Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wanneer moeder ontwormen en enten

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Esther80
Zeer actief
Aantal honden: 3
Contacteer:

Wanneer moeder ontwormen en enten

Ongelezen bericht door Esther80 »

We verwachten dat onze Vai binnen 2 maanden loops gaat worden. Ze wordt gewoon netjes jaarlijks geënt in december, inclusief Rabiës.

Is het verstandig haar net aan het begin (in de 1e 3 dagen) van de loopsheid te enten en te ontwormen of moeten we het ietsje eerder doen. De vorige keer zat er 50 weken tussen de loopsheden dus eigenlijk is het gewoon afwachten wanneer het zover is :denken: We moeten voor de dekking naar Tsjechië reizen dus we gaan ook haar progesteron testen.

Daarnaast nog de vraag wie geënt heeft tegen Herpes en hoe de ervaringen daarmee zijn en wie een uitstrijkje heeft laten maken van hun teef. Dat laatste vindt ik zelf niet zo nodig, maar als er andere meningen zijn hoor ik dat graag :mrgreen: Het wordt Vai's 1e dekking, voor de reu de 10e.

Groeten,
Esther, Vai & Ghalu
www.rhodesian.nl
Rhodesian Ridgebackkennel "Kani Akilah"
"A Ridgeback isn't just another dog....It's a Lifestyle!"

Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ik zou of nu ( of nou ja binnen nu en een maand ) enten, of niet enten en wachten met enten tot dat de pups geent worden ( dus met 6 weken), mijn voorkeur heeft nu enten. iig niet tijdens haar loopsheid.

ontwormen ook iig voordat ze loops word en dan ontworm je haar mee met de pups ( 2, 4, 6 wk)

ik ent niet voor herpes en ook geen uitstrijkjes, dus daar kan ik je niks over vertellen :wink:
jilton
Actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door jilton »

Ik heb wel een uitstrijkje laten maken, alles was goed. Een kennis van mij had een uitstrijkje laten maken en daar werd een bacterie gevonden en kon dus nog aan de anti-bioticum.
Weer een andere kennis had het niet laten doen en daar zijn 3 kwart van de pups overleden aan het herpes virus!
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Ik wil ook even antwoorden, met de het laaste nestje van mijn ouders is gebleken dat de moederhond met het uitstrijkje een bacterie had. Ze heeft anti-biotica gehad en gezonde pups geworpen terwijl iedereen daar een hard hoofd in had.

Enten gewoon via het schema en ontwormen ervoor en met de puppen mee.

Achteraf zijn wij blij dat we een uitstrjikje hebben laten maken anders waren er geen puppen geweest :wink:
Jeanet Stehouwer
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jeanet Stehouwer »

Hallo,

Ik laat altijd een uitstrijkje doen, want wat heeft het progesteron testen voor zin, als ze een bacterie heeft, dan is alle moeite, incl het dekken allemaal voor niets geweest.

het liefst al de 1e of uiterlijk de 2e dag een uitstrijkje laten doen,
het duurt 24 uur om te kunnen zien of ze een bacterie heeft, en dan nog 24 uur welke medicijnen het beste zijn om de bacterie te bestrijden, dus ga je met de 2e dag en ze blijkt een bacterie te hebben, kan je met de 4e dag beginnen aan de antibiotica
dan is ze schoon voordat ze gedekt word.

de enting word gewoon jaarlijks gegeven, en ontwormen doe ik net voordat ze loops moet worden.

groetjes Jeanet.
Dogo Canario Kennel Devito
Nono
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retrievers
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nono »

Inenten zou ik gewoon in december doen. Ontwormen doe ik hier voor de loopsheid en dan tegelijkertijd met de pups.

Inenten voor Herpes doe ik niet en een uitstrijkje doe ik niet altijd. Ligt een beetje aan de teef. Vorige keer bij Bubbles wel gedaan omdat ze de keer ervoor leeg was gebleven.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ik heb wel progesteron laten prikken, weggegooid geld geweest want op haar topdag volgens de test wilde mevrouw dus absoluut nog niet gedekt worden uiteindelijk is pas 3 dagen later gedekt met 6 gezonde pups als resultaat :wink: Herpes heb ik niet gedaan.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Nanna schreef:Ondertussen zit ik me af te vragen of alle dames hier, als ze zwanger willen worden, bij zichzelf ook progesterontesten doen, en uitstrijkjes laten maken compleet met aan de dekking voorafgaande AB kuurtjes...
:denken:
Helemaal mee eens !

Ik heb ook nooit dergelijke dingen gedaan enkel als er KI gedaan moest worden met ingevroren sperma dan deed ik de progesterontest en een kweekje omdat er nu eenmaal bij hoort .
Maar verder ook alles puur natuur.

Ik dacht overigens dat het herpes virus helemaal niet te zien is met een uitstrijkje, volgens mij kun je dan alleen bacteriën zien ????
Sandra
Afbeelding
Amaranthas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amaranthas »

Nanna schreef:Ondertussen zit ik me af te vragen of alle dames hier, als ze zwanger willen worden, bij zichzelf ook progesterontesten doen, en uitstrijkjes laten maken compleet met aan de dekking voorafgaande AB kuurtjes...
ik zal wel een progestrontest bij mezelf moeten doen als ik ooit kindjes wil, ik heb namelijk PCOS, dus mijn cyclus( en dus ook de vruchtbaarheid) is een rommeltje :pffff:

overigens ben ik zelf niet zo van de testen bij mn teef tenzij ze leeg blijven...
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.
Afbeelding
Jeanet Stehouwer
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jeanet Stehouwer »

malinois schreef:ik heb wel progesteron laten prikken, weggegooid geld geweest want op haar topdag volgens de test wilde mevrouw dus absoluut nog niet gedekt worden uiteindelijk is pas 3 dagen later gedekt met 6 gezonde pups als resultaat :wink: Herpes heb ik niet gedaan.
Je moet niet alleen naar de progesteron uitslag kijken, mijn dierenarts in Sleeuwijk kijkt ook naar de teef haar baarmoeder,(dus inwendig)
mijn franse bulldog teefje haar progesteron zei nu dekken,
maar haar baarmoeder was er nog niet klaar voor, dus ja dan kan je haar steeds laten dekken, maar zonder resultaat, en met een klein beetje moeite kreeg ik van mijn lieveling toch 6 puppies.

Jeanet.
Dogo Canario Kennel Devito
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Jeanet Stehouwer schreef:
malinois schreef:ik heb wel progesteron laten prikken, weggegooid geld geweest want op haar topdag volgens de test wilde mevrouw dus absoluut nog niet gedekt worden uiteindelijk is pas 3 dagen later gedekt met 6 gezonde pups als resultaat :wink: Herpes heb ik niet gedaan.
Je moet niet alleen naar de progesteron uitslag kijken, mijn dierenarts in Sleeuwijk kijkt ook naar de teef haar baarmoeder,(dus inwendig)
mijn franse bulldog teefje haar progesteron zei nu dekken,
maar haar baarmoeder was er nog niet klaar voor, dus ja dan kan je haar steeds laten dekken, maar zonder resultaat, en met een klein beetje moeite kreeg ik van mijn lieveling toch 6 puppies.

Jeanet.
ja, ik heb zoiets als ik ooit nog een nestje ga doen dan geen progesterontest meer, ik laat de natuur z'n gang wel gaan. :wink: Hebben we nu ook gedaan uiteindelijk en alles is goedgekomen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Re: Wanneer moeder ontwormen en enten

Ongelezen bericht door Renske »

Esther80 schreef:We moeten voor de dekking naar Tsjechië reizen dus we gaan ook haar progesteron testen.
Bij de uitslag van een progesterontest is het vaak dat ze binnen 24 uur gedekt moeten worden. Ben je dan niet te laat als je nog naar Tsjechie gaat? Of denk je dat ze geen problemen heeft om zich na een lange reis te laten dekken?
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

geen uitstrijkje, geen ab kuur, geen progesterontest (ik laat ervaren dekreu aan teef snuffen, die geeft het beter aan).

Moeder ontworm ik tijdens loopsheid, puppen op 2,4,6 en evt 8 wkn. Moeder tussendoor als puppen 3 wkn en 5 wkn zijn.
Laatst gewijzigd door Selena op 22 okt 2006 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Om nog maar te zwijgen van alle bacterieen die via de reu binnen zouden kunnen komen...
Esther80
Zeer actief
Contacteer:

Re: Wanneer moeder ontwormen en enten

Ongelezen bericht door Esther80 »

Renske schreef:
Esther80 schreef:We moeten voor de dekking naar Tsjechië reizen dus we gaan ook haar progesteron testen.
Bij de uitslag van een progesterontest is het vaak dat ze binnen 24 uur gedekt moeten worden. Ben je dan niet te laat als je nog naar Tsjechie gaat? Of denk je dat ze geen problemen heeft om zich na een lange reis te laten dekken?
We vertrekken op het moment dat er verwacht wordt dat ze de dagen erna op haar vruchtbaarst is (dus we een stijgende lijn zien, wat natuurlijk geen garantie is, dat weten we), het is voor ons 8 uurtjes rijden, dus valt mee.

In Tsjechië staat er, ook in het weekend, nog een dierenarts voor ons klaar mocht het nodig zijn :ok: .

Groeten,
Esther, Vai & Ghalu
www.rhodesian.nl
Rhodesian Ridgebackkennel "Kani Akilah"
"A Ridgeback isn't just another dog....It's a Lifestyle!"

Afbeelding
moeli
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door moeli »

Je kunt beter te vroeg zijn dan te laat, want goed sperma leeft een aantal dagen, dus ook als er pas de dag erna een eisprong is of de dag daarna kan er een dekking plaatsvinden, als je te laat bent houd het gewoon op. groetjes Annemieke
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”