Wil de hond schreef:Wat ik beschrijf gaat over gedrag naar andere honden toe van honden die samenleven met meerdere honden, maar zeker niet voor alle honden die samenleven met andere honden.
Ik denk in de eerste plaats aan onzekere honden die eigenlijk in de direkte konfrontatie met roedelgenoten eigenlijk niets zien omdat ze vrij zeker zijn dat ze dat gaan verliezen maar toch de drang hebben zich als "belangrijk e.d." te profileren.
Natuurlijk, er kunnen andere zaken meespelen, zoals angst, of gewoon mede door de baas aangeleerd gedrag etc.
Maar wat ik beschrijf is wel degelijk één van de oorzaken/drijfveren van aanvalsgedrag, ook zoals dat van Sien.
Maar goed, ik zei in het begin al dat ik slechts af kan gaan op wat ik gezien heb en in kan schatten aangaande Sien, Spok en Jan. Zoals ik begreep heeft Sien behoorlijk wat ervaring waar het gaat om omgang met andere honden, dit maakt het voor mij in ieder geval waarschijnlijker dat zij het over deze boeg gooit dan bv. een hond als Dapper.
Tis ook allemaal nogal ingewikkeld natuurlijk, alles wat met interaktie tussen honden en hun omgeving te maken heeft.
Ingewikkeld ja, maar erg interessant.
Het 'territorium-gevoel', het wegjagen van vreemde honden, herken ik toch wel erg in het gedrag van onze Silka.
In het bos-asiel in Istanbul leefde ze aan de rand (bij het hek) en zou zij vaak het onderspit delven.
Misschien is het wel zo dat ze het in haar ogen nu zo prima heeft (een 'maatje', veiligheid, eten, onderdak) dat ze om die reden indringers weg jaagt. Hoewel dat misschien te 'bedacht' is (door mij, bedoel ik).
O enne... Jan, mijn vorige reactie was niet echt oftopic, maar het gaat hier om jou en Sien, natuurlijk. Alleen steek ik er zo ook wat van op!