ik heb ze dus
qua gehoorzaamheid is ze alles aan te leren, apporteren en soortgelijke spelletjes kan maar ze zijn er niet gek op, die van mij doen het 2 keer en dan denken ze bekijk het maar

als basenjis middelvingers gehad zouden hebben zouden ze ze vaak opsteken
basenjis zijn zeer intelligent en leergierig, maar op hun manier, consequent is belangrijk, zet je er teveel druk en dwang achter dan worden ze opstandig en doen ze het juist niet, een basenji is dus niet slaafs, mensen denken hierdoor vaak dat je ze niets kan leren maar die mensen zijn gewoon lui of doen iets verkeerds, je moet het gewoon weten te brengen en hun eigenzinnigheid respecteren, met 2 van mijn basenjis doen we behendigheid en hebben we doggydance gedaan

basenjis zijn zeker gezinshonden, liggen graag op schoot en zijn erg aanhankelijk naar eigen mensen toe, die van mij zijn dat in het algemeen ook naar vreemden maar niet alle basenjis zijn zo. Ik merk aan 2 van mijn basenjis dat ze de andere honden in huis prima vinden maar ze zijn net zo lief alleen met de baasjes, Jenson bv is echt een groepsdier en zoekt echt het gezeldschap van de andere honden op.
het enigste wat ik moeilijk aan het ras vind is dat ze een enorm jachtinstinct hebben en door hun eigengereidheid is het daarom lastig ze los te laten lopen omdat als ze gaan jagen je ze niet terug kan roepen en dat kan vervelende gevolgen hebben, een omheinde tuin is ook een must, het zijn geen weglopers maar ook geen erfhondjes dus want als ze buitenshuis kunnen komen en ze zien daar wat intressants dan willen ze dat onderzoeken.
met vreemde honden gaan ze ook niet altijd gemakkelijk om, maar dat is pas echt vervelend als je er 4 aan de lijn hebt
als je van een eigenzinnige , schone, actieve hond met humor houdt dan is een basenji een erg leuk kameraadje
wil je meer weten vraag maar

My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.