communiceren, houdt een discussie voor mij heel snel op, hoor...
Mol
Zeer actief

Scooby schreef:
Mol schreef:dat is geen andwoord op me vraag maar goed had ik eerlijk gezegt ook niet verwacht,
Pfff..., als we op zo'n manier gaan communiceren, houdt een discussie voor mij heel snel op, hoor...
nee ik vraag aan jou wat en ik krijg daar geen andwoord op, maar je verwacht het wel van mij, nogmaals leg mij het maar eens voor waarom jij dat zo ziet

Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:nee ik vraag aan jou wat en ik krijg daar geen andwoord op, maar je verwacht het wel van mij, nogmaals leg mij het maar eens voor waarom jij dat zo ziet

Hoi Mol,

Dat wil ik best een keer doen, hoor. Alleen nu even niet. Daar wil ik dan even goed voor zitten en daar heb ik nu geen tijd voor.
Mol
Zeer actief

Scooby schreef:
Mol schreef:nee ik vraag aan jou wat en ik krijg daar geen andwoord op, maar je verwacht het wel van mij, nogmaals leg mij het maar eens voor waarom jij dat zo ziet

Hoi Mol,

Dat wil ik best een keer doen, hoor. Alleen nu even niet. Daar wil ik dan even goed voor zitten en daar heb ik nu geen tijd voor.
ik verheug me er nu al op

Hutsje
Zeer actief

Mol schreef:je gaat kort op kort fokken moeder hond is al een stuk langer in de kop dan pien plus dat ze veel minder rimpel heeft, hey jou beslissing en je moet het zeker niet als aanval zien hoor tis mijn persoonlijke mening dat ik zo'n combinatie niet zou maken van wegen die korte koppen en de gevolgen die daar uit voort kunnen vloeien.

Maar je zou wel een reu met entropion op Pien gebruiken?
Laatst gewijzigd door Hutsje op 15 feb 2006 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Mol
Zeer actief

Hutsje schreef:
Mol schreef:je gaat kort op kort fokken moeder hond is al een stuk langer in de kop dan pien plus dat ze veel minder rimpel heeft, hey jou beslissing en je moet het zeker niet als aanval zien hoor tis mijn persoonlijke mening dat ik zo'n combinatie niet zou maken van wegen die korte koppen en de gevolgen die daar uit voort kunnen vloeien.

Maar je zou wel de reu met entropion op Pien gebruiken?
weet ik niet ik hb me verder niet in zijn achter grond verdiept, enz enz ik vond het een mooie reu, en hij is in ieder geval niet zo kort als die mops die je nu gebruikt. ik zo zowiezo voor een heel nader type gaan dan dat jij op dit moment doet voor pien.

Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Scooby schreef:

mol
Hoi Mol,

outcross is in mijn ogen juist belangrijk om de genenpoel breed te houden , door extreme lijnteelt krijg je behoorlijk wat fouten op ten duur omdat het allemaal TE is. Ja inderdaad de erfelijke gebreken komen wellicht eerder boven met lijnteeld ( als zal je dan eerder inteeld moeten toepassen volgens mij ) en je kan een vast type in uiterlijk creeeren maar af en toe is het gewoon nodig om vers bloed er in te kruisen door outcross om de genenpoel weer wat te verversen of juist omdat je iets wilt verbeteren aan het exterieur of de gezondheid van je honden.
In mijn ogen maakt het niet zozeer uit of je lijnteeld of outcross gebruikt in je fok als je maar weet wat je doet.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef: nee type is niet belangrijker maar staat wel heel dicht op de 2 plaats.

en zo komen we weer op het orenverhaal....
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Hutsje
Zeer actief

Mol schreef: neem hotlips van mij echt wel een hele goeie hond maar voldoet niet aan mijn eisen

Wat is/zijn de redenen dat je niet met je stokpaardje fokt? Ik bedoel dus, aan welke eisen voldoet ze niet, dus wat zijn haar slechte punten die jou hebben doen besluiten haar niet te geberuiken?
Afbeelding
Mol
Zeer actief

Hutsje schreef:
Mol schreef: neem hotlips van mij echt wel een hele goeie hond maar voldoet niet aan mijn eisen

Wat is/zijn de redenen dat je niet met je stokpaardje fokt? Ik bedoel dus, aan welke eisen voldoet ze niet, dus wat zijn haar slechte punten die jou hebben doen besluiten haar niet te geberuiken?
ze mist voor borst e niet te weinig ook,en dit is iets wat je er eerder in fokt dan er uit fokt, je praat dan over minimaal 7 generaties om dit er weer uit te fokken, ze staat iets frans voor dus heeft ze een lichte verkorting in haar ellepijp.

Mol
Zeer actief

Podenji schreef:
Mol schreef: nee type is niet belangrijker maar staat wel heel dicht op de 2 plaats.

en zo komen we weer op het orenverhaal....
wat het oren verhaal ik vindt dat je wel heel makelijk navelbreuk en foute oren in 1 adem noemt zit in mijn ogen toch een wereld van verschil in.

Mol
Zeer actief

Podenji schreef:
Scooby schreef:

mol
Hoi Mol,

outcross is in mijn ogen juist belangrijk om de genenpoel breed te houden , door extreme lijnteelt krijg je behoorlijk wat fouten op ten duur omdat het allemaal TE is. Ja inderdaad de erfelijke gebreken komen wellicht eerder boven met lijnteeld ( als zal je dan eerder inteeld moeten toepassen volgens mij ) en je kan een vast type in uiterlijk creeeren maar af en toe is het gewoon nodig om vers bloed er in te kruisen door outcross om de genenpoel weer wat te verversen of juist omdat je iets wilt verbeteren aan het exterieur of de gezondheid van je honden.
In mijn ogen maakt het niet zozeer uit of je lijnteeld of outcross gebruikt in je fok als je maar weet wat je doet.
bloed verversing is wat anders als uotcross dat moet je niet door elkaar halen, je werkt van uit je vaste lijn en heb daar door nogsteeds 60% van de vastheid in je verervind, en met een bloedverversing zal je de lijn ook weer moeten sluiten en dit doe je ten allertijde met directe of indirecte inteeld.

Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:
bloed verversing is wat anders als uotcross dat moet je niet door elkaar halen, je werkt van uit je vaste lijn en heb daar door nogsteeds 60% van de vastheid in je verervind, en met een bloedverversing zal je de lijn ook weer moeten sluiten en dit doe je ten allertijde met directe of indirecte inteeld.

outcross is heel sec gezegt twee totaal verschillende lijnen combineren of je dan vanuit je vaste lijn werkt of niet die combinatie is outcross dat je daarna weer terugfokt op je vaste lijn is een ander verhaal want dat komt erna eerst heb je outcross toegepast.
Mol
Zeer actief

Podenji schreef:
Mol schreef:

outcross is heel sec gezegt twee totaal verschillende lijnen combineren of je dan vanuit je vaste lijn werkt of niet die combinatie is outcross dat je daarna weer terugfokt op je vaste lijn is een ander verhaal want dat komt erna eerst heb je outcross toegepast.
je kan pas van outcross spreken als er in bijde lijnen totaal geen verwandschap zit.

Hutsje
Zeer actief

Mol schreef:
Hutsje schreef:

ze mist voor borst e niet te weinig ook,en dit is iets wat je er eerder in fokt dan er uit fokt, je praat dan over minimaal 7 generaties om dit er weer uit te fokken, ze staat iets frans voor dus heeft ze een lichte verkorting in haar ellepijp.

Ik snap wat je bedoelt. Geldt dit ook voor haar broer?
Die Franse stand, hoe kwaljik vind jij dat dan, aangezien Jake dit ook heeft?

Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”