Wij kiezen nu voor een Laekense herder van showtype. Dat puur omdat ik zelf vind dat dit ras in showtype mooier gefokt wordt. Goede gangen, goede vacht en een mooi sound uiterlijk is wat ik aan de Belgische herder kan waarderen kwa uiterlijk. Deze honden worden zonder overdrijvingen gefokt en niets van het uiterlijk wordt dramatischer gemaakt dan de mate waarin het bij oertypes en kruisingen voor zou kunnen komen.
Dat geldt dus niet voor bijvoorbeeld de Duitse herder en eigenlijk zo ontzettend veel andere rassen.
Koos ik voor een Engelse staff dan ging ik totaal voor het werktype en niet het showtype. Bij de Laekense kunnen wij dus zonder pijn aan de ogen voor een volledig showtype kiezen. Uiteraard kennen we het karakter van de ouderdieren tegen die tijd goed en dat bevalt ons ook prima gelukkig

Achter de lijnen van de huidige showhonden zitten erg veel werkhonden. Het ras is klein dus alles wordt een beetje door mekaar gefokt. Een prachtige werkhond gaat bij dit ras zo een showlijn in, perfect geregeld dus en geen scheiding show-werk op een dramatische manier.
Eigenlijk bestaat er geen werklijn en kan je puur op basis van het karakter van je pup kijken of hij werkgeschikt is. Er zijn prachthonden met IPO nog wat.
Bij de bullmastiff is er een trend in extreme overdrijvingen te fokken. De koppen zijn enorm en plat. Alleen dat al maakt dat ik bij dat ras zou kiezen voor een hondje als huishond met een lang uitgevallen neus en een wat hogere bouw. Showen en fokken met jouw ras zou ik dus nooit doen. Het beste type bevalt me nl minder dan de minder rastypische honden :N: Dat geldt niet voor de Laekense waar wij nu voor gekozen hebben.
Er zijn nog enkele rassen die ik op show gefokt het meest aantrekkelijk vind, noem de Basenji, de RRidgeback, de Riesenschnautzer en bijvoorbeeld de Ierse setter. Daar ga ik volledig voor het gecultiveerde showtypes.