Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Waarom worden Berner Sennenhonden vaak niet ouder dan zes ja
Moderator: moderatorteam
-
Benji&Brenda
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Teckel
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Goh ik wist wel dat de Berner Sennen best wel wat erfelijke afwijkingen kon hebben maar dat de gemiddelde leeftijd echt zo laag ligt (als dat dus klopt) dat wist ik niet.
Ik ken een goede fokster die pas haar teef van ruim 10 jaar in heeft moeten laten slapen ten gevolge van een nierinfectie. Verder heeft ze nog een berner van 8, van 5, van 3 en van 4 maanden.
Ze vertelde wel dat ruim 10 heel oud is voor een berner maar als ik dit zo lees is die van 8 dus ook al behoorlijk oud. Gek eigenlijk, als ik dat vergelijk met mijn teckel van bijna 8, dat zie ik dan weer helemaal nog niet als stokoud.
Ik ken een goede fokster die pas haar teef van ruim 10 jaar in heeft moeten laten slapen ten gevolge van een nierinfectie. Verder heeft ze nog een berner van 8, van 5, van 3 en van 4 maanden.
Ze vertelde wel dat ruim 10 heel oud is voor een berner maar als ik dit zo lees is die van 8 dus ook al behoorlijk oud. Gek eigenlijk, als ik dat vergelijk met mijn teckel van bijna 8, dat zie ik dan weer helemaal nog niet als stokoud.
-
Canine
- Vaste gebruiker
Tja, ik besef heel goed dat je op de universiteit een vertekend beeld krijgt van de ernst van de toestand van de Berner. Je ziet daar werkelijk enorm veel Berners met ellende maar juist de erge gevallen komen daar naar toe natuurlijk. Ook daar zitten heel erg veel Berners tussen van fokkers die aangesloten zijn bij de vereniging, maar percentages weet ik natuurlijk niet en bovendien zijn die eigenaren die de moeite hebben genomen een Berner bij een goede fokker te halen, denk ik ook gemotiveerder om veel aan hun Berner te laten doen qua medische zorg en misschien zijn dit ook de iegenaren die meer geld te spenderen hebben of over hebben voor hun Berner daar een Berner van een goede fokker vaak meer kost dan eentje van een broodfokker.
Ik wil echt absoluut geen onrust zaaien hoor maar ik maak me echt grote zorgen om het ras. Ben er mee opgegroeid en heb er nu ook nog twee.
Nogmaals ga ik eens aan de dierenartsen op de uni vragen of iemand weet waar die 5 jaar vandaan komt die genoemd wordt. ook ik ben heel benieuwd naar de reactie op mijn vraag naar het onderzoek van die 8 jaar. Stel het betreft echt een valide onderzoek: zou toch fantastisch zijn !. Maar ja, tot nu toe blijf ik skeptisch...
Ik wil echt absoluut geen onrust zaaien hoor maar ik maak me echt grote zorgen om het ras. Ben er mee opgegroeid en heb er nu ook nog twee.
Nogmaals ga ik eens aan de dierenartsen op de uni vragen of iemand weet waar die 5 jaar vandaan komt die genoemd wordt. ook ik ben heel benieuwd naar de reactie op mijn vraag naar het onderzoek van die 8 jaar. Stel het betreft echt een valide onderzoek: zou toch fantastisch zijn !. Maar ja, tot nu toe blijf ik skeptisch...
Je kan niet alle honden van de wereld redden maar wel de wereld van een hond !.
-
Canine
- Vaste gebruiker
http://www.bmdca.org/ is trouwens ook een leuke site om eens te bekijken.
Op een skandinavische site lees ik dat onderzoek wereldwijd een gemiddelde leeftijd van 7 jaar geeft, maar weer geen achtergronddocumentatie helaas. Verder kom ik nogal eens 6 en 8 jaar tegen.
Heb nog even op de VBSH-site gekeken en daar vragen ze de doodsoorzaak op te geven middels een te downloaden formulier.
Misschien baseert men bij de VBSH hierop die 8 jaar ?. Nou ja, ik hoop het binnenkort te vernemen.
De info op internet brengt ons dus niets verder. Ik lees ook nergens positieve berichten dat het beter met de Berner zou gaan.
Op een skandinavische site lees ik dat onderzoek wereldwijd een gemiddelde leeftijd van 7 jaar geeft, maar weer geen achtergronddocumentatie helaas. Verder kom ik nogal eens 6 en 8 jaar tegen.
Heb nog even op de VBSH-site gekeken en daar vragen ze de doodsoorzaak op te geven middels een te downloaden formulier.
Misschien baseert men bij de VBSH hierop die 8 jaar ?. Nou ja, ik hoop het binnenkort te vernemen.
De info op internet brengt ons dus niets verder. Ik lees ook nergens positieve berichten dat het beter met de Berner zou gaan.
-
Canine
- Vaste gebruiker
- bernersennenfan
- Zeer actief
- Contacteer:
Jij weet het dus ook niet zeker, dat bedoel ikCanine schreef:Oh ja, heb ook even op een internationale veterinaire site gekeken, ook niets helaas...
En dat stoort mij..
Ik weet ook wel dat het een zwak ras is en dat er veel erf.afwijkingen voorkomen.
Maar ik vind het prettig als iemand een antwoord geeft dat op feiten gebaseerd is, dan kun je er tenminste wat mee.
Je bent er mee bezig, dus ik hoop dat je het kunt vinden, wat nu de gemiddelde leeftijd is.
Als jij een een gericht onderzoek vind en dit hier kunt plaatsen zal ik zeker mijn menig veranderen. Ik sta er zeker wel open voor, gezien dat ik het ook wel weet, maar wil wel graag meer weten.
Voor altijd in ons hart..In loving memory Bob 06/12/2002-11/5/2007

-
Canine
- Vaste gebruiker
Nogmaals: er zijn cijfers genoemd op college en op de universiteit willen ze alles wetenschappelijk onderbouwd hebben en terecht anders kan iedereen wel iets subjectiefs roepen. Wat ik probeer te achterhalen is waar die cijfers te vinden.bernersennenfan schreef:Jij weet het dus ook niet zeker, dat bedoel ikCanine schreef:Oh ja, heb ook even op een internationale veterinaire site gekeken, ook niets helaas...![]()
En dat stoort mij..
Ik weet ook wel dat het een zwak ras is en dat er veel erf.afwijkingen voorkomen.
Maar ik vind het prettig als iemand een antwoord geeft dat op feiten gebaseerd is, dan kun je er tenminste wat mee.
Je bent er mee bezig, dus ik hoop dat je het kunt vinden, wat nu de gemiddelde leeftijd is.
Als jij een een gericht onderzoek vind en dit hier kunt plaatsen zal ik zeker mijn menig veranderen. Ik sta er zeker wel open voor, gezien dat ik het ook wel weet, maar wil wel graag meer weten.
Ik snap een ding niet: in het vorige topic had jij geen boodschap aan de ervaringen van dierenartsen en andere wetenschappers maar alleen aan die van fokkers en aan die van jou. Hoezo met cijfers onderbouwd ?.
Jij schept een tweedeling tussen groepen die met Berners werken. Doe ik dus nogmaals niet aan mee. Iedereen draagt zijn/haar steentje bij en SAMEN hoop je dan tot een beter ras te komen. Daar gaat het om !. Ondertussen kun jij je storen aan van alles en nogwat en nare opmerkingen maken maar daar is het ras dus niet mee gebaat.
-
Canine
- Vaste gebruiker
Ik heb mail van de voorzitter en nog iemand van de vereniging gehad en zij hebben dezelfde info als ik. We zitten volledig op 1 lijn en ook bij hen is het opgevallen dat er helaas maar weinig Berners van 8 jaar en ouder te vinden zijn voor onderzoek naar MH
. Het is dus echt te vroeg om te juichen want het ziet er niet zo goed uit momenteel. Een onderzoek naar de gemiddelde leeftijd bestaat er dus niet. Als deze er was dan had men er zeker van geweten binnen de vereniging.
Ik vind trouwens dat de vereniging erg goed bezig is !. Zeer serieuze mensen allemaal, met het hart op de goede plaats !.

Ik vind trouwens dat de vereniging erg goed bezig is !. Zeer serieuze mensen allemaal, met het hart op de goede plaats !.
- bernersennenfan
- Zeer actief
- Contacteer:
Dan ben je dus goed bezigCanine schreef:Nogmaals: er zijn cijfers genoemd op college en op de universiteit willen ze alles wetenschappelijk onderbouwd hebben en terecht anders kan iedereen wel iets subjectiefs roepen. Wat ik probeer te achterhalen is waar die cijfers te vinden.bernersennenfan schreef:Jij weet het dus ook niet zeker, dat bedoel ikCanine schreef:Oh ja, heb ook even op een internationale veterinaire site gekeken, ook niets helaas...![]()
En dat stoort mij..
Ik snap een ding niet: in het vorige topic had jij geen boodschap aan de ervaringen van dierenartsen en andere wetenschappers maar alleen aan die van fokkers en aan die van jou. Hoezo met cijfers onderbouwd ?.
Jij schept een tweedeling tussen groepen die met Berners werken. Doe ik dus nogmaals niet aan mee. Iedereen draagt zijn/haar steentje bij en SAMEN hoop je dan tot een beter ras te komen. Daar gaat het om !. Ondertussen kun jij je storen aan van alles en nogwat en nare opmerkingen maken maar daar is het ras dus niet mee gebaat.
Jij schiet steeds in de verdediging, ik wil jouw helemaal niet aanvallen, je probeert het toch te achterhalen
Ik heb inderdaad geen boodschap aan dierenartsen, omdat die (de meesten dan) menigen bij zich dragen die achterhaald zijn,
ik zal dat van wetenschappers terugnemen, ik had daar een wat negatief beeld bij, maar dat klopt dus niet.
Mijn excuses hiervoor, maar nogmaals met dierenartsen heb ik dus vaak weinig.
En om eenzelfde reden ga ik ook steeds op je berichten in, omdat ik ook graag wil weten hoe het allemaal zit en graag het ras wil VERBETEREN en niet VERMEERDEREN

-
Canine
- Vaste gebruiker
Is allang goed hoor. We hebben dus hetzelde doelbernersennenfan schreef:Dan ben je dus goed bezigCanine schreef:Nogmaals: er zijn cijfers genoemd op college en op de universiteit willen ze alles wetenschappelijk onderbouwd hebben en terecht anders kan iedereen wel iets subjectiefs roepen. Wat ik probeer te achterhalen is waar die cijfers te vinden.bernersennenfan schreef:Jij weet het dus ook niet zeker, dat bedoel ikCanine schreef:Oh ja, heb ook even op een internationale veterinaire site gekeken, ook niets helaas...![]()
En dat stoort mij..
Jij schept een tweedeling tussen groepen die met Berners werken. Doe ik dus nogmaals niet aan mee. Iedereen draagt zijn/haar steentje bij en SAMEN hoop je dan tot een beter ras te komen. Daar gaat het om !. Ondertussen kun jij je storen aan van alles en nogwat en nare opmerkingen maken maar daar is het ras dus niet mee gebaat.![]()
Jij schiet steeds in de verdediging, ik wil jouw helemaal niet aanvallen, je probeert het toch te achterhalen![]()
![]()
Ik heb inderdaad geen boodschap aan dierenartsen, omdat die (de meesten dan) menigen bij zich dragen die achterhaald zijn,
ik zal dat van wetenschappers terugnemen, ik had daar een wat negatief beeld bij, maar dat klopt dus niet.
Mijn excuses hiervoor, maar nogmaals met dierenartsen heb ik dus vaak weinig.
En om eenzelfde reden ga ik ook steeds op je berichten in, omdat ik ook graag wil weten hoe het allemaal zit en graag het ras wil VERBETEREN en niet VERMEERDEREN
Ik vind het jammer dat er zo'n kloof is. Niet nodig want er zijn echt heel veel mensen die het hart op de goede plaats hebben en door die dus zo te benaderen doe je die tekort vind ik. Jammer. Andersom geldt hetzelfde: er zijn heel veel fokkers die dus vreselijk hun best doen en je hebt echt vreselijke mensen er tussen zitten die echt helemaal niets willen aannemenen, de gekste dingen verkondigen en waarvan je denkt: waarom kom je dan hier ?
- bernersennenfan
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik begrijp je
En ik schrijf ook de 'meeste da's '
Er zijn inderdaad goede en slechte, oftewel de goede met het hart op de plek waar die hoort te zijn, om dit beroep 100 procent te kunnen uitoefenen en de liefde voor dieren voorop te stellen.
Er zijn inderdaad goede en slechte, oftewel de goede met het hart op de plek waar die hoort te zijn, om dit beroep 100 procent te kunnen uitoefenen en de liefde voor dieren voorop te stellen.

- bernersennenfan
- Zeer actief
- Contacteer:
Las even over het stukje heen dat ik doktersassistente ben. Nogmaals ik schrijf de meeste, hier zit bij huisartsen ook een enorm verschil in, lijkt eigenlijk wel een beetje op elkaar. Eentje gaat nog met spoed naar een oudere vrouw toe die het benauwd heeft, de ander zegt; die is toch al oud, daar hoef ik niet meer met spoed heen..Heb al grote discussies met dit soort artsen gehad, dat het niet aan hem is om dit te bepalen
Maar dat verschil blijf je toch houden, alhoewel ik nooit vrede mee zal krijgen.
Maar daarom werk ik wel prettig hoor, ik werk op de spoedeisende hulp met meerdere artsen dus nooit elke dag dezelfde, dat scheelt ook
En die artsen die het hart op de juiste plek hebben zitten, in dit geval voor mensen die geholpen moeten worden, en ik daaraan kan bijdragen, door deze arts te helpen in zijn werk, kan ik daar mee leven dat er ook artsen zijn die het niet zoals ik het graag zou willen.
Ik probeer zo veel mogelijk bij te staan, dat is het enige wat je kunt doen. En als de arts bot doet, dan als assistente maar goed bijstaan bij terminale patienten..
Maar dat verschil blijf je toch houden, alhoewel ik nooit vrede mee zal krijgen.
Maar daarom werk ik wel prettig hoor, ik werk op de spoedeisende hulp met meerdere artsen dus nooit elke dag dezelfde, dat scheelt ook
En die artsen die het hart op de juiste plek hebben zitten, in dit geval voor mensen die geholpen moeten worden, en ik daaraan kan bijdragen, door deze arts te helpen in zijn werk, kan ik daar mee leven dat er ook artsen zijn die het niet zoals ik het graag zou willen.
Ik probeer zo veel mogelijk bij te staan, dat is het enige wat je kunt doen. En als de arts bot doet, dan als assistente maar goed bijstaan bij terminale patienten..

-
Canine
- Vaste gebruiker
Maar goed nu maar weer terug naar de Berners he !
-
bernerfan
- Vaste gebruiker
[quote="Canine"]
Nee, ik denk niet dat op een betrouwbare manier de gemiddelde leeftijd van een Berner onderzocht kan worden tenzij er een verplchte registratie komt van het tijdstip van overlijden. :19:[/quote]
Maar je doet eerder stellig uitspraak dat de gemiddelde leeftijd 4,5-5 jaar is, dus ook niet op gedegen onderzoek gebaseerd........
Maar zo komen de fabeltjes in het land.......................
Nee, ik denk niet dat op een betrouwbare manier de gemiddelde leeftijd van een Berner onderzocht kan worden tenzij er een verplchte registratie komt van het tijdstip van overlijden. :19:[/quote]
Maar je doet eerder stellig uitspraak dat de gemiddelde leeftijd 4,5-5 jaar is, dus ook niet op gedegen onderzoek gebaseerd........
-
Canine
- Vaste gebruiker
We hebben er nu wel genoeg over gediscussieerd geloof ik. Ik ga niet nog een keer opnieuw beginnen.bernerfan schreef:Maar je doet eerder stellig uitspraak dat de gemiddelde leeftijd 4,5-5 jaar is, dus ook niet op gedegen onderzoek gebaseerd........Canine schreef: Nee, ik denk niet dat op een betrouwbare manier de gemiddelde leeftijd van een Berner onderzocht kan worden tenzij er een verplchte registratie komt van het tijdstip van overlijden.
-
Benji&Brenda
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb nu ook gehoord dat uit een wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat de gemiddelde leeftijd tussen de 4 en 6 jaar ligt.Canine schreef:We hebben er nu wel genoeg over gediscussieerd geloof ik. Ik ga niet nog een keer opnieuw beginnen.bernerfan schreef:Maar je doet eerder stellig uitspraak dat de gemiddelde leeftijd 4,5-5 jaar is, dus ook niet op gedegen onderzoek gebaseerd........Canine schreef: Nee, ik denk niet dat op een betrouwbare manier de gemiddelde leeftijd van een Berner onderzocht kan worden tenzij er een verplchte registratie komt van het tijdstip van overlijden.
-
Benji&Brenda
- Zeer actief
- Contacteer:
Okay, om alle misverstanden dan uit de weg te helpen, ik heb het wetenschappelijke onderzoek gevonden, met dank aan een berner sennen fokker die ik ken.
In dit onderzoek wordt dus gesproken van een gemiddelde leeftijd tussen de 4 en 6 jaar.
Verslag Gezondheidsinventarisatie bij de Nederlandse Berner Sennenhonden populatie
Steekproef jaargangen 1992 & 1996, enquêtering 1999
Ed.J. Gubbels & Peter Prins, uitgegeven door de W.K. Hirschfeldstichting, in mei 2000
Het is te bestellen bij Raad van Beheer.
En hier kwam ik het onderzoek ook tegen:
http://www.gencouns.nl/inventarisaties.html
En hier valt er ook iets over te lezen:
http://www.bernersennen.net/demeest/gez ... rzoek.html
In dit onderzoek wordt dus gesproken van een gemiddelde leeftijd tussen de 4 en 6 jaar.
Verslag Gezondheidsinventarisatie bij de Nederlandse Berner Sennenhonden populatie
Steekproef jaargangen 1992 & 1996, enquêtering 1999
Ed.J. Gubbels & Peter Prins, uitgegeven door de W.K. Hirschfeldstichting, in mei 2000
Het is te bestellen bij Raad van Beheer.
En hier kwam ik het onderzoek ook tegen:
http://www.gencouns.nl/inventarisaties.html
En hier valt er ook iets over te lezen:
http://www.bernersennen.net/demeest/gez ... rzoek.html
- bernersennenfan
- Zeer actief
- Contacteer:
Ach..je leert wel om daar boven te staan. Maar waar ik werk valt het heel erg mee en zitten we vaak goed op 1 lijn en helpen we elkaar, uitzonderingen daar gelaten dus..Canine schreef:(nog steeds): ik ken de rangordetoestand in het ziekenhuis wel. Een van de redenen dat ik er zelf nooit zou willen werken. Heb heel wat zogeheten ballen
![]()
meegemaakt.......
Maar goed nu maar weer terug naar de Berners he !
Maar id. weer on-topic nu.