Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hulp bij keuze ras nieuwe hond

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

DrDre
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door DrDre »

Hi,
Meer dan een jaar geleden is mn hond overleden. Inmiddels ben ik me alweer een tijdje aan het orienteren op een nieuwe. Ik weet zeker dat het een molosser moet worden. Maar welke.

De hond moet wel sportief genoeg zijn om een eind mee te gaan rennen dus de mastiff en mastino vallen af. Een wat kleinere atletische dus zoals de dogo of bullmastiff.

Ik heb kinderen en mn huis ligt afgelegen dus als de hond alleen thuis is moet het niet zo zijn dat hij ongewenste bezoekers thee en koekjes brengt.

Ik had hiervoor een mastino die bijna tien is geworden maar heb nu wel mn bekomst van een ras dat niet zo gezond is als zou moeten. Voorwaarde voor mn volgende hond is dus ook dat het een redelijk gezond ras moet zijn. Let wel: iedere hond kan problemen hebben maar het ene ras heeft dit wat meer dan het ander.

Wie heeft handige tips waarmee ik verder kom?
little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door little-wolf »

M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

met mijn engelse staffies moet ik hierom wel lachen:

Een wat kleinere atletische dus zoals de dogo of bullmastiff. :mrgreen:

ik kan je helaas niet helpen :ok:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik wens je ook erg veel succes :smile:, ben ook erg nieuwschierig, wat het worden gaat :denken:
miko
Zeer actief

Ongelezen bericht door miko »

Boxer misschien ? heerlijke clown, echte krachtpatser, goede waakhond waar je niet mee gaat knikkeren, kindervriend...

ras staat er voor zover ik weet niet goed voor, maar wellicht dat je bij een topkennel toch aan een fatsoenlijke hond kan komen....
T'is maar een idee.
Marco#

Ongelezen bericht door Marco# »

Als je hem maar "Chronic" noemt. :cool2:
Gremlin
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Gremlin »

Tja, een Staff is natuurlijk een 'kleine' krachtpatser...
Kom je idd bij de rassen die je zelf ook al hebt genoemd...
Vindt een BullMastiff trouwens wel heel mooi, met zo'n prachtig zwart masker... :ok:
Succes!
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

massam schreef:met mijn engelse staffies moet ik hierom wel lachen:

Een Staff is toch ook geen molosser ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

sirene schreef:

staff is een echte terrier
hier staan alle molossers

http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=57582
DrDre
geregistreerd lid

Hi,

Dank voor jullie reacties. Heb alweer een paar dagen lezen achter de rug. Supermoeilijk. Er zijn zoveel leuke honden. Heb ook veel eigenaren en fokkers gesproken en vind het nu nog belangrijker dat het ras er qua gezondheid goed voorstaat.

Als ik n besluit genomen heb laat ik het weten.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Ik ben erg benieuwd welke je gaat kiezen :ok:
monica
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boerboels,Staffords en Chihuahua's

Ongelezen bericht door monica »

Heel veel succes met het zoeken..

:ok:

Er zijn zoveel leuke mollossers
http://monoafotografie.wix.com/monoa-fotografie#
RIP Noa 19-12-2000 * 30-11-2011
RIP Harry 04-07-2004 * 15-08-2012
S@ndr@
Zeer actief

SuperTyson schreef:
sirene schreef:

staff is een echte terrier
hier staan alle molossers

http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=57582
die van mij staan er niet tussen :eek: geen erkend ras :evil:
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Ik weet niet hoe het met de gezondheid van de cane corso zit maar is dat niet iets wat bij je past misschien :wink: :wink:
RachelleAmericanBulldog
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising Boxer X mechelse herder een Laekense herder.En in het verleden een amerikaanse bulldog
www.woofatwork.nl
Contacteer:

Ongelezen bericht door RachelleAmericanBulldog »

:mrgreen: american bulldog misschien...atletisch,waaks, lief met kids,en een echte mollosser :mrgreen:
Afbeelding

Groetjes Rachelle,Nina(boxer x mechelse herder) en Pfaffke (laekense herder)

in loving memory : Shaggy (amerikaanse bulldog)
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Bij mij komt ook als eerste de American Bulldog op. Weet alleen niet hoe dat ras er qua gezondheid voor staat.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
DrDre
geregistreerd lid

Dank voor alle bijdragen.
Ik heb er al wel een aantal afgestreept. De grotere rassen hebben wat mij betreft teveel gewrichtsproblemen.

Ik denk dat het ongeveer formaat dogo, cane corso of american bulldog wordt. Ben er alleen nog niet uit welke van de drie.

Mijn persoonlijke theorie is dat dit wel ongeveer de maximale gezonde maat voor een hond is. Ik ben bang dat het streven naar groter, forser en zwaarder voor een aantal rassen ten koste is gegaan van de gezondheid.

Wat voor ervaringen hebben jullie met de bordeaux dog? Een vriendin van mij heeft er een. Kerngezond maar wel erg scherp naar andere honden. Voor mensen wel heel sociaal.
Tamara/Bayko
Zeer actief

DrDre schreef:Wat voor ervaringen hebben jullie met de bordeaux dog? Een vriendin van mij heeft er een. Kerngezond maar wel erg scherp naar andere honden. Voor mensen wel heel sociaal.
Qua karakter vind ik 't geweldige honden, hebben over het algemeen wel een duidelijke leider nodig maar da's met veel Molossers. Wat sportiviteit betreft vind ik de BD niet echt een voor de hand liggend ras. Daarvoor laat de gezondheid te veel te wensen over ben ik bang. Veel bordeaux doggen hebben gewrichtsproblemen. Huidproblemen komen ook nog wel eens voor geloof ik. M'n beste vriend had een BD reu die hij met net 6 jaar heeft moeten laten inslapen wegens zware epilepsie. Verder heeft hij z'n hele leven een overgevoelige maag en darmen gehad, maar dat zou ook nog te maken kunnen hebben met z'n slechte start als broodfokhondje. Gewrichtsproblemen heeft hij nooit gehad, of in ieder geval niet merkbaar. Je moest hem mentaal wel de baas kunnen en duidelijk laten merken dat hij onderaan de ladder stond anders testte hij je behoorlijk uit. Naar andere reuen vertoonde hij wel eens dominante trekjes, maar hij bleef daarbij wel altijd rustig zonder het tot een knokpartij te laten komen. Ik vond het een schat van een hond, maar niet voor iedereen geschikt. En natuurlijk zit er binnen een ras ook nog best veel verschil tussen de honden onderling.
Afbeelding
DrDre
geregistreerd lid

Op het gebied van beweging is een BD idd niet de meest voor de hand liggende. De hond waar ik het over had is een relatief licht vrouwtje en dan valt het wel mee.

De scherpte, baas zijn heb je met de cane, dogo etc idd ook.
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Als je het nu hebt over een ongezond ras dan staat de Bordeaux Dog toch wel erg hoog in de lijst. :wink:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Tamara/Bayko
Zeer actief

M@ri@nne schreef:Als je het nu hebt over een ongezond ras dan staat de Bordeaux Dog toch wel erg hoog in de lijst. :wink:
Yep. Of zoals m'n vriend zei: 'ondanks dat m'n hond maar zes jaar oud heeft mogen worden moet ik tot m'n verdriet constateren dat hij voor een bordeaux dog relatief gezond was, op de epilepsie na'. En toch komt er bij hem ooit weer een Bordeaux Dog. Dan wel van een fokker die er zoveel mogelijk aan doet om gezondheidsproblemen uit te sluiten, daar zorg ik wel voor :wink: Helaas moet je zelfs dan bij een BD toch wel enigszins geluk hebben wil je lang van een gezonde hond kunnen genieten. Qua karakter vindt m'n vriend dat geen enkel ras aan hen kan tippen, en hij heeft echt al heel wat verschillende rassen gehad.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ik zou ook zeggen een ambull of natuurlijk een OEB(nu heb ik wel hele grote OEB,jes, )maar die kunnen ook behoorlijk sportief zijn :mrgreen:
Seven6
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie x border collie

Ongelezen bericht door Seven6 »

als je zegt dogo over welke heb je het dan??
DrDre
geregistreerd lid

Sorry, met dogo bedoel ik de Dogo Argentino. Ik heb enkele eigenaren en fokkers gesproken en volgens mij is het ras behoorlijk gezond.
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Met bordeaux doggen wel enigzinds ervaring. Schatten van een honden voor bekenden, goede waakhonden en vele zijn WEL zwaar en niet atletisch. Verder heeft zo ongeveer elke bordeaux dog HD (of moet in een jaar tijd enorm verbeterd zijn), maar hoe of wat het zit met de HD geen idee (welke vorm/mate en of ze er last van hebben).

De boxer heel veel ervaring mee. Voor hun geldt: heel sportief/gek/dwaas en overal voor in. Veel beweging nodig, goede waakhond en kunnen nogal dominant zijn naar andere honden ( :denken: vooral border collies :denken: ) en wel heel sociaal naar andere dieren.

Wel bij de boxer gratis mee te nemen: diverse afwijkingen zoals: HD, ED, spondylose, hartproblemen enz.
MAAR er zijn fokkers die goede lijnen hebben waarbij dit risico geheel niet hoog is, maar uiteraard is dit geen vrijbrief. Eventueel bij belangstelling: Stuur maar PM of meldt je aan op www.boxerforum.nl :ok:

De dogo is volgens mij ook wel goed gezond. Alleen staat hun karakter mij echt niet aan (veel te waaks in mijn ogen)
RachelleAmericanBulldog
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising Boxer X mechelse herder een Laekense herder.En in het verleden een amerikaanse bulldog
www.woofatwork.nl
Contacteer:

Ongelezen bericht door RachelleAmericanBulldog »

Ja de ambull en gezond ras...nou..meningen zijn verdeeld daarover..de "normale" afwijkingen bij grote honden kunnen ze hebben..ed,hd
het zijn natuurlijk forse dieren alhoewel je ook mooie wat "fijnere"hebt..ik heb een forse reu van 60 kilo..en altijd gedacht dat hij toch wel wat aan zijn gewrichten moest krijgen..was gewoon een angst van mij..zo'n forse hond kan niet gezond zijn..maar goed hij is nu bijna 7 springt,loopt en speeld de hele dag..en heeft nog nooit mank gelopen..dus ik durf er wel vanuit te gaan dat hij niks heeft...
maar ged het komt dus wel voor..ik denk niet meer dan bij andere soort gelijke rassen..
Afbeelding

Groetjes Rachelle,Nina(boxer x mechelse herder) en Pfaffke (laekense herder)

in loving memory : Shaggy (amerikaanse bulldog)
DrDre
geregistreerd lid

Dank voor de tips. Zal ook eens op bezoek gaan bij boxerkennels.

Wat betreft de gewrichtsproblemen van grote honden. Als de hond maar lichaamsbeweging genoeg krijgt ontwikkelen de spieren en pezen zich wel. Daarmee wordt veel ellende voorkomen. Wat je vaak ziet is dat de hond eigenlijk niet genoeg beweegt. Of niet gevarieerd genoeg. En dan ineens is er een wilde stoeipartij met een andere hond of iets dergelijks en dan is het mis. Zouden wij mensen ook hebben.
DrDre
geregistreerd lid

Iedereen bedankt voor zijn bijdragen en/of PM's.

Ik wil jullie laten weten dat ik eruit ben. Het wordt een Dogo Argentino. Doorslaggevend voor mij is dat dit vooralsnog een gezond ras lijkt.

Als er mensen met andere ervaringen zijn hoor ik dat uiteraard ook graag. Uiteraard kunnen honden per ras enorm verschillen. Een maatje van mij heeft een boxer van 12 die nog nooit bij een dierenarts geweest is. Dat kan natuurlijk ook.

Maarrrrr....ik ben werkelijk verslingerd aan molossers/dogachtigen maar als ik af en toe zie hoe honden lijden onder allerlei gezondheidsproblemen vind ik het vreselijk.
Zelfs de grootste liefhebbers van BM, Amerikaanse Bulldog en boxer geven volmondig toe dat er veel problemen zijn. En dus wordt het een dogo.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”