Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wit is vlag en bruin is pluis bij Heidewachtel? Waarom?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Wit is vlag en bruin is pluis bij Heidewachtel? Waarom?

Ongelezen bericht door laeken »

Wat mij al een poos opvalt is dat heidewachtels ed honden vaak pluizig bruin haar hebben en mooi hard en strak wit haar. De staart gaat soms pas vlaggen vanaf het witte deel. Iemand een idee hoe dat komt?

Voorbeelden:

Springer
Afbeelding

Heidewachtel
Afbeelding

Drent
Afbeelding

Kan het rode haar soms niet lang en mooi golvend zijn?
Iemand die dat weet?
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Mijn opa's Heidewachtel had bv lange zijdeachtige pluizen aan haar leverkleurige haar en het witte haar was mooi strak en glanzend. Ook was haar staart half zonder vlag en dan dus alleen het bruine deel.

Ik hoop dat iemand hier iets over weet :ok:
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

En ik moest de titel 3x lezen, en pas bij het openen van je berichtje snapte ik hem een beetje :mrgreen:

Maar denk je niet dat het bij die eeste standfoto toeval is, dat het niet bij het wit begint te vlaggen? Ik ben even aan het nadenken of ik bij de honden hier in de buurt dat verschil ook zie. Volgens mij niet, maar ik zal er eens op letten :wink:
laeken
Zeer actief

Marion. schreef:En ik moest de titel 3x lezen, en pas bij het openen van je berichtje snapte ik hem een beetje :mrgreen:

Maar denk je niet dat het bij die eeste standfoto toeval is, dat het niet bij het wit begint te vlaggen? Ik ben even aan het nadenken of ik bij de honden hier in de buurt dat verschil ook zie. Volgens mij niet, maar ik zal er eens op letten :wink:
Ik heb het echt vaker gezien. Mijn ook had een helemaal rode drent en die had geen vlag aan de staart. Die van mijn onderbuurvrouw had precies het bruine kort en het witte lang, net als die van mijn opa. Hoe zit het met die van Marian eigenlijk?

Ga even zoeken.
Afbeelding
Pascal
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pascal »

Geen idee eigenlijk, heb daar nooit op gelet.
En dat terwijl ikzelf ook eentje heb :N:
Groetjes, Pascal

Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

MARC_S schreef:Ik heb het echt vaker gezien. Mijn ook had een helemaal rode drent en die had geen vlag aan de staart. Die van mijn onderbuurvrouw had precies het bruine kort en het witte lang, net als die van mijn opa. Hoe zit het met die van Marian eigenlijk?
Kan heel goed natuurlijk, donker haar is meestal dikker. Ik wilde eerst schrijven dat de vlag bij de Golden ook pas een stukje verderop begint, maar dat is niet te vergelijken met die showfoto die jij hebt geplaatst. De vlag van de Golden is natuurlijk ook veel mooier :pffff:

Maar ik ga er ook eens op letten, ik vind het wel een interessante :ok:
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Mijn ouders hebben altijd Drenten gehad en aan het begin van de staart, waar het nog bruin is, was altijd korter dan het witte gedeelte. Waarom en hoe dat komt? Geen flauw idee :19:

Ook was het haar van de bruine platen ook wat pluiziger en lichter van kleur. Ik weet het altijd aan de zon. Het waren dooie, pluizige plukken haar die je makkelijk kon plukken. Net zoals bij de oren :wink:
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Als ik het goed heb, is het donkere haar bij het begin van de staart rond de staart gekruld. Misschien dat het donkere haar door het pigment een iets andere structuur heeft dan wit haar? :denken:
linda1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel en Jack russell Terrier.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door linda1985 »

je kunt dat dode bruine pluis er gewoon uitplukken, daaronder zit dan een mooie gladdere vacht, is denk ik een kwestie van goede voeding en af en toe het dode haar plukken. zodat er een mooie nieuwe vacht onder kan groeien
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik las je berichtje bij de teckels ook. Mij was het ook al opgevallen dat bij Peruaanse en Mexicaanse naakthonden het haar op de kop van structuur verschilt naar gelang de kleur.
Zwart haar is dik en kort. Rossig is wat minder dik maar vaak wel veel. Wit haar is pluizig en vaak overvloedig. Ook geven gespikkelde honden vaak veel meer haar (te veel) aan nakomelingen dan éénkleurige naakthonden.
En roodharig geeft ook weer meer haar dan zwart. Meestal dan :wink:
Niet dat je er wat aan hebt maar ik denk dus dat het in veel rassen opgaat.

Bij mensen dacht ik ook ? Roodharige mensen zouden toch veel meer haar hebben dan blonde mensen ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Het is mij vroeger ook opgevallen bij engelse cocker spaniels. Deze waren blauw en bruinschimmel, maar meer met ticking dan echt schimmel. Ook hier leek het of het gekleurde haar sneller groeide en pluizig werd dan het witte haar.
laeken
Zeer actief

Inge O schreef:ik ben dus (nog) niet overtuigd :pffff: :mrgreen: .
Dan moet je gewoon je ogen open houden :pffff: Als je goed kijkt zie je het echt vaak bij platenhonden met leverplaten.
Ik zal nog een foto zoeken.

Springer
Afbeelding

Springer
Afbeelding
Laatst gewijzigd door laeken op 19 aug 2007 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

De hond van Nanna is niet lever.
Verder hebben echt meer mensen iets dergelijks gezien.
Ik zal eens verder zoeken naar meer plaatjes. Denk overigens dat die setter zo getrimd is. Deden ze bij de flatcaot va mijn nichtje ook altijd.

Een paar van de foto's die ik heb geplaatst laten toch wel al zien dat het niet de bedoeling kan zijn dat zo'n grote delen precies bij het lever ineens ander haar zouden hebben door trimmen :ok:
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Afbeelding

ook een duitse staande langhaar :wink:
laeken
Zeer actief

Afbeelding
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Bram is roodbruin met wit. De witte haren zijn veel zachter dan de stugge en harde roodbruine haren. Deze laatste hebben ook meer slag.

Maar in z'n staart heeft hij halverwege bruin/zwart en die haren zijn niet korter of anders (staartaanzet is roodbruin en wel korter):
Afbeelding

Maar Bram is ook niet leverkleurig, dus zal wel niet tellen :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Wit is vlag en bruin is pluis bij Heidewachtel? Waarom?

Ongelezen bericht door marian* »

MARC_S schreef:Wat mij al een poos opvalt is dat heidewachtels ed honden vaak pluizig bruin haar hebben en mooi hard en strak wit haar. De staart gaat soms pas vlaggen vanaf het witte deel. Iemand een idee hoe dat komt?

Iemand die dat weet?
Is mij ook al veel vaker opgevallen;Bente's bruine haar ziet er ook anders uit dan het witte en is harder :wink:
Mijn vorige Drent had het ook,dus ik denk dat de structuur/samenstelling(of hoe je dat ook noemt) anders is.
Zou je trouwens je foto's iets willen verkleinen?Ik scroll me suf :oeps:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
laeken
Zeer actief

marian* schreef:
MARC_S schreef:Wat mij al een poos opvalt is dat heidewachtels ed honden vaak pluizig bruin haar hebben en mooi hard en strak wit haar. De staart gaat soms pas vlaggen vanaf het witte deel. Iemand een idee hoe dat komt?

Iemand die dat weet?
Is mij ook al veel vaker opgevallen;Bente's bruine haar ziet er ook anders uit dan het witte en is harder :wink:
Mijn vorige Drent had het ook,dus ik denk dat de structuur/samenstelling(of hoe je dat ook noemt) anders is.
Ah kijk! :ok: Mij viel dat dus ook op aan de honden van mijn opa en ook op straat. Is de hond in showtrim dan halen ze dat weg. Laat je de haren flink groeien dan valt het ook echt meer op.
Maar je weet dus helaas ook niet waar dat aan kan liggen? :19:

Ik heb die veel te grote foto weggehaald alleen Inge heeft hem geqoute :mrgreen:
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

MARC_S schreef:
marian* schreef:

Iemand die dat weet?
Ah kijk! :ok: Mij viel dat dus ook op aan de honden van mijn opa en ook op straat. Is de hond in showtrim dan halen ze dat weg. Laat je de haren flink groeien dan valt het ook echt meer op.
Maar je weet dus helaas ook niet waar dat aan kan liggen? :19:

Ik heb die veel te grote foto weggehaald alleen Inge heeft hem geqoute :mrgreen:
Drenten worden niet getrimd voordat ze naar een show gaan,dus wat je ziet is wat ze zijn.Het dode haar wordt weg gehaald en ze worden geborsteld maar er komt geen trimmer aan te pas.
Er komen zelfs mensen met uitgesproken vuile honden op show :N:
Waar dat verschil in haar in zit zou ik ook echt niet weten :19:
Wel is het zo dat de haarinplant aan de staart pas laag begint,dus hebben ze inderdaad bij de staartinzet geen volle bos en dat hoort volgens de standaard ook niet.
Max' zwarte haar is trouwens ook harder en anders van structuur dan zijn witte haar en hij is toch geen Drent of iets wat ook maar in de buurt daarvan komt :mrgreen:
Zijn witte haren en ticking lijken ook gedraaid ingeplant terwijl de zwarte haren kaarsrecht zijn.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

jullie vergeten de stabij !! :eek:

Is toch familie van de Drent èn de Heidewachtel?

Maar in ieder geval:.. het is hetzelfde hier bij Bauke :ok:

Het zwarte haar is inderdaad dikker , dus heeft een andere haar-inplant en structuur.
En wordt dus nooit zo lang als de witte haren ! :wink:

Bauke zijn zwarte haar wordt bruin, als het "dood" is, en die moet je er dan uitplukken , officieel,
maar dat geduld heb ik niet, dus ik knip het dan maar :wink:

Er is dus duidelijk verschil tussen de 2 haarsoorten.

Ach ja, een luxe , hè? Een hond te hebben met 2 soorten haar? :smile: :pffff:
laeken
Zeer actief

Gelukkig! Ben blij met de bevestigingen dat ik niet aan waanideeen lijd. :ok: :mrgreen:
Nu het toch wel zeker zo is ga ik fanatieker uitzoeken hoe dat kan. Wie weet kom ik erachter en is het een leuk weetje voor de platenbonte hondeneigenaars. :wink:
Afbeelding
Maartje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maartje »

Goede vraag.
Mijn heidewachtel heeft ook altijd een beetje een zielig staartje gehad. De witte haren zijn inderdaad wel lang geworden. De bruine haren zijn aan haar staart aanzienlijk minder lang, terwijl ze helemaal geschimmeld is, ook haar staart. De witte haren zijn in haar staart ook stugger en dikker.

Afbeelding
Hierop zijn de witte haren wel goed te zien. De staart lijkt heel wat op deze foto, maar stelt eigenlijk weinig voor.
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Zoek stok! schreef: Maar Bram is ook niet leverkleurig, dus zal wel niet tellen :wink:
Zelf heb ik wel het idee dat dit wel te maken heeft met wat Marc bedoeld.
Het is mij namelijk al lang geleden opgevallen dat de vachtstructuur van de witte haren anders is dan de vachtstructuur van de gekleurde haren. Natuurlijk is dit wel iets anders dan waarom de lengte anders is. Helaas heb ik geen verklaring, maar ik denk wel dat je aan het DNA moet denken.

Geldt hetzelfde niet ook voor de mens? Waarom op je hoofd een ander type beharing dan bijvoorbeeld op je benen?

Hieronder een fotootje van een kooikerhondje, deze geeft volgens mij ook het verschil in de lengte van de beharing duidelijk weer. De witte haren zijn veel langer dan de rode haren.

Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Aimee en ik hebben vandaag op ons werk de honden bekeken en Marc, je hebt wel degelijk gelijk!
Een heidewachtel in pension heeft het ook, en de (kruising) stabij ook, en ik weet zeker dat de drentse patrijs die wij hebben het ook heeft.
Dus ik ga helemaal met je mee :pffff: :mrgreen:
laeken
Zeer actief

jidde schreef:Aimee en ik hebben vandaag op ons werk de honden bekeken en Marc, je hebt wel degelijk gelijk!
Een heidewachtel in pension heeft het ook, en de (kruising) stabij ook, en ik weet zeker dat de drentse patrijs die wij hebben het ook heeft.
Ik wist het ook zeker aangezien ik de gelukkige eigenaar ben van een zeer scherp opmerkingsvermogen :pffff: In mijn familie noemen ze me de havik omdat ik alles zie.

Toen mij dit begon op te vallen vroeg ik me ineens af waardoor dat zou kunnen komen. :19: :denken: Maar dat lijkt niemand te weten geloof ik.

Wat leuk trouwens dat jullie het zijn gaan checken :ok:
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

jidde schreef:Aimee en ik hebben vandaag op ons werk de honden bekeken en Marc, je hebt wel degelijk gelijk!
Inderdaad :mrgreen: :mrgreen: We hebben het even grondig gecontroleerd :mrgreen: en zijn tot de conclusie gekomen, dat je gelijk hebt :cheer:
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

De hond op de eerste foto is inderdaad getrimd, dat is mijn Lance :smile: maar ......... het bruine gedeelte groeit idd niet in vlag, dat blijft zo kort.

Heeft bij de springer eigenlijk niks met de kleur te maken. Bij de staartwortel groeien de haren idd niet lang. Onze Chad heeft een bijna complete bruine staart met alleen op het puntje wat wit. het bruin vlagt bij hem ook mooi

Afbeelding
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Renske schreef: Geldt hetzelfde niet ook voor de mens? Waarom op je hoofd een ander type beharing dan bijvoorbeeld op je benen?
Even helemaal off topic, maar ik ben wel blij dat ik niet hetzelfde soort haar op mijn benen heb als er op mijn hoofd groeit! :smile:
drent.lover
Zeer actief
Mijn ras(sen): drentsche patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door drent.lover »

Leuk topic dit, ook ik heb het mij al vaak afgevraagd hoe het kan, ik ken nu een drenten pupje die een helemaal bruine staart heeft met alleen een witte punt, ik heb al tegen de eigenaar gezegd dat ik erg benieuwd ben hoe haar staart zich zal ontwikkelen

ik heb hier een filmpje van mijn eigen drent en 2 logeer drenten, de kleinste drent(ze gaat helaas wel vaak zitten) heeft haar staart ook ongeveer de helft bruin wat dus niet pluimt en de andere helft wit wat wel een mooie pluim heeft en de andere twee die wat groter zijn heben een helemaal wite staart met pluim

Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Inge O schreef: en ik ben wel blij dat er op mijn hoofd niet hetzelfde haar groeit als op mijn euhhh, ja, daar dus :smile: .
:shock: :F:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”