Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
hd uitslag
Moderator: moderatorteam
-
Selian
- Actief
- Mijn ras(sen): Groetjes,
Jeroen, Manuela
Selian,Jonas&Ruby
Selian Border Collie's - Locatie: Hoogezand
- Contacteer:
hd uitslag
Selian zn hd uitslag is binnen..
Hd-A
Botafwijking; 0
Norbergwaarde;27
Ben er heel blij mee en trots op!
xxx
Hd-A
Botafwijking; 0
Norbergwaarde;27
Ben er heel blij mee en trots op!
xxx
Groetjes,
Jeroen, Manuela
Selian,Jonas & Ruby
Selian Border Collie's
Jeroen, Manuela
Selian,Jonas & Ruby
Selian Border Collie's
-
jores
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
groetjes Annemie
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
- Shita
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelaar
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
-
Selian
- Actief
Jeroen, Manuela
Selian,Jonas&Ruby
- Contacteer:
- Hutch
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever en Friese Stabij
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
die norbergwaarde is er toch niet voor niks?Selian schreef:misschien is de norbergwaarde laag, maar dat maakt voor mij niet uit.
Selian zn heupen zijn volledig goedgekeurd. Voor de sport, maar ook evt. fok.
Ik kijk daar juist wel naar.. maar gefeliciteerd in ieder geval

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
de norbergwaarde moet toch minstens 30 zijn, ( per hoek minimaal 15 graden) om een "goede" uitslag te krijgen? 27 graden, geeft toch aan, dat hij ondiepe heupkommen heeft? ik weet dat dat niks zegt over de aansluiting, maar oke..malinois schreef:die norbergwaarde is er toch niet voor niks?Selian schreef:misschien is de norbergwaarde laag, maar dat maakt voor mij niet uit.
Selian zn heupen zijn volledig goedgekeurd. Voor de sport, maar ook evt. fok.![]()
waar heb je hem laten röntgenen?
-
jilton
- Actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
Ik dacht ook dat het minimaal 30 moest zijn.yamie schreef:de norbergwaarde moet toch minstens 30 zijn, ( per hoek minimaal 15 graden) om een "goede" uitslag te krijgen? 27 graden, geeft toch aan, dat hij ondiepe heupkommen heeft? ik weet dat dat niks zegt over de aansluiting, maar oke..malinois schreef:die norbergwaarde is er toch niet voor niks?Selian schreef:misschien is de norbergwaarde laag, maar dat maakt voor mij niet uit.
Selian zn heupen zijn volledig goedgekeurd. Voor de sport, maar ook evt. fok.![]()
Maar goed gefeliciteerd met de A uitslag!
Groet,
Jacqueline
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ja maar je kunt wel A krijgen met een hele lage norbergwaarde, vandaar dat ik hem wel heel belangrijk vind....yamie schreef:de norbergwaarde moet toch minstens 30 zijn, ( per hoek minimaal 15 graden) om een "goede" uitslag te krijgen? 27 graden, geeft toch aan, dat hij ondiepe heupkommen heeft? ik weet dat dat niks zegt over de aansluiting, maar oke..malinois schreef:die norbergwaarde is er toch niet voor niks?Selian schreef:misschien is de norbergwaarde laag, maar dat maakt voor mij niet uit.
zat net ff op de site van de NVBH te kijken en daar staan uitslagen op HD A, norbergwaarde 20 onvoldoende aansluiting
ik neem dan net zo lief een dekreu met een B uitslag maar een hoge norbergwaarde
Laatst gewijzigd door malinois op 10 nov 2006 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
ja, dat weet ikmalinois schreef:ja maar je kunt wel A krijgen met een hele lage norbergwaarde, vandaar dat ik hem wel heel belangrijk vind....yamie schreef:de norbergwaarde moet toch minstens 30 zijn, ( per hoek minimaal 15 graden) om een "goede" uitslag te krijgen? 27 graden, geeft toch aan, dat hij ondiepe heupkommen heeft? ik weet dat dat niks zegt over de aansluiting, maar oke..malinois schreef:die norbergwaarde is er toch niet voor niks?Selian schreef:misschien is de norbergwaarde laag, maar dat maakt voor mij niet uit.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
precies dat zegt veel ik vind het ook een heel belangrijk gegevenyamie schreef:ja, dat weet ikmalinois schreef:ja maar je kunt wel A krijgen met een hele lage norbergwaarde, vandaar dat ik hem wel heel belangrijk vind....yamie schreef:de norbergwaarde moet toch minstens 30 zijn, ( per hoek minimaal 15 graden) om een "goede" uitslag te krijgen? 27 graden, geeft toch aan, dat hij ondiepe heupkommen heeft? ik weet dat dat niks zegt over de aansluiting, maar oke..malinois schreef: die norbergwaarde is er toch niet voor niks?![]()
waar heb je hem laten röntgenen?maardie 27, zegt dus ook wel wat, ondiepe heupkommen dus, vind ik idd absoluut niet onbelangrijk

- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
volgens mij gebeurt dat hier ook vaker dan niet hoor, daarom ben ik ook benieuwd waar ze geweest is.Inge O schreef:ik vrees dat ondiepe heupkommen hier een C krijgen (zoniet erger)malinois schreef:precies dat zegt veel ik vind het ook een heel belangrijk gegevenyamie schreef:ja, dat weet ikmalinois schreef: ja maar je kunt wel A krijgen met een hele lage norbergwaarde, vandaar dat ik hem wel heel belangrijk vind....maardie 27, zegt dus ook wel wat, ondiepe heupkommen dus, vind ik idd absoluut niet onbelangrijk
.
ik vind het iig wat vreemd, er is een norm gesteld, minimaal waarde 30.. maar dan nu toch een hd-a? en ineens is de norbergwaarde niet belangrijk voor de fok en/of sport
- Angelique25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Ze zijn hier tegenwoordig heel simpel. Zolang je geen botafwijking hebt dat heb je een A. De laagste NBW die ik binnen de A gezien heb was 15.yamie schreef:volgens mij gebeurt dat hier ook vaker dan niet hoor, daarom ben ik ook benieuwd waar ze geweest is.Inge O schreef:ik vrees dat ondiepe heupkommen hier een C krijgen (zoniet erger)malinois schreef:precies dat zegt veel ik vind het ook een heel belangrijk gegevenyamie schreef: ja, dat weet ikmaardie 27, zegt dus ook wel wat, ondiepe heupkommen dus, vind ik idd absoluut niet onbelangrijk
.
ik vind het iig wat vreemd, er is een norm gesteld, minimaal waarde 30.. maar dan nu toch een hd-a? en ineens is de norbergwaarde niet belangrijk voor de fok en/of sport
Maar ow ow, wat waren we blij met de A, want dan konden ze er toch fijn mee fokken. Blindstaren op een stuk papier noem ik dat.
-
jilton
- Actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Mijn ideemalinois schreef:die norbergwaarde is er toch niet voor niks?Selian schreef:misschien is de norbergwaarde laag, maar dat maakt voor mij niet uit.
In ieder geval gefeliciteerd.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
er zit nogal verschil in kwaliteit van foto's, ik ga ook maar naar 1 dierenarts om te laten röntgenen en dat is voor mij ook een behoorlijk eind kachelen... heb ik er graag voor over voor goede foto's!jilton schreef:Misschien een domme vraag: maar het maakt toch niet uit waar de foto's gemaakt zijn. Ze worden toch allemaal door de Raad van Beheer beoordeeld?yamie schreef:volgens mij gebeurt dat hier ook vaker dan niet hoor, daarom ben ik ook benieuwd waar ze geweest is.
Groet,
Jacqueline

-
Selian
- Actief
Jeroen, Manuela
Selian,Jonas&Ruby
- Contacteer:
Pardon?? Ik vind dat jij even heel goed uit moet kijken met je uitspraken!Angelique25 schreef: Ze zijn hier tegenwoordig heel simpel. Zolang je geen botafwijking hebt dat heb je een A. De laagste NBW die ik binnen de A gezien heb was 15.
Maar ow ow, wat waren we blij met de A, want dan konden ze er toch fijn mee fokken. Blindstaren op een stuk papier noem ik dat.
Als er gefokt wordt met mijn hond gaat dit via de officiele normen en waarden. Hier komt heel wat meer bij kijken dan alleen stukje papier! Het gaat via de richtlijnen van de rasvereniging.
En als er gefokt wordt, worden er alleen combinaties uitgekozen die bij elkaar passen en niet klakkeloos op elkaar pleuren.
Selian zn heupen zijn goed gekeurd voor de fok bij de rvb. ik neem aan dat de uitslag niet voor niets een A is maar dat dat is omdat hij goede heupen heeft. Wat hebben de testen anders nog voor zin als toch iedereen maar aan A krijgt.
Tevens waren de foto's van mijn hond prima genomen anders was het niet geaccepteerd!
Maar het fokken is iets wat ik graag wil om meerdere redenen ( en dat is niet voor de leuk). Dit gebeurd alleen als mijn hond op alle aspecten wordt goed gekeurd, en als zijn pups een meerwaarde voor het ras kunnen zijn. Gezien zijn kwaliteiten bij het schapendrijven, zijn gedrevenheid, en zn zelfstandigheid, kunnen de pups van hem ook goede schapendrijvers worden. Selian wordt geen hond om wedstrijden mee te lopen, maar is wel een goede hond om in de praktijk de schapen goed onder controle te kunnen houden. ( maar dit zal blijken uit een werktest van de rasvereniging of hij er goed genoeg voor is )
Maar zijn heupen zijn voornamelijk gekeurd zodat ik zeker weet dat ik goed met hem kan sporten. Schapendrijven en behendigheid. Zodat als hij een smak maakt, of in een kuil stapt tijdens het schapendrijven dat zijn heupen de klap goed op kunnen vangen omdat het goede heupen zijn.
En niet om blind te staren op een papiertje om ermee te fokken, mijn hond is namelijk meer dan alleen heupen
Groetjes,
Jeroen, Manuela
Selian,Jonas & Ruby
Selian Border Collie's
Jeroen, Manuela
Selian,Jonas & Ruby
Selian Border Collie's
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
zeg zeg...ga zelf ook eens niet zo tekeer, je zegt zelf dat jij de waarde niet belangrijk vind. en dat is het dus wel.. waarom is er een minimale waarde gesteld? en waarom mag er dan niet gezegd worden, dat wanneer die waarde eronder zit, het raar is en blijft dan de hond wel een A krijgt? dat jou hond meer dan heupen is? ja uiteraard, dat jou hond zeker geschikt kan zijn voor de fok? oja hoor dat kan best. ik heloof ook niet , dat iemand hier anders zegt of beweerd.Selian schreef:Pardon?? Ik vind dat jij even heel goed uit moet kijken met je uitspraken!Angelique25 schreef: Ze zijn hier tegenwoordig heel simpel. Zolang je geen botafwijking hebt dat heb je een A. De laagste NBW die ik binnen de A gezien heb was 15.
Als er gefokt wordt met mijn hond gaat dit via de officiele normen en waarden. Hier komt heel wat meer bij kijken dan alleen stukje papier! Het gaat via de richtlijnen van de rasvereniging.
En als er gefokt wordt, worden er alleen combinaties uitgekozen die bij elkaar passen en niet klakkeloos op elkaar pleuren.
Selian zn heupen zijn goed gekeurd voor de fok bij de rvb. ik neem aan dat de uitslag niet voor niets een A is maar dat dat is omdat hij goede heupen heeft. Wat hebben de testen anders nog voor zin als toch iedereen maar aan A krijgt.
Tevens waren de foto's van mijn hond prima genomen anders was het niet geaccepteerd!
Maar het fokken is iets wat ik graag wil om meerdere redenen ( en dat is niet voor de leuk). Dit gebeurd alleen als mijn hond op alle aspecten wordt goed gekeurd, en als zijn pups een meerwaarde voor het ras kunnen zijn. Gezien zijn kwaliteiten bij het schapendrijven, zijn gedrevenheid, en zn zelfstandigheid, kunnen de pups van hem ook goede schapendrijvers worden. Selian wordt geen hond om wedstrijden mee te lopen, maar is wel een goede hond om in de praktijk de schapen goed onder controle te kunnen houden. ( maar dit zal blijken uit een werktest van de rasvereniging of hij er goed genoeg voor is )
Maar zijn heupen zijn voornamelijk gekeurd zodat ik zeker weet dat ik goed met hem kan sporten. Schapendrijven en behendigheid. Zodat als hij een smak maakt, of in een kuil stapt tijdens het schapendrijven dat zijn heupen de klap goed op kunnen vangen omdat het goede heupen zijn.
En niet om blind te staren op een papiertje om ermee te fokken, mijn hond is namelijk meer dan alleen heupen
dit topic gaat toch om de HD uitslag? en dat jij een gat in de lucht springt met het A'tje en waarde 27? tja dat moet JIJ zelf weten.
- Angelique25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Ik zie niet in waarom ik moet uitkijken met mijn uitspraken over dit onderwerp. Als jij van mening bent dat norbergwaarde 27 een fantastisch uitgangspunt is om mee mee te gaan fokken en sporten dan verschillen we hierin gewoon van mening, want als mijn honden norbergwaarde 27 zouden hebben zouden ze ala minute uit het fokprogramma gehaald worden en zou ik er verder zeker geen behendigheid mee gaan doen. En mensen die geen waarde hechten aan de Norbergwaarde die alleen goed te noemen is wanneer die tussen de 30 en 40 is staren zich in mijn ogen echt blind op die A. Een A wordt gevraagd, dus met een A zijn we tevreden, ongeacht wat erbij komt. Dat je hond meer is als een paar heupen dat lijkt me logisch, maar we hadden het hier nu eenmaal even op heupen. En verder vindt ik het gewoon beretriest dat fokeisen met betrekking tot HD niet verder gaan dan, A is goed, B is goed en C is soms ook nog goed, want nu heeft jouw hond 27 en daar zal die zich niet direkt op stuklopen, maar lager en nog veel lager wordt ook goedgekeurd en dat is dan ondanks dat het binnen de fokeisen van de RV valt een slechte zaak.Selian schreef:Pardon?? Ik vind dat jij even heel goed uit moet kijken met je uitspraken!Angelique25 schreef: Ze zijn hier tegenwoordig heel simpel. Zolang je geen botafwijking hebt dat heb je een A. De laagste NBW die ik binnen de A gezien heb was 15.
Maar desalnietemin gefeliciteerd met je A en veel succes in de sport en de fokkerij.
-
boxersien
Ik snap niet super veel van die norbergwaarde, maar als die laag is en dat betekend dan ondiepe kommen?? Dan kan je hond die klappen van behendigheid toch helemaal niet goed aan? Mij lijkt in zo'n geval dat dan de heupen helemaal "verrotten" omdat de heupkop dan veel kans heeft om op de rand van de heupkom neer te komen en zo stukken maakt? :N:
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ik zeg alleen maar dat je erg makkelijk over de norbergwaarde heen stapt... ik vind die juist wel heel belangrijk, nogmaals ik zal eerder een B reu gebruiken met een hoge norbergwaarde dan andersomSelian schreef:Pardon?? Ik vind dat jij even heel goed uit moet kijken met je uitspraken!Angelique25 schreef: Ze zijn hier tegenwoordig heel simpel. Zolang je geen botafwijking hebt dat heb je een A. De laagste NBW die ik binnen de A gezien heb was 15.
En foto's die geaccepteerd worden, ach ja ik heb er genoeg gezien en laten we op z'n zachts zeggen dat die niet zo mooi genomen waren maar wel beoordeeld.
En natuurlijk is er meer dan heupen, maar dat is wel punt 1 waar ik naar kijk, pas dan kijk ik verder want ik heb niks aan een hond die ik prachtig vind maar slechte heupen heeft

- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
nou ja helemaal verotten? dat is natuurlijk niet zo gezegd.. maar idd...ondiepe kommen, zijn wel kwetsbaarder. zoals malinois al zegt liever een b hond met hogere waarde dan een a met zulke lage..boxersien schreef:Ik snap niet super veel van die norbergwaarde, maar als die laag is en dat betekend dan ondiepe kommen?? Dan kan je hond die klappen van behendigheid toch helemaal niet goed aan? Mij lijkt in zo'n geval dat dan de heupen helemaal "verrotten" omdat de heupkop dan veel kans heeft om op de rand van de heupkom neer te komen en zo stukken maakt? :N:
ik snap ook niet zo goed, waarom men het niet belangrijk vind.
dat HD meer is dan erfelijkheid enz, ja tuurlijk dat zal allemaal best, maar men test toch niet voor niks, en er is niet voor niks een minimum neergezet.
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
dat zeker, maar ook jammer, dat eigenaren er dus ook geen of minder waarde aanhechten.. of er dus niet bij stil staan , nou is het baasje van Selian nog een jonge meid, dus ik heb geen idee waar en of ze "ergens in de leer" is, of wat de fokker zegt. maar ik vind het vrij kwalijk, als er gezegd word: tja waarde laag, maar dat maakt mij niet uit, hij is iig geschikt voor enz enz. dan kan men net zo goed niet röntgenen en puur afgaan op hoe de hond looptInge O schreef:zó los zit het daar ook allemaal weer niet elkaar hoor :N: . ook een heup met iets ondiepere kommen zit nog prima stevig in elkaar als het verder goed is, maar foktechnisch zijn die ondiepe kommen niet zo denderend natuurlijk.boxersien schreef:Ik snap niet super veel van die norbergwaarde, maar als die laag is en dat betekend dan ondiepe kommen?? Dan kan je hond die klappen van behendigheid toch helemaal niet goed aan? Mij lijkt in zo'n geval dat dan de heupen helemaal "verrotten" omdat de heupkop dan veel kans heeft om op de rand van de heupkom neer te komen en zo stukken maakt? :N:
vreemd (en vervelend) dat de beoordeling per land (en per periode) toch zo erg kan verschillen.
-
Selian
- Actief
Jeroen, Manuela
Selian,Jonas&Ruby
- Contacteer:
norbergwaarde maakt mij in eerste instantie niet zoveel uit omdat hij ten eerste gerontgend is om zeker te weten dat ik prima met hem kan sporten. Heb contact gehad met de dierenarts én de raad van beheer, met deze uitslag kan je prima sporten en zal hij nergens last van krijgen.
En daarom ben ik heel blij met deze uitslag! Ongeacht wat jullie hier van vinden of denken.
Ik ben er tevreden mee en dat vind ik belangrijker
En daarom ben ik heel blij met deze uitslag! Ongeacht wat jullie hier van vinden of denken.
Groetjes,
Jeroen, Manuela
Selian,Jonas & Ruby
Selian Border Collie's
Jeroen, Manuela
Selian,Jonas & Ruby
Selian Border Collie's
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
Selian schreef:norbergwaarde maakt mij in eerste instantie niet zoveel uit omdat hij ten eerste gerontgend is om zeker te weten dat ik prima met hem kan sporten. Heb contact gehad met de dierenarts én de raad van beheer, met deze uitslag kan je prima sporten en zal hij nergens last van krijgen.
-
Melanie 74
Weet wat ik het rare vind, dat het per land verschillend is wat de uitslagen zijn. Ik geloof dat je in Duitsland helemaal geen norgbergwaarde krijgt (Maar weet dat niet zeker!).
En een A is toch geen D of zelfs een E. Ze kan toch heerlijk sporten met haar hond en ik zou de hond niet zo maar uitsluiten voor de fok.
En een A is toch geen D of zelfs een E. Ze kan toch heerlijk sporten met haar hond en ik zou de hond niet zo maar uitsluiten voor de fok.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
vandaar dat ik mijn honden daar ook nooit meer laat beoordelen.. ik wil WEL die norbergwaarde weten omdat ik die wel belangrijk vind.Melanie 74 schreef:Weet wat ik het rare vind, dat het per land verschillend is wat de uitslagen zijn. Ik geloof dat je in Duitsland helemaal geen norgbergwaarde krijgt (Maar weet dat niet zeker!).