Nanna schreef:Teckel
Moeilijker. Die is namelijk in grootte- en haarvarieteiten te verdelen en dat is een wéreld van verschil, qua eigenaar.
De beginnende teckeleigenaar valt vaak voor de ruwhaar. Grappig baardje en wenkbrauwen, dat is waar men op valt. Een ruwharig robbedoesje. Wordt vaak gezien bij sportievere mensen en gezinnen met jonge kinderen.
De langhaar is weer een teckel voor wat oudere mensen. Lief, aanhankelijk en trouw en niet zo druk als de ruwhaar. Elegant om te zien.
De korthaar heeft een eigen publiek. Die vallen op de originele teckel, zonder opsmuk. Vaak zijn dit wat excentrieke mensen, ook vaak wat ouder.
Mee eens. Als ik met Ted loop heb ik doorgaans verschillende soorten gesprek naar gelang het type Teckel dat ik tegenkom. Ruwharen is veelal wat over-en-weer ge-'agot' wat lief, wat leuk, jij ook een Teckel? Oooh, ze zijn zo leuk... Bladibla. Vaak jonge mensen die nijgen naar hip.
Langaar zijn inderdaad de wat oudere types, al ken ik steeds meer even jonge, hippe langhaarbezitters.
En met de kortharige bezitters heb ik het meestal over de Teckel als Teckel. Zeg maar.
Basset:
Engelse Bassetbezitters, voor zover ik ze tegenkom, zijn vaak goedgemutste, vrij vrolijke figuren die het ook allemaal niet zo serieus nemen. Relaxte types.
Franse Bassetbezitters, die is lastiger. Mijn ervaring bij de Fransoos is dat het valt of staat met waar de hond vandaan komt. Je ziet meestal wel aan de hond of het een 'echte' is, een officiele rasgefokte via de club, of een pretnest of doorfoknest. Er lopen heeeel veel Fransosen die niet helemaal kloppen, poten te lang, oren te kort, kleur niet kloppend... Die komen meestal bij een fokker vandaan 'die ook iets met lange oren wilde' en dat verkoopt als Artesien. Of fokkers die buiten 'de Club' om hun eigen nesten fokken aan de lopende band, dat zie je vaak snel. Die mensen nemen een Basset omdat ze het wel grappige honden vinden om te zien.
Franse Clubbassetbezitters, da's een heel ander volk. Daarbij is de eerste vraag 'waar 'ie vandaan komt' en vervolgens krijg je de ins en outs van de hele Club te horen. Dat zijn vaak elitaire typjes, vrij kakkerig, burberry ruitjes en aardappel-rr-en. Daarbij is het een doodzonde om het over de Basset te hebben en het uit te spreken als Besset. Daarbij moet je spreken over de BaSET, met de klemtoon op de laatste lettergreep.