Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Alleen fokken met uitmuntende honden?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

malinois schreef:
Inge schreef:Dat is ook niet wat de "africhters" willen, honden die steeds maar groter worden. Honden met een schoft van zo'n 70 cm zijn wel zo'n beetje de maximale maat die men wil hebben. :wink:
Voorop blijft echter gezondheid en werkkarakter staan.
Ik heb het idee dat de laatste jaren weer wat op minder fors gefokt wordt hoewel ik dat wel erg mooi vind... De Fort Oranje honden blijf ik toch heel mooi vinden, dat forse, (hoewel mijn honden daar verweg niet op lijken qua bouw overigen)... krijg ik het idee dat de honden juist wat minder groot en fors worden in de africhting. Klein, wendbaar minder blessures etc. :19:
Dat bedoel ik dus ook te zeggen.
Fors en groot ziet er misschien mooi en indrukwekkend uit, maar veel zware honden zijn ook wat minder wendbaar. Ik heb dus inderdaad ook de indruk dat men naar de wat lichtere en wendbaardere honden terug wil. Geen mechelaars van 45 kilo maar mechelaars die een kilo of 10 minder wegen. :wink: Minder risico voor de pakwerkers, qua gewicht wat gemakkelijker in de hand te houden door de geleider etc.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Inge
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
ik heb die combi ook heel toevallig gezien, maar een hond met het karakter van vader lijkt me toch niet voor iedereen geschikt :roll:
Zeker niet :wink: Maar Arno lijkt dat hele heftige niet te vereven tot nu toe. Ik ken denk ik uit zowat alle nesten met hem nakomelingen en dat zijn over het algemeen goed belastbare honden, maar minder stug, beter te bereiken dan Arno.
Met een hond als Arno zou ik persoonlijk niets kunnen (en ik denk het gros van de mensen niet, ik heb zelden zo'n moeilijke hond gezien), de combinatie van hem en Harry is echter super.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Inge schreef:
malinois schreef:
ik heb die combi ook heel toevallig gezien, maar een hond met het karakter van vader lijkt me toch niet voor iedereen geschikt :roll:
Zeker niet :wink: Maar Arno lijkt dat hele heftige niet te vereven tot nu toe. Ik ken denk ik uit zowat alle nesten met hem nakomelingen en dat zijn over het algemeen goed belastbare honden, maar minder stug, beter te bereiken dan Arno.
Met een hond als Arno zou ik persoonlijk niets kunnen (en ik denk het gros van de mensen niet, ik heb zelden zo'n moeilijke hond gezien), de combinatie van hem en Harry is echter super.
ik ken uit de lijnen van moeders weinig tot niets, het zou niet mijn keuze zijn voor een pup ben benieuwd of er 1 van in de sport komt
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

het kan wel; stb MH uit werklijnen, die weliswaar ws geen u zal lopen maar een g/zg moet toch wel lukken. Heb geen standfoto van dr sorry.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Wat is het toch een lekker ding Selena :I:
Groetjes Inge
Afbeelding

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Hoi Selena, dat is inderdaad een erg typisch mecheltje :ok: Het kan dus wel :mrgreen:

Ik snap de reden helemaal van fokken met de beste werkhonden etc, maar dan moeten de mensen in de africhting niet zeggen dat de showmensen het ras verpest hebben. :neenee: Dat hebben ze nl echt samen gedaan. :19: De werkhonden zijn op een manier gefokt dat showen niet meer kan en de showhonden worden niet op werk geselecteerd waardoor werken niet meer kan. :wink:

Einde van het verhaaltje is dat de mechelse herder niet meer bestaat in zijn echte vorm. Werkhonden lijken en zijn vaak kruisingen terwijl de showhonden klein, fijn en a-typisch van karakter zijn.
Afbeelding
little action
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door little action »

Ik vind dat zolang er zo verschillend gekeurd wordt
Je daar niet vanuit kan gaan.
Het komt namelijk voor dat honden alles winnen en bij andere keurmeester ZG of zelfs G krijgen.Ra RA hoe kan het
En er zijn honden die niet van showen houden
en daarom zg halen
Maar uitstekende kinderen hebben gekregen.
Ik vind dat je goed naar eigenschappen van je hond moet kijken
En verbetering bij de reu gaan zoeken.
Groetjes little action
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

MARC_S schreef:Hoi Selena, dat is inderdaad een erg typisch mecheltje :ok: Het kan dus wel :mrgreen:

Ik snap de reden helemaal van fokken met de beste werkhonden etc, maar dan moeten de mensen in de africhting niet zeggen dat de showmensen het ras verpest hebben. :neenee: Dat hebben ze nl echt samen gedaan. :19: De werkhonden zijn op een manier gefokt dat showen niet meer kan en de showhonden worden niet op werk geselecteerd waardoor werken niet meer kan. :wink:

Einde van het verhaaltje is dat de mechelse herder niet meer bestaat in zijn echte vorm. Werkhonden lijken en zijn vaak kruisingen terwijl de showhonden klein, fijn en a-typisch van karakter zijn.
je hebt pb :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Debora
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Debora »

Nee, niet alleen met uitmuntende honden fokken. Er zijn een hoop rassen die voor het werken in een nest zijn gelegd, maar vanwege het showen toen andere formaten zijn getransformeerd.
Martijn schreef:Nou ik denk bijvoorbeld dat er genoeg labradors zijn om streng te kunnen slecteren. Ernaast natuurlijke een werktak die op fysieke fuctie en karakter selecteert maar dat moet je bij alle rassen bewaren. Zelfs bij gezelschapshondjes e.d.
Er zijn inderdaad genoeg labradors om te kunnen selecteren, maar om de labradors in de ring te selecteren tot fokwaardig vind ik niet gepast. De reden, de labradors die je over het algemeen in de ring ziet staan en een U'tje halen, zijn niet de labradors zoals horen te zijn. Sommige honden kunnen nog niet eens een stap voor stap zetten vanwege hun gewicht. Ikzelf zou liever zien dat men als eerste kijkt naar de werklust bij de rassen die ze behoren te hebben, daarna naar het karakter (bijv. middels wesentest) en daarna pas naar het showen. :wink:
Live as though heaven is on earth.
Kijk eens op mijn site: www.duskintheforest.nl

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”