Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vechthonden? ik wil de waarheid!!!!

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Frank
Actief
Mijn ras(sen): Working Terriers

Ongelezen bericht door Frank »

Frenk schreef:
Frank schreef:Voordat de RAD zou vervallen had ik dat graag gezien ja. En nee er was weinig positiefs aan de rad, maar dit neemt niet weg dat ik wel graag regulering had gezien in de vorm van opleiding van eigenaren.

En jij als eigenaar zou dat lekker zelf moeten betalen, net als je rijbewijs, schietbrevet, vliegbrevet, bouwvergunning etc etc. JIJ wilt toch een hond? ;) Zou hopelijk 90% van mijn eerder genoemde hondeneigenaren uitroeien waardoor alleen de verantwoorde over zouden blijven .................maar blijft een droom ben ik bang.
Ik ben helemaal niet tegen iets van een brevet of iets dergelijks. Maar er zal dan ook een instantie moeten komen die dat uitgeeft en controleert op de naleving, de fokkers etc etc. :19: Wordt wel een bureaucratische rompslomp vrees ik...
Zal best meevallen als 90% besluit toch maar geen hond te nemen ;)
Frank
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Frank schreef:
Zoie schreef:
Frank schreef:
Frenk schreef: Cursusidee zou ik voor zijn, vraag me alleen af wie dat gaat betalen (blief 'ne 'Ollander he :mrgreen:)

Hoezo trouwens voor de RAD? Er is toch helemaal niets positiefs aan de RAD te verzinnen?
Voordat de RAD zou vervallen had ik dat graag gezien ja. En nee er was weinig positiefs aan de rad, maar dit neemt niet weg dat ik wel graag regulering had gezien in de vorm van opleiding van eigenaren..
o ja, en die RAD honden die met bosjes werden dood gemaakt is maar bijzaak, zullen we maar zeggen.
Lees jij wel? Lees mijn reactie is terug.
jij koppelt het laten vervallen van de RAD aan het opleiden van eigenaren. Als je dat anders bedoelt dan dat zolang eigenaren niet zijn opgeleid is de RAD zo gek nog niet, snap ik die koppeling niet.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Frenk schreef:[En wat vinden jullie van het uitsluiten van hondagressieve honden voor de fok bij andere rassen? Zoals bijvoorbeeld bij labradors (dat voorbeeld kwam ook een keer voorbij: een agressieve labreu waar willens en wetens mee doorgefokt werd)
als je het 'probleem ' van hond-hondagressie op deze manier wilt aanpakken, moet je de hele fok reguleren. Wat doe je dan met alle ( dan ) al dan niet bewust illegaal gefokte honden ?

Ik denk dat je zo veel meer problemen schept dan er zijn. Nog afgezien van de vraag of agressie zoals jij dat ziet er wel uitgefokt moet en kan worden.

Ik zie veel meer in een houdverbod voor onverantwoordelijke hondenbazen, b.v. bij verwaarlozing, mishandeling, agressie-incidenten.
Natuurlijk niet zomaar, maar in ernstige gevallen.
Afbeelding
Chione
Zeer actief

Ongelezen bericht door Chione »

Frenk schreef:
Chione schreef:Veel gevaarlijker vind ik de 'sociale' rassen, waar men dan vervolgens van denkt dat zo'n hond geen opvoeding meer behoeft en die men maar hun gang laat gaan, onder het mom, 'niets a.d hand' etc.
Ik vind het buitengemeen irritant als mensen hun hond niet opvoeden of in de hand hebben. Van welk ras ook. Ik maak geen onderscheid naar ras of nog erger :N: uiterlijk. Als ik iets vind van een bepaalde karaktereigenschap, dan vind ik dat van die karaktereigenschap in elk type hond, terwijl ik tegelijkertijd onderken dat bepaalde karaktereigenschappen in grote of sterke honden meer kwaad kunnen dan bij een kleintje :ok:
Wellicht kun je je dan beter daar druk om maken, dan om honden die wellicht hondagressief zijn, maar waar niets en niemand last van ondervind.
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~

~
Afbeelding
~
Chione
Zeer actief

Ongelezen bericht door Chione »

Zoie schreef:
Frenk schreef:[En wat vinden jullie van het uitsluiten van hondagressieve honden voor de fok bij andere rassen? Zoals bijvoorbeeld bij labradors (dat voorbeeld kwam ook een keer voorbij: een agressieve labreu waar willens en wetens mee doorgefokt werd)
als je het 'probleem ' van hond-hondagressie op deze manier wilt aanpakken, moet je de hele fok reguleren. Wat doe je dan met alle ( dan ) al dan niet bewust illegaal gefokte honden ?

Ik denk dat je zo veel meer problemen schept dan er zijn. Nog afgezien van de vraag of agressie zoals jij dat ziet er wel uitgefokt moet en kan worden.

Ik zie veel meer in een houdverbod voor onverantwoordelijke hondenbazen, b.v. bij verwaarlozing, mishandeling, agressie-incidenten.
:ok:
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~

~
Afbeelding
~
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Zoie schreef:

Mee eens

Ieder ras heeft zijn kenmerken, moeten we dan allemaal naar een eenzijdig iets, alles in harmonie met elkaar :19:
Mijn zwarte Rus kan ook niet met andere reuen, nog nooit heeft iemand daar last van gehad, wel heb ik in de 10 jaar dat hij is ,veel keer moeten omlopen voor debiele labs, gekke hussels onder het mom van hij doet niks hoor :blah: notabene in een aanlijngebied, moe word je ervan soms

Groetjes Els
Afbeelding
Hayley84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hayley84 »

Frenk schreef: Evolueren naar een volgende fase vind ik een hele mooie. Dat deed de Engelse Bulldog ook(sorry voor de Bulldog eigenaren). Zou je dit willen toelichten?
Engelse Bulldogs werden vroeger gebruikt voor Bull Baiting.
Ken jij er een die dit werk nog 5 minuten zou uithouden?
Ik niet.

Ze waren niet meer nodig voor het oorspronkelijke werk en moet je kijken wat de mensen ervan gemaakt hebben.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Frenk schreef:
wendy71 schreef: Op een gegeven moment ging een jongere , sterke aap de strijd aan met de alpha aap(mannetje).

Die jongere aap heeft toen de alpha aap vermoord, én de tweeling aapjes van zijn voorganger.(was kei zielig om te zien, ze brachten alles in beeld namelijk :(: ).
Dit deed hij om de vrouwtjesaap zo vlug mogelijk te kunnen bevruchten.
Dit om zijn nieuwe positie binnen de rest van de groep te bevestigen, en om te laten zien dat hij voortaan the man was.
Dit vind ik iets totaal anders dan waar ik de hele tijd over discussieer. Dit is namelijk volkomen "logisch" vanuit een natuurlijk oogpunt bekeken :ok: Hier is, zoals ik het zie, sprake van een "rangorde" situatie en voor zover ik weet is er alleen sprake van rangorde gevechten binnen "roedels" en da's dus voor mij echt niet vergelijkbaar met in een wandelgebied op elke reu duiken die je tegenkomt, ook als 'ie met z'n rug naar je toe staat te snuffelen :19:
Om hier nog even op in te gaan, ik heb ook nog het voorbeeld gegeven van chimps die gedood worden door leden van een andere groep om geen andere reden dan dat ze op het verkeerde moment op de verkeerde plaats waren. Dat lijkt verdomd veel op de 'zomaar '- agressie van honden die jij zo abnormaal vindt. Of niet ?

Twee voorbeelden waaruit overduidelijk blijkt dat die veronderstelde natuurlijke rem onder soortgenoeten helemaal niet vanzelfsprekend is.

Maar dan hebben we het over natuurlijke dieren, in een natuurlijke habitat, die natuurlijk gedrag vertonen. Daar kunnen we logica op los laten, b.v. de logica van de evolutieleer. Geen hond die dat kent hoor, dieren volgen gewoon hun instincten.

En daar gaan we nu precies de mist in als we het over natuurlijk gedrag van gefokte honden hebben. Er valt iets voor te zeggen, en ik heb dat in navolging van ik meen Budiansky ook wel gedaan op dit forum, een hond een gestoorde wolf te noemen. Met zijn merkwaardige mengeling van volwassen en puppiegedrag en -uiterlijk. Met zijn verknipte en vreemd aan elkaar geplakte instincten.

Volkomen gestoord om blaffend een spoor te volgen. Om achter een balletje aan te rennen en het terug te brengen en er weer achter aan te rennen enz. enz. enz.

En in deze context heb ik er geen moeite mee om gedrag van een hond bij wijze van spreken gestoord (wolvengedrag ) te noemen. Maar ik heb er wel moeite mee als dit, en dan gaat het mij niet om de preciese terminologie , maar om het idee, in diskwalificerende zin gedaan wordt om bepaalde honden of soorten honden ( en hun eigenaren ) in het verdomhoekje te plaatsen.

Met een verwijzing naar de natuur die blijk geeft van een visie die op zijn minst discutabel en naar mijn stellige overtuiging hopeloos romantisch is.
Afbeelding
Frank
Actief

Zoie schreef:
Frank schreef:
Zoie schreef:
Frank schreef:Voordat de RAD zou vervallen had ik dat graag gezien ja. En nee er was weinig positiefs aan de rad, maar dit neemt niet weg dat ik wel graag regulering had gezien in de vorm van opleiding van eigenaren..
o ja, en die RAD honden die met bosjes werden dood gemaakt is maar bijzaak, zullen we maar zeggen.
jij koppelt het laten vervallen van de RAD aan het opleiden van eigenaren. Als je dat anders bedoelt dan dat zolang eigenaren niet zijn opgeleid is de RAD zo gek nog niet, snap ik die koppeling niet.
Ik bedoel dus dat we nu een gat hebben tussen het laten vervallen van de RAD en een eventueel nieuwe regeling. Elke idioot die nu weer de perfecte vechtmachine gaat kopen voor zijn ego, en vaak zonder enige kennis, is er een teveel.

Laten we niet vergeten dat degenen die eind jaren 80 begin jaren 90 rondliepen en goed opletten allemaal wel zagen dat er iets niet goed ging. En hierbij heb ik het dus niet over de verantwoordelijke niemand tot last zijnde eigenaar waar ik het eerder over had.

Ik zie trouwens niets in een hond gerelateerde regeling, ik zie meer in een opleidende richting de eigenaar.
Frank
Frank
Actief

billy schreef:
Zoie schreef:

Mee eens

Ieder ras heeft zijn kenmerken, moeten we dan allemaal naar een eenzijdig iets, alles in harmonie met elkaar :19:
Mijn zwarte Rus kan ook niet met andere reuen, nog nooit heeft iemand daar last van gehad, wel heb ik in de 10 jaar dat hij is ,veel keer moeten omlopen voor debiele labs, gekke hussels onder het mom van hij doet niks hoor :blah: notabene in een aanlijngebied, moe word je ervan soms

Groetjes Els
:ok:
Frank
Frank
Actief

Hayley84 schreef:
Frenk schreef: Evolueren naar een volgende fase vind ik een hele mooie. Dat deed de Engelse Bulldog ook(sorry voor de Bulldog eigenaren). Zou je dit willen toelichten?
Engelse Bulldogs werden vroeger gebruikt voor Bull Baiting.
Ken jij er een die dit werk nog 5 minuten zou uithouden?
Ik niet.

Ze waren niet meer nodig voor het oorspronkelijke werk en moet je kijken wat de mensen ervan gemaakt hebben.
Alleen daarom al zou het verboden moeten worden om een rasstandaard te veranderen. En als het dan toch moet enkelt en alleen vanwege mogelijke gezondheidsproblemen.
Frank
Zoie
Zeer actief

Frank schreef:
Zoie schreef:
Frank schreef:
Zoie schreef: o ja, en die RAD honden die met bosjes werden dood gemaakt is maar bijzaak, zullen we maar zeggen.
Ik bedoel dus dat we nu een gat hebben tussen het laten vervallen van de RAD en een eventueel nieuwe regeling. Elke idioot die nu weer de perfecte vechtmachine gaat kopen voor zijn ego, en vaak zonder enige kennis, is er een teveel.
maar liever een gat laten vallen dan voortzetting van een regeling die afschuwelijk was. Mijn uitlaathondje bleek een rad - hondje te zijn. Het was/is niet eens mijn hond, maar toch, altijd die angst dat je haar zomaar kwijt kon raken, de hufterigheid van bepaalde mensen die dreigen je hondje aan te geven, ik ben zo blij dat daar een eind aangekomen is.

En die idioten, tsja, ik weet ook niet zomaar wat je ermee moet, maar die waren er toch al, en die lieten zich echt niet door een wet weerhouden, en die zullen zich ook niet door een papiertje laten weerhouden, vrees ik.
Laten we niet vergeten dat degenen die eind jaren 80 begin jaren 90 rondliepen en goed opletten allemaal wel zagen dat er iets niet goed ging. En hierbij heb ik het dus niet over de verantwoordelijke niemand tot last zijnde eigenaar waar ik het eerder over had.

Ik zie trouwens niets in een hond gerelateerde regeling, ik zie meer in een opleidende richting de eigenaar.
ik heb zelf wel eens het voorstel gedaan op het forum, honden in categorieeen verdelen, en bij elke categorie een een te behalen brevet van vermogen.

Ik vind het idee dus niet onzinnig, maar er zitten wel veel haken en ogen aan.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Inge O schreef:
alm@ schreef: Ik lees wel uit de verhalen van kenners dat als je de hondagressieviteit eruit wilt fokken er hoogstwaarschijnlijk andere niet gewenste eigenschappen naar boven zullen komen. Angst bijvoorbeeld. En angst kan ook omslaan in (onvoorspelbare) agressie. En dat lijkt mij 'enger' dan een karaktereigenschap die bekend is als je zo'n hond aanschaft en waar je dan op kan anticiperen.
na zoveel keren dat ik dit argument heb zien voorbij komen heeft me nog niemand kunnen uitleggen waarom de genetica in deze anders zou werken dan bij andere rassen. alsof agressie en zelfzekerheid als een siamese tweeling aan elkaar vast zouden zitten, ik mag toch hopen van niet.
En het is ook niet zo dat de rassen die over het algemeen makkelijk met andere honden zijn allemaal angstig zijn? :wink:
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Moos schreef:
Inge O schreef:
alm@ schreef: Ik lees wel uit de verhalen van kenners dat als je de hondagressieviteit eruit wilt fokken er hoogstwaarschijnlijk andere niet gewenste eigenschappen naar boven zullen komen. Angst bijvoorbeeld. En angst kan ook omslaan in (onvoorspelbare) agressie. En dat lijkt mij 'enger' dan een karaktereigenschap die bekend is als je zo'n hond aanschaft en waar je dan op kan anticiperen.
na zoveel keren dat ik dit argument heb zien voorbij komen heeft me nog niemand kunnen uitleggen waarom de genetica in deze anders zou werken dan bij andere rassen. alsof agressie en zelfzekerheid als een siamese tweeling aan elkaar vast zouden zitten, ik mag toch hopen van niet.
En het is ook niet zo dat de rassen die over het algemeen makkelijk met andere honden zijn allemaal angstig zijn? :wink:
maar is agressie dan niet gerelateerd aan andere eigenschappen, b.v. hardheid, geen pijn voelen, en volhardendheid, niet van ophouden weten.

enz.

Moet daar dan ook aan gesleuteld worden ? hoe zien jullie dat ?
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Zoie schreef:
Moos schreef:
Inge O schreef:
maar is agressie dan niet gerelateerd aan andere eigenschappen, b.v. hardheid, geen pijn voelen, en volhardendheid, niet van ophouden weten.

enz.

Die volhardendheid is gewoon een terrier eigenschap toch? Hardheid lijkt me ook wel passen bij een terrier in het algemeen?
Geen pijn voelen lijkt me dan weer een gevolg ook van die volhardendheid vaak. Daaraan gerelateerd zal neem ik aan een bepaalde felheid naar andere honden wel zijn (zoals bij de meeste terriers), maar dat is wat anders dan de echte zware agressie.
Afbeelding
Frank
Actief

Zoie schreef:
Frank schreef:
Zoie schreef:
Frank schreef:Lees jij wel? Lees mijn reactie is terug.
maar liever een gat laten vallen dan voortzetting van een regeling die afschuwelijk was. Mijn uitlaathondje bleek een rad - hondje te zijn. Het was/is niet eens mijn hond, maar toch, altijd die angst dat je haar zomaar kwijt kon raken, de hufterigheid van bepaalde mensen die dreigen je hondje aan te geven, ik ben zo blij dat daar een eind aangekomen is.

En die idioten, tsja, ik weet ook niet zomaar wat je ermee moet, maar die waren er toch al, en die lieten zich echt niet door een wet weerhouden, en die zullen zich ook niet door een papiertje laten weerhouden, vrees ik.

ik heb zelf wel eens het voorstel gedaan op het forum, honden in categorieeen verdelen, en bij elke categorie een een te behalen brevet van vermogen.

Ik vind het idee dus niet onzinnig, maar er zitten wel veel haken en ogen aan.
Ze hadden mijn inziens beter stilzwijgend de regeling tijdelijk buiten werking kunnen stellen en geen honden meer op te pakken, totdat er een nieuwe regeling was. In de tussentijd de honden die al in bewaring zaten langzaam terug geven aan de eigenaren.

De week dat de RAD is vervallen werden de eerste Pits al aangeschaft...... Zelfs als liefhebber(juist daarom eigenlijk) van de Bull&Terrier rassen zie ik wel in dat dit wachten is op problemen. Want het zijn nu eenmaal geen honden voor iedereen.
Frank
Frank
Actief

Inge O schreef:
Inge, ALLE karaktereigenschappen bij elkaar maken een ras. En ja, sommige karaktertrekken zitten met elkaar verbonden. Is het niet een bepaalde karaktertrek op zich, danwel de intentie van sommige karaktereigenschappen. Je zegt met fokken niet zomaar, we laten het zout er uit en "thats it".

Bevalt het karakter je niet of kun je er niet mee omgaan moet je een ander ras nemen. Als iedereen zich daaraan hield zou het er al een stuk anders uitzien.
Frank
Frank
Actief

Zoie schreef:
Moos schreef:
Inge O schreef:

enz.

Jij snapt de essentie van het probleem.
Frank
Frank
Actief

Moos schreef:
Zoie schreef:
Moos schreef:
Inge O schreef: na zoveel keren dat ik dit argument heb zien voorbij komen heeft me nog niemand kunnen uitleggen waarom de genetica in deze anders zou werken dan bij andere rassen. alsof agressie en zelfzekerheid als een siamese tweeling aan elkaar vast zouden zitten, ik mag toch hopen van niet.

enz.

Die volhardendheid is gewoon een terrier eigenschap toch? Hardheid lijkt me ook wel passen bij een terrier in het algemeen?
Geen pijn voelen lijkt me dan weer een gevolg ook van die volhardendheid vaak. Daaraan gerelateerd zal neem ik aan een bepaalde felheid naar andere honden wel zijn (zoals bij de meeste terriers), maar dat is wat anders dan de echte zware agressie.
Veel Terriers bezitten die eigenschappen al lang niet meer, dat geloven de mensen gewoon nog graag. Jagen willen ze misschien nog wel, maar als puntje bij paaltje komt is het uit met de droom(de enkeling daargelaten)Waarom denk je dat de meeste werkhondenmensen geen showgefokte honden gebruiken over het algemeen voor het werk? En degenen die wel die drive hebben?......................... juist.
Frank
Frank
Actief

Inge O schreef:
Moos schreef:
Zoie schreef:
Moos schreef: En het is ook niet zo dat de rassen die over het algemeen makkelijk met andere honden zijn allemaal angstig zijn? :wink:

enz.

ga ik helemaal in mee :wink: .

nu ja, het is wat mij betreft ook niet zo dat ik een probleem heb met de eigenschappen of de honden op zich. als het zo was dat ze alleen nog terechtkwamen bij de 'massams' en 'franken' van deze wereld is er geen vuiltje meer aan de lucht. van utopie gesproken.
Ik heb deze honden al 20 jaar, en ik kan zeggen dat ik mijn honden onder controle heb, al zijn het niet altijd lieverdjes naar andere honden.

Maar daarom zou ik ook graag een opleiding zien voor ALLE hondeneigenaren. Heb IK misschien ook nog ooit eens geen last meer van al die mensen die denken dat zij zich nergens aan hoeven te houden.............
Frank
Moos
Zeer actief

Inge O schreef: nu ja, het is wat mij betreft ook niet zo dat ik een probleem heb met de eigenschappen of de honden op zich. als het zo was dat ze alleen nog terechtkwamen bij de 'massams' en 'franken' van deze wereld is er geen vuiltje meer aan de lucht. van utopie gesproken.
Hier idem :wink:

Ik vind het ook wel apart, want als je een JR hebt die vreemde honden fiks grijpt is dat gedrag wat door niemand goedgekeurd zal worden. Sterker nog, iedereen heeft zijn oordeel wel klaar over zo'n ettertje, maar goed dat het geen grote hond is roept men dan ook nog weleens.
Maar een Stafford met buiten proporsie zware hondagressie is dan opeens een raskenmerk die je er vooral niet teveel uit moet halen.
Afbeelding
Frank
Actief

Inge O schreef:
Frank schreef: Je zegt met fokken niet zomaar, we laten het zout er uit en "thats it".
nee, dat besef ik ook wel. maar ik denk dat teveel fokkers het wel makkelijk vinden om zich daarachter te verschuilen ipv. te kijken wat er wel kan qua sturen via de fok.
Het echt nodig is om te sturen in het geval van "hondagressie" is de eigenaren die je uitzoekt voor je pups en altijd eerst de meest negatieve situatie's voorhouden. Als ze hier doorheen komen is de kans groot dat je een goede keuze maakt als fokker.

En als fokker moet je niet bang zijn eens wat langer te blijven zitten met een pup als je niet meteen voor elke pup de juiste eigenaar hebt.

Altijd herplaatsers van je eigen fok terugnemen is hier ook een verantwoording in.
Frank
Moos
Zeer actief

Frank schreef:Veel Terriers bezitten die eigenschappen al lang niet meer, dat geloven de mensen gewoon nog graag. Jagen willen ze misschien nog wel, maar als puntje bij paaltje komt is het uit met de droom(de enkeling daargelaten)Waarom denk je dat de meeste werkhondenmensen geen showgefokte honden gebruiken over het algemeen voor het werk? En degenen die wel die drive hebben?......................... juist.
Ik heb verder geen idee hoe dat werk in 'het terrierwereldje' :wink: Wel weet ik dat legio 'gewone hondenmensen' heel blij zijn met hun terrier.
Dus in hoeverre zou het dan een fout zijn in de fok stel dat al die terriers inderdaad niet zo terrier meer zijn? Ik kom trouwens nog zat volhardende, felle, terriers tegen hoor. Maar misschien is mijn idee daarvan ook weer anders?

Maar de Stafford is dan de enige nog echte terrier?
Afbeelding
Frank
Actief

Moos schreef:
Inge O schreef: nu ja, het is wat mij betreft ook niet zo dat ik een probleem heb met de eigenschappen of de honden op zich. als het zo was dat ze alleen nog terechtkwamen bij de 'massams' en 'franken' van deze wereld is er geen vuiltje meer aan de lucht. van utopie gesproken.
Hier idem :wink:

Ik vind het ook wel apart, want als je een JR hebt die vreemde honden fiks grijpt is dat gedrag wat door niemand goedgekeurd zal worden. Sterker nog, iedereen heeft zijn oordeel wel klaar over zo'n ettertje, maar goed dat het geen grote hond is roept men dan ook nog weleens.
Maar een Stafford met buiten proporsie zware hondagressie is dan opeens een raskenmerk die je er vooral niet teveel uit moet halen.
Net zoals een Stafford geen hond voor iedereen is is een Jack Russel dat ook niet. Als ik een JR zou willen hebben zou ik hem ook compleet met werkdrift en al willen hebben.

Maar zelfde voor die JR eigenaar als voor de Stafford eigenaar, hou je hond onder controle. Zorg dat ie niet zomaar een andere hond te pakken kan krijgen........ helaas zijn mede hondenbezitters vaak niet zo begrijpelijk zoals hiervoor gezegd en laten ze hun hond maar te pas en te onpas loslopen, zelfs als je vraag om hem vast te pakken.
Frank
Frank
Actief

Moos schreef:Maar de Stafford is dan de enige nog echte terrier?
Integendeel, de meeste zijn er nog erger aan toe als de andere terrier rassen.

Wat die terrier eigenaren betreft, laten we wel zijn, veel mensen hebben hun hond gekocht omdat ie zo schattig was, of goed bij de bank kleurde etc.

Hoeveel mensen denk jij dat zich echt verdiepen in een ras voordat ze eraan beginnen? Daar zit hem het probleem, en we krijgen het effect van de sliding scale, elke generatie drijft een stukje verder af van het origineel.
Frank
Zoie
Zeer actief

Moos schreef:[
Maar de Stafford is dan de enige nog echte terrier?
duitse jachtterrier schijnt ook nog een echte te zijn. Begrijp dat je er ook niet zomaar aan kunt komen.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Frank schreef:
Moos schreef:Maar de Stafford is dan de enige nog echte terrier?
Integendeel, de meeste zijn er nog erger aan toe als de andere terrier rassen.

Wat die terrier eigenaren betreft, laten we wel zijn, veel mensen hebben hun hond gekocht omdat ie zo schattig was, of goed bij de bank kleurde etc.

Hoeveel mensen denk jij dat zich echt verdiepen in een ras voordat ze eraan beginnen? Daar zit hem het probleem, en we krijgen het effect van de sliding scale, elke generatie drijft een stukje verder af van het origineel.
Maar in hoeverre is het dan nog wenselijk om bijvoorbeeld een Stafford (of een Jack nu we het er toch over hebben) met zware hondagressie te fokken? Als je zelf ook zegt dat veel eigenaren de hond kopen om hele andere redenen dan verliefd zijn op die specifieke raseigenschappen?
Dat is toch iets wat bij heel veel rassen (is) gebeurt, dat bepaalde heel overheersend aanwezige specifieke eigenschappen die in deze maatschappij niet echt meer passen wat 'gedempt' zijn?
Volgens mij, maar hier heb ik weinig verstand van hoor zeg ik maar alvast :wink: , kopen mensen die echt willen jagen met hun Spaniel over het algemeen geen Cocker bij mensen die 'huishond Cockers' fokken die je over het algemeen tegenkomt op straat.
En dan is dus ook de discussie denk ik onderling weer wat dan eigenlijk 'een echte Spaniel' is.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

is de SBT van oorsprong niet gewoon een huishond die af en toe moest vechten voor zijn brood ?
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Nanna schreef:Wat vind ik een goede Stafford? (alsof dat interessant is, maar goed, tóch my two cents) :wink:
In mijn ogen is een goede Staff een stabiele evenwichtige hond. Ongevoelig voor pijn en dól op mensen, ongeacht wie ;-) Bepaald clownesk.
Andere honden worden stelselmatig genegeerd. Daagt een vreemde hond de staff uit dan zal hij ws de uitdaging aannemen, en dat is iets dat de baas moet zien te voorkomen.

Kortom, al met al een leuke hond. Als er Staffs zijn die uit de verte al komen aanvliegen om zich bovenop een totaal onschuldige andere hond te storten en die voorts ook niet meer los te laten, dan is dát imo een zeer ongewenste eigenschap.

Zit ik nou heel fout?
Je zit helemaal goed :ok:
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Geer schreef: Verrek. Volgens mij ben ik jou weleens tegengekomen. Loop/liep jij ook weleens over de Postjesweg, langs het Rembrandtpark?
Nou ik loop eigenlijk altijd gewoon in het Rembrantspark aangezien ik er zowat aan woon :wink: Maar ik kan mij geen basset- teckel combinatie herinneren? Ik weet wel bv een tijgerteckel met een rooie, of een wildkleur die ongelovelijk irritant blaffend achter honden aanrent.
Laatst gewijzigd door Valerie op 03 aug 2008 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”