Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vechthonden? ik wil de waarheid!!!!

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

Frenk schreef:
Valerie schreef:
Frenk schreef:
Valerie schreef:BTW er zijn redelijk wat staffords die gewoon bij soortgenoten kunnen. Vooral showtypes. Ik vind dat geen staffords meer, luie bankhanghonden zonder spirit. En ja dat klinkt hard maarja ik heb er zelf ook zo eentje :wink:
Mag ik dit interpreteren dat het niet bij soortgenoten kunnen (ik neem even aan vanwege echt zware agressie?) dus wel degelijk een essentieel raskenmerk is?
Nee staffords hebben geen zware hondagressie.
Waarom kunnen ze dan niet "gewoon" bij soortgenoten? Dat was namelijk de negatieve kwalificatie waarmee je de showtypes net wegzette. :19:
Een stafford zou een grommende rottweiler niet gewoon passeren. Daarom niet.
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Valerie schreef:
Frenk schreef:Waarom kunnen ze dan niet "gewoon" bij soortgenoten? Dat was namelijk de negatieve kwalificatie waarmee je de showtypes net wegzette. :19:
Ten eerste "soortgenoten" <-> "grommende rottweiler" :denken: :19:

en over je laatste opmerking: jammer :roll:
Afbeelding
Valerie
Zeer actief

Frenk schreef:
Valerie schreef:
Frenk schreef:Waarom kunnen ze dan niet "gewoon" bij soortgenoten? Dat was namelijk de negatieve kwalificatie waarmee je de showtypes net wegzette. :19:

Niemand beweerd dat staffords niet met soortgenoten kunnen, anders zou het wel erg lastig zijn om meerdere in je huis te hebben denk je ook niet?
Je kan er gewoon niet op een plek mee lopen waar 80 loslopende honden komen omdat je altijd mensen hebt die zegt "maar hij doet niets" terwijl hun hond andere honden terroriseerd. En nee dat pikt een echte stafford niet.
Valerie
Zeer actief

Inge O schreef:
Valerie schreef:BTW er zijn redelijk wat staffords die gewoon bij soortgenoten kunnen. Vooral showtypes. Ik vind dat geen staffords meer, luie bankhanghonden zonder spirit. En ja dat klinkt hard maarja ik heb er zelf ook zo eentje :wink:
:19: dus honden die vriendelijk zijn tegenover soortgenoten zie jij meteen als een karakterloze luie vaatdoek?
Neuh mijn dametje heeft genoeg karakter hoor :wink: Het wordt zo makkelijk gezegd om karaktertrekken en gedragingen van staffords eruit te fokken die de maatschappij maar lastig vind. Zoals in een showring is het lastig. Daarbij zie je dat het eruit geprobeerd te fokken is. De resultaten vind ik persoonlijk niet denderend. Je ziet bijvoorbeeld meer angst en de drive verliezen ze die zo typerend moet zijn voor een stafford.
Valerie
Zeer actief

Inge O schreef:
Valerie schreef:
Inge O schreef:
:19: dus honden die vriendelijk zijn tegenover soortgenoten zie jij meteen als een karakterloze luie vaatdoek?
Neuh mijn dametje heeft genoeg karakter hoor :wink: Het wordt zo makkelijk gezegd om karaktertrekken en gedragingen van staffords eruit te fokken die de maatschappij maar lastig vind. Zoals in een showring is het lastig. Daarbij zie je dat het eruit geprobeerd te fokken is. De resultaten vind ik persoonlijk niet denderend. Je ziet bijvoorbeeld meer angst en de drive verliezen ze die zo typerend moet zijn voor een stafford.
dan zijn die fokkers gewoon verkeerd bezig, wil niet zeggen dat het niet zou kunnen :wink: .

angst komt bij heel veel rassen voor en ook die fokkers zijn dan verkeerd bezig als ze toch met zo'n honden fokken.
Dat ben ik met je eens. Maar ik vind dat soort honden gewoon wat missen. Ik ben er nog geen tegengekomen die ik 100% stafford vind en compleet geen spoortje hondagressie heeft. Daarnaast is met een stafford goed te leven. Gewoon drukke plekken en uitlaattijden mijden. Het horen geen maltheser opvreters te zijn oid. Geen kwijlende gillende gestoorde honden aan de lijn. Het liefst zie ik een kapsones hond die lekker met zijn neus in de lucht loopt en pas reageert als het nodig is.
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Valerie schreef:
Frenk schreef:
Valerie schreef:

Niemand beweerd dat staffords niet met soortgenoten kunnen, anders zou het wel erg lastig zijn om meerdere in je huis te hebben denk je ook niet?
Je kan er gewoon niet op een plek mee lopen waar 80 loslopende honden komen omdat je altijd mensen hebt die zegt "maar hij doet niets" terwijl hun hond andere honden terroriseerd. En nee dat pikt een echte stafford niet.
Daar moest ik wel een beetje om glimlachen toen ik vanochtend naar het bos ging. Daar is het spitsuur om een uur of 10 's ochtends. Met wandelaars...en met honden. Op het losloopveld pal naast het drukste hondenwelkomrestaurant had zich een nieuwe zaterdagse hondenschool ontvouwen, zo werd ik gewaarschuwd. Staffjes die niet goed met andere honden konden. Super dat zo'n cursus gegeven wordt, maar op een veld naast een loeidrukke parkeerplaats van een honden-losloopgebied? Ehm. Ik vond dat nu niet getuigen van een bijster goed inzicht van de cursusmevrouw :denken:

Toch moet ik zeggen, ik vond het wel erg mooie honden! :wink:
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Frenk schreef:
crutz schreef:en vergeet niet, bij een gemiddelde huishond is een stabiel karakter belangrijk, in het werk heb je vaak als je een keuze maakt op karakter redelijk dominante (stabiele) dames bij elkaar...dan is er dus wel degelijk een andere rolverdeling...
Dat er een verschil is tussen huishonden en werkhonden lijkt me logisch hoor, maar wat ik me nu afvraag is wat je dan zou moeten doen om te voorkomen dat mensen een werkhond als huishond gaan behandelen en die hond dus in een dichtbevolkt gebied dwingt te leven, terwijl dat gebied sociale eisen stelt aan die hond terwijl dat er qua karakter niet in zit. :19:

Ik vraag me dat af omdat de echte werkhonden zoals waar jij en voor zover ik heb begrepen ook Malinois mee werken op een hele andere manier worden gefokt, geplaatst en gehouden dan de gemiddelde stoere *vechthond* (als ik die zo even op een hoop mag vegen).
Ik pik deze er even tussenuit omdat dit een beetje op mij betrekking heeft. Ik heb 2 herders, tweedehansjes, allebei uit werklijnen. Er wordt niet mee gesport en ze worden gewoon als huishond gehouden. Ik houd ze ook niet in een kennel, ze lopen vrij in- en om het huis. Ze leven in een dichtbevolkt gebied en lopen gewoon los in parken en bossen zonder dat er iets gebeurd.
Wél zijn het temperamentvolle, scherpe honden die geen genoegen zullen nemen met 3 x 10 minuutjes uitlaten per dag. Ze hebben veel beweging en geestelijke uitdaging nodig en dat krijgen ze hier. Ik garandeer dat je als ik jou ooit eens in Haarlem met Frenk tegenkom, ze Frenk niet zullen opvreten op opjagen en jou niet zullen bijten :mrgreen:

Wel vind ik dat dit type honden géén honden zijn voor een 'beginneling'. Je móet weten wat je in huis hebt en daar ook op anticiperen en dat hoeft wat mij betreft geen hondensport te zijn.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Valerie schreef:Niemand beweerd dat staffords niet met soortgenoten kunnen, anders zou het wel erg lastig zijn om meerdere in je huis te hebben denk je ook niet?
Jij zegt net dat dat (staffords die zomaar met soortgenoten kunnen) geen echte staffords zijn :19:
Valerie schreef: BTW er zijn redelijk wat staffords die gewoon bij soortgenoten kunnen. Vooral showtypes. Ik vind dat geen staffords meer, luie bankhanghonden zonder spirit.
En ik vraag niet of staffs voortaan zo gefokt moeten worden dat ze zich bibberend op hun rug draaien als er een vogel opvliegt, dus nou moet je ook niet doen alsof dat wel is wat ik beweer :19:

Agressief reageren omdat je "geterroriseerd" wordt is echt heel iets anders dan waar ik het (al die tijd) over heb :klaar:
Afbeelding
Valerie
Zeer actief

Frenk schreef:
Valerie schreef:Niemand beweerd dat staffords niet met soortgenoten kunnen, anders zou het wel erg lastig zijn om meerdere in je huis te hebben denk je ook niet?
Jij zegt net dat dat (staffords die zomaar met soortgenoten kunnen) geen echte staffords zijn :19:
Valerie schreef: BTW er zijn redelijk wat staffords die gewoon bij soortgenoten kunnen. Vooral showtypes. Ik vind dat geen staffords meer, luie bankhanghonden zonder spirit.
En ik vraag niet of staffs voortaan zo gefokt moeten worden dat ze zich bibberend op hun rug draaien als er een vogel opvliegt, dus nou moet je ook niet doen alsof dat wel is wat ik beweer :19:

Agressief reageren omdat je "geterroriseerd" wordt is echt heel iets anders dan waar ik het (al die tijd) over heb :klaar:
Ik denk dat jij niet weet waar jij het over hebt :wink: Ik bedoelde in de eerste post staffords zoals mijn dame die op een zonnige zondag gewoon los kunnen in het Rembrantspark in Amsterdam. Als een hond haar afsnauwt doet ze niets terug, of als honden haar op een andere manier klieren zoals een reu die haar op haar rug gooide om eens flink boven haar te staan grommen en happen terwijl zij niet eens naar hem keek maar naast mij liep op de grond te snuffelen. Dat bedoel ik met honden die zomaar met soortgenoten kunnen.
Valerie
Zeer actief

Geer schreef:
Daar moest ik wel een beetje om glimlachen toen ik vanochtend naar het bos ging. Daar is het spitsuur om een uur of 10 's ochtends. Met wandelaars...en met honden. Op het losloopveld pal naast het drukste hondenwelkomrestaurant had zich een nieuwe zaterdagse hondenschool ontvouwen, zo werd ik gewaarschuwd. Staffjes die niet goed met andere honden konden. Super dat zo'n cursus gegeven wordt, maar op een veld naast een loeidrukke parkeerplaats van een honden-losloopgebied? Ehm. Ik vond dat nu niet getuigen van een bijster goed inzicht van de cursusmevrouw :denken:

Toch moet ik zeggen, ik vond het wel erg mooie honden! :wink:
Is niet heel erg slim nee :mrgreen: Was deze school toevallig in het Amsterdamse bos?
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Frenk schreef:
Zoie schreef:
Frenk schreef:[Kun jij me dan uitleggen hoe ik "geen uitdaging uit de weg gaan" voor me moet zien?
Denk het wel.

Luna zal b.v. niet weglopen, op haar rug liggen, of wat dan ook.

Ze gaat er met veel kabaal in, snauwend en sneppend.

Ze is dan nog lang geen killer, ernstige verwonder, of vechthond hoor.

Dan heb je het over iets heel anders :wink:
Dus de zware hondagressie waarover bijvoorbeeld Inge O en ik nu definities aan verwoorden zijn komt daar niet bij in de buurt? Dus niet rucksichtlos, buitenproportioneel en bij (bijna) iedere reu of teef (al naar gelang de voorkeur van de desbetreffende agressieve hond) "grijpen"?

Met andere woorden (mijn woorden! :mrgreen:), een hond die zich zonder al te veel "incidenten" in de omgeving van en met andere honden kan bewegen? (En die je dus niet alleen om 3 uur 's nachts kunt uitlaten :mrgreen:)

Want als dat zo is (dat die zware agressie dus niet een gewenste raseigenschap is) begrijp ik niet waarom er zo moeilijk wordt gedaan over dat eruit fokken :wink:

EDIT: ik had namelijk het gevoel dat de definitie van "geen uitdaging uit de weg gaan" ook voor iedereen ergens anders ligt :19:
Hoe een hond op een uitdaging ingaat is een ander ding dan er wel of niet op in gaan.

Luna's londje is erg kort. Ze is erg imponerend ( voor de gemiddelde hond / eigenaar. ) Ze is erg sterk, dus ik moet er ook niet aan denken dat het een keer om het echie gaat.

Ik vind haar gedrag tegelijkertijd volkomen normaal honds en ongewenst.

Dus ja, ik ontwijk vreemde honden en loop het liefst 's nachts met haar ( overigens nog maar zelden, ze is mijn uitlaathond, en ik heb heleaas gewoon nog maar heel weinig tijd voor haar. )
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

alm@ schreef:
Frenk schreef:
crutz schreef:en vergeet niet, bij een gemiddelde huishond is een stabiel karakter belangrijk, in het werk heb je vaak als je een keuze maakt op karakter redelijk dominante (stabiele) dames bij elkaar...dan is er dus wel degelijk een andere rolverdeling...
Dat er een verschil is tussen huishonden en werkhonden lijkt me logisch hoor, maar wat ik me nu afvraag is wat je dan zou moeten doen om te voorkomen dat mensen een werkhond als huishond gaan behandelen en die hond dus in een dichtbevolkt gebied dwingt te leven, terwijl dat gebied sociale eisen stelt aan die hond terwijl dat er qua karakter niet in zit. :19:

Ik vraag me dat af omdat de echte werkhonden zoals waar jij en voor zover ik heb begrepen ook Malinois mee werken op een hele andere manier worden gefokt, geplaatst en gehouden dan de gemiddelde stoere *vechthond* (als ik die zo even op een hoop mag vegen).
Ik pik deze er even tussenuit omdat dit een beetje op mij betrekking heeft. Ik heb 2 herders, tweedehansjes, allebei uit werklijnen. Er wordt niet mee gesport en ze worden gewoon als huishond gehouden. Ik houd ze ook niet in een kennel, ze lopen vrij in- en om het huis. Ze leven in een dichtbevolkt gebied en lopen gewoon los in parken en bossen zonder dat er iets gebeurd.

Ik begrijp waarom je het aanhaalt, maar jouw honden vallen dus niet in de "zwaar hondagressieve" categorie :wink: Sterker nog, het lijken me hele leuke honden :ok: Dit stukje was eigenlijk de opmaat naar de rest van het betoog :mrgreen:

Wél zijn het temperamentvolle, scherpe honden die geen genoegen zullen nemen met 3 x 10 minuutjes uitlaten per dag. Ze hebben veel beweging en geestelijke uitdaging nodig en dat krijgen ze hier. Ik garandeer dat je als ik jou ooit eens in Haarlem met Frenk tegenkom, ze Frenk niet zullen opvreten op opjagen en jou niet zullen bijten :mrgreen:

Daar was ik ook verre van bang voor hoor :ok: En Frenk zou zich ook niet met grootheidswaan op ze storten en in hun kuiten bijten :mrgreen: (ff afkloppen trouwens want hij is nog jong he :N:)

Wel vind ik dat dit type honden géén honden zijn voor een 'beginneling'. Je móet weten wat je in huis hebt en daar ook op anticiperen en dat hoeft wat mij betreft geen hondensport te zijn.
Natuurlijk moet je als beginneling niet aan zulke honden beginnen. Maar als je dit al vind van honden die dus niet zwaar hondagressief zijn, wat vind je dan van de vraag of je met zwaar hondagressieve honden zou moeten fokken? Die karaktereigenschap dient toch geen enkel doel meer?
Afbeelding
Valerie
Zeer actief

Inge O schreef: dat vraagt ook niemand, gelukkig, want dan konden we wel met 99,99% van onze honden opkrassen :wink: .
Dat begrijp ik, maar ik merk dat er hier een verkeerd beeld heerst van de hondagressie van staffords. Ze horen niet elke hond te willen opeten die in hun vierkante meter komt, al kunnen seksegenoten wel wat sneller problemen opleveren.
Frenk
Zeer actief

Valerie schreef:
Frenk schreef:

Ik denk dat jij niet weet waar jij het over hebt :wink: Ik bedoelde in de eerste post staffords zoals mijn dame die op een zonnige zondag gewoon los kunnen in het Rembrantspark in Amsterdam. Als een hond haar afsnauwt doet ze niets terug, of als honden haar op een andere manier klieren zoals een reu die haar op haar rug gooide om eens flink boven haar te staan grommen en happen terwijl zij niet eens naar hem keek maar naast mij liep op de grond te snuffelen. Dat bedoel ik met honden die zomaar met soortgenoten kunnen.
Als dat is wat je bedoelt, dan moet je dat zeggen :19: :pffff: Ik deed namelijk niets anders dan jou letterlijk quoten :klaar:

En nu begrijp ik je overigens ook niet helemaal. Is het nou wel of niet goed dat jouw dame niks terug doet als een hond haar afsnauwt?

En mag ik ook nog even zeggen dat je dan een merkwaardige definitie gebruikt van "zomaar met soortgenoten kunnen". :wink:
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Beetje late reactie, maar het gaat zo hard hier en ik was trainen :wink:
ranetje schreef: Maar is iedere hondentraining niet in feite training van de baas om te zorgen dat de hond geen overlast veroorzaakt bij de baas en/of anderen?

Nee, dat geloof ik niet. Ik ben net terug van speurhondentraining, en dat heeft m.i. niets te maken met het voorkomen van overlast voor wie dan ook :wink:

Verder blijf ik dit met interesse volgen, zeker nu Frenk de zaken iets naders verwoordt en we het niet meer over elke vorm van hond-hond agressie hebben maar over overmatige vechtlust :ok:
Valerie
Zeer actief

Frenk schreef:
Valerie schreef:
Frenk schreef:

Als dat is wat je bedoelt, dan moet je dat zeggen :19: :pfff: Ik deed namelijk niets anders dan jou letterlijk quoten :klaar:

En nu begrijp ik je overigens ook niet helemaal. Is het nou wel of niet goed dat jouw dame niks terug doet als een hond haar afsnauwt?

En mag ik ook nog even zeggen dat je dan een merkwaardige definitie gebruikt van "zomaar met soortgenoten kunnen". :wink:
Toen die hond van haar af ging rende ze trillend naar mij toe om vervolgens de hele wandeling aan mijn been te kleven en een beetje angstig om haar heen kijken. Wat denk jij zelf, denk jij dat dit gedrag is wat bij een stafford hoort? En als jij niet begrijpt wat ik met iets bedoel kun je beter om verduidelijking vragen ipv conclusies trekken.
Frenk
Zeer actief

Valerie schreef:ik merk dat er hier een verkeerd beeld heerst van de hondagressie van staffords. Ze horen niet elke hond te willen opeten die in hun vierkante meter komt, al kunnen seksegenoten wel wat sneller problemen opleveren.
Daarom vraag ik ook naar wat er wel bedoeld wordt en wenselijk is :ok:

Maar ik ben er nog steeds niet helemaal achter. Kan natuurlijk aan mij liggen, maar ik vind jouw antwoorden heel erg dubbel :19:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Gos schreef:Verder blijf ik dit met interesse volgen, zeker nu Frenk de zaken iets naders verwoordt en we het niet meer over elke vorm van hond-hond agressie hebben maar over overmatige vechtlust :ok:
Dat was wel wat ik steeds bedoelde en ik ben blij dat het me eindelijk (waar is de zweet-van-voorhoofd-wissen-smiley :mrgreen:) gelukt is om dat duidelijk te maken :ok:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Valerie schreef:En als jij niet begrijpt wat ik met iets bedoel kun je beter om verduidelijking vragen ipv conclusies trekken.
Ik vraag de hele tijd alles, dus er is echt geen reden om zo te doen :pffff:

Verder was jouw opmerking letterlijk:
Ik lees daar een aantal dingen in:

1. Een stafford die gewoon bij soortgenoten kan is volgens Valerie geen echte stafford.

2. Honden die gewoon bij soortgenoten kunnen zijn volgens Valerie luie bankhanghonden zonder spirit.

3. Valerie's eigen hond is een luie bankhanghond zonder spirit en geen echte stafford.

Wat lees ik nou verkeerd dan?

Of had jij het misschien anders op moeten schrijven? :mrgreen:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Valerie schreef:Toen die hond van haar af ging rende ze trillend naar mij toe om vervolgens de hele wandeling aan mijn been te kleven en een beetje angstig om haar heen kijken. Wat denk jij zelf, denk jij dat dit gedrag is wat bij een stafford hoort?
Dergelijk gedrag lijkt me bij geen enkele hond van geen enkel ras gewenst en ik vind dit dus ook niet ter zake doen in de discussie :ok: Appels en peren enzo :wink:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Inge O schreef:
Gos schreef:Beetje late reactie, maar het gaat zo hard hier en ik was trainen :wink:
jamaar, ellen :roll: .

:mrgreen:
Schandalig inderdaad! :pffff: :klaar:

"What do you have to say for yourself, young lady?"

:F: :smile: :wink:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Nanna schreef:Wat vind ik een goede Stafford? (alsof dat interessant is, maar goed, tóch my two cents) :wink:
In mijn ogen is een goede Staff een stabiele evenwichtige hond. Ongevoelig voor pijn en dól op mensen, ongeacht wie ;-) Bepaald clownesk.
Andere honden worden stelselmatig genegeerd. Daagt een vreemde hond de staff uit dan zal hij ws de uitdaging aannemen, en dat is iets dat de baas moet zien te voorkomen.

Kortom, al met al een leuke hond. Als er Staffs zijn die uit de verte al komen aanvliegen om zich bovenop een totaal onschuldige andere hond te storten en die voorts ook niet meer los te laten, dan is dát imo een zeer ongewenste eigenschap.

Zit ik nou heel fout?
Volgens mij niet. :wink: Maar dat zegt voor een hele hoop mensen niets :mrgreen:

En betekent dat om 3 uur 's nachts moeten lopen of moet 3 uur 's middags (bij wijze van spreken) met de kwalificatie zoals je die hierboven schetst kunnen? M.a.w. hoe groot moet die uitdaging van die vreemde hond zijn?
Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Frenk schreef:
Mag ik dit interpreteren dat het niet bij soortgenoten kunnen (ik neem even aan vanwege echt zware agressie?) dus wel degelijk een essentieel raskenmerk is?
Nee, dat mag je niet zo interpreteren..
Het niet met soortgenoten kunnen heeft geen ene donder met jouw definitie van *zware agressie* te maken. :roll:
Zolang jij dat niet erkent is deze gehele discussie met jou zinloos m.i.

Jij verstaat iets anders onder zware agressie dan ik, en andere met mij.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Frenk
Zeer actief

wendy71 schreef:Nee, dat mag je niet zo interpreteren..
Het niet met soortgenoten kunnen heeft geen ene donder met jouw definitie van *zware agressie* te maken. :roll:
Zolang jij dat niet erkent is deze gehele discussie met jou zinloos m.i.

Jij verstaat iets anders onder zware agressie dan ik, en andere met mij.
Daarom praten we er toch ook over door :19: Zodat we elkaars definites en visies goed kunnen interpreteren. :ok:

Daarnaast hoeft "niet met soortgenoten kunnen" misschien niet perse met "zware hondagressie" te maken te hebben, omgekeerd zorgt "zware hondagressie" wel altijd voor "niet met soortgenoten kunnen" :mrgreen: :ok:

PS: heb je mijn uitleg over wat ik onder zware agressie versta en mijn gedachtewisseling met Inge O daarover eigenlijk uberhaupt gelezen???
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Pak-de-bal schreef:
Chione schreef:Mensen kom je ook heel wat vaker tegen dan honden, o.a. daarom is er, voor mij, een groot verschil tussen hond of mens agressie.
er is geen verschil , als het om agressie tussen soortgenoten gaat

allebei .. hartsikke fout gedrag !!!! :neenee: en moeten weg uit de maatschappij :boos:
tuurlijk jij weet het... :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Chione
Zeer actief

Ongelezen bericht door Chione »

ranetje schreef:
Chione schreef:
Frenk schreef:
Chione schreef:Jahoor, ik ben het alleen niet met je eens. :mrgreen:

Een 'vechthond' is hier prima te houden op manieren waarbij je je hond niet hoeft laten te vechten en de hond niet gefrustreerd raakt. Ik denk dat er vele malen meer gefrustreerde BC's rond lopen, omdat de eigenaren niets met hun doen, dan 'vechthonden'. Die driften liggen m.i. ook heel anders.
Mijn kernvraag is eigenlijk waarom je de "vechtlust" zou willen behouden als dat "werk" niet meer bestaat? Welk doel dient dat dan? (even los van het feit dat die vechtlust er door menselijke selectie op die wijze ingebracht is)
Omdat, zoals al heel vaak eerder is geschreven, de kans zeer groot is je dan veel pluspunten v.h ras verliest.

Voor de duidelijkheid, ik heb het dan over een hond die ( daar komt het door jou zo gehaatte woord weer :mrgreen: ) een uitdaging niet uit de weg gaat. Niet over een hond die de hele dag super frusty is en alles afloerd om te zien of er een hond is die hij kan 'killen'.
Is dat zo?
Als ik lees over de zgn *vechthonden* die lekker mee kunnen in het bos, een heel prettig karakter hebben en niet 's nachts hoeven te worden uitgelaten (voorbeeldje van @Frenk :wink: ) waarom ben je dan bang dat die positieve punten verdwijnen bij het "uitfokken" van bepaald gedrag dat nu niet meer gewenst is?
Die honden zijn er toch al binnen het ras en bij die honden is toch geen min punt gaan ontstaan?
Of wel?

edit:typo
Bij heel veel van dat soort Staff's en Pit's zie je b.v. angst, nervousiteit, weinig drive ed. Je krijgt erg onvoorspelbare nesten, zeker in het begin. Of men daar op zit te wachten? Het is niet zo simpel.
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~

~
Afbeelding
~
Chione
Zeer actief

Frenk schreef:
Valerie schreef:ik merk dat er hier een verkeerd beeld heerst van de hondagressie van staffords. Ze horen niet elke hond te willen opeten die in hun vierkante meter komt, al kunnen seksegenoten wel wat sneller problemen opleveren.
Daarom vraag ik ook naar wat er wel bedoeld wordt en wenselijk is :ok:

Maar ik ben er nog steeds niet helemaal achter. Kan natuurlijk aan mij liggen, maar ik vind jouw antwoorden heel erg dubbel :19:
Ik vind haar wel duidelijk. Een staff of Pit behoort niet elke hond op te willen vreten zomaar ( en zonder commando ), wel hun mannetje te staan en zich dus niet trillend van angst achter de eigenaar verschuilen.

~
Afbeelding
~
Chione
Zeer actief

Frenk schreef:
Chione schreef:Als we het aldoor maar over 'natuurlijk' blijven houden. De van de wolf afstammende honden, hoe lief waren die voor mensen? De hele liefhebbendheid naar mensen toe is er in gefokt, weinig natuurlijks aan.

Als je er even van uitgaat dat mensen juist de sociale honden die daar voor open stonden (hoe anders namelijk :19) als huisdieren zijn gaan houden en vanaf dan gaat kijken wat "wij" met die honden gedaan hebben, dan is "vechthonden" creëren duidelijk een heel andere (menselijke) aangelegenheid geweest. Daar hebben die honden niet voor gekozen :ok: Bovendien is met mensen samenleven een voortzetting van herleidbaar sociaal gedrag en continu andere honden naar het leven staan niet :19:
Honden hebben er sowieso niet voor gekozen om met mensen samen te leven, met of zonder vorm van agressie. Leven met mensen is niet natuurlijk, maar in dit geval vind je onnatuurlijk ok, omdat het zo wel in je straatje past.
Qua agressie, ik vind het niet erger/minder erg wanneer een hond mijn honden vanuit 'het niets' grijpt, dan wanneer een hond dat doet, omdat hij 'een reden' heeft. Het is in alle gevallen niet prettig om mee te maken. En dat agressie, in vele vormen, heel vaak voorkomt ( en m.i. helemaal niet onnatuurlijk is ) bij heel veel rassen, moge duidelijk zijn, anders waren er alleen maar bijtincidenten, naar hond en mens, met 'vecht'honden.

Even heel hard gezegd? Jij mag dat dan misschien niet erg vinden, maar ik vind dergelijke zeer agressieve honden in drukbevolkt gebied uitermate onwenselijk. Het is toch jouw keuze om een hond met zeer agressief gedrag te willen? Kijk als je in een hutje op de hei gaat wonen, dan moet je het tot op zekere hoogte maar lekker zelf weten. Daar loopt niemand anders het risico om de dupe te worden van jouw keuze :19: (Overigens doel ik altijd op de zeer agressieve honden van alle rassen en niet uitsluitend Pittjes of Staffjes. Die dienen echter wel vaak als voorbeeld om denk ik begrijpelijke redenen) Daarnaast heb ik ook nog een moreel oordeel over de bewuste keuze om zeer zware agressie tot gewenst raskenmerk te benoemen, maar dat is persoonlijk :mrgreen:
Waarom vind jij het erger als je hond 'zomaar' wordt aangevallen, dan wanneer hij wordt aangevallen omdat de hond er een 'reden' toe heeft?

Als ik een hondagressieve hond zou hebben, zou niemand er last van ondervinden, waar ik ook woon. :19:

Dingen zijn zoals ze zijn en zolang een ander er geen last van heeft, kan dat m.i. gewoon zo blijven. Of dat nu om een Pitbull gaat die niet met vreemde honden kan of om een jachthond die aldoor katten wil doden.

Nee, de dingen zijn niet zomaar zoals ze zijn. Het is continu een kwestie van keuzes maken. En daar de verantwoordelijkheid voor te nemen, ook als die verantwoordelijkheid ff niet zo leuk is voor jou persoonlijk. Maar het is altijd een keuze :ok:

De dingen zijn wel degelijk zoals ze zijn, anders waren ze niet zo. En die verantwoording nemen duizenden 'vecht'hond eigenaren al door verantwoordelijk met hun hond om te gaan, dat is idd een keuze die die mensen dan maken.

Veel gevaarlijker vind ik de 'sociale' rassen, waar men dan vervolgens van denkt dat zo'n hond geen opvoeding meer behoeft en die men maar hun gang laat gaan, onder het mom, 'niets a.d hand' etc.

~
Afbeelding
~
Chione
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoie schreef:
Inge O schreef:
Zoie schreef: maar de amstaff of staff wordt toch niet meer op zijn vechtkwaliteiten gefokt of geselecteerd ?
ben jij daar zo zeker van dat dit nergens gebeurt?
nou zeker weten niet, maar denk jij dat dit wel gebeurt dan in het officiele circuit ?
ben ik bijna zeker van wel, want het officiële circuit is een heel, héél ruim begrip :wink: .

de verantwoorde, betere fokker zal dat zeker niet doen, maar of dat voor iedereen geldt? volgens chione dus blijkbaar ook niet.
Bedoel je dat ik heb geschreven dat goede fokkers wel nog aan hondengevechten doen? Want dat bedoel ik absoluut niet. Ik vind een fokker die zo met zijn honden omgaat nl. bij definitie niet goed. :wink:

Ik ken sowieso natuurlijk niet alle Staff/Pit fokkers, maar ik heb de indruk dat het in NL bij de betere fokkers niet voorkomt, in b.v.Oostbloklanden zeker wel. En in Nl bestaat het ook nog wel, maar, denk ik, meer in het 'zwarte circuit'.

~
Afbeelding
~
Frank
Actief
Mijn ras(sen): Working Terriers

Ongelezen bericht door Frank »

Pak-de-bal schreef:
Hayley84 schreef:
Pak-de-bal schreef:
Mijn dochter van zeven weet meer van honden dan de gemiddelde eigenaar die ik tegenkom als we met de honden lopen
zou niet graag je dochter met jouw honden ( meervoud) willen tegenkomen :N:
Denk je dat hij zijn dochter met zijn honden laat wandelen (alleen) ?
wie weet , hij vertrouwt haar , ( beter als wij allemaal), dus dat zal best wel eens voorgekomen zijn :19:
Lezen is ook al een gebrek zie ik ;)
Nee dame, een kind laat je namelijk niet een hond alleen uitlaten tot op zijn minst een jaar of 16. Dat heet verantwoord hondenbezit.
Maar als ik dan echt moest kiezen tussen sommige volwassenen en mijn dochter................... :denken: Tja moeilijk :wink:
Frank
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”