Rosita Compagner schreef:Ailena schreef:
Je bent niet de enige dan denk ik

Bij de Shih Tzu zijn onder de stamboom honden ook bar weinig problemen, met ja, hier en daar een uitschieter. Het zijn juist de stamboomloze shih`s waar ik vaak van hoor dat ze problemen hebben en niet ouder dan 9 worden etc.
Maargoed, ons ras zal zeker niet onder de perfecte rassen vallen, om het maar zo te zeggen, puur omdat het gewoon een kwestie van tijd is voordat er problemen omhoog komen, omdat er niet getest wordt op de problemen die er kunnen zijn, zoals Patella luxatie en oogproblemen.
Dingen waar ik overigens wel op test.
Even hier op inhaken. Zoals alle rashondenfokkers op dit forum wel bekend zal zijn worden/werden er vanuit de RvB gezondheidsinventarisaties gedaan op verzoek van de rasverenigingen. Dit zijn dus altijd honden met stamboom die meedoen. De Shih Tzu is ook onderzocht zie ik hier
http://www.kennelclub.nl/273.30.html Stroken de uitkomsten van dit onderzoek met jouw opmerkingen Ailena? Hoe komt het eigenlijk dat problemen als Patella tóch naar boven lijken te komen ondanks de zware selectie op hondjes met een goed gangwerk onder andere? Kan het zo zijn dat met de versmalling van de fokbasis (iedere rashond bevind zich in een kleine cirkel van soortgenoten en daar komt nooit vers bloed bij) er toch iets van inteeltdepressie de kop op steekt?
't Is niet persoonlijk bedoelt Ailena, echt niet. Ik zag alleen Shih Tzu langskomen en ik heb de genoemde inventarisaties allemaal al eens ingezien en werd er niet blij van. De Cavalier King Charles Spaniel spande de kroon met 17 afwijkingen die in zorgwekkende mate voorkomen......
Iedereen die meer wil weten over rashondenfokkerij en de problemen daar omheen kan ik deze onderzoeken van harte aanbevelen.
Ik weet dat het niet persoonlijk is. Ik heb zelf de uitslagen gekocht bij de Raad om die in te zien.
Omdat de populariteit van de shih tzu steeg in de tweede helft van de jaren tachtig, was dit voor de STCN ( shih tzu club nederland) een reden om te kijken of en in hoeverre er structuele problemen met de gezondheid of met het gedrag van het ras was.
Er werd toen in 1999 besloten samen met de WKHS om een onderzoek te gaan doen.
Dit onderzoek was alleen van toepassing op shih tzu die geboren waren in 1994 en 1995. Dus ze hebben wel een onderzoek gedaan, maar dat was naar mijn mening toch een beetje een moment opname, omdat ze de onderzoeken deden bij shih`s van 1 leeftijdscatagorie.
Ze hebben een hoop onderzocht, en niet alleen de gezondheid. Maar ook of de eigenaren tevreden waren met het uiterlijk van de hond, wie en of er hoog gescoord werd op shows, overlijdensleeftijd, gezondheidsproblemen etc etc.
De ( grootste) problemen die bij die honden naar voren kwamen door middel van dit onderzoek waren:
Ogen en gezichtsvermogen. ( vooral meldingen van honden met tranende en ontstoken ogen, daarnaast waren er meldingen van hoornvliesontsteking, distichiasis, entropion en glaucoom.
Huid en haar. ( hier worden vooral allergieen, jeuk, bijten, en schilvering van de huid opgenoemd. Voor een deel ging het hier om atopiën. Bij allergie hadden ze met een bepaalde erfelijke overgevoeligheid te maken, die wijdverbreed in een ras voor kan komen.)
Longen en luchtwegen. ( hier worden meldingen gedaan van kortademigheid en knorren, maar vooral van benauwdheid door te nauwe neusgaten. Dit kan je opereren, maar is toch een erfelijk iets.)
En dan de spijvertering. ( Hierbij kwam vooral diaree nbaar boven en verstopping, maar dit was vaak snel weg na een speciaal dieet)
Ondanks dit onderzoek zijn er geen onderzoeken of wat dan ook bij de shih tzu verplicht, wat ik toch een linke zaak vindt. Ik test dus al op de ogen, en de overige zaken let ik ook erg op. Ik heb pas nog mijn eerste teefje uitgesloten van de fok omdat een zusje een zware allergie had, een broertje een levershunte en nierfalen. En omdat ik geen risico wil lopen of wat dan ook, is zij dus uitgesloten. Ik ga met haar wel agility doen ofzo, voor de lol.
De patella doe ik omdat dit insidentieel voor kan komen. Onder de honden die showen en fokken heb ik dit ( nog) niet gehoord, maar wel een paar keer onder de stamboomloze.
Dus ook hier neem ik gewoon het zekere voor het onzekere.