Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Progesteron 16, te laat?
Moderator: moderatorteam
-
Maria
- Zeer actief
- Contacteer:
Progesteron 16, te laat?
HOi,
Vorige week voor progesteron test geweest, uit de eerste test op maandag kwam een waarde van onder de 3 uit. Hoefden volgens de dierenarts pas terug te komen op vrijdag.
Donderdag avond waren onze reuen helemaal gek aan het worden en hebben we haar bij de reu gezet. Hij wilde wel maar hij is niet gekoppeld.
Vrijdag voor de test gegaan en werden we gebeld 15,9 was de progesteron en moesten direct dekken. Paar uurtjes later een geslaagde dekking en zondag nogmaals.
Volgens onze dierenarts zouden we niet te laat zijn geweest. Maar zelf denken we van wel, normaal moet je dekken met progesteron van 10/12.
Wat vinden jullie, te laat of niet?
gr Maria.
Vorige week voor progesteron test geweest, uit de eerste test op maandag kwam een waarde van onder de 3 uit. Hoefden volgens de dierenarts pas terug te komen op vrijdag.
Donderdag avond waren onze reuen helemaal gek aan het worden en hebben we haar bij de reu gezet. Hij wilde wel maar hij is niet gekoppeld.
Vrijdag voor de test gegaan en werden we gebeld 15,9 was de progesteron en moesten direct dekken. Paar uurtjes later een geslaagde dekking en zondag nogmaals.
Volgens onze dierenarts zouden we niet te laat zijn geweest. Maar zelf denken we van wel, normaal moet je dekken met progesteron van 10/12.
Wat vinden jullie, te laat of niet?
gr Maria.
- Angelique25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
-
ellyenrob
- Zeer actief
- Contacteer:
Een goede dekking zegt meer dan progesteronvijfertjes.Angelique25 schreef:Het is volgens de "regeltjes" inderdaad wat aan de late kant, maar ik heb er een paar gezien die met zo'n zogenaamd te late dekking toch gewoon een goed nest hadden.
Maar we wachten af, ik denk dat het feit dat er een goede dekking is geweest meer zegt dan wat progesteroncijfertjes.
Blijft de teef goed stokstijf staat met staart opzij dan binnen 3 dagen dekken.
Rond de progestron waarde van 10/12 begint de eisprong en die komen niet allemaal tegelijk vrij, daar gaat 24 tot 36 uur overheen,soms nog wel langer, plus dat de eitjes nog moeten rijpen voordat ze klaar zijn om sperma te ontvangen.
Elly

- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
ik laat nooit prog. prikken ,ik vind het echt onzin en volgens mij ook nooit helemaal betrouwbaar, helemaal als je een goede dekreu in huis hebt die de dagen precies aangeeft. kan me voorstellen dat je het in bepaalde situaties laat doen dat dan weer wel.
ik hoop iig voor jullie dat de dekking geslaagd is
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
-
Maria
- Zeer actief
- Contacteer:
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
ik laat jenson solar ook niet dekken uiteraard, maar hij geeft wel aan wanneer solar dekrijp ismassam schreef:als je de reu in huis hebt zou ik ook niet prikken. laat maar lekker samen gaan...
ik moet straks het halve land door naar de dekreu. dus dan prik ik wel
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
Podenji schreef:ik laat jenson solar ook niet dekken uiteraard, maar hij geeft wel aan wanneer solar dekrijp ismassam schreef:als je de reu in huis hebt zou ik ook niet prikken. laat maar lekker samen gaan...
sam laat dat ook zien bij lola.. een week of 1.5 lang
dus die is gewoon überhoerig, die vertrouw ik niet

- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
nee inderdaad dan is het een ander verhaalmassam schreef:Podenji schreef:ik laat jenson solar ook niet dekken uiteraard, maar hij geeft wel aan wanneer solar dekrijp ismassam schreef:als je de reu in huis hebt zou ik ook niet prikken. laat maar lekker samen gaan...
sam laat dat ook zien bij lola.. een week of 1.5 lang:N:
dus die is gewoon überhoerig, die vertrouw ik niet
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Mijn teef had een perfecte progesteronwaarde maar zij vond het nog niet het juiste moment... 3 dagen later is ze pas gedekt, met als resultaat 6 pups
Mij zegt progesteron dus helemaal niks meer, mocht ik ooit weer een nestje doen laat ik het ook niet meer prikken...
Mij zegt progesteron dus helemaal niks meer, mocht ik ooit weer een nestje doen laat ik het ook niet meer prikken...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Pumi
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Maria
- Zeer actief
- Contacteer:
Normaal gesproken prikken wij alleen progesteron als we het echt niet zien of toch echt te lang duurde.
In dit geval gebruiken we een reu die naar Amerika gaat . Dus we hebben geen kans meer om dezelfde combinatie meer te doen. Daarom om zeker te weten hebben we een progesterontest gedaan.
We gaan het zien als ze zwanger is of niet.
gr Maria
In dit geval gebruiken we een reu die naar Amerika gaat . Dus we hebben geen kans meer om dezelfde combinatie meer te doen. Daarom om zeker te weten hebben we een progesterontest gedaan.
gr Maria
- Angelique25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Zo gaat het hier ook. Heel af en toe laat ik nog wel prikken als ik niet precies weet wanneer ze loops geworden is en ik in het kader van de planning wil weten waar we ongeveer zijn. Het kiezen van moment supreme laat ik aan mijn tot nu op dat gebied foutloze reu over.Podenji schreef:ik laat nooit prog. prikken ,ik vind het echt onzin en volgens mij ook nooit helemaal betrouwbaar, helemaal als je een goede dekreu in huis hebt die de dagen precies aangeeft. kan me voorstellen dat je het in bepaalde situaties laat doen dat dan weer wel.
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
als het niet gelukt is kan je toch altijd nog sperma laten invriezen van deze reu? daarbij als de reu naar USA gaat en je wilt nog wel van zijn kwaliteiten "gebruik"maken dan kan je dat toch zoizo laten doen?Maria schreef:Normaal gesproken prikken wij alleen progesteron als we het echt niet zien of toch echt te lang duurde.
gr Maria
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Zo lang zij nog wil en de reu wil ook nog, zou ik inderdaad ook gewoon nog laten dekken.Inge O schreef:dan laat je haar gewoon toch nog een keer dekken? allemaal niet te moeilijk over doen, doen de honden zelf ook niet. als ze wil gedekt worden, laten dekken, zo simpel als dat.Maria schreef:Ik hoop het ook dat ze zwanger is.
We twijfelen als de dierenarts wel zat met de hoogte van het cijfer want ze is nu nog veel gewilleger dan dat ze was.
Ze "staat" nu al als ze de reu al ziet.
-
Maria
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik had daar naar geinformeerd hoeveel het kost omdat te doen maar viel mij erg tegen. Tis niet alleen de kosten van het afnemen, invriezen en het laten bewaren maar ook de kosten van bloedtesten en ki van de teef.Podenji schreef:als het niet gelukt is kan je toch altijd nog sperma laten invriezen van deze reu? daarbij als de reu naar USA gaat en je wilt nog wel van zijn kwaliteiten "gebruik"maken dan kan je dat toch zoizo laten doen?Maria schreef:Normaal gesproken prikken wij alleen progesteron als we het echt niet zien of toch echt te lang duurde.
gr Maria
Als het mislukt is, dan kan ik met de tijd nog altijd een nakomeling van hem uit Amerika laten overkomen.
gr Maria.
- Eastmoor
- Actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
- Contacteer:
Das lekker en dan een week lang in de stress want ze kan uitgeteld zijn maar het kan ook van een week later zijn? Dat is de info waar de da als je komt van tja ze kan al uitgeteld zijn maar ook niet wel blij van wordt ja....... Ik denk dat je dit alleen maar kan doen als je een ervaren fokker bent die zijn teven goed kan lezen...zou dit zeker niet bij een beginner aanraden.......zolang ze nog willen gewoon doorgaan met dekken?
Groetjes Angela
Sommige mensen hebben een Rottweiler.....wij hebben er drie

- Eastmoor
- Actief
- Contacteer:
Wij krijgen een groot aantal honden die met de keizersnede moeten bevallen omdat het zelf niet gaat.... denk aan Franse Bulldog, Chihuahua, Mopshond, Engelse Bulldog, Vlinderhondje.....
Die honden kunnen een week van te voren het best al zwaar hebben en aangezien je zonder te veel belasting voor moeder en kids de operatie wil uitvoeren doe je dat het best vlak voor de uitgetelde datum maar zonder dat mams al persweeen heeft.... Natuurlijk zijn er ook noodoperaties omdat er tijdens de bevalling iets niet goed gaat op wat voor manier dan ook maar daarop wachten als je een hondje hebt wat het niet zelf kan is natuurlijk wachten op moeilijkheden. We proberen altijd de pups gezond uit mams te krijgen. Tuurlijk zijn er ook hondjes van deze rassen die het wel zelf kunnen en die doen het ook zelf maar kom je dus met zo'n twijfelgeval bij de da van ze is een week lang gedekt....dan loop je dus risico dat de pups te vroeg gehaald worden omdat mams het wel al zwaar heeft en je niet precies weet wanneer.... Het maakt ons niet uit hoor of het midden in de nacht is of overdag of in het weekend.....maar je fokt toch om gezonde levende pups op de wereld te zetten???? Ik persoonlijk zou het risico niet vergroten door gewoon een week lang te laten dekken.
Groetjes Angela
Die honden kunnen een week van te voren het best al zwaar hebben en aangezien je zonder te veel belasting voor moeder en kids de operatie wil uitvoeren doe je dat het best vlak voor de uitgetelde datum maar zonder dat mams al persweeen heeft.... Natuurlijk zijn er ook noodoperaties omdat er tijdens de bevalling iets niet goed gaat op wat voor manier dan ook maar daarop wachten als je een hondje hebt wat het niet zelf kan is natuurlijk wachten op moeilijkheden. We proberen altijd de pups gezond uit mams te krijgen. Tuurlijk zijn er ook hondjes van deze rassen die het wel zelf kunnen en die doen het ook zelf maar kom je dus met zo'n twijfelgeval bij de da van ze is een week lang gedekt....dan loop je dus risico dat de pups te vroeg gehaald worden omdat mams het wel al zwaar heeft en je niet precies weet wanneer.... Het maakt ons niet uit hoor of het midden in de nacht is of overdag of in het weekend.....maar je fokt toch om gezonde levende pups op de wereld te zetten???? Ik persoonlijk zou het risico niet vergroten door gewoon een week lang te laten dekken.
Groetjes Angela

-
ellyenrob
- Zeer actief
- Contacteer:
Angela ik ben het zeker met jou eens, tussen de eerste en de laatste dekking mag hooguit 72 uur zitten, zeker geen week.Eastmoor schreef:Das lekker en dan een week lang in de stress want ze kan uitgeteld zijn maar het kan ook van een week later zijn? Dat is de info waar de da als je komt van tja ze kan al uitgeteld zijn maar ook niet wel blij van wordt ja....... Ik denk dat je dit alleen maar kan doen als je een ervaren fokker bent die zijn teven goed kan lezen...zou dit zeker niet bij een beginner aanraden.......zolang ze nog willen gewoon doorgaan met dekken?
Groetjes Angela
Anders krijg je met de bevalling toch tevroeg geboren die na 2 a 3 dagen toch overlijden omdat de longetjes niet volgroeid zijn.
Laatst gewijzigd door ellyenrob op 16 mei 2007 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Elly

- Eastmoor
- Actief
- Contacteer:
Niet om het een of ander hoor maar ik zat al in de stress als mijn hond pups moet krijgen en dan zit er gewoon een dag tussen de dekkingen of een dekking laat staan dat er een week tussen zit dan kon je mij helemaal van de vloer vegen.....naarmate je meer keren geboortes meemaakt gaat dat wel beter maar de eerste keren ......
dus vandaar mijn advies niet bij beginnende fokkers aanraden................
Groetjes Angela
Groetjes Angela

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Hier 7 keer gedekt met 9 dagen tussen de eerste en laatste dekking. En allemaal levende, gezonde pups (6) en met een minimaal verschil in gewicht. Uit mijn hoofd tussen de 430 gr en 480 gr.ellyenrob schreef:Angela ik ben het zeker met jou eens, tussen de eerste en de laatste dekking mag hooguit 7 uur zitten, zeker geen week.Eastmoor schreef:Das lekker en dan een week lang in de stress want ze kan uitgeteld zijn maar het kan ook van een week later zijn? Dat is de info waar de da als je komt van tja ze kan al uitgeteld zijn maar ook niet wel blij van wordt ja....... Ik denk dat je dit alleen maar kan doen als je een ervaren fokker bent die zijn teven goed kan lezen...zou dit zeker niet bij een beginner aanraden.......zolang ze nog willen gewoon doorgaan met dekken?
Groetjes Angela
Anders krijg je met de bevalling toch tevroeg geboren die na 2 a 3 dagen toch overlijden omdat de longetjes niet volgroeid zijn.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
7 uurellyenrob schreef:Angela ik ben het zeker met jou eens, tussen de eerste en de laatste dekking mag hooguit 7 uur zitten, zeker geen week.Eastmoor schreef:Das lekker en dan een week lang in de stress want ze kan uitgeteld zijn maar het kan ook van een week later zijn? Dat is de info waar de da als je komt van tja ze kan al uitgeteld zijn maar ook niet wel blij van wordt ja....... Ik denk dat je dit alleen maar kan doen als je een ervaren fokker bent die zijn teven goed kan lezen...zou dit zeker niet bij een beginner aanraden.......zolang ze nog willen gewoon doorgaan met dekken?
Groetjes Angela

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
ellyenrob
- Zeer actief
- Contacteer:
Hi,hi,hi, een 2e vergeten, nu staat het er goed 72 uurNanna schreef:Nou, 7 uur vind ik wel héél weinig. Ben je amper thuis, kun je weer terugellyenrob schreef:Angela ik ben het zeker met jou eens, tussen de eerste en de laatste dekking mag hooguit 7 uur zitten, zeker geen week.Eastmoor schreef:Das lekker en dan een week lang in de stress want ze kan uitgeteld zijn maar het kan ook van een week later zijn? Dat is de info waar de da als je komt van tja ze kan al uitgeteld zijn maar ook niet wel blij van wordt ja....... Ik denk dat je dit alleen maar kan doen als je een ervaren fokker bent die zijn teven goed kan lezen...zou dit zeker niet bij een beginner aanraden.......zolang ze nog willen gewoon doorgaan met dekken?
Groetjes Angela
Anders krijg je met de bevalling toch tevroeg geboren die na 2 a 3 dagen toch overlijden omdat de longetjes niet volgroeid zijn.Heeft toch helemaal geen zin?
Als ik een teef twee keer laat dekken dan laat ik daar een dag tussen zitten. Dus bijvoorbeeld op de 11e en 13e dag. Daar komen heel normale pups uit hoor, niks onvolgroeide longetjes.
Elly

-
ellyenrob
- Zeer actief
- Contacteer:
Die kijken niet op de kalender, maar dekken maar raak met als gevolg nestjes waar meer dan helft het niet overleefd, of soms maar ééntje het overleefd.Inge O schreef: wat sonja al zegt : hoe zou het dan bij straathonden (of hondachtigen in de natuur) gaan denk je?
Wat dus goed mogelijk is dat dat te maken heeft met de verschillende dekmomenten en daardoor te vroeg geboren pups die het niet redden.
Ik ben totaal geen voorstander om maar raak te laten dekken een hele week lang, is vragen om problemen.
Elly

- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
waar basseer je deze theorie op? op feiten? zo ja, geef ze maar, geef de links maar met de officiele onderzoeken.ellyenrob schreef:Die kijken niet op de kalender, maar dekken maar raak met als gevolg nestjes waar meer dan helft het niet overleefd, of soms maar ééntje het overleefd.Inge O schreef: wat sonja al zegt : hoe zou het dan bij straathonden (of hondachtigen in de natuur) gaan denk je?
Wat dus goed mogelijk is dat dat te maken heeft met de verschillende dekmomenten en daardoor te vroeg geboren pups die het niet redden.
Ik ben totaal geen voorstander om maar raak te laten dekken een hele week lang, is vragen om problemen.
het is gewoon uit de lucht gebabbel.
er word hier bijna altijd gedekt in een tijdsbetek van 3 tot 5 dagen, zelf s een keer 8 dagen ( dus 7 dagen tussen de eerste en de laatste dekking)
het verhaaltje, dat de pups van de eerste dekking en de pups van een laatste dekking, stel dat er een week tussen zit, zo geboren worden dus dat er primature pups tussen zitten, is imo allang acherhaald, dan zou men dat nl veel en veel vaker tegen komen, aangezien er door veeeeellllleeee fokkers gedekt word met meerdere dagen ertussen.
-
miekmiek
Ik zet toch wel mijn vraagtekens bij jou verhaal hoor. Ik zie toch veel liever dat fokkers de natuur z'n gang laten gaan betreft dekkingen, dan dat het allemaal volgens menselijke planning moet. En dat volgens jou de helft van die nesten of soms maar 1 pup het zou overleven...daar geloof ik ook niet in.ellyenrob schreef:Die kijken niet op de kalender, maar dekken maar raak met als gevolg nestjes waar meer dan helft het niet overleefd, of soms maar ééntje het overleefd.Inge O schreef: wat sonja al zegt : hoe zou het dan bij straathonden (of hondachtigen in de natuur) gaan denk je?
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
precies... mijn teef wilde inderdaad maar gedurende 3 dagen gedekt worden, prima... maar als ze vaker had gewild had ik het ook gedaanInge O schreef:hier wordt ook gedekt vanaf de teef wil tot ze niet meer wil : aantal onvolgroeide pups : niks, nada, nul.ellyenrob schreef:Hi,hi,hi, een 2e vergeten, nu staat het er goed 72 uurNanna schreef:Nou, 7 uur vind ik wel héél weinig. Ben je amper thuis, kun je weer terugellyenrob schreef: Angela ik ben het zeker met jou eens, tussen de eerste en de laatste dekking mag hooguit 7 uur zitten, zeker geen week.
Anders krijg je met de bevalling toch tevroeg geboren die na 2 a 3 dagen toch overlijden omdat de longetjes niet volgroeid zijn.Heeft toch helemaal geen zin?
Als ik een teef twee keer laat dekken dan laat ik daar een dag tussen zitten. Dus bijvoorbeeld op de 11e en 13e dag. Daar komen heel normale pups uit hoor, niks onvolgroeide longetjes.
dit zijn echt zo van die typische internettheorietjes, iemand verzint ze en binnen de kortste keren gaan ze voor waarheid rond.
wat sonja al zegt : hoe zou het dan bij straathonden (of hondachtigen in de natuur) gaan denk je?

-
ellyenrob
- Zeer actief
- Contacteer:
Tijdens de cursus KKI werd uitgelegd dat tussen de 1e en de laatste dekking beter niet meer dan 72 uur te laten zitten.
Dus dat is niet uit mijn duim gezogen hoor
Gewoon ingewonnen adviezen op een cursus, en het laatste gesprek met mijn da vertelde dat ook dus.............. als het niet waar is lieg ik met permissie.
Kan m'n cursus geld wel terug halen als ik zo jullie reaktie les

Dus dat is niet uit mijn duim gezogen hoor
Gewoon ingewonnen adviezen op een cursus, en het laatste gesprek met mijn da vertelde dat ook dus.............. als het niet waar is lieg ik met permissie.
Kan m'n cursus geld wel terug halen als ik zo jullie reaktie les
Elly

-
Melanie 74
Ik geloof meer in moeder natuur, het is al eeuwen zo gegaan.
En waarom zou het nu ineens anders zijn
Alles heeft een functie/nut en de moeder van Dolina is meerdere keren (4 keer) gedekt gedurende ruim een week
Niks premature pups, helaas waren ze echt met te veel..... waardoor de dracht en het werpen te zwaar was geworden.
En waarom zou het nu ineens anders zijn
Alles heeft een functie/nut en de moeder van Dolina is meerdere keren (4 keer) gedekt gedurende ruim een week
Niks premature pups, helaas waren ze echt met te veel..... waardoor de dracht en het werpen te zwaar was geworden.