Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Geweldig nieuws over het TNS onderzoek bij de Border Collie

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Danielle
Zeer actief
Contacteer:

Geweldig nieuws over het TNS onderzoek bij de Border Collie

Ongelezen bericht door Danielle »

Vandaag is bekend geworden dat ALLE (stamboom) Border Collies vanaf heden getest kunnen worden op de dodelijke ziekte TNS.

Ik zie dus geen enkele reden meer waarom fokkers NIET zouden testen en ik ben ook van mening dat niemand meer zou mogen fokken zonder dat beide ouderdieren getest zijn op TNS. Op deze manier kunnen we er allemaal voor zorgen dat deze ziekte nooit meer voor hoeft te komen en dat geen enkele hond en geen enkele fokker meer deze lijdensweg hoeft te ondergaan. Een weg die wij helaas wel ruim 1,5 jaar geleden hebben bewandeld met een pup van Gail en Flash en die vele andere fokkers ook ooit bewandeld hebben.

Denk nooit: in mijn lijnen/honden komt het niet voor, helaas weten wij ook dat het anders is en de resultaten van alle geteste honden op dit moment liegen er niet om! TNS komt voor in de zogenoemde show lijnen, in Australische lijnen maar OOK!!! in pure ISDS lijnen.

Voor meer informatie over TNS, zie o.a. http://www.bordercollies.nl/dheatns.shtml

Om je honden op TNS te laten testen heb je speciale testkits nodig + de benodigde papieren. Op dit moment heb ik nog meer dan 50 testkits hier beschikbaar voor eenieder die zijn/haar honden wil laten testen en een nieuwe voorraad is alweer besteld. Zowel voor jullie zelf (het duurt namelijk ongeveer 3 weken voordat de kits hier gearriveerd zijn vanuit Australie) als voor Alan Wilton (die dan niet tig aanvragen per dag hoeft te behandelen en te verzenden maar die tijd kan besteden aan het onderzoek naar TNS) is het een stuk makkelijker als ik die kits + papieren opstuur. Uiteraard zijn deze kits gewoon kostenloos te verkrijgen. Het daadwerkelijke DNA onderzoek kost tussen de 50 en 55 euro (namelijk 88 Aus Dollar).

Laten we allen vechten voor een gezond ras met een gezonde populatie en vind geen excuses om niet te testen! Een goede verantwoordelijke fokker test zijn honden en publiceert die resultaten en een goede, verantwoordelijke pupkoper eist dat de ouderdieren van zijn/haar toekomstige pup getest zijn. Vergeet niet, itt CEA is dit een DODELIJKE ziekte!

Groetjes,
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
ellyenrob
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ellyenrob »

Lijkt mij alle honden waar mee gefokt gaat worden.
En niet denken in mijn lijn zit het niet.
Bij staffords zijn in 2005, 2 DNA testen ontwikkeld en heel verassend kwamen de ziekten in meerdere lijnen voor.
Gewoon alles laten testen.
De fokcombinatie vrij x vrij geeft 100% vrije pups, dus deze behoeven niet meer getest te worden als er mee gefokt gaat worden.
Drager x vrij geeft 50% kans op dragers, dus ook geen zieken honden.
Pas met drager x drager of lijder x drager, krijg je lijders(zieken honden)
Het zal een goede zaak van RV zijn als ze daar een duidelijk standpunt gaan innemen.
Maar het is een utopie om te denken dan dat je dan binnen kortetijd je ras vrij hebt van deze ziekte.
Bij ons ras nu bijna 2 jaar verder, zijn er nog steeds prutsers die ongetesten honden gebruiken voor de fok, en erger nog als je er om vraagt weten ze niet eens waar je het over hebt :denken:
Maar effe terug op jullie ras, het is geweldig nieuws dat er nu een DNA ontwikkeld is die de lijders,dragers en vrijehonden opsporen.
Elly
Afbeelding
toller
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door toller »

fijn dat deze test er is :cheers:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

ellyenrob schreef:Lijkt mij alle honden waar mee gefokt gaat worden.
En niet denken in mijn lijn zit het niet.
Bij staffords zijn in 2005, 2 DNA testen ontwikkeld en heel verassend kwamen de ziekten in meerdere lijnen voor.
Gewoon alles laten testen.
De fokcombinatie vrij x vrij geeft 100% vrije pups, dus deze behoeven niet meer getest te worden als er mee gefokt gaat worden.
Drager x vrij geeft 50% kans op dragers, dus ook geen zieken honden.
Pas met drager x drager of lijder x drager, krijg je lijders(zieken honden)
Het zal een goede zaak van RV zijn als ze daar een duidelijk standpunt gaan innemen.
Maar het is een utopie om te denken dan dat je dan binnen kortetijd je ras vrij hebt van deze ziekte.
Bij ons ras nu bijna 2 jaar verder, zijn er nog steeds prutsers die ongetesten honden gebruiken voor de fok, en erger nog als je er om vraagt weten ze niet eens waar je het over hebt :denken:
Maar effe terug op jullie ras, het is geweldig nieuws dat er nu een DNA ontwikkeld is die de lijders,dragers en vrijehonden opsporen.
:ok:

idd gewoon alle fokdieren testen en ook is het erg fijn om dekreuen die met pensioen zijn te testen!
Afbeelding
marcelreimer
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Border Collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door marcelreimer »

Onze pup Jip is ook getest met 4 weken. Nu is ze zes weken oud en vrij van TNS. Omdat de moederhond TNS drager is, zijn alle pups uit het nest getest. Een van de vijf puppies blijkt ook drager te zijn. Gelukkig is het voor de gezondheid niet erg dat een hond drager is, alleen als je ze voor de fokkerij wilt inzetten, mag het andere ouderdier geen drager zijn. TNS kan zich namelijk alleen openbaren als beide ouderdieren drager van het defecte gen zijn.

Afbeelding
Ciske

Ongelezen bericht door Ciske »

marcelreimer schreef:Onze pup Jip is ook getest met 4 weken. Nu is ze zes weken oud en vrij van TNS. Omdat de moederhond TNS drager is, zijn alle pups uit het nest getest. Een van de vijf puppies blijkt ook drager te zijn. Gelukkig is het voor de gezondheid niet erg dat een hond drager is, alleen als je ze voor de fokkerij wilt inzetten, mag het andere ouderdier geen drager zijn. TNS kan zich namelijk alleen openbaren als beide ouderdieren drager van het defecte gen zijn.

Afbeelding
Misschien ga ik iets heel doms zeggen, maar waarom wordt er gefokt met een ouderdier dat TNS-drager is. Drager x lijder geeft kans op dragers. Het lijkt mij als de doelstelling rasverbetering is, dat er zo min mogelijk met dragers gefokt zou moeten worden.
marcelreimer
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Border Collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door marcelreimer »

TNS is nog niet zo lang gemeengoed in de Border Collie wereld. Onze fokker wist op het moment van dekking nog niet dat haar teef drager is. Pas toen ze haar had laten testen bleek dat ze het defecte gen had. Daarom heeft ze besloten om ook alle pups te laten testen, omdat ze er een voor zichzelf wilde houden die TNS vrij zou zijn. Dat een andere fokker het teefje kiest die wel TNS drager blijkt te zijn, ligt aan de 'technische' kwaliteiten van de hond. Inderdaad een kwestie van overwegend goede genen en zorgvuldig omspringen met het kiezen van een dekreu.
Ciske

marcelreimer schreef:TNS is nog niet zo lang gemeengoed in de Border Collie wereld. Onze fokker wist op het moment van dekking nog niet dat haar teef drager is. Pas toen ze haar had laten testen bleek dat ze het defecte gen had.
Duidelijke uitleg :ok: De test is pas vanaf 1 mei beschikbaar, begrijp ik uit het bericht van Danielle.
Daarom heeft ze besloten om ook alle pups te laten testen, omdat ze er een voor zichzelf wilde houden die TNS vrij zou zijn. Dat een andere fokker het teefje kiest die wel TNS drager blijkt te zijn, ligt aan de 'technische' kwaliteiten van de hond. Inderdaad een kwestie van overwegend goede genen en zorgvuldig omspringen met het kiezen van een dekreu.
Inderdaad. Soms maakt een fokker een bepaalde afweging. Gelukkig is deze test nu beschikbaar. Fokkers en puppykopers kunnen nu de uitslag van deze test meenemen in hun overwegingen.
Ciske

Nanna schreef:
Misschien ga ik iets heel doms zeggen, maar waarom wordt er gefokt met een ouderdier dat TNS-drager is. Drager x lijder geeft kans op dragers. Het lijkt mij als de doelstelling rasverbetering is, dat er zo min mogelijk met dragers gefokt zou moeten worden.
Een hond die drager is zal zelf de kwaal nooit krijgen. Als je kunt testen, waarom dan de dragers niet gebruiken? Als je hen zou uitsluiten gooi je meteen een groot deel van de genenpool weer weg, dat zou jammer zijn.
Als je maar nooit de combi drager x drager maakt, is er niets aan de hand.
Ligt er aan hoe groot de populatie is. Als er voldoende mogelijkheden om de gewenste eigenschappen te verkrijgen door te fokken met 'vrije' ouderdieren zou mijn voorkeur daar naar uitgaan. In een kleine populatie zal dat niet opgaan en dan is het niet anders.
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Kan TNS ook verband houden met de "explosie" aan epilepsie die momenteel gaande is bij de Border Collies?
De epilepsie is namelijk afwijkend van normale Primaire Epilepsie onder honden en dan met name de leeftijd waarop Border Collies hun eerste toeval krijgen.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”