Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat zouden jullie doen?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

boxergek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxers...
Aantal honden: 2

Wat zouden jullie doen?

Ongelezen bericht door boxergek »

Het teefje van een kennis van mij is "per ongeluk" gedekt. Het teefje is 5 jaar oud en niet moeders mooiste. Ze is te klein, koppie is scheef, onderkaak te klein, tong steekt er altijd uit! De neusgaten waren te nauw en ook de traanbuisjes werken niet. Wel een echte lieverd met een echt boxerkarakter!
Ze is gedekt door een boxer met 1 niet ingedaalde bal. Verder wel een redelijke boxer om te zien. Beide boxers zijn ook niet gerondgend. Ze hebben wel allebei een stamboom.
Het zijn allebei honden waarbij je er niet bewust voor zou kiezen om mee te fokken! Maar het is gebeurd en nu blijkt dat ze dus drachtig is.

Ik had zelf ervoor gekozen om direct na de dekking een spuitje te halen bij de DA. Dat heeft deze kennis dus niet gedaan. Ik vraag me af wat jullie zouden doen en waarom. Het gaat mij met name om de gezondheidsrisico's voor de pups en alle gevolgen vandien!
Afbeelding
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik denk dat er nu niet veel meer te doen is dan hopen dat alles goed is met de pups straks!!
Ik zou ook een spuitje gehaald hebben, dat staat vast. Bij een teef van mij ook eens gedaan. Dat moest op (als ik het goed heb) de derde en vijfde dag na de dekking.Helemaal als een van de twee ouderdieren niet geschikt is om mee te fokken. In dit geval beiden!

Mag ik vragen hoe je kennis reageerde? Vond die het wel goed dat het gebeurt is of niet? En heb je hem/haar gelijk gewezen op het feit dat je zo'n spuitje kan halen?
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

In dit geval had ik zonder enige twijfel toch echt de teef helemaal leeg laten halen.
boxergek
Zeer actief

Mijn kennis is er zeker op de hoogte van deze prikken. Is namelijk al de tweede keer dat dit teefje door deze reu gedekt is. De vorige keer zijn dus de prikken gehaald. Waarom dat deze keer niet is gedaan is mij niet duidelijk. Ze is pas geschrokken nadat ze nogal wat commentaar kreeg van een paar bekende fokkers! Een van de adviezen was o.a. om de pups direct af te laten spuiten zolang ze nog in de baarmoeder zaten.
Dit leek mij in eerste instantie wat extreem, maar hoe langer ik erover nadenk misschien wel het beste! Vandaar de vraag aan jullie...
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik moet eerlijk zeggen dat ik degene waarbij dit dus voor de tweede keer gebeurd is niet echt slim vind overkomen. Dat zoiets 1 x gebeurt is al niet echt handig natuurlijk, maar tot 2 x toe... :denken:
Maar goed, gedane zaken nemen geen keer voor wat betreft de dekking.
In dit geval, bij 2 ouderdieren die gewoon nooit voor de fok gebruikt zouden mogen worden gezien hun "gebreken", zou ik zelf echt voor de optie van het afspuiten van de embryo's gaan.
Of misschien zelfs wel (om een derde keer dit "ongelukje" te voorkomen) een castratie van de teef overwegen, dus de baarmoeder laten weghalen inclusief de embryo's.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik zou de teef laten aborteren door een castratie te doen, kan het ook niet nogeens gebeuren. :devil:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Inge schreef:Ik zou de teef laten aborteren door een castratie te doen, kan het ook niet nogeens gebeuren. :devil:
Ben ik het helemaal mee eens!
:zweep:
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Dit nest zou ik beslist nooit hebben laten komen. Als Buffy per ongeluk gedekt zou worden door bijvoorbeeld Bram (quod non) dan liet ik het nest komen. Het was vast een leuk nest geworden, pups zouden met stamboom weggaan denkelijk als eigenaar reu het daar ook mee eens was. Anders dan maar zonder stamboom, maar de kans is heel groot op gezonde mooie hondjes.

Maar een teef met grote fouten, nee dat zou ik beslsist niet willen en dan maar liever het risico nemen met hormonen en eventueel zou ik zelfs laten castreren. Als je zo onvoorzichtig bent dat dit gebeurt, waarom zou het dan geen tweede keer gebeuren. Castratie is dan zekerder.

Edit: dit is dus al de tweede keer. Hoe dom kun je zijn.

Anne
domenique
Actief
Mijn ras(sen): Jack hussel, AB en nog een mengelmoes

Ongelezen bericht door domenique »

ik vind het niet echt slim van die mensen. ik zou het af laten spuiten als ik het wist, en dan laten castreren.
en zeker bij boxers, is het al een grote fout om zomaar pups te laten komen, zonder ze te laten testen en dergelijke, ze hebben al zo veel gezondheidsproblemen.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Inge schreef:Ik zou de teef laten aborteren door een castratie te doen, kan het ook niet nogeens gebeuren. :devil:
ik ook zeker met zulke 'probleem-ouders'... ik zou daar geen pups van rond hebben willen lopen op deze wereld en andere mensen opzadelen met problemen later.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Ik hoop dat je kennis zich realiseert dat ze verantwoordelijk is voor de pups. Mocht ze de pups laten komen en verkopen kunnen nieuwe eigenaren haar aansprakelijk stellen voor erfelijke afwijkingen van de pups. Die zijn volgens mij zeker aanwezig als ik de omschrijving van beide ouders lees.
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Ik zou de pups echt weg laten halen en dus net als Inge gelijk ook de teef laten castreren. Laat ze a.u.b. eens goed weten dat er al veel te veel problemen qua gezondheid zijn bij de boxers. Daar is een kneuzen nest extra veel en veel te veel!!!!!!! Wat gaat ze doen als de pup kopers tegen erfelijke problemen aanlopen?? Alle onkosten vergoeden? Als er pups herplaatst moeten worden, ze weer terug nemen? Ze vragen om problemen bij zo'n combinatie :boos:
Pumi
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pumi »

Angelique25 schreef:In dit geval had ik zonder enige twijfel toch echt de teef helemaal leeg laten halen.
en dan direct steriliseren.

Maar ik had niet zover hoeven gaan, want ik had ook direct zo'n spuitje gehaald :denken:
Twisters hondentraining & Floys dogtoys

Sandra & Edwin
http://www.floys.nl
Angelique25
Zeer actief
Contacteer:

Pumi schreef:
Angelique25 schreef:In dit geval had ik zonder enige twijfel toch echt de teef helemaal leeg laten halen.

Maar ik had niet zover hoeven gaan, want ik had ook direct zo'n spuitje gehaald :denken:
Met helemaal leeghalen bedoel ik pups + baarmoeder/eierstokken verwijderen. Wegspuiten is niet altijd even succesvol, dus daarom maar wat rigoreuzer. Zeker omdat het dus al de tweede keer blijkt te zijn.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Angelique25 schreef:
Pumi schreef:

Met helemaal leeghalen bedoel ik pups + baarmoeder/eierstokken verwijderen. Wegspuiten is niet altijd even succesvol, dus daarom maar wat rigoreuzer. Zeker omdat het dus al de tweede keer blijkt te zijn.
Exact wat ik inderdaad ook al zei.
Maar hoe dom kan iemand zijn hè... :devil:
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

er is een nieuw vloeistof wat je (uit mn hoofd) tot de 40 dagen na dekking nog toe kan dienen voor abortus (dierenarts)
als ik haar was zou ik dus mogelijkheden met de dierenarts overleggen wat het veiligst is voor de teef
Angelique25
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:
Angelique25 schreef:
Pumi schreef:

Exact wat ik inderdaad ook al zei.
Maar hoe dom kan iemand zijn hè... :devil:
IQ van een grindtegel :devil:
ladybird
Zeer actief
Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
Contacteer:

Ongelezen bericht door ladybird »

Zonder meer castreren en op die wijze de pups laten aborteren. Zoals Longfields al zegt en enkele anderen ook.
Afbeelding
boxergek
Zeer actief

SuperTyson schreef:er is een nieuw vloeistof wat je (uit mn hoofd) tot de 40 dagen na dekking nog toe kan dienen voor abortus (dierenarts)
als ik haar was zou ik dus mogelijkheden met de dierenarts overleggen wat het veiligst is voor de teef
De 40 dagen zijn inmiddels al om. Ze heeft besloten dat de pups geboren gaan worden. Verder is het een hele intelligente meid, dus snappen doe ik de beslissing niet helemaal. Het is natuurlijk ook wel erg leuk, zo'n nestje in huis. Ik hoop dat het allemaal meevalt en dat er gezonde pups geboren gaan worden!
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

malinois schreef:
ik ook zeker met zulke 'probleem-ouders'... ik zou daar geen pups van rond hebben willen lopen op deze wereld en andere mensen opzadelen met problemen later.
Hier sluit ik me helemaal bij aan. Ik begrijp dat je kennis het nest toch laat komen :jank: Diep triest dat iemand zich dit twee keer laat overkomen. Ik hoop dat het een heeeeeeeel klein nestje wordt, zo is het leed letterlijk beter te overzien.

Ik hoop van ganser harte dat je kennis daarna wel haar verantwoordelijkheid neemt en er iets definitiefs aan doet. En haar toekomstige pupeigenaren waarschuwt n.a.v. haar eigen gedrag......
Laatst gewijzigd door Gos op 13 jun 2007 08:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Ik had zo'n nest dus nooit laten komen!
Ik vind het zeer onverantwoordelijk tegenover de nieuwe eigenaren, maar zeer zeker ook tegenover de pups!
Straks lopen er weer honden rond die van alles gaan mankeren, dat is toch dierenleed of niet soms, om zoiets bewust te doen...
En ik krijg langzaam aan toch echt het idee dat het helemaal geen ongelukje is geweest, deze tweede keer.
Dat ze het toch wel heel erg leuk vond een nestje pups en er spijt van had dat ze het de vorige keer heeft laten weg halen.
:zweep:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

idem met velen hier.

als het allebei ok ouders zijn kan je de stress voorkomen en het laten komen maar als alleen de teef al zoveel problemen heeft en het is al de tweede keer dan ging bij mij het hele kippenhoek eruit. hoe lullig dat ook zou zijn, beter dan pups met enge erfelijke problemen
Afbeelding
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Dan hoop ik maar dat er niet veel pups uit komen! :evil:
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Joy C
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joy C »

idem.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Sinds de plaatsing van het eerste bericht is er aardig wat tijd overheen gegaan, dus waarschijnlijk zijn de pups al geboren?

Ik ben erg benieuwd hoe het uiteindelijk gegaan is met de pups?

En on topic: ik zou net als de meesten inderdaad de zwangerschap in het vroege stadium hebben laten afbreken, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het heel moeilijk zou vinden om een teef te laten castreren terwijl ze pups van zes weken in haar buik heeft. Als je het heel objectief bekijkt heeft iedereen waarschijnlijk wel gelijk, maar uiteindelijk zijn het toch levende wezens... Moeilijk. Hoop echt dat ik nooit in zo'n situatie kom.
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Leuk als straks moeders ook nog bekkeninstabiliteit krijgt... :19: Door haar oudere leeftijd en dan eerste nestje is de kans groot dat het voor haar bekkens een flinke dobber gaat worden. En geloof mij, ik ken 1 hondje die het heeft, het is zeer pijnlijk!
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

jidde schreef:Leuk als straks moeders ook nog bekkeninstabiliteit krijgt... :19: Door haar oudere leeftijd en dan eerste nestje is de kans groot dat het voor haar bekkens een flinke dobber gaat worden. En geloof mij, ik ken 1 hondje die het heeft, het is zeer pijnlijk!
mijn teef was ook bijna 4,5 toen ze haar eerste nest kreeg :19: Nergens last van (gehad).... Niet dat ik voor bovenstaand nest zou kiezen overigens maar dat snap je wel... maar die leeftijd valt nog best mee....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
boxergek
Zeer actief

De pups zijn 5 weken geleden geboren. En alles is goed gegaan. Het is een reu en een teef geworden. Ik heb ze dit weekend uitgebreidt genuffeld en het zijn echt moppies. Vooralsnog is alles gezond. De reu blijft gezellig bij mams en de teef gaat naar een van de buren, die veel heeft geholpen. De pups worden dus niet verkocht!
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

boxergek schreef:De pups zijn 5 weken geleden geboren. En alles is goed gegaan. Het is een reu en een teef geworden. Ik heb ze dit weekend uitgebreidt genuffeld en het zijn echt moppies. Vooralsnog is alles gezond. De reu blijft gezellig bij mams en de teef gaat naar een van de buren, die veel heeft geholpen. De pups worden dus niet verkocht!
Gelukkig maar een klein nestje en de teef blijkbaar ook in orde. Mag toch wel hopen dat de buren niet dezelfde stomme fout gaan maken als hun hummeltje wat groter is.....
Laatst gewijzigd door Gos op 06 aug 2007 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Hondenberg
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Hondenberg »

En nou maar hopen dat mams niet straks door haar eigen zoon gedekt word :19:
Groetjes Marian
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”