Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vaak gebruikte reu versus nog niet (vaak) gebruikte reu
Moderator: moderatorteam
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Vaak gebruikte reu versus nog niet (vaak) gebruikte reu
Ik lees vaak in topics bij fokken dat mensen afraden een reu te gebruiken die nog geen volwassen nakomelingen heeft, omdat je dan nog niet weet wat deze reu vererft.
Maar ook wordt vaak afgeraden een reu te gebruiken die al heel veel nakomelingen heeft, omdat er dan minder combinaties te maken zijn met de volgende generatie, vanwege het feit dat er dan al heel veel hondjes aan elkaar verwant zijn via die veelgebruikte reu.
Ik vraag me dus af hoe je niuew bloed kunt krijgen als je niet als eerste een bepaalde (jonge) reu gebruikt, maar ook geen al vaak gebruikte reu wil inzetten.
Misschien is dit heel onnozel hoor, maar ik ben benieuwd naar jullie meningen hierover.
Zouden jullie als eerste een reu gebruiken uit een lijn die jullie heel goed kennen, hebben nageplozen en welke lijn een supergoede combinatie lijkt te vormen met je teef, of kiezen jullie voor de oudere reu die zich al bewezen heeft met inmiddels een flink aantal volwassen nakomelingen uit verschillende moederhonden?
Ik ben gewoon eens nieuwsgierig naar jullie meningen, ideeën en vooral motivatie van jullie keuze.
Maar ook wordt vaak afgeraden een reu te gebruiken die al heel veel nakomelingen heeft, omdat er dan minder combinaties te maken zijn met de volgende generatie, vanwege het feit dat er dan al heel veel hondjes aan elkaar verwant zijn via die veelgebruikte reu.
Ik vraag me dus af hoe je niuew bloed kunt krijgen als je niet als eerste een bepaalde (jonge) reu gebruikt, maar ook geen al vaak gebruikte reu wil inzetten.
Misschien is dit heel onnozel hoor, maar ik ben benieuwd naar jullie meningen hierover.
Zouden jullie als eerste een reu gebruiken uit een lijn die jullie heel goed kennen, hebben nageplozen en welke lijn een supergoede combinatie lijkt te vormen met je teef, of kiezen jullie voor de oudere reu die zich al bewezen heeft met inmiddels een flink aantal volwassen nakomelingen uit verschillende moederhonden?
Ik ben gewoon eens nieuwsgierig naar jullie meningen, ideeën en vooral motivatie van jullie keuze.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
ik wissel af
zo heb ik bv 2 keer een reu gebruikt , die in ons ras ( duh) best redelijk veel gebruikt is/word, maar dus ook ,nu 3 keer, een reu die of nog nooit gedekt had, of een paar keer, maar nog geen echt volwassen nakomelingen van te zien waren.
tja, ik kijk naar de reu zelf natuurlijk en naar waar hij uitkomt, of ik dat goed kan gebruiken/wil hebben, wat er bij de teef in kwesie past
nou kende ik de lijnen wel , van de reuen die nog "vers" waren zeg maar
zo heb ik bv 2 keer een reu gebruikt , die in ons ras ( duh) best redelijk veel gebruikt is/word, maar dus ook ,nu 3 keer, een reu die of nog nooit gedekt had, of een paar keer, maar nog geen echt volwassen nakomelingen van te zien waren.
tja, ik kijk naar de reu zelf natuurlijk en naar waar hij uitkomt, of ik dat goed kan gebruiken/wil hebben, wat er bij de teef in kwesie past
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
En waarop baseer jij dan je keuze voor of een wat meer gebruikte reu, of juist een reu met geen tot weinig dekervaring?yamie schreef:ik wissel af![]()
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
op de lijn of reu zelf eigenlijk.LongFields schreef:En waarop baseer jij dan je keuze voor of een wat meer gebruikte reu, of juist een reu met geen tot weinig dekervaring?yamie schreef:ik wissel af![]()
het is niet heeeeel bewust van "ik wil een minder of nog niet gebruikte reu of ik wil een reu die al zijn sporen heeft gezet" ofzo
ik kijk op dat moment, naar wat voor type ik bij de teef vind passen, nou moet ik wel zeggen, dat ik bij het laatste nest wel bewust voor een jonge, "verse" reu gekozen heb, wat niet wil zeggen, dat het een complete outcross is hoor, ik heb dit besluit genomen, omdat ik dacht dat hij goed bij mijn teef zou passen en ik erg gesteld ben op de lijn van de reu, nestgenoten, vader, moeder enz. ik had, om soort van hetzelfde bloed te kunnen hebben, ook naar wat andere reuen kunnen gaan, dat dus bewust niet gedaan, omdat Franklin net iets anders was ( ja het is lastig uitleggen haha)
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik heb voor mijn teef een jonge reu gebruikt, die 1 x eerder had gedekt.
De lijn paste fantastisch bij mijn teef en hij liet zich heel goed zien zeker voor zo'n jonge hond in de sport.
Ik heb wel bij de bekendere dekreuen gekeken, maar ik vond hem toch veel beter passen bij mijn meid. En ik heb er absoluut geen spijt van
al zijn nakomelingen laten zich uitstekend zien.
De lijn paste fantastisch bij mijn teef en hij liet zich heel goed zien zeker voor zo'n jonge hond in de sport.
Ik heb wel bij de bekendere dekreuen gekeken, maar ik vond hem toch veel beter passen bij mijn meid. En ik heb er absoluut geen spijt van

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
heb natuurlijk mn eigen reu gebruikt terwijl hij daarvoor nog niet gebruikt was,
heb hem puur op basis van de lijnen en van wat ik verwachtte van die lijnen in combinatie met de teven gebruikt en dat is vooralsnog meer dan goed uitgevallen
ga vandewinter ook een reu gebruiken (uit Frankrijk) die nog niet eerder is gebruikt (eigenaar was ook blij verrast dat ik hem vond, want hij adverteerd er helemaal niet mee of zo), vindt het helemaal niet "eng" of iets.....heb deze reu uitgezocht op basis van de lijnen en mijn verwachtingen van die lijnen, qua uiterlijk kloppen die verwachtingen ook en van wat de eigenaar me verteld ook, maar om hier helemaal zeker van te zijn gaan we vandezomer (dekking verwacht nov 07) ook nog naar trainingen van hem kijken (en er zitten daar in de buurt evt ook nog alternatieve reuen waar ik dan ook gelijk naar ga kijken, maar dat is niet het uitgangspunt)
zomer 2008 zijn er plannen met een jonge reu die dit jaar een jaar wordt, naar mijn verwachting dan al wel gedekt heeft, maar dan natuurlijk nog geen nakomelingen heeft lopen die al volwassen zijn,
ook in dit geval uitgezocht op de lijnen, ga ook nog kijken, maar weet in dit geval dat dat eigenlijk niet nodig is omdat ik de club, eigenaar etc gewoon ken en weet dat wat zij zeggen klopt (maar toch wil ik het wel eerst zien)
ook deze reu is gekozen op basis van de lijnen en van wat ik er van verwacht qua combinatie met de teef, verder is hij ook gekozen met de toekomst in gedachten om verder te kunnen....
heb hem puur op basis van de lijnen en van wat ik verwachtte van die lijnen in combinatie met de teven gebruikt en dat is vooralsnog meer dan goed uitgevallen
ga vandewinter ook een reu gebruiken (uit Frankrijk) die nog niet eerder is gebruikt (eigenaar was ook blij verrast dat ik hem vond, want hij adverteerd er helemaal niet mee of zo), vindt het helemaal niet "eng" of iets.....heb deze reu uitgezocht op basis van de lijnen en mijn verwachtingen van die lijnen, qua uiterlijk kloppen die verwachtingen ook en van wat de eigenaar me verteld ook, maar om hier helemaal zeker van te zijn gaan we vandezomer (dekking verwacht nov 07) ook nog naar trainingen van hem kijken (en er zitten daar in de buurt evt ook nog alternatieve reuen waar ik dan ook gelijk naar ga kijken, maar dat is niet het uitgangspunt)
zomer 2008 zijn er plannen met een jonge reu die dit jaar een jaar wordt, naar mijn verwachting dan al wel gedekt heeft, maar dan natuurlijk nog geen nakomelingen heeft lopen die al volwassen zijn,
ook in dit geval uitgezocht op de lijnen, ga ook nog kijken, maar weet in dit geval dat dat eigenlijk niet nodig is omdat ik de club, eigenaar etc gewoon ken en weet dat wat zij zeggen klopt (maar toch wil ik het wel eerst zien)
ook deze reu is gekozen op basis van de lijnen en van wat ik er van verwacht qua combinatie met de teef, verder is hij ook gekozen met de toekomst in gedachten om verder te kunnen....
- Angelique25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Ik gebruik liever geen reu die al tig keer is ingezet. Ongeacht mooie pups of niet. Ik vind het een eng verschijnsel. Daarbij loop je dan ook nog over 2,5 jaar tegen allemaal half broertjes aan als je opnieuw op zoek bent naar een reu. "mijn" ras is niet echt klein, maar de genenpool is niet echt divers, simpel even naar een andere lijn kijken lukt dan ook niet.
Wat er vererft wordt zegt me ook niet direkt zoveel. Je weet alleen wat die reu vererft in combi met die andere teef. Kijk ik naar twee nesten van mijn eigen reu dan zie ik 2 totaal verschillende nesten, niks van te bakken dat je kunt zeggen "nah, das nou typisch iets van Broeremans".
Een onervaren/niet eerder gebruikte reu heeft voor mij in het beginsel alleen het nadeel dat ze vaak nog niet weten waar Ab de mosterd haalt. Van een lekker vlotte dekking is dan meestal geen sprake.
Wat de toekomstge nakomelingen betreft denk ik dat je een redelijk beeld kunt maken van wat te verwachten als je naar de voorouders kijkt. Is het een lijn die een vast type voortbrengt met bepaalde eigenschappen dan kun je verwachten ook weer dat type uit diezelfde reu te krijgen.
Uiteraard kun je ook voor verrassingen komen te staan, maar dat kan bij de veel gebruikte reu natuurlijk net zo. Dat is dan het "fokken is een beetje gokken" element.
Wat er vererft wordt zegt me ook niet direkt zoveel. Je weet alleen wat die reu vererft in combi met die andere teef. Kijk ik naar twee nesten van mijn eigen reu dan zie ik 2 totaal verschillende nesten, niks van te bakken dat je kunt zeggen "nah, das nou typisch iets van Broeremans".
Een onervaren/niet eerder gebruikte reu heeft voor mij in het beginsel alleen het nadeel dat ze vaak nog niet weten waar Ab de mosterd haalt. Van een lekker vlotte dekking is dan meestal geen sprake.
Wat de toekomstge nakomelingen betreft denk ik dat je een redelijk beeld kunt maken van wat te verwachten als je naar de voorouders kijkt. Is het een lijn die een vast type voortbrengt met bepaalde eigenschappen dan kun je verwachten ook weer dat type uit diezelfde reu te krijgen.
Uiteraard kun je ook voor verrassingen komen te staan, maar dat kan bij de veel gebruikte reu natuurlijk net zo. Dat is dan het "fokken is een beetje gokken" element.
- Esther80
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik gebruik liever een reu waar wat meer van bekend is dan een "verse" reu. Ik zou het zelf denk ik niet aandurven om een reu te gebruiken die nog nooit gedekt heeft tenzij ik heel veel weet van zijn ouders, voorouders en eventuele ingezette broers of zussen en uiteraard van mijn eigen teef, ouders en voorouders.
De Ridgeback is een gezond ras maar we hebben wel te maken met schoonheidsfoutjes zoals ridgeloos, 1 of meer dan 2 kronen, knikstaarten en sinussen. Ik vindt niet dat je na 2 of 3 nesten kunt zeggen hoe een reu verervt, daar heb je meer nakomelingen voor nodig van diverse leeftijden. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar minimaal 5 nesten waarvan de oudste nakomelingen minstens 2 jaar zijn en gedekte teven uit diverse lijnen.
De reu die wij hebben gebruikt had op het moment dat wij voor hem kozen 6 nesten in 4 landen (inmiddels 9 nesten in 5 landen in 3 jaar), ik wist precies wat en zijn partner verervt hadden. Ik ben misschien wat doorgeslagen in het verzamelen van informatie over de reu, maar het resultaat is er ook naar. Een foutloos nest wat we bij de Ridgebacks niet zo heel vaak zien. Het heeft heel wat uurtjes internet, vragen, bellen gekost, hihi. Maar voor hetzelfde geldt had het heel anders uitgepakt.
Ook bij de Ridgeback hebben we te maken met te vaak ingezette reuen, in de stamboom van onze teef zit een reu die vaak is ingezet in NL, dus vandaar dat wij een reu uit het buitenland hebben gebruikt uit een totaal andere lijn, daar hebben we voldoende keuze in. Voordeel is wel dat wij veel wisten van die reu en met die kennis veel konden doen. De combinatie was niet outcross, zowel mijn teef als de reu hebben 1 gezamenlijke voorouder verder in de lijn.
Als we voor een tweede nestje gaan dan houdt ik weer hetzelfde principe aan, bij de Ridgeback hebben we best wel keuze, maar er zijn maar weinig reuen waar ik het echt warm van krijg
.
Een "verse" reu durf ik alleen te gebruiken als ik alle informatie kan vinden en krijgen die ik wil hebben. Uitgesloten is het dus niet, maar mijn voorkeur gaat uit naar een gebruikte reu waarbij de dekkingen binnen de perken zijn gebleven. Voor de RR is dat nu bepaald op 15 dekkingen gedurende zijn leven, een teef maximaal 4 nesten volgens de rasvereniging.
Groeten,
Esther en Co.
De Ridgeback is een gezond ras maar we hebben wel te maken met schoonheidsfoutjes zoals ridgeloos, 1 of meer dan 2 kronen, knikstaarten en sinussen. Ik vindt niet dat je na 2 of 3 nesten kunt zeggen hoe een reu verervt, daar heb je meer nakomelingen voor nodig van diverse leeftijden. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar minimaal 5 nesten waarvan de oudste nakomelingen minstens 2 jaar zijn en gedekte teven uit diverse lijnen.
De reu die wij hebben gebruikt had op het moment dat wij voor hem kozen 6 nesten in 4 landen (inmiddels 9 nesten in 5 landen in 3 jaar), ik wist precies wat en zijn partner verervt hadden. Ik ben misschien wat doorgeslagen in het verzamelen van informatie over de reu, maar het resultaat is er ook naar. Een foutloos nest wat we bij de Ridgebacks niet zo heel vaak zien. Het heeft heel wat uurtjes internet, vragen, bellen gekost, hihi. Maar voor hetzelfde geldt had het heel anders uitgepakt.
Ook bij de Ridgeback hebben we te maken met te vaak ingezette reuen, in de stamboom van onze teef zit een reu die vaak is ingezet in NL, dus vandaar dat wij een reu uit het buitenland hebben gebruikt uit een totaal andere lijn, daar hebben we voldoende keuze in. Voordeel is wel dat wij veel wisten van die reu en met die kennis veel konden doen. De combinatie was niet outcross, zowel mijn teef als de reu hebben 1 gezamenlijke voorouder verder in de lijn.
Als we voor een tweede nestje gaan dan houdt ik weer hetzelfde principe aan, bij de Ridgeback hebben we best wel keuze, maar er zijn maar weinig reuen waar ik het echt warm van krijg
Een "verse" reu durf ik alleen te gebruiken als ik alle informatie kan vinden en krijgen die ik wil hebben. Uitgesloten is het dus niet, maar mijn voorkeur gaat uit naar een gebruikte reu waarbij de dekkingen binnen de perken zijn gebleven. Voor de RR is dat nu bepaald op 15 dekkingen gedurende zijn leven, een teef maximaal 4 nesten volgens de rasvereniging.
Groeten,
Esther en Co.
Rhodesian Ridgebackkennel "Kani Akilah"
"A Ridgeback isn't just another dog....It's a Lifestyle!"

"A Ridgeback isn't just another dog....It's a Lifestyle!"
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
- Mol
- Zeer actief
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
- CKS
- Zeer actief
U gaat door voor de koelkast. Deze geweldige fokmethode is de directe oorzaak van wat er zoal aan troep op de tentoonstellingen rondloopt. Dat er nog mensen zijn die dit soort onzin op durven te schrijven :N:
Om maar even 1 principiële denkfout van de beste man te benoemen:
De schat denkt dat als je een ras hebt met 20 genetische afwijkingen, en een ander ras met 40 afwijkingen, dat als je die kruist dat je dan een 'ras' krijgt met 60 afwijkingen.
Nee. Ieder ras heeft 'aanleg' voor veel meer afwijkingen dan alleen de bekende. Alleen uiten die zich pas op het moment dat twee dragers van zo'n afwijking bij elkaar komen zodat er lijders geboren kunnen worden. Bij de meeste afwijkingen komt het gelukkig nooit zo ver want tegen iedere drager staan genoeg honden die met hun sterke genen de afwijking teniet doen.
Afwijkingen krijgen pas een kans als ze geconcentreerd genoeg door het ras heen zitten. En hoe concentreer je een afwijking? Ja hoor, door lijnteelt.
Geeeezzzz.........
Kees
- Mol
- Zeer actief
nou ik heb liever dat jij dat zegt dan iemand met zijn volle verstandCasey schreef:U gaat door voor de koelkast. Deze geweldige fokmethode is de directe oorzaak van wat er zoal aan troep op de tentoonstellingen rondloopt. Dat er nog mensen zijn die dit soort onzin op durven te schrijven :N:
Om maar even 1 principiële denkfout van de beste man te benoemen:
De schat denkt dat als je een ras hebt met 20 genetische afwijkingen, en een ander ras met 40 afwijkingen, dat als je die kruist dat je dan een 'ras' krijgt met 60 afwijkingen.
Nee. Ieder ras heeft 'aanleg' voor veel meer afwijkingen dan alleen de bekende. Alleen uiten die zich pas op het moment dat twee dragers van zo'n afwijking bij elkaar komen zodat er lijders geboren kunnen worden. Bij de meeste afwijkingen komt het gelukkig nooit zo ver want tegen iedere drager staan genoeg honden die met hun sterke genen de afwijking teniet doen.
Afwijkingen krijgen pas een kans als ze geconcentreerd genoeg door het ras heen zitten. En hoe concentreer je een afwijking? Ja hoor, door lijnteelt.
Geeeezzzz.........
Kees
-
Essy
ik ben wel benieuwd wat je praktisch gezien dan zou kiezen. Een reu die nog nooit gebruikt is of eentje die wel al gebruikt is maar weinig. Eentje waar je wel al volwassen nakomelingen van hebt gezien of eentje die zelf nog jong is (en waarbij zich nog iets zou kunnen openbaren, maar wat je dan op dat moment nog niet weet).Martijn schreef:Als ik ooit een nest zou fokken dan wil ik een strak verhaal hebben over op welke manier dat nest iets toevoegt aan het ras. Het lijkt me enorm ingewikkeld zo'n verhaal te hebben over een nest waarvan er al 1500 halfbroers- en zussen rondlopen.
Je kunt altijd niet verder fokken met een tegenvallend nest. Dat is niet het einde van de wereld. Wat bij veel rassen wel zo ongeveer het einde van het ras is is dat negen van de tien fokkers de kloten niet hebben om af te wijken van wat er al gedaan is.
Een van de hete hangijzers bij de laekense is dat er twee reuen zo vaak zijn gebruikt dat je ontzettend hard moet zoeken naar een hond waar ze niet in zitten. Op zich zijn dat godzijdank relatief gezonde reuen geweest (een van de twee heeft wel nakomelingen met PRA maar dat komt waarschijnlijk niet bij hem vandaan) maar wenselijk is het zeker niet.
Ik vind dat je niet moet fokken als je het niet aandurft om iets anders te doen dan wat al gedaan is.
Ik ben ook niet voor het gebruiken van reuen die werkelijk overal al inzitten. Maar eentje die nog nooit gebruikt is, jong is, geen volwassen nakomelingen heeft en uit 'verse' lijnen zou ik zelf niet kiezen. Ik wil zien wat voor type nakomelingen die reu geeft. Ook wil ik dat de reu al een respectabele leeftijd heeft. Dan weet je in ieder geval dat hij niet met 3 jaar is omgevallen en je krijgt een beter idee hoe vaak hij uiteindelijk gebruikt is. Als jij ergens een nog niet gebruikte reu vindt die je een topnest geeft, is de kans groot dat die reu zich tegen de tijd dat hij oud is ook helemaal suf heeft gedekt.
-
Essy
mmm... Toen ik een reu voor Isis zocht heb ik onderstaande reu willen gebruiken. Ik kreeg daar geen toestemming voor omdat er een blauwe voorouder in zit (dat hij later ook geel zou geven wist toen nog niemand).Martijn schreef:Een reu geeft geen topnest. Een goede combinatie geeft een topnest.Als jij ergens een nog niet gebruikte reu vindt die je een topnest geeft, is de kans groot dat die reu zich tegen de tijd dat hij oud is ook helemaal suf heeft gedekt.
Een topnest is sowieso 9 van de 10 keer een lijnteeltnest en dat weten andere fokkers ook. Dus dat dat topnest er is is voor een fokker met andere teven geen reden om ook die reu te pakken.
Deze reu was toen nog niet 'hot'. Inmiddels heeft hij heeel veel nakomelingen en is nog jong, dus wie weet hoeveel het er uiteindelijk zullen zijn. De eerste verassing dat hij geel vererft is er inmiddels al uitgekomen. Had ik hem mogen gebruiken dan was dat er in het begin van zijn carrière al uitgekomen
Die reu wordt door jan en alleman gebruikt omdat hij een hoop gewonnen heeft en een bepaald type pups geeft. Dus ik denk dat het in de praktijk niet altijd zo gaat als jij denkt.
http://www.leshabitsrouges.com/males/hrm_veni.htm
http://www.leshabitsrouges.com/descenda ... divers.htm
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
precies... zo makkelijk gaat dat nietMartijn schreef:Een reu vererft niet dit of dat type pups zonder dat het type van de teef daar iets mee te maken heeft. Dat het bij die reu toevallig tot nu toe zo uitgepakt heeft zegt geen bal over een volgend nest.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Angelique25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Wat bedoel je precies met "verse" lijn?Essy schreef:
ik ben wel benieuwd wat je praktisch gezien dan zou kiezen. Een reu die nog nooit gebruikt is of eentje die wel al gebruikt is maar weinig. Eentje waar je wel al volwassen nakomelingen van hebt gezien of eentje die zelf nog jong is (en waarbij zich nog iets zou kunnen openbaren, maar wat je dan op dat moment nog niet weet).
Ik ben ook niet voor het gebruiken van reuen die werkelijk overal al inzitten. Maar eentje die nog nooit gebruikt is, jong is, geen volwassen nakomelingen heeft en uit 'verse' lijnen zou ik zelf niet kiezen. Ik wil zien wat voor type nakomelingen die reu geeft. Ook wil ik dat de reu al een respectabele leeftijd heeft. Dan weet je in ieder geval dat hij niet met 3 jaar is omgevallen en je krijgt een beter idee hoe vaak hij uiteindelijk gebruikt is. Als jij ergens een nog niet gebruikte reu vindt die je een topnest geeft, is de kans groot dat die reu zich tegen de tijd dat hij oud is ook helemaal suf heeft gedekt.
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
hier lijkt bijna altijd alles op ma , wat voor type reu we ook gebruikenmalinois schreef:precies... zo makkelijk gaat dat nietMartijn schreef:Een reu vererft niet dit of dat type pups zonder dat het type van de teef daar iets mee te maken heeft. Dat het bij die reu toevallig tot nu toe zo uitgepakt heeft zegt geen bal over een volgend nest.

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
-
Essy
ik heb het misschien niet goed verwoord, maar ik bedoel een reu die niet uit de bekende lijnen komt. Iets wat misschien super uit kan pakken maar ik vind niet dat ik daar genoeg voor weet. Dat laat ik aan de doorgwinterde fokkers over. Ik heb bewust gekozen voor een reu waarvan genoeg nakomelingen met verschillende typen teven waren om zo meer informatie te hebben.Angelique25 schreef:Wat bedoel je precies met "verse" lijn?Essy schreef:
ik ben wel benieuwd wat je praktisch gezien dan zou kiezen. Een reu die nog nooit gebruikt is of eentje die wel al gebruikt is maar weinig. Eentje waar je wel al volwassen nakomelingen van hebt gezien of eentje die zelf nog jong is (en waarbij zich nog iets zou kunnen openbaren, maar wat je dan op dat moment nog niet weet).
-
Essy
van de 10 hier lijken er 3 grotendeels op ma de rest grotendeels op pa. En Gijs eigenlijk alleen maar op pa, daar herken ik niks van Isis in.jip007 schreef:hier lijkt bijna altijd alles op ma , wat voor type reu we ook gebruikenmalinois schreef:precies... zo makkelijk gaat dat nietMartijn schreef:Een reu vererft niet dit of dat type pups zonder dat het type van de teef daar iets mee te maken heeft. Dat het bij die reu toevallig tot nu toe zo uitgepakt heeft zegt geen bal over een volgend nest.
Gijs is vierkant wat ik zo mooi vind en wat zijn vader ook heeft (er zijn maar heel weinig doggen die vierkant zijn), hij heeft zijn borst en zijn prachtig groot hoofd.
Overigens zie ik bij doggen vrij vaak terug van welke dekreu (lijn) ze komen. Er zijn een aantal reuen waarvan ik de nakomelingen die duidelijk op de reu lijken, heel goed kan herkennen. En natuurlijk ziet niet het hele nest er zo uit maar je gebruikt toch een bepaalde reu om een bepaald type te krijgen?
- jip007
- Erelid
ik vind Gijs in je onderschrift duidelijk het hoofd van Isis hebben , maar dan als reuen uitvoering natuurlijkEssy schreef: van de 10 hier lijken er 3 grotendeels op ma de rest grotendeels op pa. En Gijs eigenlijk alleen maar op pa, daar herken ik niks van Isis in.

-
Essy
- jip007
- Erelid
moet zeggen dat ik hem hier helemaal op ma vindt lijken ook qwa lichaam en bone. Wat hij wel van pa heeft zijn zijn ogen en lippen , dat geven de fransen erg door. Het is natuurlijk een foto , dus misschien is het in het echt andersEssy schreef:nu echt niet meerjip007 schreef:ik vind Gijs in je onderschrift duidelijk het hoofd van Isis hebben , maar dan als reuen uitvoering natuurlijkEssy schreef: van de 10 hier lijken er 3 grotendeels op ma de rest grotendeels op pa. En Gijs eigenlijk alleen maar op pa, daar herken ik niks van Isis in.

- CKS
- Zeer actief
Ik begrijp dat je geen argumenten hebt, Mol? Jammer hoewel ik niet anders verwacht had.Mol schreef: nou ik heb liever dat jij dat zegt dan iemand met zijn volle verstand
Om de discussie op basis van argumenten weer door te laten gaan een andere op onzin gebaseerde redenering van jouw grote held Dr. Padgett.
Nu de belangrijkste denkfouten in deze zin....Om dit onderwerp toe te lichten haalt hij de Faraohond aan. Afbeeldingen van deze honden zijn al 7000 jaar oud. In die 7000 jaar is de hond weinig veranderd van type. “Dat zijn ongeveer 2800 generaties lijnteelt en inteelt” aldus Padgett.
1). Tijdens die 7000 jaar is er nooit nieuw genetisch materiaal toegevoegd
2). Het selectieproces heeft de afgelopen 7000 jaar op dezelfde manier gewerkt als op de afgelopen 50 jaar
ad 1: De faraohond is een jachthond die in de woestijn gebruikt werd. Je hebt dan ook een hond nodig die over bepaalde lichamelijke eigenschappen beschikt. Dat je dus een hond krijgt die que type redelijk constant is is een gevolg van de eisen die aan hem gesteld worden, en niet een gevolg van 'raszuiver fokken' of lijn/ inteelt. Er werd bij het fokken gegarandeerd niet gekeken naar de stam oom van de hond maar of de hond leuk kon jagen- of het nu wel of niet een 'raszuivere' faraohond was.
ad 2: Als je werkhonden fokt zoek je de beste honden uit; qua gezondheid en karakter. Een flapoor, een vlekje of -godbetert- een NEK doen niet terzake. Vroeger vielen de zwakke hondjes vanzelf uit want die gingen gewoon dood.
Kortom: gedurende 6950 jaar van het bestaan van het ras is er gericht gefokt met de sterkste honden (qua karakter en gezondheid) en is er regelmatig nieuw bloed toegevoegd. En dat gaan we vergelijken met de afgelopen decennia waarbij de populatie gesloten is, showfokkers vooral op uiterlijk selecteren, en zwakke hondjes met kunst en vliegwerk in leven gehouden worden? Kom nou toch.
Kees
ps. heb het hele betoog van die Padgett doorgelezen en kom niet 1 argument van hem tegen dat niet met een beetje gezond verstand onderuit te schoffelen is. En daar wordt een heel fokbeleid op gebaseerd????? Scary.
- Mol
- Zeer actief
ik heb totaal geen behoefte om met jou een persoon die ik totaal niet ken nog wil kennen in discussie wil gaan over een een stuk die iemand anders geschreven heeft, wil je met mij in discussie ga dan eerst maar eens lezen hoe ik er over denk er is immers genoeg te vinden, tot die tijd tot ziensCasey schreef:Ik begrijp dat je geen argumenten hebt, Mol? Jammer hoewel ik niet anders verwacht had.Mol schreef: nou ik heb liever dat jij dat zegt dan iemand met zijn volle verstand
Om de discussie op basis van argumenten weer door te laten gaan een andere op onzin gebaseerde redenering van jouw grote held Dr. Padgett.Nu de belangrijkste denkfouten in deze zin....Om dit onderwerp toe te lichten haalt hij de Faraohond aan. Afbeeldingen van deze honden zijn al 7000 jaar oud. In die 7000 jaar is de hond weinig veranderd van type. “Dat zijn ongeveer 2800 generaties lijnteelt en inteelt” aldus Padgett.
1). Tijdens die 7000 jaar is er nooit nieuw genetisch materiaal toegevoegd
2). Het selectieproces heeft de afgelopen 7000 jaar op dezelfde manier gewerkt als op de afgelopen 50 jaar
ad 1: De faraohond is een jachthond die in de woestijn gebruikt werd. Je hebt dan ook een hond nodig die over bepaalde lichamelijke eigenschappen beschikt. Dat je dus een hond krijgt die que type redelijk constant is is een gevolg van de eisen die aan hem gesteld worden, en niet een gevolg van 'raszuiver fokken' of lijn/ inteelt. Er werd bij het fokken gegarandeerd niet gekeken naar de stam oom van de hond maar of de hond leuk kon jagen- of het nu wel of niet een 'raszuivere' faraohond was.
ad 2: Als je werkhonden fokt zoek je de beste honden uit; qua gezondheid en karakter. Een flapoor, een vlekje of -godbetert- een NEK doen niet terzake. Vroeger vielen de zwakke hondjes vanzelf uit want die gingen gewoon dood.
Kortom: gedurende 6950 jaar van het bestaan van het ras is er gericht gefokt met de sterkste honden (qua karakter en gezondheid) en is er regelmatig nieuw bloed toegevoegd. En dat gaan we vergelijken met de afgelopen decennia waarbij de populatie gesloten is, showfokkers vooral op uiterlijk selecteren, en zwakke hondjes met kunst en vliegwerk in leven gehouden worden? Kom nou toch.
Kees
ps. heb het hele betoog van die Padgett doorgelezen en kom niet 1 argument van hem tegen dat niet met een beetje gezond verstand onderuit te schoffelen is. En daar wordt een heel fokbeleid op gebaseerd????? Scary.
- CKS
- Zeer actief
Als je alleen met bekenden wilt discussieren wat doe je dan op internet? Ga fijn in de buurtkroeg over honden lopen lullen joh. Ik hoef jou ook niet te kennen maar dat wil niet perse zeggen dat ik jouw ideeën niet interessant kan vinden (al ben ik het wellicht niet met je eens).Mol schreef:
ik heb totaal geen behoefte om met jou een persoon die ik totaal niet ken nog wil kennen in discussie wil gaan over een een stuk die iemand anders geschreven heeft, wil je met mij in discussie ga dan eerst maar eens lezen hoe ik er over denk er is immers genoeg te vinden, tot die tijd tot ziens
Verder: Dat stuk waar je het over hebt is een stuk dat jij zelf gelinkt hebt en dus blijkbaar de moeite van het lezen waard vindt. Als je dat alleen maar linkt omdat je wilt wijzen op alle kolder die erin staat zet dat er dan voortaan ff bij; voorkomt verwarring.
Kees