Gr. Marijke
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Fokken met teef met entropion?
Moderator: moderatorteam
- Moon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bracco Italiano
Fokken met teef met entropion?
Op de rasvereniging is een heftige discussie ontstaan over het willen fokken met een teef met entropion. Nu weet ik heel weinig van fokken af, maar was wel benieuwd naar de mening van ervaren fokkers? Mijn eerste reactie (als leek..) was, niet doen, geen (misschien erfelijke?) aandoeningen in het ras brengen. Volgens degene die dat wil (fokken dus) gaat het om een relatief kleine aandoening en is er niet eens zekerheid dat het om een erfelijke aandoening gaat
. De teef in kwestie voldoet verder aan alle gezondheidseisen (tests e.d.) en is zeer succesvol op shows én op jachtgebied. Kan me dus wel voorstellen dat het 'zonde' is om haar uit te sluiten van de fok. Maar willens en wetens een aandoening brengen in een relatief gezond ras....
. Ik ben heel benieuwd naar jullie meningen!
Gr. Marijke
Gr. Marijke
Gr. Marijke

-
belia
- Vaste gebruiker
Dick van mij heeft het ook hij is al een keer geholpen er aan
en volgende week nog een keer dan gaan ze een stukje ooglid
weg halen.
maar de dierenarts heeft tegen mij gezegd dat het
erfelijk is en dat als ik dat zou willen niet met hem
moet fokken .
niet dat ik dat zou doen maar oke
de fokker waar ik hem vandaan heb wist hier nog niet eens wat van
had er nog nooit over gehoord
en het kom zowel bij zijn vader (boxer)
al bij zijn moeder (chow-chow) voor
en volgende week nog een keer dan gaan ze een stukje ooglid
weg halen.
maar de dierenarts heeft tegen mij gezegd dat het
erfelijk is en dat als ik dat zou willen niet met hem
moet fokken .
niet dat ik dat zou doen maar oke
de fokker waar ik hem vandaan heb wist hier nog niet eens wat van
had er nog nooit over gehoord
en het kom zowel bij zijn vader (boxer)
al bij zijn moeder (chow-chow) voor

- starfleet
- Erelid
- mercedes2803
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
- Aantal honden: 1
Deze zelfde discussie is ook gaande in Sharpei land...
Maar daar is Entropion inmiddels 'zo normaal' geworden dat er dus legio honden met entropion gebruikt worden voor de fok.
De honden worden aangekeurd en krijgen 'punten' op entropion maar ik heb daar mijn twijfels bij...
Hoe vaak ik niet hoor dat hele nesten na een paar maanden getackt worden en daarna alsnog geopereerd moeten worden...veel.
Daarnaast zijn er ook hele nesten die IN het nest al getackt worden...
Het wordt bij sommigen als 'bijkomend fok gebeuren' gezien...
En niet alleen in de 'broodfok' ook bij de fokkers zitten veel honden die getackt worden of alsnog geopereerd moeten worden.
Ik vind dat het uitgesloten moet worden...maar ja, wie ben ik he?
Ik fok niet...
Maar daar is Entropion inmiddels 'zo normaal' geworden dat er dus legio honden met entropion gebruikt worden voor de fok.
De honden worden aangekeurd en krijgen 'punten' op entropion maar ik heb daar mijn twijfels bij...
Hoe vaak ik niet hoor dat hele nesten na een paar maanden getackt worden en daarna alsnog geopereerd moeten worden...veel.
Daarnaast zijn er ook hele nesten die IN het nest al getackt worden...
Het wordt bij sommigen als 'bijkomend fok gebeuren' gezien...
En niet alleen in de 'broodfok' ook bij de fokkers zitten veel honden die getackt worden of alsnog geopereerd moeten worden.
Ik vind dat het uitgesloten moet worden...maar ja, wie ben ik he?
Ik fok niet...
- Amaranthas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Shih Tzu
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Contacteer:
Wel meer rassen, hoor. Bij de duitse dog komt het ook voor. Het is een erfelijke oogaandoening die vergaande gevolgen heeft. (Ik heb er een stuk over op onze website staan onder de knop Medisch.) Het lijkt me niet verstandig om met een hond die entropion heeft te fokken.Nanna schreef:ChowChows en Shar Pei's zijn er berucht om.
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
- Yv*nn
- Zeer actief
- Contacteer:
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Als die hond het heeft dan zít het toch al in je ras? Of is het een hond van een ander ras die ze in willen brengen, dan zou ik maar een gezonde gaan zoeken.
En als je naar de hoofdvorm kijkt van een Bracco, dan verder kijkt richting Bloedhond dan kan het toch ook niet anders dan dat er entropion (en ectropion) in zit?
En als je naar de hoofdvorm kijkt van een Bracco, dan verder kijkt richting Bloedhond dan kan het toch ook niet anders dan dat er entropion (en ectropion) in zit?
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, maar dan ga je toch in elk geval niet fokken met een hond die lijder is van die afwijking?Rosita Compagner schreef:Als die hond het heeft dan zít het toch al in je ras? Of is het een hond van een ander ras die ze in willen brengen, dan zou ik maar een gezonde gaan zoeken.
Groetjes, Karen
- Moon
- Zeer actief
Nogmaals ik ben een leek op fokgebiedRosita Compagner schreef:Als die hond het heeft dan zít het toch al in je ras? Of is het een hond van een ander ras die ze in willen brengen, dan zou ik maar een gezonde gaan zoeken.
Het lijkt er dus op dat het merendeel vindt van niet.. Was ook mijn eerste ingeving. Ik meng me verder ook niet in de discussie (op de vereniging) maar was gewoon benieuwd hoe andere fokkers daar tegenover staan.
Gr. Marijke

- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, ik zou een bewezen lijder niet inzetten. Tenzij het ras er zó slecht voorstaat dat je al die andere dingen (die die hond natuurlijk heeft) héél hard nodig hebt in je fokkerij. Maar dan zou ik liever naar bv een nestbroer of zus gaan kijken die misschien wel geen (zichtbare) entropion heeft.Moon schreef:Nogmaals ik ben een leek op fokgebiedRosita Compagner schreef:Als die hond het heeft dan zít het toch al in je ras? Of is het een hond van een ander ras die ze in willen brengen, dan zou ik maar een gezonde gaan zoeken.
En als je naar de hoofdvorm kijkt van een Bracco, dan verder kijkt richting Bloedhond dan kan het toch ook niet anders dan dat er entropion (en ectropion) in zit?dus heb ik geen idee of je dan (als een ras er al gevoelig voor is, of kun je dat zo niet stellen?) een hond moet gebruiken die de aandoening heeft?
Het lijkt er dus op dat het merendeel vindt van niet.. Was ook mijn eerste ingeving. Ik meng me verder ook niet in de discussie (op de vereniging) maar was gewoon benieuwd hoe andere fokkers daar tegenover staan.
Fokken is altijd een afweging maken, hier krijg je wat en daar laat je wat. Wanneer het evenwicht je wat lijkt dan doe je die combinatie. Dat is voor ieder ras natuurlijk anders.
Wat je in ieder geval als fokker moet doen is de pupkopers op de hoogte stellen van het risico wat je neemt en ze uitleggen waarom je dat doet. Verder lijkt het me niet meer dan fatsoenlijk dat je als fokker van een nest uit een bewezen entropionlijder alle kosten voor de operaties die de pups eventueel moeten ondergaan zult betalen.
Entropion is trouwens een pijnlijke afwijking! Ondanks dat het repareerbaar is.
- Moon
- Zeer actief
Dus over de erfelijkheid bestaat geen twijfel...Inge O schreef:ik denk niet dat er nog veel twijfel bestaat over de erfelijkheid, natuurlijk zullen er ook nog andere factoren spelen, maar erfelijkheid is wel een hele belangrijke.
wel heel vervelend voor die eigenaresse, kan ik me voorstellen, maar nee, ik zou er ook niet mee fokken.
Het is idd nogal zuur voor de eigenaar, de hond haalt de een na de andere prijs binnen op shows en scoort ook goed op jachtgebied. Maar ja
Gr. Marijke

- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat vind ik overigens ook bijzonder voor een hond met entropion...Moon schreef:Het is idd nogal zuur voor de eigenaar, de hond haalt de een na de andere prijs binnen op shows
Groetjes, Karen
- tura
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Niet mee fokken.....

Effe OFF Topic......hier moest ik wel even om lachen, hoor, als er 1 ras wel heel ongezond in elkaar zit is het EB welYv*nn schreef:Idd Niet Mee Fokken!!!
EBullen zijn er overigens ook gevoelig voor.
T`is toch van de gekke dat Entropion bij sommige rassen als een min of meer aanvaardbare afwijking word gezien![]()
- Yv*nn
- Zeer actief
- Contacteer:
Moet je nutura schreef:Niet mee fokken.....
Effe OFF Topic......hier moest ik wel even om lachen, hoor, als er 1 ras wel heel ongezond in elkaar zit is het EB welYv*nn schreef:Idd Niet Mee Fokken!!!
T`is toch van de gekke dat Entropion bij sommige rassen als een min of meer aanvaardbare afwijking word gezien![]()
- Moon
- Zeer actief
Ja, dat vroeg ik me al af, of het nog zichtbaar is als het geopereerd isNanna schreef:óf ze is eraan geopereerd....en je ziet het aan de buitenkant niet meer...Inge O schreef:heb je helemaal gelijk in - dit valt weer onder de nonchalance van 'ach, het hoort bij het ras' (of even erg, de onkunde van keurmeestersScooby schreef:Dat vind ik overigens ook bijzonder voor een hond met entropion...Moon schreef:Het is idd nogal zuur voor de eigenaar, de hond haalt de een na de andere prijs binnen op shows).
Gr. Marijke

- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Wat de EB betreft is het héél hardYv*nn schreef:Moet je nuof
......
En wat de hond betreft waar Moon het over had:NIET mee fokken.Ik begrijp sowieso niet waarom er persé met een hond van een numeriek redelijk groot ras met zo'n afwijking gefokt zou moeten worden
Gezonder fokmateriaal genoeg,zou ik denken.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Yv*nn
- Zeer actief
- Contacteer:
Oké, jank jij {jullie} rustig heel hard verdermarian* schreef:Wat de EB betreft is het héél hardYv*nn schreef:Moet je nuof
......
![]()
![]()
![]()
En wat de hond betreft waar Moon het over had:NIET mee fokken.Ik begrijp sowieso niet waarom er persé met een hond van een numeriek redelijk groot ras met zo'n afwijking gefokt zou moeten worden![]()
Mag dus duidelijk zijn dat ik reeds aangegeven heb, dat ik het met de rest ook eens ben!!!
- tura
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Dit is een brul icoontje, maar dan van verdrietYv*nn schreef:Moet je nutura schreef:Niet mee fokken.....
of
......
- Moon
- Zeer actief
Nou, zo'n 'groot' ras is de Bracco nou ook weer niet...marian* schreef: En wat de hond betreft waar Moon het over had:NIET mee fokken.Ik begrijp sowieso niet waarom er persé met een hond van een numeriek redelijk groot ras met zo'n afwijking gefokt zou moeten worden![]()
Gr. Marijke

- basca
- Zeer actief
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Misschien niet(ik weet niet hoeveel er daarvan zijn),maar ik denk dat er toch genoeg gezond fokmateriaal voorhanden is om een bewezen entropionlijdster uit te sluiten?Moon schreef:Nou, zo'n 'groot' ras is de Bracco nou ook weer niet...marian* schreef: En wat de hond betreft waar Moon het over had:NIET mee fokken.Ik begrijp sowieso niet waarom er persé met een hond van een numeriek redelijk groot ras met zo'n afwijking gefokt zou moeten worden![]()

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Moon
- Zeer actief
Er zijn ong. 300 Bracco's in Nederlandmarian* schreef:Misschien niet(ik weet niet hoeveel er daarvan zijn),maar ik denk dat er toch genoeg gezond fokmateriaal voorhanden is om een bewezen entropionlijdster uit te sluiten?Moon schreef:Nou, zo'n 'groot' ras is de Bracco nou ook weer niet...marian* schreef: En wat de hond betreft waar Moon het over had:NIET mee fokken.Ik begrijp sowieso niet waarom er persé met een hond van een numeriek redelijk groot ras met zo'n afwijking gefokt zou moeten worden![]()
Dus ik ben het helemaal met je eens
Gr. Marijke

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Na een operatie is entropion niet meer (zo op het oog) zichtbaarMoon schreef:Ja, dat vroeg ik me al af, of het nog zichtbaar is als het geopereerd isNanna schreef:óf ze is eraan geopereerd....en je ziet het aan de buitenkant niet meer...Inge O schreef:heb je helemaal gelijk in - dit valt weer onder de nonchalance van 'ach, het hoort bij het ras' (of even erg, de onkunde van keurmeestersScooby schreef: Dat vind ik overigens ook bijzonder voor een hond met entropion...).
Dat is met meer "sleutelwerk"het geval
-
BT Golden
- Actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Ik vind dus ook niet mee fokken. Als het erfelijk is dan krijgt of de fokker de kosten van de operatie of je doet de nieuwe eigenaar die er niet omgevraagd heeft op kosten jagen ivm operatie. Wat is nog het voornaamste en belangrijkste is, vind ik dat je de toekomstige pup, geen pijn mag doen en als je weet door met die combinatie te gaan fokken, dat er grote kans is dat het hele nest geopereerd moet worden, dan zeg ik nee. Een operatie is niet niks en voor en achteraf pijn. Dat doe je geen dier aan.
Hoe mooi, lief en ookal is de rest goed. Je doet het gewoon niet.
Hoe mooi, lief en ookal is de rest goed. Je doet het gewoon niet.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
-
belia
- Vaste gebruiker
-
Marja
- Zeer actief
Nee!Moon schreef:Ja, dat vroeg ik me al af, of het nog zichtbaar is als het geopereerd isNanna schreef:óf ze is eraan geopereerd....en je ziet het aan de buitenkant niet meer...Inge O schreef:heb je helemaal gelijk in - dit valt weer onder de nonchalance van 'ach, het hoort bij het ras' (of even erg, de onkunde van keurmeestersScooby schreef: Dat vind ik overigens ook bijzonder voor een hond met entropion...).
Stapper komt uit een nest waar alle pups het hadden, de moeder had het niet en de vader ook niet
Volgens de fokker zou het van grootouders kunnen komen.
Stapper is er aan geopereerd en je ziet er helemaal niets meer van.
groetjes Marja Zara en Stapper

-
Brigitte
- Zeer actief
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Zou jij het risico willen nemen? Artsen zijn altijd wat voorzichtig in hun uitspraken. Inderdaad is niet onomstotelijk bewezen dat allerlei aandoeningen erfelijk zijn (ook HD niet bijvoorbeeld). Dit lijkt mij geen reden om nog meer roulette te gaan spelen dan we al doen.Brigitte schreef:Is het altijd erfelijk dan? Ik heb namelijk van een oogarts gehoord dat het niet altijd erfelijk hoeft te zijn omdat er meerdere 'soorten' zijn
mijn dierenarts heeft me een mooie uitspraak meegegeven:
Als je niet kunt bewijzen dat iets NIET erfelijk is dan behandel je het als WEL erfelijk.
Hij adviseert dus om het zekere voor het onzekere te nemen in plaats van andersom.