Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Twee verschillende ogen...
Moderator: moderatorteam
-
Marloes
Twee verschillende ogen...
De een blauw en de ander bruin. Komt dat vaak voor bij honden?
Is dat wel goed?
Is dat wel goed?
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
- cora
- Zeer actief
- Shibby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
- Aantal honden: 1
Het gen dat de witte kleur in de vacht van een hond verooraakt, vergroot ook de kans op blauwe ogen. Dit gen is weer gekoppeld aan doofheid.Nanna schreef:Als ik voor mijn ras spreek (de teckel), daar is een blauw oog alleen toegestaan bij de tijgerteckels. Dat is puur de tijgering die doorloopt in het oog en er voor zorgt dat het oog niet bruin maar blauw is. MaaktMarloes schreef:Dus het mag niet, maar is wel gezond dan?
qua gezondheid NIETS uit, ze zien er even goed mee.
51% van de blauwogige dalmatiers is bijvoorbeeld aan 1 of beide oren doof.

Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
-
Natas
- Actief
Nou, volgens mij klopt dit niet helemaal. Het gen dat een witte vachtkleur veroorzaakt is inderdaad gekoppeld aan aangeboren doofheid, die doofheid kan bilateraal of unilateraal zijn. Daarom worden bijvoorbeeld dalmatiërs als klein pupje daarop getest. Met unilateraal horende honden mag niet worden gefokt (officieel zelfs wel, maar officieus niet).Shibby schreef:
Het gen dat de witte kleur in de vacht van een hond verooraakt, vergroot ook de kans op blauwe ogen. Dit gen is weer gekoppeld aan doofheid.
51% van de blauwogige dalmatiers is bijvoorbeeld aan 1 of beide oren doof.
Blauwe ogen/één blauw oog komen regelmatig voor bij dalmatiërs, maar zijn een fout. Dit is echter niet zo omdat doofheid vaker voorkomt bij dalmatiërs met een blauw oog. Sterker nog; toen beslist werd dat blauwe ogen niet toegestaan waren wist met nog helemaal niet hoe het zat met gebrek aan pigment en doofheid. Het was gewoon een fout zoals kopvlekken en platen (grote zwarte stukken vacht) ook een fout zijn. (dat terwijl ook wel eens beweerd wordt dat doofheid bij honden met kopvlekken minder vaak voorkomt, zo zie je dat het met gezonheid niets te maken heeft).

-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
- Senna1
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Contacteer:
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb een keer een onderzoek gelezen naar doofheid bij Dalmaten en daar kwamen ze tot een kans van ik meen 80% op doofheid bij een Dalmaat met blauwe ogen!Wil de hond schreef:De Dalmatïers met een geheel of gedeeltelijk blauw oog die ik gekend heb waren allen doof aan beide oren.Blauwe ogen/één blauw oog komen regelmatig voor bij dalmatiërs, maar zijn een fout. Dit is echter niet zo omdat doofheid vaker voorkomt bij dalmatiërs met een blauw oog.
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
-
Selian
- Actief
- Mijn ras(sen): Groetjes,
Jeroen, Manuela
Selian,Jonas&Ruby
Selian Border Collie's - Locatie: Hoogezand
- Contacteer:
bij border collie's en dan vaak de merle's komen blauwe ogen voor. Bij merle's is dit toegestaan.
Ik weet niet zeker of dit bij niet merle's ook toegestaan is, maar die zie je wel af en toe met blauwe ogen.
Je ziet trouwens ook veel bij merle's, een half oog bruin en een half oog blauw .
bij de border collie is de kruising merle x merle ook niet toegestaan, ivm een grote kans op erfelijke afwijkingen.
xxx
Ik weet niet zeker of dit bij niet merle's ook toegestaan is, maar die zie je wel af en toe met blauwe ogen.
Je ziet trouwens ook veel bij merle's, een half oog bruin en een half oog blauw .
bij de border collie is de kruising merle x merle ook niet toegestaan, ivm een grote kans op erfelijke afwijkingen.
xxx
Groetjes,
Jeroen, Manuela
Selian,Jonas & Ruby
Selian Border Collie's
Jeroen, Manuela
Selian,Jonas & Ruby
Selian Border Collie's
- vosse
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Poedels