Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kat in de tuin en dan?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

angela en joek
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door angela en joek »

peggy en vinnie schreef:
marian* schreef:
angela en joek schreef:bah wat erg zeg, ik heb er geen woorden voor hoe sommige mensen met dieren omgaan.
precies! sommige mensen flikkeren gewoon hun kat op straat die 4 huizen verder het konijntje van de kinderen te grazen neemt,
ja belachelijk he? ben blij dat mijn konijn veilig in zijn hokje zit, en de katten altijd lief met hem spelen
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

angela en joek schreef:
marian* schreef:
angela en joek schreef:bah wat erg zeg, ik heb er geen woorden voor hoe sommige mensen met dieren omgaan.
Inderdaad.
Die laten ze de hele dag op straat rondbanjeren met het gevaar dat ze overreden worden.
gosh zijn we het tenminste toch nog ergens over eens
Goh,volgens mij ben je boos :mrgreen:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
peggy en vinnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 yorkshire terroristjes

Ongelezen bericht door peggy en vinnie »

marian* schreef:
angela en joek schreef:
marian* schreef:
Inderdaad.
Die laten ze de hele dag op straat rondbanjeren met het gevaar dat ze overreden worden.
gosh zijn we het tenminste toch nog ergens over eens
Goh,volgens mij ben je boos :mrgreen:
ja volgens mij ook
pollunder
Zeer actief

Ongelezen bericht door pollunder »

Ik vind dit zo'n vreemde discussie hè. Ergens kan ik me niet van de indruk ontdoen dat er een verschil België/Nederland bestaat.

Ik vind het praktisch misdadig als een kat een hele dag binnen zit. Nu ja da's mijn mening, maar er is toch nog nooit iemand van de buren komen klagen over onze buitenlopende katten. En katten van de buren lopen hier ook gewoon in de tuin. Ik koppel een kat ook niet vast aan de "eigenaar". Want ik vind een kat een volledig autonoom wezen (itt een hond).

Een kat heeft toch een vrije loop. Da's gewoon de wet.
peggy en vinnie
Zeer actief

angela en joek schreef:
peggy en vinnie schreef:*"]
precies! sommige mensen flikkeren gewoon hun kat op straat die 4 huizen verder het konijntje van de kinderen te grazen neemt,
ja belachelijk he? ben blij dat mijn konijn veilig in zijn hokje zit, en de katten altijd lief met hem spelen
je hoeft je niet aangesproken te voelen hoor ik bedoelde het in het algemeen :roll: ,
peggy en vinnie
Zeer actief

pollunder schreef:Ik vind dit zo'n vreemde discussie hè. Ergens kan ik me niet van de indruk ontdoen dat er een verschil België/Nederland bestaat.

Ik vind het praktisch misdadig als een kat een hele dag binnen zit. Nu ja da's mijn mening, maar er is toch nog nooit iemand van de buren komen klagen over onze buitenlopende katten. En katten van de buren lopen hier ook gewoon in de tuin. Ik koppel een kat ook niet vast aan de "eigenaar". Want ik vind een kat een volledig autonoom wezen (itt een hond).

kan de wet zijn, maar als hier weer een kat naast de koivijver zit ktijgt ie een emmer water over zich en dat ik hem dan maar je niet meer zie :pffff:
angela en joek
Vaste gebruiker

peggy en vinnie schreef:
angela en joek schreef:
peggy en vinnie schreef:*"]
je hoeft je niet aangesproken te voelen hoor ik bedoelde het in het algemeen :roll: ,
nee hoor, voel me niet aangesproken nee ik ben ook niet boos hoor, waarom zou ik, iedereen heeft toch zijn eigen mening?

wat daar staat is wat daar staat, ik zal straks eens een foto van mijn kat met mijn konijn op het foto topic zetten, daar word je toch blij van als je dat ziet.

en voor de rest ik vind het gewoon fijn dat we het op andere punten toch met elkaar eens zijn, katten horen ook niet dag en nacht buiten, en moeten van het konijntje van de buren afblijven :ok:
marian*
Erelid
Contacteer:

pollunder schreef:Ik vind dit zo'n vreemde discussie hè. Ergens kan ik me niet van de indruk ontdoen dat er een verschil België/Nederland bestaat.

Het verschil tussen Belgie en Nederland zit hem sowieso al in de ruimte.Die is er in Belgie veel meer dan hier(waarom zouden anders zo veel Nederlnaders de grens over trekken?).Wij zitten hier met ruim 16 miljoen mensen op een heel klein kluitje.
Tel daar de huisdieren bij op et voila.
En ook katten hebben eigenaren,net als honden.Voor je hond ben je volledig verantwoordelijk,dus voor je kat ook.Lijkt me erg simpel :19:

Op eigen terrein ja,en niet bij de buren.
Afbeelding
peggy en vinnie
Zeer actief

angela en joek schreef:
peggy en vinnie schreef:
angela en joek schreef:
peggy en vinnie schreef:*"] precies! sommige mensen flikkeren gewoon hun kat op straat die 4 huizen verder het konijntje van de kinderen te grazen neemt,
nee hoor, voel me niet aangesproken nee ik ben ook niet boos hoor, waarom zou ik, iedereen heeft toch zijn eigen mening?

wat daar staat is wat daar staat, ik zal straks eens een foto van mijn kat met mijn konijn op het foto topic zetten, daar word je toch blij van als je dat ziet.

en voor de rest ik vind het gewoon fijn dat we het op andere punten toch met elkaar eens zijn, katten horen ook niet dag en nacht buiten,:
:ok:
Laatst gewijzigd door peggy en vinnie op 12 okt 2006 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
marian*
Erelid
Contacteer:

angela en joek schreef: katten horen ook niet dag en nacht buiten, en moeten van het konijntje van de buren afblijven :ok:
Precies.
En dus mag ik van de katteneigenaar verwachten dat die ervoor zorgt dat zijn kat niet ergens anders kan komen.Toch?
Afbeelding
angela en joek
Vaste gebruiker

juist, en daarom zorg ik er ook voor dat ze niet meer dan hooguit een uurtje buiten zijn (in de avond), en vaak staan ze na een half uurtje al voor de deur, (vooral als het regent)

komen ze weer lekker mijn bed opwarmen, helemaal voldaan en gaan zoet slapen
angela en joek
Vaste gebruiker

maar ik ga even lekker naar het park met mijn hondjes, eerst even langs de dierenwinkel om weer een nieuwe bal te kopen (noah sloopt ze :wink: ) en daarna lekker ravotten in het park.

hahaha geef mij maar een hond, kun je lekker mee naar het park :mrgreen:

sorry poesjes, vind jullie ook lief hoor :engel:
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

angela en joek schreef:maar ik ga even lekker naar het park met mijn hondjes, eerst even langs de dierenwinkel om weer een nieuwe bal te kopen (noah sloopt ze :wink: ) en daarna lekker ravotten in het park.

hahaha geef mij maar een hond, kun je lekker mee naar het park :mrgreen:

sorry poesjes, vind jullie ook lief hoor :engel:
Nu, ik ga lekker naar huis om tegelijkertijd met poes en hond te knuffelen en poes de tuin in te laten en met de hond te gaan wandelen.
pollunder
Zeer actief

marian* schreef:
Of je't nu leuk vindt of niet, mijn kat heeft het recht om in de tuin van mijn buren te lopen. Da's nu eenmaal een vrije loop, net zoals de egeltjes en de muisjes mogen lopen waar ze willen. Daar is geen enkel verschil tussen.
marian*
Erelid
Contacteer:

angela en joek schreef:juist, en daarom zorg ik er ook voor dat ze niet meer dan hooguit een uurtje buiten zijn (in de avond
Fijn voor jouw kat,maar als alle katten op deze manier buiten gelaten worden hebben andere mensen ze tóch vaak in de tuin.Snappie?
Rataplan schreef:Die in het asiel terecht komen omdat ze dus echt niet op een flat kunnen aarden tellen we maar even niet mee.
Misschien is dat dan toch een goede reden om mensen bewuster een huisdier te laten aanschaffen?Laat staan 5,6 of meer?
Afbeelding
peggy en vinnie
Zeer actief

pollunder schreef:[

Of je't nu leuk vindt of niet, mijn kat heeft het recht om in de tuin van mijn buren te lopen. .
mag dan de wet zijn maar ik tollereer het gewoonweg niet :wink:
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

En ik heb op dat punt nog altijd meer te vertellen in MIJN tuin dan de wet!
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
peggy en vinnie
Zeer actief

pollunder schreef:
Of je't nu leuk vindt of niet, mijn kat heeft het recht om in de tuin van mijn buren te lopen. Da's nu eenmaal een vrije loop, net zoals de egeltjes en de muisjes mogen lopen waar ze willen. Daar is geen enkel verschil tussen.
en door mensen zoals jij krijgen mensen een hekel aan katten, en worden de mensen die wel hun verantwoordelijkheid nemen over hun huisdier schuin aangekeken,
marian*
Erelid
Contacteer:

pollunder schreef:
marian* schreef:
:smile:
Ten eerste zegt de wet(ook de Belgische) daar waarschijnlijk niks over,en ten tweede moet je maar heel blij zijn mij niet als buur te hebben als je zo redeneert want dan zijn we gauw uitgepraat.
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

peggy en vinnie schreef:
pollunder schreef:
en door mensen zoals jij krijgen mensen een hekel aan katten, en worden de mensen die wel hun verantwoordelijkheid nemen over hun huisdier schuin aangekeken,
Precies.
Afbeelding
iones
Zeer actief

peggy en vinnie schreef:
pollunder schreef:
Je vergeet nog iets.
Net zoals honden eigenaren hun credits verspeeld hebben met de hondenpoep overal, zullen ook katteneigenaren die verspelen met dit gedrag. Er komt een tijd dat ze katten op hun eigen terrein zullen moeten houden.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
peggy en vinnie
Zeer actief

iones schreef: Je vergeet nog iets.
Net zoals honden eigenaren hun credits verspeeld hebben met de hondenpoep overal, zullen ook katteneigenaren die verspelen met dit gedrag. Er komt een tijd dat ze katten op hun eigen terrein zullen moeten houden.
als dat zou gebeuren zou ik daar echt niet gek van staan te kijken nee
iones
Zeer actief

Op het paardenforum ben ik een echte pain in the ass voor katteneigenaren, grinnik. Net zoals jullie dat trouwens ook zouden zijn.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

pollunder schreef:
marian* schreef:
:denken: ben wel erg benieuwd naar die wet heb er nog nooit van gehoord dus plaats even het wetsartikel waar je dit vandaan hebt

overigens heeft ie die vrije loop niet in mijn tuin dat kan ik je wel garanderen... nee ik laat m'n honden niet los op je kat maar ik zal ook niet elke sec. naar buiten lopen om te kijken of er toevallig een kat zit...hier staat de deur zomer en winter open dus kunnen m'n hondjes naar buiten wanneer ze willen als ik thuis ben.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

pollunder schreef: Een kat heeft toch een vrije loop. Da's gewoon de wet.
kom jij maar op met dat wetsartikel. ik ben benieuwd.
Neeltje

Misschien in Belgie maar zeker niet in Nederland. Anders was er niet zoveel herrie over, zou het ook bezopen vinden. 'n Huiskat hoort NIET in de natuur thuis, hoort niet in de vrije natuur dieren te doden.
pollunder
Zeer actief

Ik heb snel wat opzoekingswerk gedaan.

Een letterlijke verwijzing naar het feit dat katten zomaar mogen lopen waar ze willen heb ik niet gevonden. Wat je wel kan vinden is wat niet mag:

Uit het politiereglement:
"het is verboden op het openbaar domein:

1.wilde, kwaadaardige of woeste dieren, zelf afgerichte, al dan niet aan de leiband en eventueel gemuilband, te laten rond-of loslopen; zo die dieren rondzwerven, mogen zij door de politie gedood worden. Dit geld ook voor honden en katten wanneer die als kwaadaardig kunnen beschouwd worden;

2. pluimgedierte, vee, trek-, last- en rijdieren te laten rond- of loslopen. De houders moeten de nodige schikkingen nemen opdat die dieren niet vrij op het openbaar domein kunnen komen."

(...)

"4 honden: te laten loslopen, tenzij aan de leiband gehouden -die ten hoogste anderhalve meter lang mag zijn."

Er wordt nergens iets vermeld over katten, maw katten mogen vrij rondlopen op het openbaar domein (tenzij ze kwaadaardig zijn :devil:)

Ik weet ook wel dat het openbaar domein niet gelijk is aan het privé-domein, dus heb ik even contact opgenomen met de juridische dienst van test-aankoop.

Het antwoord dat ik daar kreeg: Je kan iemand niet verbieden van zijn kat binnen te houden. Een kat is een vrij dier (in tt een hond). Het enige waar je wel verantwoordlijk voor bent is de schade die het beest aanricht.

Bon, ik hoop dat dit volstaat.
marian*
Erelid
Contacteer:

pollunder schreef:Ik heb snel wat opzoekingswerk gedaan.

Een letterlijke verwijzing naar het feit dat katten zomaar mogen lopen waar ze willen heb ik niet gevonden. Wat je wel kan vinden is wat niet mag:

Uit het politiereglement:
"het is verboden op het openbaar domein:

1.wilde, kwaadaardige of woeste dieren, zelf afgerichte, al dan niet aan de leiband en eventueel gemuilband, te laten rond-of loslopen; zo die dieren rondzwerven, mogen zij door de politie gedood worden. Dit geld ook voor honden en katten wanneer die als kwaadaardig kunnen beschouwd worden;

2. pluimgedierte, vee, trek-, last- en rijdieren te laten rond- of loslopen. De houders moeten de nodige schikkingen nemen opdat die dieren niet vrij op het openbaar domein kunnen komen."

(...)

"4 honden: te laten loslopen, tenzij aan de leiband gehouden -die ten hoogste anderhalve meter lang mag zijn."

Er wordt nergens iets vermeld over katten, maw katten mogen vrij rondlopen op het openbaar domein (tenzij ze kwaadaardig zijn :devil:)

Ik weet ook wel dat het openbaar domein niet gelijk is aan het privé-domein, dus heb ik even contact opgenomen met de juridische dienst van test-aankoop.

Het antwoord dat ik daar kreeg: Je kan iemand niet verbieden van zijn kat binnen te houden. Een kat is een vrij dier (in tt een hond). Het enige waar je wel verantwoordlijk voor bent is de schade die het beest aanricht.

Bon, ik hoop dat dit volstaat.
Zoek eens iets op over de Nederlandse situatie?
Daar heb ik het namelijk over.
Afbeelding
Neeltje

er lag er vanochtend weer zo een langs de weg, 'n loslopende kat, kassie wijlen hartstikke dood. Ik heb de dierenambulance gebeld. Die heeft nu het prettige karwei het beestje van de weg op te rapen (deze zag er nog redelijk heel uit, maar heb zelf ook katten van de weg mogen schrapen, zeker in de zomer).

Fijn he?
angela en joek
Vaste gebruiker

ik heb vanmorgen een mailtje naar mijn gemeente gestuurd met de vraag of het tegen de wet is om mijn katten buiten te laten lopen.

heb hier nog geen antwoord op gekregen, maar zodra ik iets hoor, zet ik het meteen hier neer, niet dat daarmee de discussie over het wel of niet doen over is, maar ik wil het toch wel zeker weten.

ben geen heilig boontje, maar wil ook niet de wet overtreden :denken:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”