Sporten met je hond is leuk, spelenderwijs opleiden tot politiehond is ook hartstikke leuk voor een hond maar dan.........werken en echt risico's lopen?
Kun je het eigenlijk wel maken om een hond op te leiden tot een aanvals-dier? Welke boodschap straal je uit en wat maak je dan van het fenomeen hond?
Ik heb een paar filmpjes gezien waar ik dus echt onpasselijk van werd. Mensen die onder bedreiging van een hond tot praten werden gedwongen. Mensen die gebeten werden door een politiehond terwijl ze al op de grond lagen.
Een vriend van mij is een keer aangevallen door een politiehond omdat hij op een parkeerplaats rondhing en verdacht werd van auto-inbraak. Hij is blijven staan maar de agent heeft toch de hond op hem afgestuurd. Gevolg was dat deze hond hem in zijn schouder beet en niet meer losliet. Hij heeft daarvoor 10 dagen in het ziekenhuis gelegen.

Verder is het voor een hond ook niet geheel ongevaarlijk om op een stel agressieve relschoppers afgestuurd te worden om vervolgens een steen op zijn harsens te krijgen. Of erger, beschoten te worden omdat hij alleen voor de politie uit in een huis wordt gestuurd om criminelen op te jagen.
Ik vind het gebruik van een politiehond die de aanval inzet een soort van primitieve erg agressieve manier van mensen aanpakken. Je kan dan eigenlijk net zo goed meteen met een ploertendoder gaan meppen gezien de meeste mensen die een hond aan zich gehad hebben er met gelijksoortige verwondingen vanaf komen

Eigenlijk staat het hele idee om een hond als wapen in te zetten mij erg tegen en ik ben dus benieuwd hoe jullie daarover denken.