Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Politiehond, kan dat eigenlijk wel?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Politiehond, kan dat eigenlijk wel?

Ongelezen bericht door laeken »

Ik heb laatst eens nagedacht en heb ineens mijn vraagtekens bij het inzetten van politiehonden.
Sporten met je hond is leuk, spelenderwijs opleiden tot politiehond is ook hartstikke leuk voor een hond maar dan.........werken en echt risico's lopen?

Kun je het eigenlijk wel maken om een hond op te leiden tot een aanvals-dier? Welke boodschap straal je uit en wat maak je dan van het fenomeen hond?

Ik heb een paar filmpjes gezien waar ik dus echt onpasselijk van werd. Mensen die onder bedreiging van een hond tot praten werden gedwongen. Mensen die gebeten werden door een politiehond terwijl ze al op de grond lagen.

Een vriend van mij is een keer aangevallen door een politiehond omdat hij op een parkeerplaats rondhing en verdacht werd van auto-inbraak. Hij is blijven staan maar de agent heeft toch de hond op hem afgestuurd. Gevolg was dat deze hond hem in zijn schouder beet en niet meer losliet. Hij heeft daarvoor 10 dagen in het ziekenhuis gelegen. :19: Al had hij een radio gejat, dan nog vind ik dat een agent iemand op persoonlijke basis moet arresteren en niet een hond zijn werk op moet laten knappen.

Verder is het voor een hond ook niet geheel ongevaarlijk om op een stel agressieve relschoppers afgestuurd te worden om vervolgens een steen op zijn harsens te krijgen. Of erger, beschoten te worden omdat hij alleen voor de politie uit in een huis wordt gestuurd om criminelen op te jagen.

Ik vind het gebruik van een politiehond die de aanval inzet een soort van primitieve erg agressieve manier van mensen aanpakken. Je kan dan eigenlijk net zo goed meteen met een ploertendoder gaan meppen gezien de meeste mensen die een hond aan zich gehad hebben er met gelijksoortige verwondingen vanaf komen :19: Het geweld dat van die hond uitgaat wordt helemaal niet geaccepteerd van een agent, maar omdat de hond het doet mag die mate van geweld ineens wel gebruikt worden tijdens arrestaties en rellen? Sla en steek er dan zelf maar op los zou ik zeggen :denken: Dat komt op precies hetzelfde neer uiteindelijk en dan zet je geen dieren in in die geweldadige situaties.

Eigenlijk staat het hele idee om een hond als wapen in te zetten mij erg tegen en ik ben dus benieuwd hoe jullie daarover denken.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ik heb er al vaak over gepiekerd, ook naar aanleiding van filmpjes en ik kom er niet uit. De hond is een mogelijkheid om iemand staande te houden zonder te schieten, in die zin zie ik wel het voordeel, de andere kant is wat jij al beschrijft dat iemand flink gewond raakt om een akkefietje of terwijl hij al stilstaat.

Het is eigenlijk vooral dat ik geen vertrouwen heb in de politie en hoe die de hond inzetten. Als dat allemaal heel verstandige en weldenkende mensen waren, zou ik een hond geen slecht hulpmiddel vinden.

Anne
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

ik weet het ook niet zo goed.
Dat een hond gebruikt wordt als afschrikmiddel door gewoon bijv. bij een stadion te staan met geleider, prima.
Maar om je hond bepaalde risico's te laten lopen door ze op gevaarlijke lui af te sturen staat me ook wat tegen.
Helaas weet je natuurlijk nooit echt van te voren of iemand zich tegen de hond zal keren.
laeken
Zeer actief

starfleet schreef:Ik heb er al vaak over gepiekerd, ook naar aanleiding van filmpjes en ik kom er niet uit. De hond is een mogelijkheid om iemand staande te houden zonder te schieten, in die zin zie ik wel het voordeel, de andere kant is wat jij al beschrijft dat iemand flink gewond raakt om een akkefietje of terwijl hij al stilstaat.

Het is eigenlijk vooral dat ik geen vertrouwen heb in de politie en hoe die de hond inzetten. Als dat allemaal heel verstandige en weldenkende mensen waren, zou ik een hond geen slecht hulpmiddel vinden.

Anne
Maar met welk recht mag een overheidsinstantie die mate van geweld gebruiken tegen iemand die de wet overtreedt?
Rellen, inbraak, demonstraties.......de gebeten persoon loopt kans op blijvend letsel.

Een verslaafde kan een loods binnengaan om totaal verblind en afgestompt door de druk van de verslaving een kraakje te zetten. Dan loopt hij dus de kans dat de bewaking (notabene een particulier bedrijf :eek: ) een getrainde hond op hem loslaat en even lekker laat gaan (totaal afhankelijk en overgeleverd aan een misschien wel zeer "domme/rascistische/opgefokte" geleider). :N:

In mijn ogen kan dat eigenlijk niet :neenee:
Afbeelding
tura
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door tura »

MARC_S schreef:
starfleet schreef:Ik heb er al vaak over gepiekerd, ook naar aanleiding van filmpjes en ik kom er niet uit. De hond is een mogelijkheid om iemand staande te houden zonder te schieten, in die zin zie ik wel het voordeel, de andere kant is wat jij al beschrijft dat iemand flink gewond raakt om een akkefietje of terwijl hij al stilstaat.

Anne
Maar met welk recht mag een overheidsinstantie die mate van geweld gebruiken tegen iemand die de wet overtreedt?
Rellen, inbraak, demonstraties.......de gebeten persoon loopt kans op blijvend letsel.

Een verslaafde kan een loods binnengaan om totaal verblind en afgestompt door de druk van de verslaving een kraakje te zetten. Dan loopt hij dus de kans dat de bewaking (notabene een particulier bedrijf :eek: ) een getrainde hond op hem loslaat en even lekker laat gaan (totaal afhankelijk en overgeleverd aan een misschien wel zeer "domme/rascistische/opgefokte" geleider). :N:

Een beveiligingsbedrijf mag geen hond inzetten, dat mag alleen de politie, bij een beveiligings bedrijf, is het alleen om de preventieve werking die dit kan hebben.....

en verder heb ik geen medelij met een verslaafde die een kraakje gaat zetten, moet ie dat maar niet doen
starfleet
Erelid

MARC_S schreef: Dan loopt hij dus de kans dat de bewaking (notabene een particulier bedrijf :eek: ) een getrainde hond op hem loslaat en even lekker laat gaan (totaal afhankelijk en overgeleverd aan een misschien wel zeer "domme/rascistische/opgefokte" geleider). :N:

In mijn ogen kan dat ook niet, zolang geleiders niet allemaal geroutineerde, beheerste, verstandige mensen zijn. Ik ben niet per definitie tegen een vuurwapen, maar wel in handen van een driftkikker met een borrel op, die vergelijking ongeveer.

Anne
jenny*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cockertje
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jenny* »

Laatst op schiphol zag ik dat er een parkeer betaal automaat geleegd werd.
Er stond een agente bij met politiehond.
dat vind ik dus wel anders.
als je dat ziet en je krijgt rare gedachtes om dat geld mee te nemen en je ziet die hond?
Tjaaaaaaaaaaaaaaaaa, dan is het eigen schuld dikke bult.
Op die manier mensen afschrikken vind ik meer acceptabel als te proberen bijvoorbeeld opgeschoten relschoppers af willen schrikken met zo,n hond.
Overigens heb ik geen medelijden als ze gebeten worden door zo,n hond ( de slechterikken dan)

maar ik ga met je mee als je zegt dat er ook politie mensen zijn die het misbruiken ten nadele van de hond
Afbeelding
tura
Zeer actief
Contacteer:

Elke inzet met de hond moet verantwoord worden, dus dat gebeurt niet zonder eerst alles te overwegen...... :roll:
laeken
Zeer actief

tura schreef:en verder heb ik geen medelij met een verslaafde die een kraakje gaat zetten, moet ie dat maar niet doen
Dat is een andere discussie. Ik ben het nl totaal niet met je eens daarin. Niet iedereen kan zichzelf prostitueren of op een andere "onschadelijke" manier aan geld komen. Ik geloof er ook helemaal niet in dat mensen bewust kiezen voor een verslaving met alle gevolgen van dien. In mijn ogen is het enige dat je met verslaafde mensen mag doen hulp bieden. :wink: Als je als overheid niet weet wat je met zwaar verslaafden aan moet dan faal je gewoon. :19: Of je helpt ze van hun verslaving af, of je geeft ze geld of drugs (ipv deze te vernietigen na inbeslagname) om te zorgen dat ze niet hoeven stelen. Iedereen weet inmiddels dat het een ziekte is en geen "carriereplan" van een verstoorde tiener die een foutje maakt. :pffff:
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

jenny* schreef: maar ik ga met je mee als je zegt dat er ook politie mensen zijn die het misbruiken ten nadele van de hond
Een dergelijke hondengeleider bij de politie zal zijn baan denk ik niet lang houden, want een politiehond mag niet zomaar ingezet worden. Ik vraag me dan ook af of dat vaak voorkomt, ik denk het niet.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
laeken
Zeer actief

jenny* schreef:Overigens heb ik geen medelijden als ze gebeten worden door zo,n hond ( de slechterikken dan)
Maar waarom mag de politie dan zelf geen geweld inzetten? Sla er dan gewoon zelf op los en laat niet een hond het vuile werk opknappen. :19: Geweld is geweld, of het nu een hond is of een agent. Alle risico's zijn nu voor de hond die totaal geen weet heeft van wat hij doet. Hij ziet het als een spelletje tot hij de baksteen op zijn knar krijgt of een knuppel of kogel in zijn pens heeft gehad. :roll: Dan wordt hij vervangen door een nieuwe onschuldige hond. :boos:
Afbeelding
tura
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
jenny* schreef:Overigens heb ik geen medelijden als ze gebeten worden door zo,n hond ( de slechterikken dan)
Maar waarom mag de politie dan zelf geen geweld inzetten? Sla er dan gewoon zelf op los en laat niet een hond het vuile werk opknappen. :19: Geweld is geweld, of het nu een hond is of een agent. Alle risico's zijn nu voor de hond die totaal geen weet heeft van wat hij doet. Hij ziet het als een spelletje tot hij de baksteen op zijn knar krijgt of een knuppel of kogel in zijn pens heeft gehad. :roll: Dan wordt hij vervangen door een nieuwe onschuldige hond. :boos:
Een politiehond ziet het niet als een spelletje, hoor, IPO is een spelletje, KNPV beslist niet.....
Inge
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
Je doet net of die honden bij bosjes sneuvelen :denken:
Tja, ik zal wel vreemd zijn, maar ik heb liever dat een hond vervangen wordt dan dat een agent voor zijn leven gehandicapt raakt bv.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
laeken
Zeer actief

Inge schreef:
jenny* schreef: maar ik ga met je mee als je zegt dat er ook politie mensen zijn die het misbruiken ten nadele van de hond
Een dergelijke hondengeleider bij de politie zal zijn baan denk ik niet lang houden, want een politiehond mag niet zomaar ingezet worden. Ik vraag me dan ook af of dat vaak voorkomt, ik denk het niet.
Maar netto blijft de hond toch een wapen? Mag je een hond wel opleiden en gebruiken als wapen? Dat is een ethische vraag.
Ik vind een hond nl nogal een heftig wapen om in te zetten.
Afbeelding
jenny*
Zeer actief
Contacteer:

tura schreef:Elke inzet met de hond moet verantwoord worden, dus dat gebeurt niet zonder eerst alles te overwegen...... :roll:
je kunt overwegen tot je een ons weegt.
maar toch zullen ze sneller de honden inzetten als dat een mogelijkheid is ipv als dat die mogelijkheid er 123 niet is.
dan zullen ze zelf wel moeten.
Het maakt de agenten wel makkelijker en ook makkelijker in hun beslissingen.
Als er goed mee omgegaan word ( lees: voorzichtig)heb ik er geen moeite mee, dat is het probleem denk ik een beetje.
Zoals mijn eerste voorbeeldje op schiphol :ok:
Een hond dwingt mischien op sommige momenten toch meer respect af als een agent.
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
Inge schreef:
Maar netto blijft de hond toch een wapen? Mag je een hond wel opleiden en gebruiken als wapen? Dat is een ethische vraag.
Ik vind van wel. Een paar honden kunnen een menigte relschoppers uit elkaar drijven, dat zal je met een paar mensen doorgaans niet lukken. Honden dwingen respect af door hun tanden. :19:
Groetjes Inge
Afbeelding

laeken
Zeer actief

En paarden dan? Paarden met oogkleppen op die blind in een massa gestuurd worden? Waar flessen op gemikt worden en bakstenen?

Ik weet niet hoeveel honden er gewond raken bij rellen maar ik kan me niet voorstellen dat een voetbalrel waar stoeptegels rondvliegen lekker uitpakt voor honden en paarden. :19:
Afbeelding
jenny*
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef: Maar netto blijft de hond toch een wapen? Mag je een hond wel opleiden en gebruiken als wapen? Dat is een ethische vraag.
mits het op het juiste moment is,prima.
Mijn handen kunnen trouwens ook wapens worden hoor :mrgreen:
En zo kan een hond idd ook een wapen worden.
een wapen wat naar mijn menign behoorlijk wat respect afdwingt.\

Ik wil iig niet graag gebeten worden :N:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Inge schreef:Ik vind van wel. Een paar honden kunnen een menigte relschoppers uit elkaar drijven, dat zal je met een paar mensen doorgaans niet lukken. Honden dwingen respect af door hun tanden. :19:
Honden knappen de vuile werkjes op. Honden kunnen ingezet worden om zelf buiten schot van het geweld te blijven. Honden zijn een wapen waarbij je de schuld van de uiteindelijke verwonding niet op je hoeft te nemen. Even heel grof gezegd dan :mrgreen:

Honden worden ook gewoon ingezet bij uitzetting van krakers, demonstraties of andere zaken. :denken: En in mijn ogen lokken honden ook geweld uit.
Afbeelding
starfleet
Erelid

tura schreef:Elke inzet met de hond moet verantwoord worden, dus dat gebeurt niet zonder eerst alles te overwegen...... :roll:
Ik vind dit heel naief gedacht. Het zou zo moeten zijn, maar ik geloof niet dat dat altijd het geval is.

Anne
jenny*
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef: En in mijn ogen lokken honden ook geweld uit.
Hoe bedoel je?

En voor de rest zou ik iig wel respect hebben voor zulke honden.
En een toontje lager zingen en al helemaal niet agressief worden.
Ieder mens weet toch dat hoe meer verzet jij pleegt hoe harder je gepakt word.
en ik geloof niet dat iedereen zo een baksteen voor handen heeft liggen om mee te meppen.
vaak komt het er op aan dat het mens tegen hond is en dat legt de mens bij dezen gewoon af
Afbeelding
tura
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:
Ik vind dit heel naief gedacht. Het zou zo moeten zijn, maar ik geloof niet dat dat altijd het geval is. Anne
Dat zal niet altijd het geval zijn, maar het is echt niet zo van kom op jongens hup de hond erin..... :denken:
tura
Zeer actief
Contacteer:

Inge schreef:
MARC_S schreef:
Je doet net of die honden bij bosjes sneuvelen :denken:
Tja, ik zal wel vreemd zijn, maar ik heb liever dat een hond vervangen wordt dan dat een agent voor zijn leven gehandicapt raakt bv.
Dan ben ik ook vreemd :pffff:
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

MARC_S schreef: Honden knappen de vuile werkjes op. Honden kunnen ingezet worden om zelf buiten schot van het geweld te blijven. Honden zijn een wapen waarbij je de schuld van de uiteindelijke verwonding niet op je hoeft te nemen. Even heel grof gezegd dan :mrgreen:
hear, hear. honden die ingezet worden als gebruiksvoorwerp vind ik vrij bedenkelijk (aangaande het fenomeen van blindegeleidehonden heb ik ook zo mijn twijfels), en als bij dat inzetten die dieren ook nog 'ns gevaar lopen, dan is het vlot klaar met die mening van me; als die plisie dan zo groot en stoer is, dan doen ze het maar lekker met den blooten vuist.

goed gezien, marc.
tura
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
Inge schreef:
Ik vind hem niet heftiger dan een kogel......om terug te komen op de ethische verantwoording, ja ik vind dat een hond mag opgeleid worden tot een wapen.....dit wapen word echt niet lukraak ingezet en is de tussenfase tussen pepperspray en de kogel, laten we de hond weg, blijft de kogel over.....
starfleet
Erelid

tura schreef:
Dat zal niet altijd het geval zijn, maar het is echt niet zo van kom op jongens hup de hond erin..... :denken:
Dat denk ik ook niet, het zal best in veel gevallen verantwoord gebeuren. Met het inzetten van een hond i.p.v. zelf te gaan meppen heb ik overigens geen moeite. Gaat mij meer om hoe en wanneer. Inzetten bij rellen e.d. vind ik sowieso al een slecht idee omdat het onmogelijk is volledige controle en overzicht te houden en het gevaar voor de hond te groot is.

Anne
jenny*
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:
tura schreef:
Dat denk ik ook niet, het zal best in veel gevallen verantwoord gebeuren. Met het inzetten van een hond i.p.v. zelf te gaan meppen heb ik overigens geen moeite. Gaat mij meer om hoe en wanneer. Inzetten bij rellen e.d. vind ik sowieso al een slecht idee omdat het onmogelijk is volledige controle en overzicht te houden en het gevaar voor de hond te groot is.

Anne
Dit bedoel ik dus,dank je voor jouw bijdrage anne :ok:
Afbeelding
tura
Zeer actief
Contacteer:

linlin schreef:
MARC_S schreef: Honden knappen de vuile werkjes op. Honden kunnen ingezet worden om zelf buiten schot van het geweld te blijven. Honden zijn een wapen waarbij je de schuld van de uiteindelijke verwonding niet op je hoeft te nemen. Even heel grof gezegd dan :mrgreen:
hear, hear. honden die ingezet worden als gebruiksvoorwerp vind ik vrij bedenkelijk (aangaande het fenomeen van blindegeleidehonden heb ik ook zo mijn twijfels), en als bij dat inzetten die dieren ook nog 'ns gevaar lopen, dan is het vlot klaar met die mening van me; als die plisie dan zo groot en stoer is, dan doen ze het maar lekker met den blooten vuist.

goed gezien, marc.
Dus de politie mag, ter behoud van jouw veiligheid, alles met eigen vuisten oplossen....lekker egoistisch :boos: kijk we kunnen politie natuurlijk ook afschaffen en dan eens kijken hoe het gaat met de maatschappij :19:
jenny*
Zeer actief
Contacteer:

tura schreef:
Dus de politie mag, ter behoud van jouw veiligheid, alles met eigen vuisten oplossen....lekker egoistisch :boos: kijk we kunnen politie natuurlijk ook afschaffen en dan eens kijken hoe het gaat met de maatschappij :19:
Volgens mij maak jij hier een denkfout.
een politiehond word ingezet voor de orde die gehandhaafd moet worden en niet voor onze veiligheid, indirect mischien wel,maar dat vind ik vergezocht eigenlijk.
ze willen er wat mee afdwingen :wink:
Afbeelding
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

tura schreef:Dus de politie mag, ter behoud van jouw veiligheid, alles met eigen vuisten oplossen....lekker egoistisch :boos: kijk we kunnen politie natuurlijk ook afschaffen en dan eens kijken hoe het gaat met de maatschappij :19:
ter behoud van mijn veiligheid? waar komt dat nu weer vandaan?

het zou overigens een weldaad voor de maatschappij zijn als de gemiddelde plisieagent niet een vmbo'ertje met beperkte geestelijke vermogen en een overmatige testosteronproductie zou zijn. maar dat terzijde.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”