Van af 1982 werd broer en zus Edo en Ebony en nichtjes Alma en Wolva en Urba en neven Timber en Eyro ingezet als de werkelijke basis voor de populatie van de SWH. Let wel er was geen keus om uit evt tientallen honden een juiste keus te maken. Er was geen keus te maken om dat de populatie te klein was en enkele andere eigenaren met hun hondjes die misschien ook te gebruiken waren zich af splitste (door en met reden). Dus het was roeien met de riemen die je had, of laten uitsterven. Nu kan men nog zo bijdehand of een topfokker zijn. Als er op dat moment verborgen erfelijke afwijkingen in zitten dan kan niemand er wat aan doen, dat is puur pech.
Nu komen wij op het vlak waarom ik dacht nu is het gebeurd met het ras als er niet wordt in gegrepen. Voor lezers die niet weten wat PRA is of de materie door te veel medische benamingen maar naast zich neer leggen, kan deze link aanklikken dan komt er een duidelijke eenvoudige uitleg en dan begrijpt men ook waarom ik mij ongerust maakte 1) wat is PRA http://groups.msn.com/SaarlooswolfhondP ... ispra.msnw
Goed we gaan er van uit dat iedereen nu weet hoe het vererft.
Ik vroeg in de zomer van 1998 bij een SWH's eigenaar van de RV naar de PRA uitslag van hun teef Saraika die lijder was van PRA, plus ze was moeder en grootmoeder. Ik kreeg geen 1 uitslag maar tot mijn verbijstering 7 uitslagen van niet vrij gegeven honden, waarvan er 2 broers en een broer en zus en 3 verschillende honden waren. Ik kwam in een klap op 7 verschillende bewezen dragers die geboren waren in begin en half jaren 80. Dan een eenvoudig reken sommetje. We gaan uit van evt 1 drager waar van de ouders niet zijn gespiegeld. Wie van vader en moeder van de drager is dan zelf ook een drager? Dat weet men niet, daarom noem ik het een dragers koppel om dat zij als koppel een drager op de wereld hebben gezet.
Wat waren de keiharde feiten!! De feiten waren dat tussen 1982 en 1986 allemaal dragers en dragerkoppels werden gebruikt. Dus voor alle duidelijkhuid, de complete basis waar de RV mee opstarte in 1982 waren dragers en dragerskoppels.
En dat wist en zag ik binnen 2 tellen toen ik de PRA uitslagen zag van 3 lijders en 7 dragers die in de jaren 80 waren geboren.
Ik heb 7 jaar lang vooral op hondenforum.nl de RV over mij heen gehad, en ben voor leugenaar uit gemaakt.
Wat is nu de hedendaagse conclusie. Dat Coby en ik 4 lijders met PRA hadden (3 gestorven)en nog 1 hebben, allemaal gefokt door de RV, en dat nu in 2007 bij de RV van af 1997 plm 170 verschillende honden zijn gespiegeld waarvan plm 27 niet vrij gegeven zijn. Dan is ongeveer 1 op de 7 honden lijder van PRA. Dat is echt verschrikkelijk.
Totaal zijn in NL met de RV en er buiten 202 verschillende honden gespiegeld waarvan 30 niet vrij zijn geven, eigenlijk 31 om dat 1 hond van de RV ook niet vrij is maar de stamboom is ontfutselt (daar is of was een rechtzaak over ivm eigendomsrechten).
Nogmaals ik heb vreselijk veel leugens en vernederingen over mij heen gehad en gekregen, maar als je dan de berichten en gegevens leest en hoord van Prof S...... uit Utrecht over de toestand met de SWH via de RvB en wetende dat nog meer dan de helft van de RV nog gespiegeld moet worden van hun nog maar plm 250 hondjes.
Dan ben ik toch niet voor niets toendertijd en nu nog ongerust geweest.
Gr Bertus.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Is het gek dat ik mij toen en nu zorgen maakte ivm fokken.
Moderator: moderatorteam
-
idorh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
-
idorh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Re: Is het gek dat ik mij toen en nu zorgen maakte ivm fokke
Op 23 september kan men zijn haar SWH laten spiegelen door dr Heijn gedipl ECVO oogarts op onze AVLS (wolfhondendag)in Utrecht.idorh schreef:Van af 1982 werd broer en zus Edo en Ebony en nichtjes Alma en Wolva en Urba en neven Timber en Eyro ingezet als de werkelijke basis voor de populatie van de SWH. Let wel er was geen keus om uit evt tientallen honden een juiste keus te maken. Er was geen keus te maken om dat de populatie te klein was en enkele andere eigenaren met hun hondjes die misschien ook te gebruiken waren zich af splitste (door en met reden). Dus het was roeien met de riemen die je had, of laten uitsterven. Nu kan men nog zo bijdehand of een topfokker zijn. Als er op dat moment verborgen erfelijke afwijkingen in zitten dan kan niemand er wat aan doen, dat is puur pech.
Nu komen wij op het vlak waarom ik dacht nu is het gebeurd met het ras als er niet wordt in gegrepen. Voor lezers die niet weten wat PRA is of de materie door te veel medische benamingen maar naast zich neer leggen, kan deze link aanklikken dan komt er een duidelijke eenvoudige uitleg en dan begrijpt men ook waarom ik mij ongerust maakte 1) wat is PRA http://groups.msn.com/SaarlooswolfhondP ... ispra.msnw
Goed we gaan er van uit dat iedereen nu weet hoe het vererft.
Ik vroeg in de zomer van 1998 bij een SWH's eigenaar van de RV naar de PRA uitslag van hun teef Saraika die lijder was van PRA, plus ze was moeder en grootmoeder. Ik kreeg geen 1 uitslag maar tot mijn verbijstering 7 uitslagen van niet vrij gegeven honden, waarvan er 2 broers en een broer en zus en 3 verschillende honden waren. Ik kwam in een klap op 7 verschillende bewezen dragers die geboren waren in begin en half jaren 80. Dan een eenvoudig reken sommetje. We gaan uit van evt 1 drager waar van de ouders niet zijn gespiegeld. Wie van vader en moeder van de drager is dan zelf ook een drager? Dat weet men niet, daarom noem ik het een dragers koppel om dat zij als koppel een drager op de wereld hebben gezet.
Wat waren de keiharde feiten!! De feiten waren dat tussen 1982 en 1986 allemaal dragers en dragerkoppels werden gebruikt. Dus voor alle duidelijkhuid, de complete basis waar de RV mee opstarte in 1982 waren dragers en dragerskoppels.
En dat wist en zag ik binnen 2 tellen toen ik de PRA uitslagen zag van 3 lijders en 7 dragers die in de jaren 80 waren geboren.
Ik heb 7 jaar lang vooral op hondenforum.nl de RV over mij heen gehad, en ben voor leugenaar uit gemaakt.
Wat is nu de hedendaagse conclusie. Dat Coby en ik 4 lijders met PRA hadden (3 gestorven)en nog 1 hebben, allemaal gefokt door de RV, en dat nu in 2007 bij de RV van af 1997 plm 170 verschillende honden zijn gespiegeld waarvan plm 27 niet vrij gegeven zijn. Dan is ongeveer 1 op de 7 honden lijder van PRA. Dat is echt verschrikkelijk.
Totaal zijn in NL met de RV en er buiten 202 verschillende honden gespiegeld waarvan 30 niet vrij zijn geven, eigenlijk 31 om dat 1 hond van de RV ook niet vrij is maar de stamboom is ontfutselt (daar is of was een rechtzaak over ivm eigendomsrechten).
Nogmaals ik heb vreselijk veel leugens en vernederingen over mij heen gehad en gekregen, maar als je dan de berichten en gegevens leest en hoord van Prof S...... uit Utrecht over de toestand met de SWH via de RvB en wetende dat nog meer dan de helft van de RV nog gespiegeld moet worden van hun nog maar plm 250 hondjes.
Dan ben ik toch niet voor niets toendertijd en nu nog ongerust geweest.
Gr Bertus.
De SWH's worden ook gekeurd voor de database ivm toekomstig fokken.
Er wordt niet gekeken voor een ZG of wat voor uitslag ook, het is gewoon kijken wat er in huis is voor de fok.
Een van de 2 keurders is I.V. die in 1982 in huis werd gehaald door de voorzitter van de RV en die schreef in het clubblad, over de ALV in 1981 van 29 maart dat hij geen verstand heeft van fokken. Hij noemde het zelf een waarheid als een koe.
En schreef verder.
Daarom wordt de Fokadviescommissie opgeheven, en gaat het fokken over in handen van een van de allerbeste fokkers in Nederland. Deze fokker die door de kynologen op handen gedragen wordt, en overbekend is in binnen en buitenland, krijgt de absolute zeggenschap.
De voorzitter F. P.
Nou deze fokker is dus I. V., en heeft volgens bronnen in die begintijd het ras qua uiterlijk de basis gelegd ivm homogenie tijd. Het is wel onvoorstelbaar dat deze man nooit genoemd wordt en dat de voorzitter gaat pronken met de veren van anderen.
Gr Bertus.